sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

krátké zprávy

ESA

Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Servisní modul Orionu připojen k adaptéru

První exemplář evropského servisního modulu a adaptér, na který bude usazena návratová kabina lodi Orion se již nikdy nerozdělí. Po několika týdnech intenzivní práce, kdy pracovníky čekaly i směny prodloužené přes víkendy, se oba díly podařilo spojit. K významnému momentu došlo v montážní hale budovy Neil Armstrong Operations & Checkout building na Kennedyho středisku. Aby byly oba díly pevně spojené, zajišťuje přesně 192 šroubů, které zvládnou i velké namáhání při startu a samotném letu. Na celou sestavu však ještě čeká celá řada kroků na cestě na startovní rampu.

Servisní modul Orionu pro misi EM-1 po připojení adaptéru návratové kabiny.
Servisní modul Orionu pro misi EM-1 po připojení adaptéru návratové kabiny.
Zdroj: http://blogs.esa.int

Spojení obou dílů nebylo rychlé – prim hrála přesnost. Bylo potřeba zajistit, že oba díly budou vůči sobě perfektně zarovnané, což si vyžádalo nějaký čas. S díly se manipulovalo rychlostí v řádu centimetrů za hodinu. „Servisní modul s připojeným adaptérem se včera přesunul do čisté místnosti, kde bude moci začít svařování trubek pro transport kapalin jako je voda nebo pohonné látky,“ popisuje Dominique Siruguet, manažer provozu ESA na Kennedyho středisku. Až modul opustí čistou místnost, dojde i k propojení datových a elektrických kabelů mezi servisním modulem a adaptérem návratové kabiny. Tato propojení by podle plánu měla být hotová ještě před Vánoci.

Ve druhé polovině ledna 2019 by měl být evropský servisní modul napojen na zdroje elektrické energie. Dalším krokem bude připojení samotné návratové kabiny. Kompletně sestavená kosmická loď zamíří na Glenn Research Center v Plum Brook, stát Ohio. Tady na loď čeká šedesátidenní testovací kampaň, při které bude kompletní Orion vystaven podmínkám jako při startu a nějaký čas si pobude i v největší vakuové komoře světa. Pokud zkoušky neodhalí žádný problém, bude možné přikročit k dalším bodům přípravy ke startu nepilotované mise EM-1. Ta je zatím plánována na rok 2020 a Orion se při ní vydá dále, než kam se kdy jakákoliv loď schopná vozit posádku vydala.

Zdroje informací:
http://blogs.esa.int/
https://www.youtube.com/

Zdroje obrázků:
http://blogs.esa.int/orion/files/2018/11/32051380458_488a383c19_z.jpg
http://blogs.esa.int/orion/files/2018/11/30958850837_9040ee3f8e_o.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
9 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Michal Král
Michal Král
7 let před

Čtenář si nemůže nevšimnout, jak zoufale málo je zde příspěvků o vývoji nové generace ruských raket.. proti těm americkým..

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Michal Král

Ono je to dáno tím, že Rusové ve vývoji nových raket zaostávají za Spojenými státy co do počtu nových raket. Ještě větším faktorem, který omezuje počet článků na našem webu na toto téma je velmi špatná propagace ruské strany. Rusové se zatím jen pomalu učí, jak se pochlubit pokroky, novinkami a tak dále. Třetím faktorem (který souvisí s tím prvním) je, že mnoho ruských nových raket je zatím jen ve fázi vizualizací a plánů. Ty se ale bohužel velmi často mění a návrh platný před půl rokem už neplatí. Proto je v tomto případě vhodné spíše počkat na ustálení návrhu.
Takže když to sečteme – vyvíjí jen málo nových raket, vývoji chybí nějaká vyšší koncepce a o uskutečněných pokrocích dávají málo vědět. Ve výsledku je jasně vidět, proč píšeme častěji o pokrocích ve vývoji amerických nosičů – je jich více, mají jasně dané, jak budou vypadat, jejich návrh se nemění každého půl roku, fázi projektů mají často za sebou, vyrábí se hardware a mají propracovaný systém propagace, takže k novinkám o vývoji často přidávají i povedené fotografie.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Michal Král

I o nových ruských raketách se snažíme informovat. Například na této stránce popisujeme přípravy ke startu druhého exempláře nosné rakety Angara-A5:
http://forum.kosmonautix.cz/viewtopic.php?f=16&t=217&start=160

Petr Šída
Petr Šída
7 let před
Odpověď  Michal Král

A tím myslíte prosím co? Jako že tady Dugi a ostatní zatajují skvělé ruské úspěchy? Jestli ano, tak Vás s trolením bude nejlépe odkázat někam jinam.

Frekvence informací odpovídá realitě vývoje a ten je na ruské straně zatím na úrovni poverpointových prezentací, které se mění co půl roku.

Kamil
Kamil
7 let před
Odpověď  Petr Šída

Spíš ten příspěvek vnímám jako poukázání, jak víc a víc Rusové zaostávají i přes jejich velkohubou propagandu

Petr Šída
Petr Šída
7 let před
Odpověď  Kamil

Nu a to je právě ono, v kontextu doby to může být cokoli

Informační hodnota nula a autor nikde

B.Boruvka
7 let před

Je skoda ze vyvoj v Rusku zaostava-Prijde mi to jak kdyz chteli po Korolevovi zazraky ale rovnou mu dali na jevo ze muze zapomenout na nejakou podporu nebo lepsi financovani spise mu hazeli klacky pod nohy…. Prijde mi to dnes dost podobne jen naroubovane na jinou dobu.A pritom tam maji takove bedny! Na jejichj motorech dodnes Spojene staty litaji…

Zeonoid
Zeonoid
7 let před
Odpověď  B.Boruvka

S tým môžem iba súhlasiť. Kým američania neposunú vývoj svojich metánových agregátov na ďalšiu úroveň vždy sa dajú považovať ich konvenčné motory iba za sovietske deriváty.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Zeonoid

Tohle je sporné. Jen velmi těžko se dá odlišit, kde se ještě jedná o derivát starší technologie a kde už jde o převahu nové technologie. Ta hranice není ostrá a každý ji vnímá jinak. V extrémním měřítku můžeme říct, že vlastně všechny motory svým způsobem vychází z nacistické rakety V-2. Osobně dávám přednost spíše druhé straně spektra, která se snaží více odlišovat motory a jejich vývojové verze. Proto si myslím, že americké metanové motory se od sovětských typů liší více, než se může z Vašeho komentáře zdát.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.