sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Přípravy na letový test záchranné věžičky Orionu

Na našem webu pravidelně informujeme o probíhajících přípravách na plánované testy záchranných systémů pro všechny tři připravované americké kosmické lodě – Crew Dragon, Starliner i Orion. Během posledních čtyř týdnů bylo zveřejněno několik fotografií z přípravy na letový test záchranné věžičky Orionu, které jsou rozesety na různých místech Internetu. Tyto fotografie vám přinášíme v dnešním článku včetně bližšího popisu. Test Ascent Abort-2 (AA-2) je plánován na duben 2019.

20.7.2018 - Inertní neletová záchranná věžička LAS byla v přepravním kontejneru převezena v Kennedyho vesmírném středisku z budovy VAB do budovy RPSF. Zde bude zkontrolována a připravena k přepravě na startovní komplex SLC-46 na Cape Canaveral AFS pro certifikaci sestavení letového hardwaru a testování mechanického zatížení pro letový test AA-2.
20.7.2018 – Inertní neletová záchranná věžička LAS byla v přepravním kontejneru převezena v Kennedyho vesmírném středisku z budovy VAB do budovy RPSF. Zde bude zkontrolována a připravena k přepravě na startovní komplex SLC-46 na Cape Canaveral AFS pro certifikaci sestavení letového hardwaru a testování mechanického zatížení pro letový test AA-2.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com

V minulých článcích i v diskusním fóru jsme zaznamenali dotazy, proč na animacích testu nemá Orion padáky. Skutečnost je taková, že cílem testu je ověření počítačových modelů chování záchranné věžičky LAS při její aktivaci během letu nosné rakety, a také ověření následné schopnosti LAS udržet kontrolu nad kabinou Orionu. Test není primárně zaměřen na schopnosti samotného Orionu, a proto bude použita jeho levná maketa bez padáků. Padákové zkoušky Orionu pro pilotovanou misi Exploration Mission-2 jsou prováděny pomocí shozů jiného testovacího exempláře z letounu C-17 nad pouští Yuma na jihozápadě Arizony. Celá série osmi shozů je zaměřena na simulaci nouzových situací spojených s problémy při otevírání padáků. Závěrečná zkouška před certifikací padáků je připravována na příští měsíc. Pro úplnost dodejme, že padáky pro nepilotovanou misi Exploration Mission-1 již byly certifikovány.

31.7.2018 - Inertní neletový testovací exemplář nosiče ATB, nazvaný Ground Test Motor (GTM), v budově RPSF. Určení GTM je stejné jako věžičky LAS na předchozí fotografii.
31.7.2018 – Inertní neletový testovací exemplář nosiče ATB, nazvaný Ground Test Motor (GTM), v budově RPSF. Určení GTM je stejné jako věžičky LAS na předchozí fotografii.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com
3.8.2018 - Sestavený kryt nosiče pro AA-2, nazvaný "aeroshells", v sekci HB4 budovy VAB. Tento exemplář bude použit pro testy sestavení hardwaru i pro samotný let. Důvodem pro vznik krytu je aerodynamické napodobení průměru zakrytovaného servisního modulu Orionu a zvýšení hmotnosti nosiče ATB pro napodobení zrychlení SLS.
3.8.2018 – Sestavený kryt nosiče pro AA-2, nazvaný „aeroshells“, v sekci HB4 budovy VAB. Tento exemplář bude použit pro testy sestavení hardwaru i pro samotný let. Důvodem pro vznik krytu je aerodynamické napodobení průměru zakrytovaného servisního modulu Orionu a zvýšení hmotnosti nosiče ATB pro napodobení zrychlení SLS.
Zdroj: https://c2.staticflickr.com/
17.8.2018 - Kryt nosiče na cestě z budovy VAB na startovní komplex SLC-46. Na fotografii je kryt vlevo od VAB.
17.8.2018 – Kryt nosiče na cestě z budovy VAB na startovní komplex SLC-46. Na fotografii je kryt vlevo od VAB.
Zdroj: https://www.nasa.gov/
22.8.2018 - Spojování neletového GTM a krytu v SLC-46.
22.8.2018 – Spojování neletového GTM a krytu v SLC-46.
Zdroj: https://pbs.twimg.com
Při testu AA-2 bude z Orionu postupně odhozeno dvanáct pouzder s disky pro zápis dat. Odhazovací pouzdra jsou uložena pod předním krytem v horní části kabiny a budou odhazována po dvojicích - první dvě pouzdra přibližně dvacet sekund po oddělení LAS od kabiny, a poté každých deset sekund. Pouzdra jsou vybavena světelnou signalizací a jsou navržena tak, aby se udržela na hladině.
Při testu AA-2 bude z Orionu postupně odhozeno dvanáct pouzder s disky pro zápis dat. Odhazovací pouzdra jsou uložena pod předním krytem v horní části kabiny a budou odhazována po dvojicích – první dvě pouzdra přibližně dvacet sekund po oddělení LAS od kabiny, a poté každých deset sekund. Pouzdra jsou vybavena světelnou signalizací a jsou navržena tak, aby se udržela na hladině.
Zdroj: https://c2.staticflickr.com
8.8.2018 - Šestnáct kilometrů od pobřeží Kennedyho vesmírného střediska proběhlo cvičení vylovení odhazovacích pouzder s disky pro zápis dat pro test AA-2. Při cvičení byla pouzdra shazována z vrtulníku letícího ve výšce 1,5 kilometru.
8.8.2018 – Šestnáct kilometrů od pobřeží Kennedyho vesmírného střediska proběhlo cvičení vylovení odhazovacích pouzder s disky pro zápis dat pro test AA-2. Při cvičení byla pouzdra shazována z vrtulníku letícího ve výšce 1,5 kilometru.
Zdroj: https://c2.staticflickr.com
2.8.2018 - Útroby kabiny Orionu pro test AA-2.
2.8.2018 – Útroby kabiny Orionu pro test AA-2.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/
21.8.2018 - Modul Orionu pro AA-2 byl 20. srpna převezen z Johnsonova střediska na stanici Plum Brook v Sandusky v Ohiu, kde podstoupí akustický test.
21.8.2018 – Modul Orionu pro AA-2 byl 20. srpna převezen z Johnsonova střediska na stanici Plum Brook v Sandusky v Ohiu, kde podstoupí akustický test.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Zdroje informací:
https://www.flickr.com/
https://phys.org/news/
https://www.nasa.gov/
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/aa2_inflight.4k.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/850/43052023124_a581dabd39_b_d.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/852/28893425407_3d5c3b7495_b_d.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1835/43986865892_14db49259b_b_d.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/aeroshell_vab_.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DlPNLrxWwAA3gln.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1833/43070960134_9398c00540_b_d.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1800/30161336558_c428b682a8_b_d.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…acebd198f7f9d48bf4248ab6e689acfb&oe=5C0B179C
https://pbs.twimg.com/media/DlMxwsxVAAAlo5d.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ondřej
Ondřej
6 let před

Zajímalo by mě, co je na prvním obrázku. Maketa Orionu s reálnou věžičkou bude vynesena nějakým motorem na tuhé palivo? Můj dotaz pramení z toho, že jsem nepochopil, jak má test vlastně probíhat. Děkuji za objasnění.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Ondřej

Věřím, že odpověď na Váš dotaz naleznete v tomto článku:
https://kosmonautix.cz/2017/11/nasa-urychluje-bezpecnostni-test-zachranne-vezicky-pro-orion/

Ondřej
Ondřej
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky 🙂

Jirka
Jirka
6 let před

V téhle přednášce https://www.youtube.com/watch?v=xEvOxzLF2J4&t=1915s 33:13 tehdejší programový manažer Orionu Mark Geyer tvrdil, že kabina z EFT-1 se znovu použije pro AA test. Myslel jsem, že půjde o AA-2. Že by se plán změnil? Nebo jde o jiný test?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jirka

Pro test AA-2 vyrobilo kabinu Langleyho výzkumné středisko. NASA nepoužije ani kabinu z EFT-1, a ani nezadalo výrobu kabiny pro AA-2 dodavateli kosmických exemplářů Orionu, společnosti Lockheed Martin.
Před testem AA-2 byl 6.5.2010 proveden test PA-1. Žádný jiný test záchranného systému LAS není v plánu.

lvy
lvy
6 let před

V roce 2010 jsem se na KSC bavil s projektantkou této věžičky, která tam tehdy byla vystavena ve formě modelu. Dnes po tolika letech se stále ještě nepoužila a až příští rok se má otestovat. Nechtěl bych být vývojářem těchto věcí, čekat tak dlouho na aplikaci musí být pro každého schopného aktivního člověka utrpením.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  lvy

Jak jsem již psal, 6. května 2010 byl proveden test PA-1.
https://www.youtube.com/watch?v=aNvRudPUvFg

Od té doby nebyl LAS použit. Viceprezident USA Mike Pence včera uznal, že rozhodnutí zrušit program Constellation byla chyba.

pbpitko
pbpitko
6 let před

Tá kabína Orionu je pekne priestranná. Zdá sa byť pohodová.
pb 🙁

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  pbpitko

Vnitřek makety Orionu, která bude použita pro AA-2, klame. Věrohodnější představu o vnitřním uspořádání Orionu dává například toto video (čas 0:20). Spodní část tlakové kabiny Orionu je totiž oddělená a rozdělená příčkami, v nichž jsou úložné boxy (použitelné i jako protiradiační úkryt pro posádku).
https://www.youtube.com/watch?v=X-I0katihQo

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  pbpitko

Fotografie Orionu pro EM-2 z února. V popředí jsou ty příčky (na fotografii jsou „vzhůru nohama“). Před kompletací modulu byly příčky vloženy do jeho válcové části.comment image

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.