sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: Těžký Atlas V startuje

Než se začne používat dvoumotorový horní stupeň Centaur, bude nejsilnější verzí rakety Atlas V konfigurace 551 s pětimetrovým krytem a pěti urychlovacími bloky. Právě v této konfiguraci, která byla použita třeba pro vypuštění mise New Horizons by měla raketa odstartovat z floridské rampy číslo 41 už zítra. Na palubě se nachází družice AEHF 4, kterou pro americké letectvo postavila společnost Lockheed Martin. Jak již název napovídá, jedná se o čtvrtého zástupce systému AEHF (Advanced Extremely High Frequency), který ozbrojeným silám zajišťuje spojení po celém světě – ať už jsou na pevnině, moři nebo ve vzduchu. AEHF-4, který bude pracovat na geostacionární dráze, je zástupcem zabezpečené komunikační sítě nové generace a pyšní se třeba vylepšenou odolností proti rušení. Tomu odpovídá i jeho cena – více než 1 miliarda amerických dolarů. Družice s hmotností 6 168 kg se na oběžné dráze připojí k dalším třem satelitům, které vynesly rakety Atlas V v letech 2010, 2012 a 2013.

Předpověď počasí zatím slibuje dobré podmínky s pravděpodobností 80 %, přičemž dvouhodinové startovní okno se otevírá zítra (17. října) v 6:15 SELČ. Pokud by došlo k odkladu o 24 hodin, zhorší se počasí jen na 60% pravděpodobnost. Půjde o 79. start rakety Atlas V celkově a její pátý start v letošním roce.

Zdroje informací:
https://www.ulalaunch.com/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/Dpj241LVsAADjkV.jpg:large

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
29 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zvejkal
zvejkal
6 let před

Pan Majer, preco to potrebuje taky tazky nosic? Je ten satelit taky tazky?
Prepacte, video som nemohol otvorit kvoli tabletu, mozno ta info je tam.

Michael Voplatka
6 let před
Odpověď  zvejkal

Ano, družice je těžká. Váží 6 168 kg a míří na geostacionární oběžnou dráhu, což je velmi vysoko a je proto potřeba silného nosiče.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Michael Voplatka

Já jen upřesním, že raketa nedopraví náklad přímo na geostacionární dráhu. Ta dráha bude taková neobvyklá. První zážeh horního stupně dosáhne parkovací dráhy a druhý dráhu protáhne do elipsy – do této fáze vše připomíná klasický let na dráhu přechodovou ke geostacionární. Ale družice se neoddělí. Celá sestava vystoupá na nejvyšší bod dráhy, kde dojde ke třetímu zážehu – to sice připomíná let přímo na geostacionární dráhu, ale taky tomu tak není. Zážeh totiž skončí ještě před zakulacením oběžné dráhy na geostacionární úrovni. Horní stupeň tedy družici pomůže – povytáhne nejnižší bod, ale úplnou GEO z toho neudělá. Svým způsobem je to pořád GTO, protože družice musí vlastními motory dosáhnout GEO, ale většina lidí si představuje lety na GTO tak, jak to dělá třeba SpaceX nebo Arianespace. Třízážehový let horního stupně na GTO není moc obvyklý. 🙂

P.S. údaj o hmotnosti v článku opravdu chybí – doplním jej tam.

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Škoda že taková zajímavost není napsaná v článku. Tip pro příště 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Štěpán

To už je taková perlička nad rámec.

zvejkal
zvejkal
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Vzhladom na iste (chabe) poznatky nadobudnute v KSP som vas absolutne pochopil!

Dan
Dan
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ona to technicky vzato asi GTO bude, jen s malým číslem.

Michal Schwarz
Michal Schwarz
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Co se pak stane s tím horním stupněm? Zůstane už na té vysoké oběžné dráze, nebo má možnost (=dost paliva) na to, aby se vrátil zpět a shořel v atmosféře?
Nemám představu, jak náročný by takový návratový manévr byl, takže se omlouvám za možná hloupou otázku.
Předpokládám ale, že na rozdíl od vynesených satelitů (které mají možnost manévrovat, a určitě jsou trvale sledované) by se z toho horního stupeň stal na oběžné dráze už jen neovladatelný balast, který může potenciálně působit problémy.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Michal Schwarz

Bylo by to velmi náročné. Horní stupeň zřejmě na této dráze už zůstane. Vzhledem k jeho velikosti není jeho sledování složité.

Pavel
Pavel
6 let před

Mám to obrovské štěstí, že mi služebka na Floridu vyšla na tento termín a mohu tak sledovat tento start na vlastní oči. Právě jsem kousek od KSC a nemohu se dočkat .

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Pavel

Držím palce, ať vše vyjde!

Jan
Jan
6 let před
Odpověď  Pavel

Odkud bude nejlepší koukat? Díky

Pavel
Pavel
6 let před
Odpověď  Jan

Nejlepší při nočních startech je asi A. Max Brewer Bridge přes Indian River. Jinak při denních asi Pallinda beach, ta je ale v noci zavřená.

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před

Tuším, že Atlas nepoužívá při startu ony Potěmkinovy animace, ale animace dle reálné telemetrie. Tedy zde má ULA plus.

Michal Kára
Michal Kára
6 let před
Odpověď  Vladimír Todt

Ty nářky nad tím, že je animace předprogramovaná sice částečně chápu, ale moc mi nedávají smysl. Telemetrie rozhodně nepřenáší pozici každého kousku rakety. Takže maximálně mohou podle telemetrie řídit zobrazení stagingu – zapnutí motorů, oddělování stupňů, aerodynamického krytu… Ale v případě anomálie těžko čekat, že ta animace bude ukazovat smysluplný stav.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Michal Kára

Tyhle dotazy se opakují poměrně často, takže se k tomu vyjádřím a pokusím se to popsat, jak nejlépe umím.
Nemůžeme si myslet, že by telemetrie zachycovala chování každého kousku rakety a animace to pak reprodukovala – telemetrie je čistě jen a pouze o chování palubních systémů (tahle část je neveřejná, protože těžko by asi někoho zajímal proběh např. tlaku ve spalovací komoře) a o průběhu letu – tato druhá část se využívá k tvorbě vizualizace. Do této vizualizace se přenáší informace o hoření motorů, oddělování stupňů a o orientaci rakety v prostoru. Pokud byste chtěli vědět, jak poznat předpřipravenou animaci od animace na základě telemetrie, tak ULA u svých startů píše LIVE TELEMETRY (nebo podobný text) a hlavně když není telemetrie, tak se animace zastaví, zamrzne. Občas se může stát, že je telemetrie dočasně analyzována špatně, pak sebou může raketa třeba házet, divně se rychle otáčet atd. Všechny tyto jevy jsou důkazem, že jde o živý nepředpřipravený vizuál.

Vojta
Vojta
6 let před
Odpověď  Michal Kára

Nejde ani tak o to, že je animace předpřipravená, ale že je zobrazována i v momentě, kdy se údaje evidentně výrazně liší. Střihnout na jiný záběr není nic složitého.

Michal Kára
Michal Kára
6 let před
Odpověď  Vojta

Jo, takovýhle postesk dává smysl. Režie rozhodně měla při anomálii animaci schovat.

Ale z toho nadšení z „reálné telemetrie“ mám prostě dojem (možná chybný), že si dotyční myslí, že to bude v případě anomálie zobrazovat něco smysluplného. A to nebude. No a v případě nominálního průběhu je rozdíl oproti dobře připravené animaci IMHO zanedbatelný.

Vojta
Vojta
6 let před
Odpověď  Vojta

To vždy záleží na tom, o jakou anomálii se jedná. Pokud je ztraceno spojení, animace na základě reálných dat se zastaví (tedy nic moc zajímavého, ale bude vidět, že to není „nominal“). Pokud raketa zamíří jinam, selže oddělení stupně, zhasne motor, bude to vidět zcela jasně. Pokud se raketa rozpadne, ale vysílač telemetrie a nějaké senzory to přežijí, může to vypadat všelijak. Ukázku najdete na videu při startu suborbitální Super Strypi.
Destruktivní scénáře se do animací nedávají z několika důvodů. Z racionálních třeba proto, aby se nezobrazily omylem a proto, že nebudou nikdy přesné, z iracionálních kvůli pověrčivosti.
Osobně mi stačí predikovaná telemetrie, ale nemám rád, pokud se zobrazuje ještě několik minut po havárii.

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před
Odpověď  Michal Kára

Já ty nářky zcela chápu. Někteří mají nižší toleranci k oblbování.

Resp. ano, je to dobré pro děti na základní škole nebo laiky, kteří to vidí 1x za 5 let.

A ano při nastalé anomálii to pak nevypadá, ale je neprofesionální, když pohádka dál běží dle neplatného plánu.

A když už tam mám Potěmkina, tak nepládám X minut po anomálii, že věe nominal, resp. radši přepnu rychle na obraz na ruch v řídícím středisku a Potěmkina vypnu.

Roman89
Roman89
6 let před

Než nějaké animace, ať už live nebo předpřipravené, raději bych tam viděl záběry z kamer, onboard kamery, nebo případně z kosmické lodi. Celkem hezky to má udělane SpaceX, na boku zobrazuje údaje o výšce, rychlosti a ve spod je ještě informační lišta, k tomu zobrazuje záběry přimo z raketya aby šlo vidět přistávání stupňů.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Roman89

To je pravda, SpaceX to má hezky, ale zase někteří preferují pohled, kdy mají na obrazovce celou raketu. Mají pak o situaci lepší přehled, než když vidí jen záběr z palubní kamery.

Roman89
Roman89
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

To ano, mohlo by to byt i střidavě, chvili zaběr z kamery a mezitim ukázat třeba animaci.

Albert
Albert
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Buďme rádi za cokoliv. Dopravce je placen za dopravu a nějaké promo je jen navíc. Děkuji za članek.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Albert

Rádo se stalo. 😉

frank
frank
6 let před
Odpověď  Roman89

tady je pár záběrů i z oddělování stupňů v rámci ULA sestřihu

https://www.youtube.com/watch?v=CNdRV12trm8

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před
Odpověď  Roman89

ULA dneska také měla kamery. Bohužel při startu v noci to bude vždy konstratně v jednom místě přesvíceé, ale později jsem koukal, že prostříhly záběr z kamery na 2. stupni s animací z real telemetrie.

Petr
Petr
6 let před
Odpověď  Roman89

já taky preferuji co nejvíc reálných informací. Animaci nechť si ukazují před startem nebo přes prostřihy. Na start živě se koukáme právě proto, aby to bylo živě. Pokud se chci koukat na záznam/animaci, tak kvůli tomu nemusím být dlouho vzhůru nebo brzo vstávat.

Geo
Geo
6 let před

Díky za zprostředkování ! Miluju, jak si Centaur dvakrát zařve 😀 Jak v řecké báji…

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.