ŽIVĚ: New Shepard opět otestuje záchranný systém

5. října roku 2016 provedla firma Blue Origin zkoušku záchranného systému na kabině New Shepard. Zkouška tehdy proběhla tak, že ke dvě sekundy trvajícímu zážehu záchranného motoru s tahem 300 kN došlo zhruba 45 sekund po startu, kdy na sestavu působí nejsilnější odpor atmosféry. Kabina pak měla přistát na padáku. Firma tehdy nečekala, že pohonná jednotka dokáže z proudu spalin vzpamatovat a očekávalo se její zničení. V ostré zkoušce se vše podařilo – záchranný motor zafungoval, kabina přistála na padáku – a pohonná jednotka přežila a dosedla motoricky. Dnes se má zkouška zopakovat s jediným rozdílem – k záchrannému zážehu má dojít ve větší výšce.

Firma i tentokrát přiznává, že tato zkouška půjde na hranici možností konstrukce. Není tedy vyloučeno, že pohonná jednotka tentokrát nápor horkých spalin nevydrží. Nechme se překvapit, jak to dopadne. Jisté je, že Blue Origin chce tuto zkoušku, která je zároveň devátým startem systému New Shepard, vysílat živě na internet. Samotný start je zatím naplánovaný na 16:00 našeho času, přičemž vysílání by mělo začít o 20 minut dříve.

EDIT 15:30
Start se odkládá o hodinu na 17:00 SELČ.

Zdroje informací:
https://www.blueorigin.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DiTj_boVQAAWX2d.jpg:large

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

32 komentářů ke článku “ŽIVĚ: New Shepard opět otestuje záchranný systém”

  1. Petr Roth napsal:

    Skvělé shrnutí, těším se na start, snad to vyjde a New Shepard bude mít pořád 100% úspěch.

  2. Ladislav napsal:

    Viděl jse i předchozí starty a znovu říkám. Je dobře,že se o takové věci snaží i někdo jiný. Přeji jim úspěšný pokus.Konkurence je zdravá,ale SX je zatím jednička.

  3. RiMr napsal:

    …teda ten první stupeň si ještě parádně zavisel… 🙂

  4. Jarda napsal:

    Tak koukam, ze konecne nekomu doslo, ze ty unikove motory davaji hezkych par kilometru a minut navic, tak by se mely vyuzit… 🙂

  5. hotovson napsal:

    prekvapily me dve veci:
    1) pristani kapsle ve vysoke rychlosti, neni 25 km/h ponekud prilis?
    2) pristani kapsle v tesne blizkosti pristani rakety, cekal bych vetsi rozptyl

    • Dušan Majer napsal:

      Astronauti budou ležet v anatomicky tvarovaných křeslech, takže to moc nevadí a těsná blízkost bych tomu zrovna neříkal.

    • Terablick napsal:

      UAMK nabízí možnost vyzkoušet si čelní náraz ve stejné rychlosti na simulátoru (simuluje se náraz do „zdi“. Odvážnějším lze rychlost navýšit až na 40 km/h!). „Pasažeři“ při tomto testu sedí v běžných autosedačkách, čelem proti „překážce“, a mají jen běžné bezpečnostní pásy. V poloze zády, v anatomické sedačce s oporou celého těla, lze zcela bezpečně absolvovat náraz i v trojnásobné rychlosti 🙂 Ostatně co všechno lidské tělo vydrží se lze snadno přesvědčit při rallye nebo F1, kde lidé narážějí do stěn, stromů, svodidel atd v násobně vyšších rychlostech, a díky promyšleným bezpečnostním systémům odcházejí po svých 🙂 BTW viděli jste někdy jak přistává třeba modul Soyuz? A tam jde o plánované přistání, nikoliv o záchranu při selhání 🙂 Přistání do 5 m/s se považuje za zcela hladké a naprosto bezpečné přistání. Toto je jen o málo rychlejší (přibližně 6,9444 m/s) 🙂 Asi do 15 m/s je to stále „bezpečné“ 🙂 Nebavíme se tady o pádu z balkonu na betonovou dlažbu, v tričku a teniskách, ale o speciálně tvarované sedadlo, zádržné a tlumící systémy, a správnou polohu těla s plnou oporou páteře a hlavy. Všimněte si zásadního zpomalení v okamžiku těsně před dosednutím. Stejným způsobem se shazují třeba i tanky na padáku z letadla. Ten kraťoučký zážeh těsně nad zemí ztlumí dopad třeba i o 90%, a rozloží zatížení zpomalením do násobně delšího časového úseku, takže přetížení je nesrovnatelně menší, a nejde tedy vlastně prakticky o náraz, ale pouze velmi intenzivní zpomalení, jaké zažívá třeba pilot F1 při intenzivním brzdění… Tady se ale odehrává v nesrovnatelně lepší poloze těla, s plnou oporou zad a hlavy, tedy nesrovnatelně bezpečněji 🙂 Např. je dobré vědět, že k úrazu mozku při nárazu nedochází při jeho pohybu vpřed – nárazem, ale až při následném pohybu zpět – odražení (zraní se vzadu). U této polohy k tomu nedojde, protože odpadá fáze přesunu mozku vpřed, a následně teprve vzad, takže mozek se jen silněji, ale přecijen měkce opře, ale nenarazí, a tedy nezraní, stejeně jako jeho přední část v případě nárazu čelem… Stejně tak k úrazu páteře dochází až vlivem zpětného pohybu hlavy, který zde opět odpadá 🙂 Proto třeba jsou dnes při rallye povinné systémy HANS, které vymysleli pro F1 – podrží hlavu aby nešla dopředu, a tím předejdou úrazu mozku a páteře při pohybu zpět – hlava zůstane téměř opřená o sedadlo, a tedy při zpětném pohybu nenarazí zdaleka takovou silou… U nárazu „po zádech“ je to tedy ještě výrazně lepší – pohyb dopředu zcela odpadá, stejně jako mezera mezi hlavou a sedadlem…

  6. Vendelin napsal:

    Gratulace. Zajimalo by me pretizeni pri dopadu.prijde mi to jako celkem pekna řacha.:) dik

  7. rhronza napsal:

    SpaceX je jednička. Ale upřímně řečeno cítím, že mám větší šanci dostat se do vesmíru s BO než Crew Dragonem (či BFR)…

  8. Asdf napsal:

    Vzhledem k tomu, že Bezos je už bezkonkurenčně nejbohatší člověk na světě, tak očekávám, že do toho Blue Origin pořádně šlápne. Jaké štěstí, že zrovna takový člověk je fanouškem kosmonautiky 😉

  9. Bohumil Boruvka napsal:

    pamatuju sim ze ten Francouskej kosmonaut-Omlouvam se ze si nepamatuju jeho jmeno- Rikal ze to „mekke“ pristani sojuzu je podle neho pomerne drsna zalezitost asi jako srazka s nakladakem Tohle vypada dost podobne 🙂

  10. Jirka Hadač napsal:

    Moc hezké, sice až ze záznamu, ale nelituju, to přibližování NS vypadá fakt majestátně.
    Docela by mě zajímalo, o kolik sníží ty brzdící štíty terminální rychlost.

  11. pepa napsal:

    je to úžasný stroj jen tak dál 🙂

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.