Na našem webu pravidelně informujeme o probíhajících přípravách na plánované testy záchranných systémů pro všechny tři připravované americké kosmické lodě – Crew Dragon, Starliner i Orion. Během posledních čtyř týdnů bylo zveřejněno několik fotografií z přípravy na letový test záchranné věžičky Orionu, které jsou rozesety na různých místech Internetu. Tyto fotografie vám přinášíme v dnešním článku včetně bližšího popisu. Test Ascent Abort-2 (AA-2) je plánován na duben 2019.
V minulých článcích i v diskusním fóru jsme zaznamenali dotazy, proč na animacích testu nemá Orion padáky. Skutečnost je taková, že cílem testu je ověření počítačových modelů chování záchranné věžičky LAS při její aktivaci během letu nosné rakety, a také ověření následné schopnosti LAS udržet kontrolu nad kabinou Orionu. Test není primárně zaměřen na schopnosti samotného Orionu, a proto bude použita jeho levná maketa bez padáků. Padákové zkoušky Orionu pro pilotovanou misi Exploration Mission-2 jsou prováděny pomocí shozů jiného testovacího exempláře z letounu C-17 nad pouští Yuma na jihozápadě Arizony. Celá série osmi shozů je zaměřena na simulaci nouzových situací spojených s problémy při otevírání padáků. Závěrečná zkouška před certifikací padáků je připravována na příští měsíc. Pro úplnost dodejme, že padáky pro nepilotovanou misi Exploration Mission-1 již byly certifikovány.
Zdroje informací:
https://www.flickr.com/
https://phys.org/news/
https://www.nasa.gov/
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/aa2_inflight.4k.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/850/43052023124_a581dabd39_b_d.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/852/28893425407_3d5c3b7495_b_d.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1835/43986865892_14db49259b_b_d.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/aeroshell_vab_.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DlPNLrxWwAA3gln.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1833/43070960134_9398c00540_b_d.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1800/30161336558_c428b682a8_b_d.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…acebd198f7f9d48bf4248ab6e689acfb&oe=5C0B179C
https://pbs.twimg.com/media/DlMxwsxVAAAlo5d.jpg
Zajímalo by mě, co je na prvním obrázku. Maketa Orionu s reálnou věžičkou bude vynesena nějakým motorem na tuhé palivo? Můj dotaz pramení z toho, že jsem nepochopil, jak má test vlastně probíhat. Děkuji za objasnění.
Věřím, že odpověď na Váš dotaz naleznete v tomto článku:
https://kosmonautix.cz/2017/11/nasa-urychluje-bezpecnostni-test-zachranne-vezicky-pro-orion/
Díky 🙂
V téhle přednášce https://www.youtube.com/watch?v=xEvOxzLF2J4&t=1915s 33:13 tehdejší programový manažer Orionu Mark Geyer tvrdil, že kabina z EFT-1 se znovu použije pro AA test. Myslel jsem, že půjde o AA-2. Že by se plán změnil? Nebo jde o jiný test?
Pro test AA-2 vyrobilo kabinu Langleyho výzkumné středisko. NASA nepoužije ani kabinu z EFT-1, a ani nezadalo výrobu kabiny pro AA-2 dodavateli kosmických exemplářů Orionu, společnosti Lockheed Martin.
Před testem AA-2 byl 6.5.2010 proveden test PA-1. Žádný jiný test záchranného systému LAS není v plánu.
V roce 2010 jsem se na KSC bavil s projektantkou této věžičky, která tam tehdy byla vystavena ve formě modelu. Dnes po tolika letech se stále ještě nepoužila a až příští rok se má otestovat. Nechtěl bych být vývojářem těchto věcí, čekat tak dlouho na aplikaci musí být pro každého schopného aktivního člověka utrpením.
Jak jsem již psal, 6. května 2010 byl proveden test PA-1.
https://www.youtube.com/watch?v=aNvRudPUvFg
Od té doby nebyl LAS použit. Viceprezident USA Mike Pence včera uznal, že rozhodnutí zrušit program Constellation byla chyba.
Tá kabína Orionu je pekne priestranná. Zdá sa byť pohodová.
pb 🙁
Vnitřek makety Orionu, která bude použita pro AA-2, klame. Věrohodnější představu o vnitřním uspořádání Orionu dává například toto video (čas 0:20). Spodní část tlakové kabiny Orionu je totiž oddělená a rozdělená příčkami, v nichž jsou úložné boxy (použitelné i jako protiradiační úkryt pro posádku).
https://www.youtube.com/watch?v=X-I0katihQo
Fotografie Orionu pro EM-2 z února. V popředí jsou ty příčky (na fotografii jsou „vzhůru nohama“). Před kompletací modulu byly příčky vloženy do jeho válcové části.