Programová manažerka komerčních pilotovaných lodí Kathy Lueders vystoupila 27. srpna před poradním výborem NASA, aby prezentovala aktualizované informace o přípravě na novou éru americké kosmonautiky. Státní agentura potvrdila, že firma SpaceX se dostala z hlediska přípravy hardwaru již hodně daleko. Tohle pozitivní tempo se týká jak nepilotované tak i pilotované testovací mise lodi Crew Dragon. „Konkurenční“ firmu Boeing by musel potkat nějaký zázrak, nebo naopak SpaceX by musela hodně zakopnout, aby se nestala první soukromou firmou, která navrhne, postaví a na oběžnou dráhu Země vypustí kosmickou loď se skutečnými astronauty na palubě.
Jak již víte z našich dřívějších článků, loď Dragon pro nepilotovanou misi DM-1 je již na Floridě. Za zmínku stojí, že tato loď nese sériové označení C201 – C znamená kabina, 2 odkazuje na Dragon 2 a 01 znamená pořadové číslo výroby. Návratová kabina momentálně prochází přípravou v jedné z hal na floridském kosmodromu, zatímco trunk (nehermetizovaný nákladový prostor zodpovědný za dodávku elektrické energie a tepelnou regulaci) je zatím v sídle firmy v kalifornském Hawthorne, kde jsou na něj instalovány solární panely. Na Floridu by se měl vydat do konce září. Samotná mise DM-1 je momentálně plánována na listopad 2018.
Vůbec poprvé jsme spatřili i fotografii prvního stupně Falconu 9, který má letět na misi DM-1. Stupeň s označením B1051 je již v pokročilé fázi výroby a podle zprávy NASA by měl na Floridu dorazit během podzimu. Je jasné, že z Kalifornie nepojede na Floridu přímo, ale zastaví se na texaské základně McGregor, kde podstoupí statický zážeh, který prověří jeho správné fungování. V současné době NASA informovala, že stupeň již má k nádrži připojený interstage a octaweb je již zaplněn motory Merlin, které již prošly statickými zážehy.
Na tomto stupni budou nové nádrže na helium označované jako COPV 2.0. Během zkoušek nádoby zvládly 50 cyklů s kapalným kyslíkem, 200 cyklů s kapalným dusíkem a deset letových cyklů, přičemž tyto nové nádrže jsou již ve stupni nainstalované. Horní stupeň bude jako vždy na jedno použití a mohl by na kosmodrom dorazit dříve – možná už během září. Kvalifikace vakuového motoru Merlin ještě nebyla dokončena a pravděpodobně pouze tato překážka momentálně brání odeslání stupně na Floridu.
SpaceX zatím úspěšně dokončila dvě důležité zkoušky padákových systémů, při kterých byl jako zátěž použit hmotnostní simulátor kabiny Crew Dragonu. Shozy probíhaly z výšky až 13 700 metrů, přičemž o vynesení sestavy se postaraly balóny. Následně se aktivovala sekvence, která se použije i při skutečném letu. Tyto zkoušky ověřily fungování v přesných letových režimech reálného hardwaru, že astronauti se budou moci z oběžné dráhy vrátit bezpečně. Kathy Lueders ještě poznamenala, že tyto zkoušky jsou velmi náročné, ale SpaceX bez problémů zvládla hned dvě.
SpaceX úspěšně dokončila startovní simulace včetně dokovací fáze, ověřila zvukové komunikační systémy a srovnala své programové vybavení s požadavky ISS. Níže najdete výpis důležitých konstrukčních milníků a termíny jejich dokončení. Tučně jsou zvýrazněny termíny budoucí, tedy očekávané.
- Svařování dokončeno: 15. srpna 2016
- Přesun do čisté místnosti: 12. dubna 2017
- Integrace přetlakové kabiny: 1. září 2017
- Svařování pohonného systému: 4. srpna 2017
- Instalace nádrží: 12. září 2017
- Spojení přetlakové a servisní sekce návratové kabiny: 13. září 2017
- Připojení tepelného štítu: 18. dubna 2018
- Dokončení návratové kabiny: 16. května 2018
- Laminování válce trunku: 3. srpna 2016
- Trunk v čisté místnosti 22.února 2018
- Integrace trunku: 8. května 2018
- Spojení návratové kabiny a trunku: 18. května 2018
- Připraven ke startu: konec září 2018
Co se týče startovní rampy, tak SpaceX bude lodě Crew Dragon vypouštět výhradně z floridské rampy 39A, tak, jak se ví už několik let. Firma nedávno dokončila instalaci moderně vypadající přístupové lávky CAA (crew access arm), což je pro historický startovní komplex významný milník. Je to jasná známka toho, že se na tuto rampu vrátí klenot kosmonautiky – pilotované lety. Rampa 39A je momentálně skutečnou ukázkou přechodu z historie k budoucnosti – její základy a kanál pro odvod spalin pamatují éru programu Apollo, přístupová věž vznikla kvůli raketoplánům a její rameno bude sloužit soukromé lodi Crew Dragon. Samotné rameno úspěšně prošlo zkouškou těsnosti spojení, která byla ověřena vodotěsností i při simulovaném pohybu celé sestavy.
Když odhlédneme od nepilotované testovací mise DM-1 a zaměříme se na pilotovanou DM-2, zjistíme, že i v tomto případě je firma SpaceX v pokročilé fázi sestavování. Druhý exemplář lodi Crew Dragon se s největší pravděpodobností stane první soukromou pilotovanou lodí, kterou kompletně postavil a provozoval soukromý sektor. Podle zveřejněného harmonogramu by tato loď mohla být připravena k letu už v lednu příštího roku, přičemž start je momentálně plánován na duben 2019, takže by SpaceX měla k dispozici slušnou rezervu.
NASA momentálně zvažuje možnost, že by misi DM-2 zařadila do rotace posádek na stanici. Rozhodnutí bychom se mohli dozvědět za pár týdnů až měsíců. Níže opět najdete výpis důležitých konstrukčních milníků a termíny jejich dokončení. Oproti misi DM-1 je jich méně, protože loď je ještě méně dokončena. Tučně jsou zase zvýrazněny termíny budoucí, tedy očekávané.
- Svařování dokončeno: 6. dubna 2017
- Přesun do čisté místnosti: 15. března 2018
- Připojení tepelného štítu: 1. listopadu 2018
- Dokončení návratové kabiny: 19. listopadu 2018
- Laminování válce trunku: 17. srpna 2017
- Spojení návratové kabiny a trunku: 28. listopadu 2018
- Připraven ke startu: Leden 2019
Na jednom ze slajdů je mezi úspěchy zmíněna i simulace dne startu. SpaceX vzala vše důkladně a do testu zakomponovala i skafandry. Ještě zajímavější je ale zmínka o Modelu X. Vypadá to tedy, že astronauti budou k rampě přiváženi právě v tomto elektromobilu značky Tesla. Jen pro upřesnění – obrázek níže není fotografie, ale „pouze“ koláž několika snímků. Povšimněte si i oplechované věže FSS, kterou před pár dny na Twitteru potvrdil Elon Musk.
Tesla Model X will carry first astronauts flying in SpaceX's Dragon spacecraft to launch pad | by @fredericlambert https://t.co/X80ZuIvNyL pic.twitter.com/OwSoY8ygal
— Electrek.co (@ElectrekCo) August 28, 2018
Zdroje informací:
https://www.teslarati.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/DM-1-capsule-completed-SpaceX.png
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/DM-1-acoustic-testing-Plum-Brook-SpaceX.png
https://cdn.teslarati.com/wp-content/uploads/2018/08/B1051-at-Hawthorne-SpaceX.png
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/Crew-Dragon-balloon-drop-testing-SpaceX.png
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/B1051-octaweb-and-Merlin-installation-SpaceX.png
https://pbs.twimg.com/media/DlaMSC5UcAExpfh.jpg:large
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/DM-2-Crew-Dragon-display-testing-SpaceX.png
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/DM-2-Crew-Dragon-trunk-production-SpaceX-1.png
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/Crew-Dragon-DM-2-capsule-081318-Pauline-Acalin-1c.jpg
“ Výhra“ nad takovým gigantem, jako je Boenig a jak se zdá opravdu k ní dojde, bude neuvěřitelná. Pokročilost a kvalitu přípravy S-X na pilotované lety umocňuje v článku prezentovaná “ úvaha “ NASA o použití druhého letu kabiny, což bude současně první let s posádkou, rovnou na obsluhu ISS.
Čekání na první americký let s posádkou po éře raketoplánů se rázem z roků mění na měsíce.
Závěr letošního roku, již tak bohatý na očekávané zásadní události dostává další rozměr.
Ano, žijeme v zajímavých časech. Celkem by mne zajímalo, jestli bude v přistávací sekvenci možnost nouzového motorického přistání při, byť málo pravděpodobném, selhání padáků. Vím že pravdepobnost malá, ale statisticky možná.
Tipl bych si, že ano. Nehoda CRS SpX-7 ukázala, že podobné kusy softwaru nejsou tak úplně od věci. Pokud tedy mají zvládnutou brzdící a přistávací sekvenci.
Bylo by to fajn.
Obavam se ze na to je NASA prilis konzervativni.
Diky moc za clanek!
Rádo se stalo. 😉
„Návratová kabina momentálně prochází přípravou..“ – Je správna moja domnienka, že astronauti budú sedieť na tých istých kreslách počas štartu i pristátia?
„..zvažuje možnost, že by misi DM-2 zařadila do rotace posádek..“ – To znamená, že by sa Dragon vrátil s inou posádkou ako vyštartoval, alebo by sa vrátil s tou, ktorou by štartoval ale až za nejakých 6 mesiacov?
Pokud to chapu dobre, uvazuje se o vyneseni nove posadky na ISS a navrat nekterych clenu ISS.
Na prvni let nove pilotovane lodi s posadkou je to docela velky skok.
Preji SpaceX, aby vsechno klaplo a tento „rotacni“ let se uskutecnil bez sebemensiho problemu!
Tady bych mel otazku, a posadka na ISS prosla skolenim obsluhy Dragonu? Ze by proste komplet byla vymenena a druha v klidu sedla a pristala?
Zajimalo by me, zda nekdo tusi,co pan Musk nalozi do prvniho Dragonu jako balast…
Ze by zas nejaky Starman?
Spíše by tam mohly letět nějaké zásoby pro ISS. Ne samozřejmě tolik jako do nákladního Dragonu, ale lepší než nic.
Z ekonomickeho hlediska je to jednoznacna volba. ISS dostane zasoby v podstate bez placeni jizdneho…
Doufám že se po čase dozvíme, kolik nákladu může vynést s astronauty a kolik může s ISS odvést zpět dolů.
Tak bochník sýra tu už byl, možná přišel čas na pizzu, akorát nevím, jestli do té doby stihnou astronauticky vycvičit poslíčka..
Já bych jel
Jako balast bude on sám.
Děkuji za perfektní shrnutí příprav na první let CD1!Vyznívá to hoooodně optimisticky!Jen buď blbě chápu,nebo se vloudila nepřesnost,v datu integrace kabiny a trunku pro DM1 je květen 2018 a v článku je info,že trunk je ještě v Havthorne a dávají na něj solární články.
Jestli se nic nepokazí,tak vážně Boeing porazí a to by bylo super PR!
Zvlaste kdyz je na fotce kabina a trunku pro DM1 pripdavena pro akusticke zkousky…
Patrne se jedna o zamenu kabiny a trunku pro DM2.
Odsud je jasné, jak je to myšleno:
Já osobě to chápu tak, že dva dny po dokončení návratové kabiny ji vzali a zkusili integrovat s trunkem – provedli cvičné spojení, protože po mechanické stránce se na trunku už nic měnit nebude. Pak sestavu rozpojili, trunk zůstal v Hawthorne a návratová kabina se přesunula na Floridu.
Celá sestava podstoupila v červnu v Plum Brook testy, a potom se další cesty kabiny a trunku rozdělily.
https://www.nasa.gov/image-feature/crew-dragon-hardware-put-to-the-test
Jo,díky,teď je mě to jasné,omlouvám se!
Díky moc za doplnění chybějícího střípku!
NASA momentálně zvažuje možnost, že by misi DM-2 zařadila do rotace posádek na stanici.
Chápu to správně pane Majere , že posádka která je nyní na ISS , je i vycvičena na tuto úplně novou loď a dokáže s ní i bezpečně přistát ? Je to možné ? A nebo se tam teprve dopraví vycvičená posádka Sojuzem ?
Dík za odpověď a opět za skvělý shrnující článek .
Já bych to spíš chápali, že ti vycvičení s sebou nahoru vezmou jinou „zátěž“ než dolu 🙂
Jinak mi to připadá právě z důvodu výcviku nepravděpodobné.
„Pokud to tak bude tak ta stejná posádka. Akorát tam bude déle.“ důvěryhodný zdroj
Posádka, která je nyní na ISS se toho určitě nedočká, protože mise DM-2 proběhne až po jejich návratu. Nejpravděpodobnější je opravdu možnost, že by se v Dragonu vracela stejná posádka, která by v něm startovala, jen by jejich pobyt trval několik měsíců.
To je tedy zajímavé . Nová kosmická loď , v podstatě prototyp a rovnou plném zápřahu . Chápu že tam bude jen ukotvena , ale i tak . Holt si ty Amíci veřej .
Něco podobného chce udělat i Boeing při své testovací pilotované misi CFT. Dalo se očekávat, že SpaceX půjde stejnou cestou.
Astronauty povezou na start Tesly X ?? Jak se tam vejdou ?
Nechteji radeji prestavet tahac Semitruck na autobus? 🙂
Každý asi pojede ve svém autě. Ono je tam místa dost 🙂
Mám dotaz, nevím jestli to bylo někde řečeno, ale nehledal jsem to ani jsem to zde nezahlédl. Proč chce SpaceX tankovat rychlou metodou s podchlazeným okysličovadlem, když letí pouze na LEO. Opravte mě, ale na to je nosnost Falcona dostatečná, ne? Mohli si tak ušetřit to dohadování s NASA o tom kdy mají nastupovat astronauti. Ale možná to je příprava na lety na vyšší dráhy i když na to má být primárně Orion z hlediska NASA a BFR u SpaceX, navíc k Měsíci by stejně potřebovali Falcon Heavy, který nakonec pro tento účel nemá sloužit…
On je Dragon poměrně těžký a pokud se má první stupeň vracet na pevninu (což je ve všech směrech jednodušší než na plošinu), pak se hodí jakákoliv pomoc.
Je to tím, že je vše na tuhle variantu optimmalizované, teplejší palivo by znamenalo úpravy hardwaru a tím pádem problém
Zaujala me dnesni zprava na Teslarati o rozhodnuti Spx, ze Crew Dragon nebude nikdy znovupouzitelny pro posadku a na kazdy let s posadkou se pouzije novy CD. Pouzite CD se pak dle predpokladu prestavi na Cargo Dragon…
https://www.teslarati.com/spacex-no-crew-dragon-spaceship-reuse-nasa-astronaut-launches/
To je současný plán, který se může v budoucnu změnit. Ale nechme se překvapit.
Dobrý den, trochu mě zarazilo množství zážehů merlinu před samotným startem. Jestli počítám správně je to 3x ? Každý motor samostatně, všech 9 na základně McGregor a ještě na startovací rampě. Pak mě napadá otázka kolika zážehy prochází motor na horním stupni? Pokud by F9 měl být konfigurován na 10 použití bez většího zásahu, kdy psali že je možné tento cyklus opakovat 10, tedy 100 startů, zajímalo by mě na kolik zážehů je stavěn Merlin? Popřípadě co je hlavním limitujícím prvkem pro více použití u F9? Děkuji za odpověď
Motor na horním stupni je testován pokud se nepletu pouze jednou. Nebo možná víckrát, ale vždy jen na jednom místě – na McGregoru.
Merliny by měly zvládat desítky použití – možná i tu stovku.
Limitujícím faktorem může být mechanické opotřebení nosných dílů konstrukce, nádrží, octawebu atd.
Ta koláž je naprosto super. Musk umí udělat show, už teď se těším na start. Když k tomu ještě připočtu zapálený komentář Dušana (komentovaný FH byl famózní), tak Zárubovo Nagano bude hadr.
Btw. dneska poprvé jsem naživo viděl Teslu model X. To auto nemá chybu (teda až na tu cenu rodinného domu).
No nevim jak v CR, ale jinde ve svete je mozne si zarezervovat test drive. Stoji to za to! Take na to nemam, ale svezeni je to nadherne. A to zrychleni – raketove! 🙂
Myslim ze ten prijezd v Modelu X bude stylovy. K vlastni startovaci rampe, do vlastni lodi na vlastni rakete ve vlastnim aute. Co vic si muze Musk prat? 🙂
Navic mu tam dobre sedi to X, ktere to spojuje. Tak nevim jestli s tim tak nejak uz pocital kdyz ten model pojmenovaval 🙂
To „X“ je zřejmě náhoda. Tuším, že je pojmenované dle otevírání zadních dveří. Každopádně jak jsi napsal, je to stylové a cool. Muskovi se to povedlo.
Myslim ze X neni nahoda, Musk chtel mit rady automobily pojmenovanou S, E, X, Y,. Ale to E mu vyfouknul Mercedes, tak musel pouzit cislovku 3.
Ne ne, já myslel náhoda Space X a model X – tj. že dopředu neplánoval vození astronautů Xkem. Ikdyž kdo ví.
Jen tak pro úsměv: Na kdy že to Musk původně plánoval cestu dvou soukromníků kolem měsíce?
Mělo to být na podzim letošního roku, ale ten plán byl oznámen před více než rokem, kdy to ještě bylo teoreticky reálné.
No kupodivu to az tak pro usmev neni. Ze vsech moznych terminu tento rozhodne nebyl uplne „ujety“. Rozhodne by to bylo realnjsi nez jine terminy. Kabina vicemene je, tyden podpory zivota predpokladam take, a tusim nekdo pocital ze Falcon Heavy by zvladl TLI pro az 16 tun. Pak uz jen draha volneho navratu a neni co resit 🙂
Jasne bylo by to rizikove, ale ne nemozne se soucasnou technologii.
Kabina sice je, ale zatim jen pro lety na LEO. Je otázkou co elektronika mimo Van Allenovy pásy a co tepelný štít při druhé kosmické. Takže asi by museli dělat úpravy a další testy. Nevím jestli by to turisti zaplatili….
Štít je na takovou rychlost stavěný od začátku.
Zdravím,
mám dotaz, na informaci jsem zatím nikde nenarazil, nebo jsem ji už úspěšně zapomněl.. 😀
Pilotovaný let se bude k ISS připojovat automaticky, nebo pomocí robotické paže jako současné cargo?
děkuji za info
Hezký den,
obě pilotované lodě se budou připojovat automaticky – právě proto jsou černé tunely PMA na stanici vybavovány dokovacími prstenci IDA.