sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SpaceX se začíná chystat na pilotované mise

Historická rampa 39A na Kennedyho středisku se začíná pomalu připravovat na návrat pilotovaných letů, které jsou právem považovány za jakýsi zlatý hřeb kosmonautiky. Sebedražší nepilotovaný náklad má totiž oproti lidskému životu, který je při startu vždy v sázce, jen pramalou hodnotu. Na rampě probíhají opravy obslužné věže FSS (Fixed Service Structure), která se začíná připravovat na instalaci ramene, přes které budou astronauti nastupovat do lodi Crew Dragon. Samotné rameno je již delší dobu na Kennedyho středisku a podstupuje závěrečné úpravy uvnitř ohromného stanu.

Z rampy 39A již odstartovalo mnoho strojů a velká část z nich nesla i lidskou posádku. Právě odsud mířily k Měsíci mise Apollo a později zde začínaly své mise nejkrásnější kosmické lodě všech dob – raketoplány. Posledním pilotovaným letem, který odstartoval z rampy 39A, byla mise STS-135, při které raketoplán Atlantis v roce 2011 uzavřel třicetiletou éru těchto strojů.

SpaceX tato rampa zaujala a chtěla z ní vypouštět rakety Falcon 9 a Falcon Heavy. Firma tedy s NASA a Space Florida (agentura, která pro stát Florida zajišťuje projekty ekonomického vývoje) dojednala dvacetiletý pronájem. SpaceX ale musela rampu, která odpovídala požadavkům raketoplánů, upravit. Po nehodě Falconu 9 s družicí Amos 6 byla prakticky zničena nedaleká rampa číslo 40 a SpaceX musela urychlit přípravu rampy 39A, aby z ní mohly startovat Falcony 9. Firma tak mohla zkrátit dobu, po kterou nebyla schopná startovat z Floridy, odkud vypouští nejvíce raket. Velká část úprav se tedy dělala za chodu, mezi jednotlivými starty. Poměrně dlouhou dobu probíhalo odstraňování pozemního podpůrného vybavení GSE (Ground Support Equipment) a jednou z nejviditelnějších změn bylo postupné rozmontování otočné části věže, tedy RSS (Rotating Service Structure).

Crew Dragon
Crew Dragon
Zdroj: http://spaceflight101.com/

Když byla rampa 40 uvedena do provozuschopného stavu, mohly se na ni přesunout běžné starty Falconů a rampa 39A mohla podstoupit závěrečné úpravy pro premiérový start Falconu Heavy. Po jeho premiérovém startu letos v únoru stála před inženýry SpaceX další výzva – připravit rampu na pilotované starty. Na věž FSS tak nastoupily týmy dělníků, kterým asistují jeřáby. Nejvyšší patra věže je totiž potřeba připravit na další milník. První Crew Dragon (nebo Dragon 2, chcete-li) by měl na Falconu 9 odstartovat ještě letos, ale na jeho palubě ještě nebude posádka. Astronauti nasednou do lodi až při druhé misi, která proběhne za několik měsíců. Obě lodě budou mít velmi podobný scénář letu – zamíří k Mezinárodní vesmírné stanici, se kterou se spojí, zůstanou tam pár týdnů a pak se vrátí na Zemi.

Dělníci na FSS
Dělníci na FSS
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Objevily se informace, že jednou z potřebných úprav je vytvoření jakéhosi mezipatra v horní části FSS, které bude umístěné ve stejné výše, kde se bude nacházet přístupové rameno. Konstrukce, která sloužila k nástupu do raketoplánu se nedá použít, protože Falcon je mnohem vyšší. Nástupní dveře se budou nacházet o celých 21 metrů výše. Úpravy navíc obnáší i úpravy evakuačního systému EES (Emergency Egress System), který musí být posunutý vzhůru a celkově upraven, aby odpovídal novým parametrům.

Na vizualizaci startu Falconu Heavy a Red Dragonu od SpaceX jsou vidět některé v současné době realizované změny.
Na vizualizaci startu Falconu Heavy a Red Dragonu od SpaceX jsou vidět některé v současné době realizované změny.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com
Překlad: Dušan Majer

Nová platforma byla vidět i na oficiálních vizualizacích, které zveřejnila SpaceX. Tehdy šlo o materiály spojené s plánovaným startem Falconu Heavy, který měl vynášet k Marsu loď Red Dragon, přičemž tento projekt je již zrušený. Pozorovatelé z okolí již potvrdili, že již dochází k instalaci platformy, což by znamenalo, že SpaceX své plány ohledně jejího využívání nezměnila a možná se dočkáme i pokrytí FSS izolačními panely, což jsme také viděli na zmíněných renderech. Dávalo by to smysl, protože tyto panely by mohly chránit vnitřní systémy před agresivním slaným vzduchem. Někteří lidé si již na Kennedyho středisku všimli podobných panelů, ale nikdy nebylo upřesněno, k čemu přesně mají sloužit.

Rameno CAA se nachází pod tímto velkým stanem
Rameno CAA se nachází pod tímto velkým stanem
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

U čeho naopak jistotu máme (i díky fotografiím), je současné umístění přístupového ramene CAA (Crew Access Arm). Momentálně se tato konstrukce nachází u rampy 39A pod velkým stanem. Zatím není přesně určený žádný konkrétní termín instalace ramene na FSS, ale v dubnu zástupci SpaceX upřesnili, že k instalaci zřejmě nedojde k premiérovému startu Dragonu 2. Ten je momentálně plánován na polovinu září – říjen. Právě mise DM-1 (Demonstration Mission -1) má být příštím startem, který z rampy 39A proběhne. Následovat bude velmi zajímavá zkouška záchranného systému nové lodi z letící rakety a pak by mohly přijít dva starty Falconu Heavy. Přesný harmonogram těchto startů však zatím není k dispozici.

Neoficiální vizualizaci možné budoucí podoby 39A s raketami BFR vytvořil L. DeShetler
Neoficiální vizualizaci možné budoucí podoby 39A s raketami BFR vytvořil L. DeShetler
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Podle všeho se zdá, že ani po dokončení úprav nutných pro pilotované lety nebudou změny na rampě 39A u konce. SpaceX totiž s touto rampou počítá pro budoucí starty obří rakety BFR. Ano, vycházíme především z animací a vizualizací, které SpaceX k této příležitosti představila, ale faktem je že BFR s průměrem devět metrů by mohla tuto rampu sdílet společně s Falcony 9 a Falcony Heavy.

Podle názoru zainteresovaných odborníků z uzavřené sekce L2 na fóru webu nasaspaceflight by mělo v takovém případě dojít ke stavbě druhé, větší haly HIF (Horizontal Integration Facility) mimo perimetr rampy. To by naznačovalo, že by BFR mohla být vyvezena po nové konstrukci podél stejného příkopu pro odvod spalin. Inženýři z Kennedyho střediska již vybrali několik možných míst pro dodatečnou halu HIF, přičemž vycházeli z dřívějších plánů pro rakety Saturn V. V sekci L2 se ale zmiňují i další možnosti včetně rozšíření aktuální haly HIF, kterou momentálně využívají Falcony 9 a Falcony Heavy.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/07/2018-07-03-005247.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/01/6_dragonv2.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/07/2018-07-03-004710.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/07/2018-07-03-010205.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/07/2018-07-05-141500.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
jregent
jregent
6 let před

diky 🙂

RiMr
RiMr
6 let před

„nejkrásnější kosmické lodě všech dob – raketoplány“

…je to tak a díky za připomenutí tohoto „subjektivního faktu“ 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  RiMr

Rádo se stalo. 😉

Alois
Alois
6 let před

Jak si stojí S-X ve srovnání s konkurenční americkou lodí a hlavně s harmonogramem, nekumuluje se zase nějaké zpoždění ? Nikde nemohu nic najít. Dík.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.