sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

#11 Aktuality o Starship: Je duben měsíc, kdy Starship konečně odstartuje?

Poslední díl seriálu Aktuality o Starship vyšel na našem webu už 16. ledna. Od té doby se toho hodně událo a je tak nejvyšší čas si dění zrekapitulovat. Událostí, které je potřeba probrat, je opravdu hodně. V lednu jsme se dočkali vůbec prvního WDR testu celé sestavy, kapalným metanem a kapalným kyslíkem byly naplněny nádrže Superheavy i Starship a nejen to. Byla tím odzkoušena celá sekvence odpočtu, která skončila aktivací systému FireX pod startovním stolem. V únoru se zaměříme na další velký milník, kterým byl statický zážeh všech třiatřiceti motorů na Superheavy. Dále se podíváme na práci kolem dodělávání startovní rampy, a nakonec se konečně dozvíte odpověď na otázku, kterou si všichni klademe už dva roky a tou je, kdy se dočkáme prvního orbitálního testu Superheavy Starship. Jelikož nám chybí pokrýt dění za téměř čtyři měsíce místo jednoho, doporučuji, abyste si vyhradili trochu více času. Nyní už ale opravdu nebudu nic zdržovat a můžeme začít. 

Plně natankovaná sestava Superheavy Starship při testu WDR.
Plně natankovaná sestava Superheavy Starship při testu WDR.
Zdroj: SpaceX

Začneme rovnou testem WDR, který nakonec proběhl 23. ledna a bylo z něho pořízeno mnoho krásných fotografií. Podstatné ale je, že podle průběhu testu to vypadá, že SpaceX splnila všechny stanovené cíle úspěšně, i když to oficiálně nepotvrdila. Na Twitteru SpaceX zveřejnila následující: „Dnešní test pomohl ověřit celou sekvenci odpočtu a také výkonnost lodi Starship a orbitální rampy při operacích podobných ostrému startu. Dnes to také bylo poprvé, kdy byla Starship společně se Superheavy naplněna více než čtyř a půl tisíci tunami pohonných látek.” Mimo to jsme také mohli během testu spatřit nám známý venting z kosmické lodi Starship, signalizující chlazení motorů. Bylo to tak poprvé, co k němu SpaceX přistoupila v momentě, kdy Starship seděla na Superheavy. Jak jsem již zmínil v úvodním odstavci, celý test skončil aktivací systému FireX pod startovním stolem. Následovalo odčerpání pohonných látek a otevření rampy. Vzhledem k následujícím událostem SpaceX test pravděpodobně vyhodnotila jako úspěšný a přistoupila k odpojení Starship od Superheavy, která se pak vydala do Rocket Garden, kde byly odstraněny háky, jež sloužily k připojení lan, když bylo potřeba manipulovat se Starship pomocí jeřábu. Na jejich místo byly následně doplněny destičky tepelného štítu. 

Plně natankovaná sestava Superheavy Starship při testu WDR.
Plně natankovaná sestava Superheavy Starship při testu WDR.
Zdroj: Nic Ansuini
Statický zážeh 31 motorů Raptor 2
Statický zážeh 31 motorů Raptor 2
Zdroj: SpaceX

8. února začaly přípravy na statický zážeh Superheavy B7. Šlo o jeden z podstatných testů, které bylo nutné absolvovat před pokusem o první orbitální test. V noci z osmého na devátého února byla všechna technika pod a v okolí startovního stolu odklizena a v půl osmé ráno místního času byl otestován FireX. Jen o půl hodiny později byla uzavřena silnice vedoucí k rampě. Bohužel ale měla SpaceX problémy s tankováním, což celý proces výrazně zdrželo. Nakonec ale ve dvě hodiny místního času tankování začalo, přičemž se inženýři rozhodli test provádět s plně natankovanou kyslíkovou nádrží, což raketě dodalo hmotnost a svorky startovního stolu nemusely odolávat tahu Raptorů v plné míře.

Statický zážeh 31 motorů Raptor 2
Statický zážeh 31 motorů Raptor 2
Zdroj: SpaceX

Jestli ale SpaceX opravdu něčím překvapila, tak vlastním vysíláním z tohoto testu na YouTube. Nakonec zážeh přišel ve 22:13 našeho času. Neobešel se ale bez potíží. Elon Musk na Twitteru následně potvrdil, že z třiatřiceti motorového zážehu se vyklubal zážeh jednatřiceti motorů, přičemž jeden z nich tým v řídícím středisku ze zážehu vyřadil ještě před zážehem a druhý se zastavil při náběhu. Svůj Tweet Musk zakončil poznámkou, že je to stále dost motorů k dosažení oběžné dráhy. Dále jsme se také dozvěděli, že tah motorů byl snížen zhruba na 50% nominálního tahu, tedy nějakých 3 600 tun. Dále Musk poznamenal, že při pokusu o start budou motory pracovat na 90% nominálního tahu. Níže si můžete prohlédnout pár fotografií ze zážehu. Ten také sledovaly dva drony, přičemž oba pořídily fantastické videozáběry. 

Prototypy Starship S25 a S26 vedle sebe na startovních rampách.
Prototypy Starship S25 a S26 vedle sebe na startovních rampách.
Zdroj: NASASpaceFlight

V uplynulých měsících se SpaceX soustředila především na prototypy Superheavy B7 a Starship S24. Je to logické, jelikož orbitální test se blíží, a firma nechce při jejich přípravě nic podcenit. To ale neznamená, že by se kolem jiných prototypů nic nedělo. Starship S26 se 12. dubna vydala vstříc suborbitální rampě A, kde jí čekaly dva tlakové testy. Následně byla převezena zpět do výrobního areálu. V momentě, kdy byla S26 usazena na startovní stůl, jsme mohli poprvé od února 2021 spatřit dva prototypy vedle sebe na suborbitálních rampách. Naposledy to byly prototypy SN9 a SN10, nyní po dvou letech S25 a S26.

Nově instalované krytí startovního stolu.
Nově instalované krytí startovního stolu.
Zdroj: Starbase Surfer

Práce na orbitální rampě v Boca Chica nabírala od ledna na obrátkách a mohli jsme tak vidět, jak na startovním stole postupně přibývaly boční ochranné kryty. Ty mají za úkol během startu ochránit důležité systémy startovního stolu. Dále. 5. února byly na startovní rampu dovezeny čtyři nádrže na vodu. Jde o nezbytnou součást zaplavovacího systému, který před startem zaplaví rampu vodou. Jen ještě zdůrazňuji slovo součást. Systém zaplavení rampy vodou není ani zdaleka hotový a při prvním orbitálním testu ještě nebude funkční. Práce je odvedeno samozřejmě mnohem více, jen je to mimo dosah kamer, kterými je Starbase obsypaná.

Když je řeč o kamerách, nemohu vynechat ani několik Twitterových příspěvků, které se objevily pod účtem RingWatchers. Jsou v nich krásně zmapovány známé kamery na Starship S24 a Superheavy B7. Podle aktuálních informací víme o sedmi kamerách na Starship, přičemž dvě z nich sledují nitro nádrže. S největší pravděpodobností ale budou další kamery nyní již v bývalém nákladovém prostoru, nebo další v motorové sekci. Nyní k Superheavy. S naprostou jistotou víme o kameře umístěné v mezistupni, tedy kameře na úplném vrcholu Superheavy směřující dovnitř. Další kamera se nachází nad roštovými kormidly. Můžeme doufat, že z ní uvidíme záběry při přistání. Další kamera na Superheavy míří stejně jako na Starship do nitra nádrže, konkrétně té metanové. O dalších kamerách na Superheavy zatím nevíme, ale je jisté, že jich je celá řada. V tomto Twitterovém vlákně se můžete podívat na krátká videa, ve kterých je vždy na fotce ukázána pozice kamery na raketě a následná vizualizace, jak by mohl vypadat její pohled. 

Fotka areálu Roberts Road na Floridě z poloviny března.
Fotka areálu Roberts Road na Floridě z poloviny března.
Zdroj: Thomas Burghardt

V našem seriálu jste zvyklí, že dění na Floridě si rekapitulujeme až nakonec, dnes ale udělám výjimku a předtím, než se podíváme na zodpovězení velké otázky ohledně termínu startu, zaměříme se právě na Floridu, kde toho ale jako obvykle nebude tolik, jelikož k areálu v Roberts Road ani do komplexu 39A není tak snadný přístup jako ve Starbase. I přesto ale víme pár novinek. Na rampě 39A byl překonán další velký milník, kterým bylo usazení ramen systému Mechazilla na integrační věž. Další nám známá informace je, že ve výrobním areálu u Roberts Road je připraveno minimálně sedm segmentů integrační věže. Tato informace je ale téměř měsíc stará, je tedy možné, že segmentů již bude připraveno více. Také byla dokončena stavba Starfactory (obrovské dominantní haly), kterou SpaceX plánuje postupně vybudovat i v Boca Chica. 

A nyní se konečně dostáváme k tomu, co Vás pravděpodobně zajímá nejvíc. Kdy konečně Superheavy Starship odstartuje? Odpověď na tuto otázku je složitější, než by se mohlo na první pohled zdát. 1. dubna byly zveřejněny námořní upozornění, které platí od 6. do 12. dubna. 4. dubna, vydala FAA zprávu ATCSCC, která obsahuje informace o aktuálních letových podmínkách v USA a mimochodem i informace o omezeních v letových trasách. V tomto dokumentu, který si můžete prohlédnout zde, FAA v kategorii Space Operations uvedla jako primární termín startu Superheavy Starship z Boca Chica 10. dubna se záložními termíny 11. a 12. dubna. Přesně těmto datům odpovídají i plánované uzavírky silnice vedoucí ke startovní rampě. Ovšem pozor. Dokument vydaný FAA není startovní licence. Na tu si budeme muset ještě počkat. 6. dubna byla také vydaná zpráva NOTAM. Ta obsahuje informace o aktuálních změnách v letovém provozu. Jsou v ní zveřejněny testovací okna na dny 10., 11. a 12. dubna od 14:00 do 18:00 našeho času. 

Námořní upozornění zveřejněné 1. dubna.
Námořní upozornění zveřejněné 1. dubna.
Zdroj: Alejandro Alcantarilla Romera
Spojení Superheavy a Starship 5. dubna.
Spojení Superheavy a Starship 5. dubna.
Zdroj: NASASpaceFlight

Jenže plány se ve SpaceX mění každou chvíli a podle pár hodin starých informací již nyní víme, že start se 10. dubna neuskuteční. Pouze pár hodin před vydáním článku SpaceX konečně na Twitteru učinila za dost všem spekulacím a uvedla vše na pravou míru. Příští týden od 10. do 16. dubna SpaceX využije k testování celé sestavy a pokusy o start začnou až o týden později, tedy pondělí 17. dubna. Přípravy na start ale pokračují v plném proudu. 5. dubna došlo znovu ke spojení Superheavy B7 a Starship S24. V posledních dnech také probíhá intenzivní úklid na rampě, kdy SpaceX přistávací plochu využívala jako skladiště. Nyní se na ní nachází vybavení nezbytné pro neukončené práce. V posledních dnech také přibývá dodávek kapalného metanu a dodělávají se poslední práce na startovním stole. Jednou z třešniček na dortu bude to, že komentátor přenosu SpaceX nebude nikdo jiný, než John Insprucker. Jeho hlas můžete znát z testovacích suborbitálních skoků Starship, ale i z klasických startů Falconu 9, nebo Falconu Heavy. 

Pokud by start nekomplikovala technika, ani administrativa, je tu ještě jedno riziko, kterým je podle Erica Bergera občanskoprávní žaloba z důvodu ochrany životního prostředí, která by mohla být podaná okamžitě po tom, co FAA vydá startovní licenci. To samozřejmě může celý start opět velmi zdržet, z čehož by měla žalující strana radost. Pomineme-li ale tuto možnost, tak je po dlouhém čekání start opravdu blízko. Nyní již víme, že v termínech 10., 11. a 12. dubna se se startem nepočítá, ale co se týče dubna jako takového, tak ten je pro start velmi nadějný.

Pokud si ale budete chtít čekání na start alespoň o trochu zkrátit, na úplný závěr tu pro Vás mám skvělé fanouškovské video, které ukazuje, jak by mohl let probíhat. Za tvorbu je zodpovědná skupinka nadšenců, která na něm pracovala devět měsíců. Video je také svým způsobem poděkování zaměstnancům SpaceX za jejich tvrdou práci, jak sami autoři řekli, při přeměňování Science Fiction v realitu. Video je velmi přesné a doprovází ho úžasné zvuky přímo ze Starbase. Ovšem ne vše, co je ve videu, se plánuje hned při prvním startu. Ve skutečnosti se SpaceX nepokusí o záchyt Superheavy B7, ani o vypuštění družic Starlink.

A tímto jsme se dostali až na samotný konec článku a já Vám děkuji za přečtení. Seriál Aktuality o Starship je nepravidelný seriál, který zmapuje to nejzajímavější, co se v projektu Superheavy Starship od minulého dílu událo jak na Floridě, tak ve Starbase.

Doporučené a použité zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://www.fly.faa.gov/
https://twitter.com/
https://twitter.com
Discord RGV Aerial Photography

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FoojzYNaMAACsyX?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FnQP9tnakAQH4f6?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FnOJQaoWIAAgX3g?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FoojzYPaQAAdrcc?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FoojzYTacAA0xcP?format=jpg&name=4096×4096
https://cdn.discordapp.com/…/1074679685532885013/watermarked-28.png
https://pbs.twimg.com/media/FsOhz8vWIAQRrey?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FriaQb3XwAAIevD?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FsmmZU0WYAIU2bi?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Fs94i5ZaQAABRrg?format=jpg&name=large

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
upgrade
Administrátor
1 rok před

Výborné shrnutí. Pro lenochy mého typu ideál, mít všechny informace takhle pokupě.

Mám dotaz k tomu videu. I s přihlédnutím k „umělecké licenci“, plánuje se rozpad Starship při návratu tak, je ve videu? Měl jsem za to, že budou chtít odzkoušet i přistání. Byť jen do vody. Tak jako kdysi s Falconem.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  upgrade

Ahoj, díky za pochvalu. Rozpad Starship určitě v plánu není. SpaceX má za cíl, aby se Starship pokusila o simulované přistání poblíž Havaje. Ale Starship je v tomhle unikátní. Do atmosféry se bude vracet obrovský objekt a nikdo neví, jak se v praxi bude chovat tepelný štít. Je tu tedy možnost, že S24 tento osud potká. Ale to nevědí ani ve SpaceX. Další otázkou je, do jaké fáze se celý let dostane. Jestli selže ještě během startu, anebo jestli se opravdu dostanou až k návratu do atmosféry.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  upgrade

Plán je tedy jasný, výhled dobrý, budeme držet palce.

zdenek
zdenek
1 rok před

Ahoj.
Nevím jakou má podporu ten fanouškovský tým, ale komu čest, tomu čest. Video je parádní a smekám. Jen doufám, že se to v reálu podaří minimálně takhle(vím že družice vypouštět nebudou), ale start, oddělení…..

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  zdenek

Mohu jen souhlasit. Video je opravdu parádní. Co se týče druhé části, tak bude úspěch, pokud se raketa dostane přes Max-Q.

Zbynek_Mc
Zbynek_Mc
1 rok před

Mají nádrže nějakou aspoň minimální izolaci, aby si palivo udrželo nízkou teplotu? Nebo je to jen plech.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  Zbynek_Mc

Zdravím,
ne nádrže žádnou izolaci nemají.

kakamil
kakamil
1 rok před

Ježiš lidi já se těším jako malý kluk na vánoce.Jenom moje žena to nechápe.Ale nevadí…už aby jsme letěli.

Radim Pretsch
1 rok před

Výborné shrnutí. Pro lenochy mého typu ideál, mít všechny informace takhle pokupě.

Mám dotaz k tomu videu. I s přihlédnutím k „umělecké licenci“, plánuje se rozpad Starship při návratu tak, je ve videu? Měl jsem za to, že budou chtít odzkoušet i přistání. Byť jen do vody. Tak jako kdysi s Falconem.

Radim Pretsch
1 rok před
Odpověď  Matěj Soukup

Plán je tedy jasný, výhled dobrý, budeme držet palce.

zdenek
zdenek
1 rok před

Ahoj.
Nevím jakou má podporu ten fanouškovský tým, ale komu čest, tomu čest. Video je parádní a smekám. Jen doufám, že se to v reálu podaří minimálně takhle(vím že družice vypouštět nebudou), ale start, oddělení…..

Zbynek_Mc
Zbynek_Mc
1 rok před

Mají nádrže nějakou aspoň minimální izolaci, aby si palivo udrželo nízkou teplotu? Nebo je to jen plech.

kakamil
kakamil
1 rok před

Ježiš lidi já se těším jako malý kluk na vánoce.Jenom moje žena to nechápe.Ale nevadí…už aby jsme letěli.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.