sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

BlackSky

BlackSky Technology oznámila kontrakt s australským startupem HEO. V rámci kontraktu dojde k poskytování snímků vesmírných objektů pro obranu, zpravodajství a komerční využití. Prostřednictvím dohody se společnost BlackSky připojí k síti zobrazovacích senzorů HEO mimo Zemi.

Astranis Space

Startup Astranis, zabývající se družicovou komunikací, získal kontrakt v hodnotě 13,2 milionu dolarů na zajištění kompatibility svých komunikačních družic s vojenskými terminály. Společnost získala zakázku prostřednictvím dohody o zvýšení strategického financování (STRATFI).

SpaceX a FAA

SpaceX zveřejnila 19. září dopis, který zaslala vedení sněmovního vědeckého výboru a senátního obchodního výboru, dvou výborů, které dohlížejí na Úřad pro komerční vesmírnou přepravu FAA neboli AST.Čtyřstránkový dopis nabídl podrobnou odpověď na navrhovanou pokutu ve výši 633 000 USD za porušení licence od FAA.

Neo Space Group

Saúdskoarabská společnost Neo Space Group (NSG) podporovaná suverénním investičním fondem se snaží pronajmout kapacitu na více oběžných drahách, aby posílila své postavení na družicovém trhu, dříve než bude vlastnit a provozovat svou vlastní konstelaci.

Fúze dat

Boeing plánuje předvést technologii senzorové fúze, která by mohla zlepšit vojenské situační povědomí kombinací dat z atmosférických a vesmírných senzorů. Tato fúze dat ze senzorů by mohla být doručena operátorům na zemi nebo pilotům.

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SpaceX je na nejlepší cestě k pilotované misi

Programová manažerka komerčních pilotovaných lodí Kathy Lueders vystoupila 27. srpna před poradním výborem NASA, aby prezentovala aktualizované informace o přípravě na novou éru americké kosmonautiky. Státní agentura potvrdila, že firma SpaceX se dostala z hlediska přípravy hardwaru již hodně daleko. Tohle pozitivní tempo se týká jak nepilotované tak i pilotované testovací mise lodi Crew Dragon. „Konkurenční“ firmu Boeing by musel potkat nějaký zázrak, nebo naopak SpaceX by musela hodně zakopnout, aby se nestala první soukromou firmou, která navrhne, postaví a na oběžnou dráhu Země vypustí kosmickou loď se skutečnými astronauty na palubě.

Crew Dragon pro akustické zkoušky.
Crew Dragon pro akustické zkoušky.
Zdroj: https://cdn.teslarati.com

Jak již víte z našich dřívějších článků, loď Dragon pro nepilotovanou misi DM-1 je již na Floridě. Za zmínku stojí, že tato loď nese sériové označení C201 – C znamená kabina, 2 odkazuje na Dragon 2 a 01 znamená pořadové číslo výroby. Návratová kabina momentálně prochází přípravou v jedné z hal na floridském kosmodromu, zatímco trunk (nehermetizovaný nákladový prostor zodpovědný za dodávku elektrické energie a tepelnou regulaci) je zatím v sídle firmy v kalifornském Hawthorne, kde jsou na něj instalovány solární panely. Na Floridu by se měl vydat do konce září. Samotná mise DM-1 je momentálně plánována na listopad 2018.

Vůbec poprvé jsme spatřili i fotografii prvního stupně Falconu 9, který má letět na misi DM-1. Stupeň s označením B1051 je již v pokročilé fázi výroby a podle zprávy NASA by měl na Floridu dorazit během podzimu. Je jasné, že z Kalifornie nepojede na Floridu přímo, ale zastaví se na texaské základně McGregor, kde podstoupí statický zážeh, který prověří jeho správné fungování. V současné době NASA informovala, že stupeň již má k nádrži připojený interstage a octaweb je již zaplněn motory Merlin, které již prošly statickými zážehy.

První stupeň Falconu 9 Block 5 s výrobním označením B1051.
První stupeň Falconu 9 Block 5 s výrobním označením B1051.
Zdroj: https://cdn.teslarati.com

Na tomto stupni budou nové nádrže na helium označované jako COPV 2.0. Během zkoušek nádoby zvládly 50 cyklů s kapalným kyslíkem, 200 cyklů s kapalným dusíkem a deset letových cyklů, přičemž tyto nové nádrže jsou již ve stupni nainstalované. Horní stupeň bude jako vždy na jedno použití a mohl by na kosmodrom dorazit dříve – možná už během září. Kvalifikace vakuového motoru Merlin ještě nebyla dokončena a pravděpodobně pouze tato překážka momentálně brání odeslání stupně na Floridu.

Padákové zkoušky Crew Dragonu.
Padákové zkoušky Crew Dragonu.
Zdroj: https://cdn.teslarati.com

SpaceX zatím úspěšně dokončila dvě důležité zkoušky padákových systémů, při kterých byl jako zátěž použit hmotnostní simulátor kabiny Crew Dragonu. Shozy probíhaly z výšky až 13 700 metrů, přičemž o vynesení sestavy se postaraly balóny. Následně se aktivovala sekvence, která se použije i při skutečném letu. Tyto zkoušky ověřily fungování v přesných letových režimech reálného hardwaru, že astronauti se budou moci z oběžné dráhy vrátit bezpečně. Kathy Lueders ještě poznamenala, že tyto zkoušky jsou velmi náročné, ale SpaceX bez problémů zvládla hned dvě.

SpaceX úspěšně dokončila startovní simulace včetně dokovací fáze, ověřila zvukové komunikační systémy a srovnala své programové vybavení s požadavky ISS. Níže najdete výpis důležitých konstrukčních milníků a termíny jejich dokončení. Tučně jsou zvýrazněny termíny budoucí, tedy očekávané.

  • Svařování dokončeno: 15. srpna 2016
  • Přesun do čisté místnosti: 12. dubna 2017
  • Integrace přetlakové kabiny: 1. září 2017
  • Svařování pohonného systému: 4. srpna 2017
  • Instalace nádrží: 12. září 2017
  • Spojení přetlakové a servisní sekce návratové kabiny: 13. září 2017
  • Připojení tepelného štítu: 18. dubna 2018
  • Dokončení návratové kabiny: 16. května 2018
  • Laminování válce trunku: 3. srpna 2016
  • Trunk v čisté místnosti 22.února 2018
  • Integrace trunku: 8. května 2018
  • Spojení návratové kabiny a trunku: 18. května 2018
  • Připraven ke startu: konec září 2018
Octaweb prvního stupně Falconu 9 pro misi DM-1
Octaweb prvního stupně Falconu 9 pro misi DM-1
Zdroj: https://cdn.teslarati.com
Oficiální snímek ramene, kterým budou astronauti nastupovat do lodi Crew Dragon.
Oficiální snímek ramene, kterým budou astronauti nastupovat do lodi Crew Dragon.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Co se týče startovní rampy, tak SpaceX bude lodě Crew Dragon vypouštět výhradně z floridské rampy 39A, tak, jak se ví už několik let. Firma nedávno dokončila instalaci moderně vypadající přístupové lávky CAA (crew access arm), což je pro historický startovní komplex významný milník. Je to jasná známka toho, že se na tuto rampu vrátí klenot kosmonautiky – pilotované lety. Rampa 39A je momentálně skutečnou ukázkou přechodu z historie k budoucnosti – její základy a kanál pro odvod spalin pamatují éru programu Apollo, přístupová věž vznikla kvůli raketoplánům a její rameno bude sloužit soukromé lodi Crew Dragon. Samotné rameno úspěšně prošlo zkouškou těsnosti spojení, která byla ověřena vodotěsností i při simulovaném pohybu celé sestavy.

Zkouška dotykových obrazovek v Crew Dragonu.
Zkouška dotykových obrazovek v Crew Dragonu.
Zdroj: https://cdn.teslarati.com/
Trunk Crew Dragonu pro misi DM-2
Trunk Crew Dragonu pro misi DM-2
Zdroj: https://cdn.teslarati.com

Když odhlédneme od nepilotované testovací mise DM-1 a zaměříme se na pilotovanou DM-2, zjistíme, že i v tomto případě je firma SpaceX v pokročilé fázi sestavování. Druhý exemplář lodi Crew Dragon se s největší pravděpodobností stane první soukromou pilotovanou lodí, kterou kompletně postavil a provozoval soukromý sektor. Podle zveřejněného harmonogramu by tato loď mohla být připravena k letu už v lednu příštího roku, přičemž start je momentálně plánován na duben 2019, takže by SpaceX měla k dispozici slušnou rezervu.

NASA momentálně zvažuje možnost, že by misi DM-2 zařadila do rotace posádek na stanici. Rozhodnutí bychom se mohli dozvědět za pár týdnů až měsíců. Níže opět najdete výpis důležitých konstrukčních milníků a termíny jejich dokončení. Oproti misi DM-1 je jich méně, protože loď je ještě méně dokončena. Tučně jsou zase zvýrazněny termíny budoucí, tedy očekávané.

  • Svařování dokončeno: 6. dubna 2017
  • Přesun do čisté místnosti: 15. března 2018
  • Připojení tepelného štítu: 1. listopadu 2018
  • Dokončení návratové kabiny: 19. listopadu 2018
  • Laminování válce trunku: 17. srpna 2017
  • Spojení návratové kabiny a trunku: 28. listopadu 2018
  • Připraven ke startu: Leden 2019
Návratová kabina lodi Crew Dragon pro pilotovanou misi DM-2
Návratová kabina lodi Crew Dragon pro pilotovanou misi DM-2
Zdroj: https://cdn.teslarati.com

Na jednom ze slajdů je mezi úspěchy zmíněna i simulace dne startu. SpaceX vzala vše důkladně a do testu zakomponovala i skafandry. Ještě zajímavější je ale zmínka o Modelu X. Vypadá to tedy, že astronauti budou k rampě přiváženi právě v tomto elektromobilu značky Tesla. Jen pro upřesnění – obrázek níže není fotografie, ale „pouze“ koláž několika snímků. Povšimněte si i oplechované věže FSS, kterou před pár dny na Twitteru potvrdil Elon Musk.

Zdroje informací:
https://www.teslarati.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/DM-1-capsule-completed-SpaceX.png
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/DM-1-acoustic-testing-Plum-Brook-SpaceX.png
https://cdn.teslarati.com/wp-content/uploads/2018/08/B1051-at-Hawthorne-SpaceX.png
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/Crew-Dragon-balloon-drop-testing-SpaceX.png
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/B1051-octaweb-and-Merlin-installation-SpaceX.png
https://pbs.twimg.com/media/DlaMSC5UcAExpfh.jpg:large
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/DM-2-Crew-Dragon-display-testing-SpaceX.png
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/DM-2-Crew-Dragon-trunk-production-SpaceX-1.png
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/Crew-Dragon-DM-2-capsule-081318-Pauline-Acalin-1c.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
49 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Alois
Alois
6 let před

“ Výhra“ nad takovým gigantem, jako je Boenig a jak se zdá opravdu k ní dojde, bude neuvěřitelná. Pokročilost a kvalitu přípravy S-X na pilotované lety umocňuje v článku prezentovaná “ úvaha “ NASA o použití druhého letu kabiny, což bude současně první let s posádkou, rovnou na obsluhu ISS.
Čekání na první americký let s posádkou po éře raketoplánů se rázem z roků mění na měsíce.
Závěr letošního roku, již tak bohatý na očekávané zásadní události dostává další rozměr.

Kenny007
Kenny007
6 let před
Odpovědět  Alois

Ano, žijeme v zajímavých časech. Celkem by mne zajímalo, jestli bude v přistávací sekvenci možnost nouzového motorického přistání při, byť málo pravděpodobném, selhání padáků. Vím že pravdepobnost malá, ale statisticky možná.

Vojta
Vojta
6 let před
Odpovědět  Kenny007

Tipl bych si, že ano. Nehoda CRS SpX-7 ukázala, že podobné kusy softwaru nejsou tak úplně od věci. Pokud tedy mají zvládnutou brzdící a přistávací sekvenci.

jregent
jregent
6 let před
Odpovědět  Vojta

Bylo by to fajn.
Obavam se ze na to je NASA prilis konzervativni.
Diky moc za clanek!

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  jregent

Rádo se stalo. 😉

Radoslav Karásek
6 let před

„Návratová kabina momentálně prochází přípravou..“ – Je správna moja domnienka, že astronauti budú sedieť na tých istých kreslách počas štartu i pristátia?

„..zvažuje možnost, že by misi DM-2 zařadila do rotace posádek..“ – To znamená, že by sa Dragon vrátil s inou posádkou ako vyštartoval, alebo by sa vrátil s tou, ktorou by štartoval ale až za nejakých 6 mesiacov?

Petr
Petr
6 let před
Odpovědět  Radoslav Karásek

Pokud to chapu dobre, uvazuje se o vyneseni nove posadky na ISS a navrat nekterych clenu ISS.

Na prvni let nove pilotovane lodi s posadkou je to docela velky skok.

Preji SpaceX, aby vsechno klaplo a tento „rotacni“ let se uskutecnil bez sebemensiho problemu!

Jirka Hadac
Jirka Hadac
6 let před
Odpovědět  Radoslav Karásek

Tady bych mel otazku, a posadka na ISS prosla skolenim obsluhy Dragonu? Ze by proste komplet byla vymenena a druha v klidu sedla a pristala?

Roman
Roman
6 let před

Zajimalo by me, zda nekdo tusi,co pan Musk nalozi do prvniho Dragonu jako balast…
Ze by zas nejaky Starman?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Roman

Spíše by tam mohly letět nějaké zásoby pro ISS. Ne samozřejmě tolik jako do nákladního Dragonu, ale lepší než nic.

Petr
Petr
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Z ekonomickeho hlediska je to jednoznacna volba. ISS dostane zasoby v podstate bez placeni jizdneho…

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Doufám že se po čase dozvíme, kolik nákladu může vynést s astronauty a kolik může s ISS odvést zpět dolů.

Přemek
Přemek
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Tak bochník sýra tu už byl, možná přišel čas na pizzu, akorát nevím, jestli do té doby stihnou astronauticky vycvičit poslíčka..

Pepa
Pepa
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Já bych jel

skeblon
skeblon
6 let před
Odpovědět  Roman

Jako balast bude on sám.

tonda
tonda
6 let před

Děkuji za perfektní shrnutí příprav na první let CD1!Vyznívá to hoooodně optimisticky!Jen buď blbě chápu,nebo se vloudila nepřesnost,v datu integrace kabiny a trunku pro DM1 je květen 2018 a v článku je info,že trunk je ještě v Havthorne a dávají na něj solární články.
Jestli se nic nepokazí,tak vážně Boeing porazí a to by bylo super PR!

Petr
Petr
6 let před
Odpovědět  tonda

Zvlaste kdyz je na fotce kabina a trunku pro DM1 pripdavena pro akusticke zkousky…

Patrne se jedna o zamenu kabiny a trunku pro DM2.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpovědět  Petr

Odsud je jasné, jak je to myšleno:comment image

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  tonda

Já osobě to chápu tak, že dva dny po dokončení návratové kabiny ji vzali a zkusili integrovat s trunkem – provedli cvičné spojení, protože po mechanické stránce se na trunku už nic měnit nebude. Pak sestavu rozpojili, trunk zůstal v Hawthorne a návratová kabina se přesunula na Floridu.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Celá sestava podstoupila v červnu v Plum Brook testy, a potom se další cesty kabiny a trunku rozdělily.
https://www.nasa.gov/image-feature/crew-dragon-hardware-put-to-the-test

tonda
tonda
6 let před
Odpovědět  Jiří Hošek

Jo,díky,teď je mě to jasné,omlouvám se!

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Jiří Hošek

Díky moc za doplnění chybějícího střípku!

Robert
Robert
6 let před

NASA momentálně zvažuje možnost, že by misi DM-2 zařadila do rotace posádek na stanici.
Chápu to správně pane Majere , že posádka která je nyní na ISS , je i vycvičena na tuto úplně novou loď a dokáže s ní i bezpečně přistát ? Je to možné ? A nebo se tam teprve dopraví vycvičená posádka Sojuzem ?
Dík za odpověď a opět za skvělý shrnující článek .

PKoz
PKoz
6 let před
Odpovědět  Robert

Já bych to spíš chápali, že ti vycvičení s sebou nahoru vezmou jinou „zátěž“ než dolu 🙂
Jinak mi to připadá právě z důvodu výcviku nepravděpodobné.

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpovědět  Robert

„Pokud to tak bude tak ta stejná posádka. Akorát tam bude déle.“ důvěryhodný zdroj

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Robert

Posádka, která je nyní na ISS se toho určitě nedočká, protože mise DM-2 proběhne až po jejich návratu. Nejpravděpodobnější je opravdu možnost, že by se v Dragonu vracela stejná posádka, která by v něm startovala, jen by jejich pobyt trval několik měsíců.

Robert
Robert
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

To je tedy zajímavé . Nová kosmická loď , v podstatě prototyp a rovnou plném zápřahu . Chápu že tam bude jen ukotvena , ale i tak . Holt si ty Amíci veřej .

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Robert

Něco podobného chce udělat i Boeing při své testovací pilotované misi CFT. Dalo se očekávat, že SpaceX půjde stejnou cestou.

Evzenj
Evzenj
6 let před

Astronauty povezou na start Tesly X ?? Jak se tam vejdou ?

Nechteji radeji prestavet tahac Semitruck na autobus? 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Evzenj

Každý asi pojede ve svém autě. Ono je tam místa dost 🙂

Dušan Král
Dušan Král
6 let před

Mám dotaz, nevím jestli to bylo někde řečeno, ale nehledal jsem to ani jsem to zde nezahlédl. Proč chce SpaceX tankovat rychlou metodou s podchlazeným okysličovadlem, když letí pouze na LEO. Opravte mě, ale na to je nosnost Falcona dostatečná, ne? Mohli si tak ušetřit to dohadování s NASA o tom kdy mají nastupovat astronauti. Ale možná to je příprava na lety na vyšší dráhy i když na to má být primárně Orion z hlediska NASA a BFR u SpaceX, navíc k Měsíci by stejně potřebovali Falcon Heavy, který nakonec pro tento účel nemá sloužit…

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Dušan Král

On je Dragon poměrně těžký a pokud se má první stupeň vracet na pevninu (což je ve všech směrech jednodušší než na plošinu), pak se hodí jakákoliv pomoc.

Petr Šída
Petr Šída
6 let před
Odpovědět  Dušan Král

Je to tím, že je vše na tuhle variantu optimmalizované, teplejší palivo by znamenalo úpravy hardwaru a tím pádem problém

Pavel Kralicek
Pavel Kralicek
6 let před

Zaujala me dnesni zprava na Teslarati o rozhodnuti Spx, ze Crew Dragon nebude nikdy znovupouzitelny pro posadku a na kazdy let s posadkou se pouzije novy CD. Pouzite CD se pak dle predpokladu prestavi na Cargo Dragon…
https://www.teslarati.com/spacex-no-crew-dragon-spaceship-reuse-nasa-astronaut-launches/

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Pavel Kralicek

To je současný plán, který se může v budoucnu změnit. Ale nechme se překvapit.

Vojta4
Vojta4
6 let před

Dobrý den, trochu mě zarazilo množství zážehů merlinu před samotným startem. Jestli počítám správně je to 3x ? Každý motor samostatně, všech 9 na základně McGregor a ještě na startovací rampě. Pak mě napadá otázka kolika zážehy prochází motor na horním stupni? Pokud by F9 měl být konfigurován na 10 použití bez většího zásahu, kdy psali že je možné tento cyklus opakovat 10, tedy 100 startů, zajímalo by mě na kolik zážehů je stavěn Merlin? Popřípadě co je hlavním limitujícím prvkem pro více použití u F9? Děkuji za odpověď

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Vojta4

Motor na horním stupni je testován pokud se nepletu pouze jednou. Nebo možná víckrát, ale vždy jen na jednom místě – na McGregoru.
Merliny by měly zvládat desítky použití – možná i tu stovku.
Limitujícím faktorem může být mechanické opotřebení nosných dílů konstrukce, nádrží, octawebu atd.

Goodman
Goodman
6 let před

Ta koláž je naprosto super. Musk umí udělat show, už teď se těším na start. Když k tomu ještě připočtu zapálený komentář Dušana (komentovaný FH byl famózní), tak Zárubovo Nagano bude hadr.
Btw. dneska poprvé jsem naživo viděl Teslu model X. To auto nemá chybu (teda až na tu cenu rodinného domu).

Tom
Tom
6 let před
Odpovědět  Goodman

No nevim jak v CR, ale jinde ve svete je mozne si zarezervovat test drive. Stoji to za to! Take na to nemam, ale svezeni je to nadherne. A to zrychleni – raketove! 🙂
Myslim ze ten prijezd v Modelu X bude stylovy. K vlastni startovaci rampe, do vlastni lodi na vlastni rakete ve vlastnim aute. Co vic si muze Musk prat? 🙂
Navic mu tam dobre sedi to X, ktere to spojuje. Tak nevim jestli s tim tak nejak uz pocital kdyz ten model pojmenovaval 🙂

Goodman
Goodman
6 let před
Odpovědět  Tom

To „X“ je zřejmě náhoda. Tuším, že je pojmenované dle otevírání zadních dveří. Každopádně jak jsi napsal, je to stylové a cool. Muskovi se to povedlo.

ejencik
ejencik
6 let před
Odpovědět  Goodman

Myslim ze X neni nahoda, Musk chtel mit rady automobily pojmenovanou S, E, X, Y,. Ale to E mu vyfouknul Mercedes, tak musel pouzit cislovku 3.

goodman
goodman
6 let před
Odpovědět  Goodman

Ne ne, já myslel náhoda Space X a model X – tj. že dopředu neplánoval vození astronautů Xkem. Ikdyž kdo ví.

boban
boban
6 let před

Jen tak pro úsměv: Na kdy že to Musk původně plánoval cestu dvou soukromníků kolem měsíce?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  boban

Mělo to být na podzim letošního roku, ale ten plán byl oznámen před více než rokem, kdy to ještě bylo teoreticky reálné.

Tom
Tom
6 let před
Odpovědět  boban

No kupodivu to az tak pro usmev neni. Ze vsech moznych terminu tento rozhodne nebyl uplne „ujety“. Rozhodne by to bylo realnjsi nez jine terminy. Kabina vicemene je, tyden podpory zivota predpokladam take, a tusim nekdo pocital ze Falcon Heavy by zvladl TLI pro az 16 tun. Pak uz jen draha volneho navratu a neni co resit 🙂
Jasne bylo by to rizikove, ale ne nemozne se soucasnou technologii.

KarelTv
KarelTv
6 let před
Odpovědět  Tom

Kabina sice je, ale zatim jen pro lety na LEO. Je otázkou co elektronika mimo Van Allenovy pásy a co tepelný štít při druhé kosmické. Takže asi by museli dělat úpravy a další testy. Nevím jestli by to turisti zaplatili….

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  KarelTv

Štít je na takovou rychlost stavěný od začátku.

pepas87
pepas87
6 let před

Zdravím,

mám dotaz, na informaci jsem zatím nikde nenarazil, nebo jsem ji už úspěšně zapomněl.. 😀
Pilotovaný let se bude k ISS připojovat automaticky, nebo pomocí robotické paže jako současné cargo?

děkuji za info

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  pepas87

Hezký den,
obě pilotované lodě se budou připojovat automaticky – právě proto jsou černé tunely PMA na stanici vybavovány dokovacími prstenci IDA.

[ultimatemember form_id="169357"]
[ultimatemember form_id="169356"]
https://kosmonautix.cz/2018/08/29/spacex-je-na-nejlepsi-ceste-k-pilotovane-misi/