Falcon Heavy Demo – čistá esence SpaceX

Když v roce 2002 Elon Musk zakládal svou další firmu Space Exploration Technologies Corporation (SpaceX), učinil tak hlavně ze dvou důvodů. Za prvé, hodlal aktivně přispět ke snižování cen za dopravu nákladu do kosmu a za druhé, přál si umožnit kolonizaci Marsu. Jelikož to byly a jsou cíle velmi náročné, přinášející spoustu frustrace a nezdarů, nezapomíná při tomto nelehkém snažení občas i na jistou porci zábavy pro sebe i ostatní. V podstatě všechny tři faktory zmíněné výše obsahuje i tento týden uskutečněná testovací mise Falcon Heavy Demo.

Mimořádně povedený snímek z premiérového startu Falconu Heavy.

Mimořádně povedený snímek z premiérového startu Falconu Heavy.
Zdroj: https://i.redd.it

Jejím primárním úkolem bylo ověřit konstrukci a výkony nové těžké nosné rakety (HLV – Heavy Launch Vehicle), schopné dopravovat kolem 63 tun nákladu na LEO, nebo více než 16 tun k Marsu. Zároveň při této misi proběhla několikanásobná demonstrace znovupoužitelnosti prvního stupně raket Falcon, což je velmi významným příspěvkem ke zlevnění kosmické dopravy a také, aby to nebyla čistě technická nuda jen o číslech a výkonech, okořenil tento premiérový let výběrem zcela nezvyklého nákladu. Namísto tradičního hmotnostního simulátoru z oceli a betonu Musk rozhodl, že na speciální nákladový adaptér SpaceX připevní jím dříve používaný elektromobil – kabriolet Tesla Roadster v třešňově červené metalíze. A protože každé auto potřebuje posádku, na sedadlo řidiče byla pětibodovými pásy připoutána figurína ve SpaceX skafandru, vyvinutém pro loď Crew Dragon. Také cílová orbitální dráha nebyla zvolená náhodně – měl se jí stát eliptický heliocentrický orbit mezi Zemí a Marsem. Rudý sporťák k rudé planetě.

Tesla na adaptéru

Tesla na adaptéru
Zdroj: https://elonx.cz/

Historie Falconu Heavy
O Falconu Heavy (FH) se v rovině konceptu začalo ve SpaceX uvažovat už v roce 2004. První veřejné představení vize těžkotonážní nosné rakety se třemi paralelními stupni proběhlo v dubnu 2011 s tím, že by její premiérový let z kosmodromu Vandenberg měl nastat někdy v první půli roku 2013. Plány jsou plány a notorický optimismus Elona Muska ohledně časových odhadů už všichni dobře známe. Proto asi jen málokdo věřil, že náročný vývoj takto složitého stroje proběhne takovou rychlostí. Vždyť v té době měla raketa Falcon 9, ze které Falcon Heavy konstrukčně vychází, za sebou pouze první dva víceméně testovací lety v roce 2010 a další byly v plánu až na rok 2012. Konzervativní odhady odborníků z tradičního aerokosmického průmyslu hovořily spíš o 4-5 letech, ne-li více. Jaká byla nakonec realita dnes už všichni víme – premiérový let FH a rovnou řekněme velmi úspěšný, nastal o 5 let později, než byl původní odhad.

První exemplář rakety Falcon Heavy na rampě 39A

První exemplář rakety Falcon Heavy na rampě 39A
Zdroj: https://farm5.staticflickr.com

Jaké jsou důvody takového zpoždění? Nejdříve se musíme ptát, jestli je doba vývoje nové rakety v řádu 5-7 let běžná, nebo nějak vybočuje z řady podobných projektů a jde skutečně o zdlouhavý vývoj. Při srovnání s podobnými novými raketami Angara, nebo vyvíjenými SLS, Ariane 6, či Vulcan se tato doba jeví celkem přiměřená, nebo spíš poměrně krátká. Přitom musíme mít na paměti, že vývoj FH neplatila žádná vláda, vládní organizace, nebo agentura. Celý vývoj FH si SpaceX financovalo v podstatě ze svých zdrojů s vidinou využití komerčními a vládními zákazníky. Jak Elon Musk uvedl na tiskové konferenci pár hodin po startu Demo mise, velmi nahrubo odhaduje, že vývoj FH stál SpaceX více než 500 milionů dolarů. Dále uvedl, že během vývoje už měl projekt třikrát hodně namále, kdy se velmi vážně uvažovalo o jeho zrušení.

Oproti původní představě, že připojit na centrální stupeň dva identické postranní boostery bude relativně snadné, se to nakonec ukázalo jako naopak velmi náročný úkol. Přidáním dvou bočních prvních stupňů se na původní raketě Falcon 9 změnilo téměř vše – aerodynamika letu, silové namáhání konstrukce, vibrace, rezonance, hlukové zatížení, řízení letu, startovací rampa a podobně. V důsledku toho se v podstatě musel centrální stupeň zesílit a překonstruovat tak, že z něj vznikl v podstatě nový díl rakety.

Premiérový Falcon Heavy na rampě 39A.

Premiérový Falcon Heavy na rampě 39A.
Zdroj: https://farm5.staticflickr.com/

Do vývoje FH také zasahovalo postupné vylepšování výchozího nosiče Falcon 9 od verze 1.0 až po dnešní F9 Full Thrust Block IV. Tím jak se průběžně měnily/zvyšovaly v podstatě všechny klíčové vstupní parametry pro nový nosič, nebylo možné jeho design zmrazit a přistoupit ke stavbě a testování. Tady je vhodné doplnit, že úterní testovací start byl proveden s nosičem, sestaveným z komponentů Block III a IV, přičemž všechny další starty Falconu Heavy už budou pouze se sestavou ve finální verzi Block V, umožňující rychlé až 10x násobné znovupoužití. Největší zdržení vývoje lze ale přesto přičíst jinému faktoru, a to dvěma haváriím Falconu 9 v roce 2015 a 2016. Tyto neblahé události zastavily veškeré vývojové a přípravné práce pokaždé minimálně na 6 měsíců, kdy se týmy soustředily na hledání příčin havárií a implementaci nápravných opatření.

První Falcon Heavy stoupá k obloze

První Falcon Heavy stoupá k obloze
Zdroj: https://farm5.staticflickr.com

Jednou ze zákulisních informací také je, že první start FH mohl proběhnout ještě později. Ve SpaceX existovaly interní tlaky a to i v rámci nejvyššího vedení, aby se s úvodním letovým testem počkalo až na finální vývojovou variantu FH block V, ovšem Elon Musk si prosadil svou, že všemožných zpoždění už bylo příliš a inaugurační let musí proběhnout do konce roku 2017. Že se listopadové ani prosincové termíny nepodařilo splnit a nakonec se odstartovalo až 6. února 2018 je už z pohledu celé délky vývoje téměř detail.

Splněné cíle inauguračního letu
Původní čas startu v úterý 6.2. byl stanoven na 19:30 CET (13:30 EST), ovšem silné výškové proudění v atmosféře způsobilo několik nervy drásajících odkladů, načež ke startu došlo až ve 21:45 CET (15:45 EST), jen 15 minut před koncem startovního okna. Během testovacího letu se podařilo splnit téměř všechny stanovené cíle, i když původní Muskovy odhady úspěšnosti ještě několik hodin před startem byly pouhých 50%.

Po krátkém statickém zážehu 24.1.2018 byla na nově upravené rampě 39A potvrzena plná funkčnost a bezpečný chod všech 27 současně běžících motorů Merlin 1D Block IV. Šlo o poslední významný krok vstříc premiérovému startu. Statický zážeh je totiž vrcholem důkladné série zkoušek, které simulují předstartovní přípravy včetně tankování paliva. Cesta ke startu byla otevřená.

Při startu byla otestována plná funkčnost a odolnost startovací rampy a jejich systémů, po všech modifikacích pro umožnění startů obou nosičů F9 i FH. Poletová inspekce neodhalila žádná poškození a opotřebení, jež by vylučovala další start v řádu několika málo dnů.

Bylo ověřeno, že FH je schopen bez závad a přerušení odpočtu odstartovat a vydržet zatížení při maximálním dynamickém namáhání v atmosféře (Max-Q). Největší obavy panovaly ohledně neověřeného chování tří vedle sebe spojených boostrů, kdy by vibrace a interagující rázové vlny mohly tyto dlouhé válce rozkmitat do té míry, že by mohly do sebe vzájemně narazit a způsobit havárii. Elon Musk dokonce před startem prohlašoval, že bude považovat za úspěch, pokud raketa nevybuchne přímo nad rampou, jejíž oprava by si vyžádala odstávku 9-12 měsíců mimo provoz.

První start Falconu Heavy.

První start Falconu Heavy.
Zdroj: https://farm5.staticflickr.com

Dalším kritickým a dříve neotestovaným momentem letu byla separace bočních stupňů. V této fázi dochází ke vzájemnému aerodynamickému ovlivňování všech tří boosterů a celý děj nešlo na zemi otestovat, pouze simulovat CFD modely. Až úvodní let prověřil, že separační mechanismy fungovaly bezchybně, proces odpojení a odpadnutí bočních stupňů byl navržen správně a bezpečně.

Oba boční stupně provedly bezchybné brzdicí zážehy a synchronizovaně dosedly na přistávací betonové plochy LZ-1 a LZ-2 na Cape Canaveral. Časový rozestup mezi jejich přistáním byl velmi malý, něco kolem 1 sekundy. Původně se uvažovalo o rozestupu až 15 s z důvodu obav o možné ovlivnění přistávacích radarů u paralelně letících stupňů. Panovala nejistota, zda by jeden stupeň mohl omylem přijímat od země odražené radarové vlny druhého stupně a špatně pak vyhodnotit svou skutečnou výšku. Elon Musk nakonec tento synchronizovaný „balet“ vyhodnotil jako nejhezčí moment z testovacího letu.

Synchronní přistání dvou bočních stupňů Falconu Heavy - óda na kosmonautickou radost.

Synchronní přistání dvou bočních stupňů Falconu Heavy – óda na kosmonautickou radost.
Zdroj: https://farm5.staticflickr.com

Funkce centrálního stupně nepředstavovala velkou neznámou, i když to byla přepracovaná / zesílená konstrukce oproti původnímu prvnímu stupni Falconu 9. Ověření jeho výkonů a chování za letu ale rozhodně bylo potřebné, protože různá nepříjemná překvapení se můžou u upravených konstrukcí kdykoliv objevit. Svou primární funkci stupeň splnil dobře, když dokázal urychlit horní stupeň s nákladem na požadovanou rychlost. Sekundární úkol se mu ale zcela nepovedl, což byl prakticky jediný nezdar z celého zkušebního letu a to když nedokázal měkce přistát na plovoucí plošině ASDS „Of Course I Still Love You“. Důvodem nezdaru bylo nezažehnutí 1-2 motorů ze 3 pro finální přistávací zážeh, pravděpodobně kvůli nedostatku zážehové směsi TEA-TEB. Centrální stupeň dopadl cca 100 metrů od lodi rychlostí kolem 500 km/h, což způsobilo poškození dvou hydraulických vyrovnávacích pohonů na ASDS.

Oběžná dráha Tesla Roadsteru zasahuje za oběžnou dráhu Marsu.

Oběžná dráha Tesla Roadsteru zasahuje za oběžnou dráhu Marsu.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/

Horní stupeň se bezpečně oddělil od centrálního stupně a měl za úkol celkem 3 zážehy. První na dosažení orbitální rychlosti, druhý k protáhnutí eliptické dráhy na apogeum 6900 km. Pak následoval 6 hodin trvající let setrvačností skrze Van Allenovy radiační pásy, který skrýval svá rizika. SpaceX se obávalo, že by během takto dlouhé přestávky mohlo koncentrované bombardování nabitých částic v radiačních pásech poškodit řídicí elektroniku horního stupně, mohlo by zamrznout palivo v potrubí, nebo naopak kapalný kyslík by se mohl nadměrně odpařit v nádrži a nezbylo by ho dostatek pro finální zážeh potřebný k navedení na výslednou dráhu k Marsu (TMI). Zvolené 6 hodinové intermezzo bylo důležité dodržet pro demonstraci schopnosti FH vynášet těžké náklady přímo na geostacionární orbitální dráhu ve vzdálenosti 36 tisíc km od Země, což je velmi žádaná služba u zakázek od ministerstva obrany a vládních zpravodajských agentur. Tato schopnost byla úspěšně potvrzena, když se Merlin 1D Vac v požadovaném čase potřetí zapálil a hořel až do vyčerpání paliva. Výsledná eliptická dráha tak sahá kousek za oběžnou dráhu Marsu.

Testovací náklad v podobě sériového elektromobilu Tesla Roadster 1. generace, spolu s neživým astronautem jménem „Starman“ splnili svou úlohu s vysokým „Fun faktorem“ naprosto dokonale. Během setrvačné fáze letu mezi 2. a 3. zážehem bylo dostatek času na to, aby 3 barevné kamery s vysokým rozlišením poskytovaly on-line streamovaný pohled na naši planetu skrze čelní sklo nebo boční dveře červeného kabrioletu s ležérně usazeným fiktivním řidičem v bílém skafandru. K těmto úchvatným pohledům v podkresu hrály skladby Davida Bowieho z fiktivního palubního rádia. Ve středu palubní desky se skvěl velmi dobře čitelný nápis Don’t Panic! (Žádnou paniku!) a pod čelním sklem byl připevněn malý model Tesla Roadster ze série Hot Wheels i s figurkou astronauta. Ostatně vychutnejte si více než čtyřhodinový uklidňující záznam plný nevídaných pohledů.

V přihrádce pro spolujezdce je údajně uložen ručník, jako další připomínka na kultovní knihu a film „Stopařův průvodce po Galaxii“ a auto rovněž ukrývá malý paměťový disk s kompletní trilogií Nadace od Isaca Asimova. Muskova obliba a inspirace světovou sci-fi literaturou se zkrátka nedá přehlédnout. Na YouTube lze najít 4,5 hodiny trvající záznam z palubních kamer kosmické Tesly, která se za několik měsíců stane nejdále se pohybujícím elektromobilem lidstva. Na Měsíci se na počátku 70. let pohybovaly už americké Lunar Rovery a ruské Lunochody, na Marsu stále popojíždí elektrická vozítka Opportunity a Curiosity, ovšem Tesla Roadster v roce 2019 doletí ještě mnohem dále, přibližně 500 mil km od Země. K Muskovu snu o cestách lidí na Mars je lidstvo opět o drobný krok blíže.

Oba boční stupně prvního Falconu Heavy po přistání na jedné fotce.

Oba boční stupně prvního Falconu Heavy po přistání na jedné fotce.
Zdroj: https://instagram.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Celkově Musk tento úspěšný testovací let zhodnotil jako potvrzení toho, že „i šílené věci mohou fungovat“, i přes to, že to nikdo neočekával. A také ho pozitivní výsledek utvrdil v tom, že může více důvěřovat budoucí plně znovupoužitelné architektuře BFR/BFS.

Co přinese Falconu Heavy budoucnost
Vynesení dvou komerčních zákazníků v lodi Crew Dragon na raketě Falcon Heavy k obletu Měsíce po trase volného návratu se velmi pravděpodobně neuskuteční. Původně byl tento let avizován na konec roku 2018. Musk na tiskové konferenci informoval, že vývoj BFR jde rapidně kupředu a pravděpodobně už v příštím roce by mohly proběhnout první krátké suborbitální lety nové lodě BFS. Komerční pasažéři by pak svůj oblet Měsíce absolvovali někdy za 3-4 roky právě v této velké meziplanetární lodi. SpaceX proto nehodlá tříštit své zdroje a energii na certifikaci FH pro lety s lidskou posádkou. K tomu budou určeny nosiče Falcon 9 a pak až BFS.

Z pohledu komerčního využití FH pro vynášení nákladu do kosmu má Elon Musk poměrně jasno: Je to nosič s 2x větší nosností a za 1/3 cenu, než jeho konkurence. Jiné těžké nosiče bez prvku znovupoužitelnosti brzo začnou ztrácet svůj podíl na trhu a dříve či později se odporoučí do starého železa – Game Over.

Malá legrácka - v útrobách meziplanetárního automobilu se nachází informace, že se jedná o výrobek lidské rasy z planety Země.

Malá legrácka – v útrobách meziplanetárního automobilu se nachází informace, že se jedná o výrobek lidské rasy z planety Země.
Zdroj: https://instagram.fprg2-1.fna.fbcdn.net/

Ve startovním manifestu jsou zatím známy pouze 3 další mise s dvěma komerčními a jedním armádním nákladem. První dva lety mají proběhnout ještě letos.

Další využití může být pro meziplanetární mise, například k Plutu může FH vyslat rychlou sondu, která nebude potřebovat gravitační urychlení u jiných planet po cestě. Mise pro odběr a návrat vzorků z Marsu může být zajištěna pomocí jediné sondy startující na jednom FH, a podobně. Se 2-3 starty FH by mohly být zopakovány mise Apollo na Měsíc, i když Musk pro takové výpravy preferuje využívat až budoucí dopravní architekturu BFR.

Certifikace FH pro lety s citlivými a tajnými náklady pro národní bezpečnost USA se podle Muska nezdá jako překážka. Pro různé typy nákladů je požadován různý počet předchozích úspěšných letů. Pokud například SpaceX vyhraje armádní zakázku, jež se má realizovat za 3-4 roky, budou mít do té doby za sebou přibližně 10-12 letů s komerčními satelity.

SpaceX bude moci v budoucnu pro starty Falconu Heavy využívat celkem tři startovní rampy na Floridě, v Texasu a v Kalifornii. Bude tak schopna pokrýt široké spektrum startovacích azimutů, jež si budou budoucí zákazníci přát.

Co dalšího ukázala premiéra Falconu Heavy?

Krásná ukázka průniku Falconu heavy do veřejného povědomí - Brněnská hvězdárna srovnala nejsilnější raketu současnosti s komínem v Maloměřicích.

Krásná ukázka průniku Falconu heavy do veřejného povědomí – Brněnská hvězdárna srovnala nejsilnější raketu současnosti s komínem v Maloměřicích.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Premiérový start nejsilnější rakety současnosti demonstroval ještě jinou věc – jak se dokáže veřejnost nadchnout pro kosmonautiku. Nejde přitom jen o mladší generaci, která nezažila program Apollo. Kosmonautika toho v minulých letech dokázala mnoho, ale chyběly wow-momenty, které by dokázaly zaujmout širokou veřejnost. Z nejjasnějších momentů můžeme jmenovat třeba přistání evropského modulu Philae na kometě nebo průlet sondy New Horizons kolem Pluta. Ovšem žádný z těchto momentů se ani náznakem nepřiblížil tomu, jak do myslí veřejnosti pronikl Falcon Heavy.

Svou roli hraje i to, že SpaceX má velmi dobře fungující PR oddělení, které umí nabídnout vždy něco navíc, aby to bylo pro diváky atraktivní. Oficiální vysílání premiérového startu Falconu Heavy na kanálu SpaceX sledovaly více než dva miliony lidí. Asi nic nedokáže význam těchto čísel více, než konstatování, že v celé historii portálu YouTube šlo o druhé nejsledovanější živé vysílání.

SpaceX tak kromě unikátního technického pokroku a revoluce v kosmonautice provádí i neocenitelnou popularizační službu, když k tomuto krásnému oboru přivádí nové zájemce. Někomu možná nemusí vyhovovat medializace startu rakety, která připomíná sportovní přenos s jásajícími zaměstnanci, ale pokud něco může přilákat veřejnost, pak je to právě tento styl. Aby kosmonautika zaujala nejširší veřejnost, musí si zachovat určité dekórum, ale také alespoň částečně opustit svět bílých límečků. A SpaceX se tohle přesně daří. Čím více lidí se bude o kosmonautiku zajímat, tím lépe. Politici tento trend vycítí a budou ochotněji dávat finance do vědeckých oborů, tedy doufejme. Jisté je, že SpaceX provádí revoluci na mnoha frontách souběžně a tak si my všichni budeme jednou moci říct: „Byli jsme u toho“.

A na závěr ještě malý vtip na odlehčení. :-)

A na závěr ještě malý vtip na odlehčení. 🙂
Zdroj: https://imgur.com/

EDIT: 12.2.2018 18:35
V článku jsme aktualizovali informace o oběžné dráze Tesla Roadsteru kolem Slunce. Informace, které byly dostupné v době psaní článku, se později ukázaly jako nesprávné.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
http://spaceflight101.com/
https://spaceflightnow.com/
https://www.nasaspaceflight.com/
https://www.instagram.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://farm5.staticflickr.com/4711/40126461411_a6e49a61f2_k_d.jpg
https://i.redd.it/zcmljw2tcoe01.jpg
http://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2017/12/27449864329_d2424bc280_o.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4682/38583829815_4e375ba0ce_k.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4696/40126460511_ba24c1f2b5_k_d.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4760/40126462231_c11129efbe_k_d.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4650/40126461851_8e5910f71a_k_d.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4654/25254688767_b67e0bf2ac_k_d.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…645edfd5872a2c11f701febe3e77dce6&oe=5B241AEA
https://instagram.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…328284044326958_8786504731057979392_n.jpg
https://instagram.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…412655762512000_3947112431498559488_n.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…b3118edcd547eb54482f80ff4509c972&oe=5B232E97
https://i.imgur.com/dmF5CaU.png

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

311 komentářů ke článku “Falcon Heavy Demo – čistá esence SpaceX”

  1. maro napsal:

    Jetli bych si ale něco nejvíc přál ohledně Falcon Heavy, tak aby ještě byli na světě Eugene Cernan a Neil Armstrong. Tohle divadlo by se jim zatraceně líbilo a určitě by změnili názor na SpaceX a jejich schopnosti bezpečně dopravovat lidi do vesmíru. Ta jejich kritika postupu NASA ve věci financování programů realizovaných soukromými společnostmi byla hodně příkrá. Málokdy byste viděli Elona ukápnout slzu, ale tahle kritika přímo od jeho hrdinů z dětství byla dost zasahující. Teď už by to určitě viděli úplně jinak.

  2. maro napsal:

    Byla to fakt paráda. Od začátku až do konce. Space X jsou prostě profíci. Mimochodem vždycky jsem si říkal, proč tam Space X dává komentátory, kteří jsou spíš mediální šoumeni než nějací technici, ale teď jak tam byla ta černoška s tím chlapíkem s patkou, tak bylo jasné, proč jsou tihle profíci lepší. Čekalo se právě na přistání centrálního stupně, objevil se záběr plošiny a najednou blik a oni zahlásili, že se ztratil signál. Chvíli vysvětlují že se signál prostě občas z plošiny ztratí, ale po chvilce on už hlásí: ..we’ve just got a confirmation .. (právě jsme dostali potvrzení), ale oba se najednou zarazí a každý zvlášť jen krátce řekne „oh!“. Teď už to ví. A najednou ona začne s úsměvem mlžit „jako, že je zajímavé co se děje a jak poslouchají a stále čekají na nové informace a jak se lidé radují“. Prostě bylo jen na nich jak s tím naloží, ale instrukce byla určitě jasná. Nekazit tu parádní atmosféru, toho jásajícího davu za nimi, zvlášť když hlavní mise probíhá skvěle perfektně dál. Nejdřív jsem si z technického pohledu říkal, že je to trošku informační podraz, ale zpětně to chápu. Tuhle horší informaci se lidi stejně později doví, ale netřeba jí kazit těchhle vrcholných pár minut toho maximálního zážitku úspěchu. Prostě profíci.

    • Katka napsal:

      A já si zase pokaždé říkám, jak je skvělé, že tam SpaceX vždy dává jako komentátory opravdové inženýry, kteří na tom skutečně pracují, a ne nějaké cizí lidi nebo lidi z marketingu. A to platí pro všechny přenosy, vždy se tam dotyčný představí a řekne, co v SpaceX dělá. Na konci přenosu Falconu Heavy jsou zleva:
      Brian Mahlstedt – Automation Software Engineer
      Lauren Lyons – Flight Reliability Engineer
      John Insprucker – Falcon Principal Integration Engineer
      Michael Hammersley – Materials Engineer for Avionics Department
      Ta černoška je strojní a letecká inženýrka a má v pracovní náplni řízení certifikace Crew Dragonu, ale určitě by ji potěšilo, že jste jí pochválil to komentování.

      • Miroslav Pospíšil napsal:

        Určitě si zaslouží všichni komentátoři velkou pochvalu. Jsou to profíci jak techničtí, tak mediální. SpaceX má momentálně >6000 zaměstnanců s velmi nízkým věkovým průměrem a velmi vysokým procentem absolutních špiček v oboru. Z takové skupiny odborníků se už dá vybírat a postavit před kamery lidi, kteří dají přímému přenosu přesně to, co je potřeba.
        Marná sláva, ať je hejterů sebevíc, SpaceX je v současné době bez debat absolutní špička v kosmonautice.

  3. Josef K. napsal:

    Moc děkuji Dušanu Majerovi za skvělý přenos, i přes technické problémy to stálo za to a ze záznamu si rád start připomenu (i s Dušanovým nadšením, které je prostě skvělé). Souhlasím s některými příspěvky, že je načase Kosmonautix profesionalizovat, ať se tomu může věnovat na plný úvazek. Klidně budu měsíčně posílat částku, tohle by za to stálo!

    • Dušan Majer napsal:

      Jsme moc rádi, že jste tu byl s námi. Budeme se snažit profesionalizovat naše služby i bez financí od čtenářů. Pokud by to nešlo, dali bychom vědět a něco vymyslíme. Ale zatím do toho opravdu nechceme zatahovat peníze. Přesto si ohromně ceníme toho, kolik se zatím našlo lidí, kteří by s tím neměli problém. Je to pro nás závazek.

  4. Jožka Somík napsal:

    Kolik tun vlastně FH vynesl na LEO? Myslím auto + řidič + zbytek paliva v nádržích 2. stupně. Dá se to někde zjistit, nebo alespoň odhadnout?

    • Dušan Majer napsal:

      Tesla cca. 1300 kg, figurína max 50 kg, adaptér max půl tuny. Jsme na cca 1850 kg. No a pak přichází nejtěžší část otázky – horní stupeň. V prázdném stavu váží 4 tuny, pojme 103 tuna paliva a okysličovadla. Dejme tomu, že první zážeh spálil něco mezi 1/2 a 3/4 obsahu nádrží. Tzn. horní stupeň mohl po dosažení oběžné dráhy vážit dohromady mezi 55 a 29 tunami, takže komplet suma sumárum něco mezi 31 a 57 tunami-

      • Jožka Somík napsal:

        Super! Díky. Tak ale pokud budu brát ten vyšší údaj, tak se již dostáváme blízko k max. nosnosti na LEO. I když hmotnost suchého 2.stupně se asi nedá považovat za užitečné zatížení, tak ale tahle raketa má slušný potenciál urychlit přelet planetárních sond ke svým cílům.
        Příkladem by mohla být sonda Rosetta. Podobnou misi by FH mohl velmi urychlit, aby vědci nemuseli čekat 10 let, než se jejich sonda dostane k cíli. Jsem zvědav, jestli časem boudou chtít vědci tuto raketu využít právě k přímým letům, bez zdržování s „gravitačními praky“ kolem planet.
        Tak ať se FH daří. 🙂

  5. Jana napsal:

    Hej, říkám si furt, co mi ten start připomíná. Krom naprosto „všední“ skutečnosti, že jsme v přítomnosti, v roce 2018 a relativně v pohodě, se mi vybavují neidentifikovatelné výňatky z různých sci-fi příběhů. Spíš prostě takové neurčité vzpomínky, v nichž hrdinové sdíleli nějaký silný zážitek, který pak ovlivnil jejich budoucnost. A zpětně si to pamatovali všichni. Věděli, že „ten den“ se něco stalo, co pak umožnilo dovést je do chvíle, kdy si mohli vzpomenout a k zážitku se vrátit. A „pustit“ si ho znovu.
    Snad mě chápete 🙂 .
    Takhle já třeba vnitřně prožívám zatmění Slunce z roku 99. Vybavuji si pár momentů, které nevybledly. Uvědomím si ticho v trávě, ochlazení vzduchu, ale zároveň teplo léta. Ta fantastická barva nebe a možná okamžik, kdy jsem se zatajeným dechem sledovala Slunce a vnímala tlukot vlastního srdce. Fakt bych přísahala, že se zpomalil čas.
    Prostě můj malý kus historie 🙂 .
    A tady někteří frfňají kvůli připojení. Holt vaše vzpomínky budou zahrnovat vztek na sebe sama, my ostatní si vzpomeneme na podstatnější „detail“ toho dne.

    • RiMr napsal:

      Krásně napsané! A je to tak. Já mám vzpomínku na start (sledovaný společně se ženou na TV) spojenou i s tím, že když se zažehly motory a ten kolos se začal majestátně zvedat a oblaka kouře byla oranžově prozářena plameny, tak jsem se neudržel a hodně nahlas jsem vyhrknul „ty p*č* on fakt letí!!!“ – a manželka, poprvé v našem MNOHAletém soužití (kdy prostě nesnáší když se mluví sprostě) na tu vulgaritu neřekla ani Ň 🙂
      …a ani pak.. 🙂

  6. Yokotashi napsal:

    Dekuju za vsechny vase clanky, prenosy, snahu a vsechnu dalsi provedenou praci.

    Za me osobne je jediny namet na vylepseni. Behem stredy jsem ocekaval, ze uvidim update kdy ma probehnout treti zazeh 2. stupne, jestli uz probehl a jak dopadl. Ale nechci to psat jako kritiku. Jsem rad za clanky tak jak jsou.

    Ohledne zminovanych problemu s presunem prenosu mam jeden napad.

    Neslo by dat odkazy na aktualni i neaktualni (zrusene treba v poslednich 24h, dobehle v poslednich 24h) prenosy nekde na jednom miste, kde je clovek vzdycky najde. Treba nekde v pravem sloupci. Nejak graficky odlisit neaktivni a aktivni prenosy – retezec znaku v adrese na youtube si clovek v hlave neporovna na prvni pohled, tak aby bylo videt, ze prenos byl zrusen, nebo presunut (mozna k tomu jeste napsat cas, kdy ke zruseni doslo). Mohou byt treba skrtle (to v html jde), nebo jinou barvou nebo neco tak (napriklad zrusene skrtle, dobehle jinou barvou).

    Pak by clovek vedel, ze kdyz mu nejde prenos, ze se ma kouknout na seznam prenosu a otevrit si odtamtud aktivni prenos a nemusel by kontrolovat, jestli se nezmenil odkaz nekde v clanku.

    Otaza samozrejme je, jak by se to implementovale ve vasem redakcnim systemu, to uz neodhadnu.

  7. David napsal:

    Tady je start natáčen dvěma Čechy žijícími na Floridě. Je to určitě krásný zážitek :).

  8. James napsal:

    Pri sledovani videji prilozenych k tomuto clanku jsem si vsiml zajimave veci. U videa Falcon Heavy Test Flight v case 31:58 proletava nad hlavou Starmana cerna tecka (jakoby na obezne draze zeme)…vsiml jsem i toho i u videa na webu Spx. Napada nekoho nejake vysvetleni?

    Jinak diky za tento web a vasi praci 🙂

  9. Android napsal:

    Ještě k těm přenosům a tomu hejtu od pár jedinců v chatu. Za mne to už bylo přes čáru a velmi mi ty komenty znechutily sledování toho streamu. Takže jsem bohužel moc rád přepnul na spacex stream kde chat byl zakázán. U přenosů nad 1000sledujících je zapnutý chat už zbytečný a navíc už vlivem účtu pravděpodobnosti se tam sejde už příliš velké množství pitomců co o problematice nic nevědí, jsou sobečtí, nejsou ochotní přemýšlet, nejsou ochotní tolerovat drobné potíže a nemá smysl vůbec číst jejich hloupý šum. Jediné co pro ně lze udělat je ten stream 🙂

  10. Svihak Lazensky napsal:

    Rad bych se pripojil s podekovanim za bajecnou praci vsech lidi na tomto webu vcetne diskutujich na foru. Rad sem chodim pro nejnovejsi informace a detaily jinde slozite k nalezeni.

  11. Mara napsal:

    Přenos startu jsem sledoval přímo stream SpX a bez problémů a byl to zážitek na celý život – nádhera, jako konstruktér / technik / strojař mám velký obdiv k tomu, co ve SpX dokázali za tak krátkou dobu vytvořit. Stejně tak co dokázali jejich předchůdci se Saturnem V / Apollo a Rusové ve svém vesmírném programu.

    Jinak absolutně nechápu kritizující komentáře na adresu redakce… Chlapi to tady dělají zadara z čistého fandovství, radosti a zájmu pro ostatní – zadarmo, nic za to od nikoho nechtějí. Tak držte klapačku a šoupejte nohama. Redakci díky za skvělé články a informace, ikdyž jsem web objevil nedávno, chodím jsem rád – mám tady k přečtení takového materiálu až do důchodu :-). Díky vám všem za to.

    • Dušan Majer napsal:

      Jsme moc rádi, že se Vám u nás líbí. Ale nechceme se dostat do stavu, kdy nás nikdo nebude kritizovat. Kritika je potřebná pro další zlepšování.

      • Miroslav Pospíšil napsal:

        Ale s kritikou rozumně, chlapi! Všeho moc škodí. 😉

      • Mara napsal:

        Jedna věc je kritika týkajícící se obsahu třeba za určité nepřesnosti případně upozornění od „czech grammar nazi :-)“ a druhá věc je nesmyslná buzerace za technické problémy při streamu nebo vydání článku až druhý den … Už takové „hrdiny za klávesnicí“ vidím, jak budou platit za obsah aby dostali tu kvalitu, které se dožadují zadarmo 🙂 Až to tady chlapi polepí reklamou aby vám teda splnili tu kvalitu, tak to zas bude keců od těch samých chytrolínů …

        • Tovy napsal:

          Tak pro ujasnění – Mám velkou úctu k redaktorům pro to, co tu dokáží pro fandy připravit. Ale s tím si i zvedají laťku :-). Hodně známých, které něco z kosmonautiky zajímá odkazuji právě na tento web.
          Vím, že Kosmonautix o FH připraví v klidu velký článek a ten bude super. A jeho příprava je náročná. A je třeba se i trochu vyspat.
          Ale znovu opakuji – jsou kanály, jak podat v rychlosti novinky. Třeba v sekci zpráv – od toho tam jsou :-),nebo updatem článku o startu
          Kluci nemusí co půl hodiny aktualizovat web, ale pár novinek za den by problém být neměl (např. co je s prostředním stupněm, info z tiskovky, uvést na pravou míru nějaké nejasnosti…). 2,3 rychlé zprávy v průběhu dne.

          Toto nebyl běžný start, poprvé startoval Falcon Heavy!

          V práci třeba nemůžu být na fb, ani koukat na záznam tiskovky, ale přelousknout pár novinek není problém.

          PS: povinnost zveřejňovat zajímavé (i „výbušné“) informace SpaceX má! Je to PR jak řemen pro hladové fandy a nadšence a tudíž sakra v jejich zájmu. I když možná napínají, aby zájem hned tak neopadl, ty informace mají zcela jistě (viz. záznam nehod při přistávání).

          Moc děkuji za to, co redaktoři dělají a kam web posunuli.

  12. MarS napsal:

    Rád bych poděkoval všem z kosmonautixu nejen za přenos (sledoval jsem ho nakonec přímo na SpaceX), ale také za fundované, zajímavé a v drtivé většině velmi pěkně napsané články. Vážím si toho, když v dnešní době někdo něco dělá z nadšení, dobře a zadarmo. Udivují mě některé komentáře, které na mne působí, jako by Kosmonautix měl platící zákazníky dožadující se služeb, které mají ve smlouvě 🙂 Nenechte se odradit!

  13. wily napsal:

    Ještě bych se chtěl zeptat, jestli není někde nějaká přehledná aplikace, která by ukazovala polohu a vzdálenost červené Tesly?

  14. wily napsal:

    palo napsal:
    8.2.2018 (10:34)

    Naopak, to sekanie streamu je hodne co vycitat, pretoze to robilo uz u prechadzajuceho streamu a vedelo sa ze prenos startu FH bude extremne sledovany. Zabezpecenie technicky kvalitneho upstreamu mala byt najvyssia priorita. Mozno ma zavirovany pocitac, mozno je problem u poskytovatela internetu. Kazdopadne to bolo treba riesit/reklamovat a v pripade nemoznosti napravy otestovat stream v 720p. Osobne som bol silne sklamany, pretoze som musel sledovat original spacex prenos a pocuvat nejakeho na slovo skupeho texasana nebola vyhra. Kvalitne a nadsene komentare Dusana Majera k tomu proste patria.

    wily napsal:
    Myslím, že si ani nedovedeme představit, kolik svého času obětují nadšenci z kosmonautix.cz pro nás. Jistě bude vždy dobré, abychom přispívali návrhy, nápady, názory a třeba i konstruktivní kritikou, ale pořád mějme na paměti, že oni to dělají pro nás, tak by bylo dobré se nad tím vždy zamyslet a potom něco psát.

  15. MarsrRoverCZ napsal:

    Ahoj, také bych se moc rád připojil s poděkováním celému kosmonautixu a hlavně Dušanovi za vše okolo FH.
    Já si pustil hlavní stream + k tomu bokem Dušana a taky to šlo 🙂

  16. wily napsal:

    Ano neomalenost bylo to správné slovo.

  17. Libor Adamcik napsal:

    Zaujalo mne jak na nekterych webech a diskuzich se opakuje jak si zaneradime obeznou drahu srotem. Copak si ti lide neuvedomuji jak je vesmir veliky? Kdyt zaparkuju auto tak druhy den ho kolikrat hledam kam jsem ho presne dal. A protom objezna draha je plocha jeste vetsi nez povrch cele zemekoule. Ikdyby se mluvilo o draze presne nad rovnikem stale je to nejakych 40 000km. Zkuste najit jedno auto v takovem prostoru! Nebo mi snad neco unika?

    • Miroslav Pospíšil napsal:

      Šlo o první testovací let nového těžkého nosiče, tzn. výsledek není nikdy dopředu jistý. Raketa mohla explodovat na rampě, nad rampou, kdekoliv během motorického letu a trosky mohly dopadnout taky kamkoliv. Pokud už by náklad dosáhl alespoň nějaké oběžné dráhy, nebylo nikde zaručeno na jaké dráze by skončil – klidně to mohlo být na LEO v libovolné výšce nad rovníkem. Srážka s jiným tělesem, ať už funkčním satelitem, nebo nefunkčním smetím, následovaná řetězovou reakcí dalších srážek, by se potom nedala vyloučit.
      Dalším rizikem se jevila kontaminace Marsu v případě náhodné kolize s touto planetou. Tesla Roadster určitě neprošla sterilizací, jako jiné meziplanetární sondy. Sami vidíme, s jak velkou mírou nejistoty byl náklad vypuštěn na výslednou meziplanetární dráhu, přičemž objekt je v podstatě mrtvé těleso, které nikdy nebude schopné provádět korekční manévry, aby se případné kolizi vyhnulo.

      To jsou ta rizika, která některé planetární vědce a raketové odborníky lehce zvedla ze židle.

      • RiMr napsal:

        jj… jen jestli by je stejně tak zvedlo stejně z těch židlí kdyby místo Tesly letěl obvyklý „korektní a vážný“ železobetonový panel… 🙂
        Ale toho „pohoršení“ nad tím když to někdo začne dělat jinak je historie plná, karavana jde dál 🙂

        Až bude (snad bude!) jednou startovat celý BFR, to bude cirkus! 🙂

        • Jiný Honza napsal:

          Stejně by mě zajímalo, kde se vzala ta pověst o železobetonovém panelu při prvním letu raket. Stačí mrknout na wiki. Ariane V, Atlas V, Delta IV, Proton, Soyuz, Dlouhý pochod, Raketoplán, Energia, Saturn V, i nejnovější Electron. Všude byla při prvním letu nějaká družice. Dokonce i dva lidi. Ale panel nevidím.

          Samozřejmě se asi najde nějaký „panelový“ příklad, ale podle toho seznamu to moc běžné není.

          • Dušan Majer napsal:

            Raketoplán bych jako příklad moc nezmiňoval, protože posadit na neozkoušený stroj posádku je výjimka všech výjimek. U Ariane 5 zkusila ESA jít riskantní cestou a nevyplatilo se jí to, protože raketa explodovala a vzala s sebou družice Cluster. Electron neměl při své premiérové misi (It’s a test!) žádný náklad. Pravděpodobně máte na mysli druhou misi Still testing, která nesla náklad. U malých raket ale zátěž není moc potřeba.
            Existují ale i rakety, které nesly při premiéře balastní zátěž (beton je pouze jakási zjednodušující pomůcka jako jedna z možností) – balastní náklad měla třeba Ares I-X nebo obě verze rakety Angara. Částečně tam patří i GSLV Mk III, která sice měla náklad (suborbitální testovací kabinu CARE), ale její horní stupeň nebyl aktivní a místo něj tam byla pouze hmotnostní a rozměrová maketa.

        • Jiný Honza napsal:

          S tím Electronem jsem se přehlédnul, máte pravdu.

          No každopádně střílet do vesmíru při prvním letu jenom balast není evidentně moc obvyklé. A střílet ho někam k Marsu už vůbec ne.

          • Dušan Majer napsal:

            Zase na druhou stranu FH je hodně silná raketa, takže ta vzdálenost tomu odpovídá. V tomto směru jaksi není s čím porovnávat.

    • Dušan Majer napsal:

      Vám neuniká nic, ti lidé nejsou schopni pochopit, o jak gigantický prostor se jedná.

  18. Libor Adamcik napsal:

    Ahoj, dekuji kosmonautixu za skvele prenosy a clanky.

    Mam dotaz.
    To staci jeden uspesny let FH aby uz se dal pouzivat pro komercni lety? Ve svetle vyjadreni Elona Muska o 50% sanci, selhani centralniho stupne pri sestipu z pricin ktere se treba mohou projevit i drive atd…

    • Dušan Majer napsal:

      To, že se centrálnímu stupni nepovedlo přistání nijak neohrožuje jeho primární misi. SpaceX ví, co způsobilo problém a oprava nebude složitá. Každá nová raketa má svůj premiérový start nejistý – stejně tak FH. Během letu ale firma získala ohromné množství údajů, ví, jak se chová konstrukce a jaké síly kdy a jak působí. Díky tomu budou další lety už s mnohem vyšší úrovní jistoty (ale jak vždy to nikdy nebude na 100%).

      • boris11 napsal:

        problem s pristatim centralneho stupna misiu neohrozilo a neohrozi ani dalsiu aj keby to nenapravili, ale to, ze vlastne oni ani nevedia a naku drahu tu teslu poslali tak to uz pripadne dalsie misie ohrozit moze
        a niekto sa tu cuduje, ze preco nasa chce 7 startov FH pre certifikaciu s ludskou posadkou :):) prave pre taketo veci. jedna vec je dostat naklad na orbity okolo zeme a ina vec je ich dostat to na drahu smerujuce k mesiacu, marsu,…

        je fakt vtipne, ze doteraz presne nevedia kde tu teslu poslali a ked ju poslali ziavne na inu ako bola planovana tak rychlo prisli s vyhovorkou, ze ju poslali na inu drahu preto, ze posledny zazeh bol zamerne do vycerpania paliva
        to fakt pomoze naucit sa poslat naklad na spravnu drahu
        aky vyznam ma skusat kolko to da? nebolo rozumnejsie skusat tu teslu dostat na taku drahu aka je planovana?

        • Dušan Majer napsal:

          Vy jste vážně demagog. Snažíte se na tom hledat za každou cenu špínu. Zkoušelo se, kam se náklad dostane, Musk říkal, že to bude dráha, která dosahuje k Marsu BEZ BLIŽŠÍHO UPŘESNĚNÍ. Ta dráha nebyla předem upřesněná, takže nebylo na co cílit. Uměle vytváříte problém, který neexistuje a pak na něj útočíte.
          P.S. Váš přístup silně zavání trollingem. Pokračujte takto dále a vysloužíte si ban za plevelení diskuse. Nejsme proti opačným názorům, ale tohle je demagogie.

        • boris11 napsal:

          demagogia? ale nesranduj, musk si z vas robi srandu, nepodarilo sa im trafit spravnu orbitu tak prisiel s vyhovorkou, ze len testovali co to da, sice si to jeho tesla namierila do pasu asteroidou a tak asi tu miliardu rokov lietat v kuse nebude, ale vyhovorka je na svete a niektori tomu aj uveria

          vazne veris tomu, ze pre inzinierov je cennejsie vediet kolko to da(to si dokazu spocitat na zaklade telemetrickych udajov aj bez toho aby museli ist do vyprazdnenia nadrze) ako to vediet presne trafit drahu ktoru si vyberu? 🙂

          • Dušan Majer napsal:

            Původní informace o letu do pásu asteroidů nakonec nebyla správně. Podle aktuálních informací, které potvrzuje i JPL, je nejvyšší bod dráhy jen kousek za oběžnou dráhou Marsu. Takže se to už vyřešilo a nemusíte splétat své teorie, kde se za každou cenu snažíte na SpaceX najít kazy.

        • Jaro Pudelka napsal:

          Ako slovák sa veľmi hanbím za Boris11 a žiadam Dugiho aby mu dal ban. A vás, Boris11 dôrazne žiadam aby ste prestali trolovať tento web. Alebo slovensky povedané, choďte do riti.

        • boris11 napsal:

          ved potvrdzujes to co som pisal, spacex ani nevedeli kde tu teslu poslali 🙂
          namiesto toho aby sa ucili poslat naklad na spravnu drahu oni zvolili sposob „zahulime uvidime“ 🙂

          a pre toho slovaka co sa hanbi za druhych odkazujem, nech sa hanbi len za seba ja o jeho hanbu nestojim 🙂

          • Dušan Majer napsal:

            Jste opravdu na nejlepší cestě k banu za trolling. Ignorujete předložené informace a záměrně si je kroutíte tak, aby to sedělo do vašeho vidění světa.

        • Jaro Pudelka napsal:

          Boris11, vy ste totálny troll. Toto je moja posledná reakcia na vás.

    • Miroslav Pospíšil napsal:

      Ano dal. Dokonce nejbližší start FH (NET červen 2018) by mohl být pro armádu, mise STP-2, při niž by mělo být vypuštěno více vojenských a vědeckých satelitů najednou.

  19. frank napsal:

    Paráda článek , nejenom po technické stránce, ale i to vystižení “ změny nálady v celkové atmosféře vnímání kosmických letů“ dobrou prací PR .

    Sledoval jsem pár diskusí i jinde, na naprosto netechnických serverech a jako zajímavý postřeh můžu dodat, že Spacex zjevně není vnímán „ostrou politickou optikou evropského lidu“ jako “ pouhá americká kapitalistická firma“ 🙂
    Snad jen sputníkweb nastartoval titulkem článku “ Třetí stupeň Falcon Heavy se zřítil do moře“ něco jako antiamerickou vlnku, na které jim pár lidí v diskusi surfuje 🙁

    Pro mě bude zajímavé sledovat , za jak dlouho se motiv tesloauta kdesi na oběžné dráze objeví v sci-fi povídkách, knihách či filmech.
    Dávám tomu tak rok-dva, kdy někdo něco takového napíše :).

    Už mě napadlo pár motivů, třeba netradičně odklizená mrtvola ve skafandru, auto není auto ale dobře maskovaná mezihvězdná sonda, je to vlastně mrtvá schránka agenta proximáků kterou si někde vyzobnou, výprava která to má vyzvednout v roce 2118 auto sice najde, ale nápis nepropadejte panice bude na volantu, ručník a kosmounat zmizí a kufr bude otevřený 🙂 ATD

  20. Aurelius napsal:

    Čítal som, že až tak ďaleko ako SpaceX tvrdí roadster nedoletí, že mali omyl vo výpočte, podľa Jonathana McDowella je momentálna upresnená dráha 0.986 x 1.667 AU, vypočítané podľa dát z JPL

  21. Spytihněv napsal:

    Mohl bych požádat (pokud je to známo) o čas a délku druhého a třetího zážehu horního stupně, čas oddělení adaptéru s Teslou, jakou rychlost dostala…

  22. Ondras napsal:

    Předem bych rád a moc poděkoval celému teamu Kosmonautix.cz za to, že nás zásobují vším ohledně kosmonautiky!!! Když najdu chvilku, stačí otevřít stránku a vím že najdu nový článek který si rád přečtu! FH byl opravdu zážitek a i když většina seděla doma na zadku a hleděli na to na svých monitorech či jiných zařízeních, našel jsem video které to ukazuje očima pozorovatele přímo na místě. Je to ze známého a populárního kanálu a já zde nechci dělat reklamu a spamovat ale myslím, že to stojí za podívání.Takže Volume Up! https://www.youtube.com/watch?v=ImoQqNyRL8Y

  23. Lukas napsal:

    Bol by som rad,keby sme si tu odpustili kritiku na autorov tejto stranky.svoju robotu robia velmi dobre a to,ze dostavame informacie z celeho spektra kosmonautiky uplne zadarmo je pre nas obrovsky bonus.cele tie hodiny prekladu z anglictiny do cestiny,tak aby sme to mali ako na dlani.ja mozem napisat iba velke dakujem.

  24. Roman Bórik napsal:

    Pekné zhrnutie. Vďaka.

    Už sa to tu ktosi pýtal, ale nebolo to zodpovedané a mne tiež táto otázka od začiatku vŕtala hlavou. Letí stále Tesla Roadster spolu s druhým stupňom, alebo sa oddelili?

  25. Michal Šváb napsal:

    Předně – obrovská gratulace jak do SpX, tak i poděkování českým popularizátorům za jejich skvělou práci. Pánové, smekám před tím, jak profesionální práci děláte vedle svého zaměstnání.
    Výše v diskuzi zaznělo, že pan Dušan Majer pracuje na tom, aby byl profesionálem…. Stejně tak autor webu elonx.
    Z mého pohledu by pro fanoušky kosmonautiky bylo požehnáním profesionální trio Dušan Majer / Miroslav Pospíšil / Petr Melechin. Pokud vám to pánové dává alespoň trochu smysl, já zase osobně věřím, že je takový krok profinancovatelný… Více klidně via SZ.

    A ještě jednou díky!

  26. Milan Bačík napsal:

    Docela by mě zajímal zdroj informace, že vývoj Falcon Heavy si SapceX financovalo ZCELA samo. Na rúzných zahraničních fórech se často objevovali inforamce o falconu 9 (tedy ne čistě Falcon Heavy), že se na jeho vývoji podíleli v poměrně dost velké míře američtí daňoví poplatníci. Mělo se konkrétně jednat o formu rúzných výkumných grantú.
    Jinak pěkný článek, děkuji za něj.

  27. RiMr napsal:

    Lidi neblbněte…

    Za 1) k tomu „nezveřejňování“ informací hned z plošiny atd – proboha! Srovnejte množství informací které nám poskytuje SOUKROMÁ firma co lítá za svoje a nemusela by nám postnout třeba NIC s množstvím informací které nám poskytují VEŘEJNÉ a tedy i z našich daní placené vesm. agentury! O Rusku a jeho posunech přenosu ani nemluvím..

    Za 2) k píli a pracovitosti zdejších redaktorů – tady už opravdu někteří čtenáři a diváci prudí, to se jinak nedá nazvat. Jinde by si toho luxusního a odborného servisu co tady v podobě Kosmonautixu máme vážili jako rodinného stříbra, ale tady se klasicky česky frflá stylem „a proč jste šli spát když jste mohli hned po tiskovce psát článek a ráno nejít do práce“ a „jaktože vám skákal stream“ atd atd… neskutečná neúcta k práci kterou tady Dušan a a statní odvádějí.

    Sám jsem frflal a nemám problém i ironick ypoukázat na nějaký překlep atd, ale to co tady někteří předvádíte mě naplňuje WTF úžasem, proboha, lidi neblbněte! A když nutně musíte kritizovat to jak to tady dělají tak si t řeště PM nebo maily do redakce a nepruďte s tím tady!

  28. MilanV napsal:

    Děkuji za veškerou práci, co jste odvedli kolem startu FH. Na jednu stranu jste opravdu dobří, až bych řekl skvělí, na druhou stranu vlastně „normálka, co by tak člověk od serveru kvalit kosmonautixu čekal“. Jinými slovy: můžete si za to sami, jak vysoko máte nastavenou laťku! 😀
    Vážně, jste opravdu dobří a moc děkuju. Od běžných médií (a to oni jsou profíci!) se lišíte pro mě tím nejpodstatnějším: informace podáváte pokud možno ověřené, co nejucelenější a aby dávaly smysl dohromady. To je skvělá práce.

    Co vylepšit? Přímým přenosům nerozumím, tam poradit neumím. Ale ohledně informovanosti si myslím, že by to vylepšil v takové exponované okamžiky přehled v pravém sloupci: kdy přinesete další informace, kdy vyjde článek apod. Čtenář by pak nemusel nervózně klikat co půl hodiny na kosmonautix a věděl by, že v tolik a tolik hodin zítra tady bude článek s novinkami z tiskové konference (např.).
    Podobně jako víme, že se máme těšit v úterky na Gemini.
    Co vy na to?
    (Samozřejmě ten program by se mohl upřesňovat, jak by se objevovaly nové informace.)

    • Miroslav Pospíšil napsal:

      Seriál o Gemini a jemu podobné mají pro autory jednu obrovskou výhodu – píšete o něčem, co se událo v hlubší minulosti a nejste pod tlakem, kdy takový seriál vyjde.
      U článků o aktuálním dění je to ale jiné, hodně jiné. Za prvé, musíte mít čas aktuální událost sledovat, nejlépe v přímém přenosu a za druhé, musíte mít čas o tom velmi rychle napsat článek a uveřejnit ho. Jste pod časovým tlakem, ale chcete podat kompletní a věrohodné informace, tzn musíte je rychle třídit a ideálně ještě ověřovat.
      Jak už jsem psal jinde v této diskusi, redaktoři kosmonautixu mají svá hlavní výdělečná zaměstnání a psaní článků je pro nás hobby a bezplatná služba pro vás čtenáře. Pak možná pochopíte, že nelze očekávat rychlý servis, jako od profesionální tiskové agentury.

      • MilanV napsal:

        Já to myslel v dobrém – právě protože mě přijde nefér vám vyčítat, že nechrlíte zprávy rychlostí jako jiná média (ale navíc v kvalitě kosmonautixu a ještě na to máte jen ve volném čase). Tak myšlenka byla, že by stačilo to reálně vyhodnotit a udělat „banner“ ve smyslu „Falcon heavy – právě odstartoval (článek zde), další informace v ….“, kde „…“ znamená z vašeho pohledu odhad, kdy se k tomu někdo z vás dostane (po práci plus čas na sepsání článku). A my všichni čtenáři bychom věděli, že se do té doby nemáme divit, že nic dalšího není 🙂

        Ale je to jak píše Dušan: otázka, jestli byste to dokázali technicky zvládnout (nějaký pomocný automatík), aby vám to spíš práci nepřidělávalo nezapomínat aktualizovat ještě ten banner.

    • Dušan Majer napsal:

      Nápad dobrý, ale naráží na jeden hluboce lidský problém – zapomínáme. Aktualizovat údaje v tomto políčku by lo, ale museli bychom si na to vzpomenout. Nechci se vymlouvat, ale zkusím jen popsat, co vše musíme udělat, když se změní čas startu, který chceme živě a česky komentovat:
      Změnit termín v pravém sloupci webu
      Změnit čas začátku přenosu na YouTube
      Změnit čas události na Facebooku
      Změnit náhledovou fotku našeho webu na Facebooku
      Napsat krátkou zprávu na blog
      Napsat zprávu na Facebook

      Občas se tedy stane, že na některou z těchto věcí zapomeneme a mám strach, že stejné by to bylo i u tohoto rámečku. Nápad je to určitě pěkný, ale nechtěl bych se dostat do situace, kdy by lidé spoléhali na staré neaktualizované informace jen proto,že jsme je zapomněli přepsat.

  29. spodní voda napsal:

    Všimli jste si na záběrech auta na orbitě toho „mlžícího se“ čelního skla? Že by mu nefungovalo topení a ofukování :-).
    Je možné, že se z auta uvolňoval nějaký čmuch a kondenzoval na skle?

    • Miroslav Pospíšil napsal:

      Je potřeba brát v úvahu, že se auto pohybuje ve vakuu mimo atmosféru, kde se spousta odrazů a odlesků jeví jinak než na Zemi v běžných podmínkách. Osobně jsem si na videu nikde nevšiml žádného zamlžování, spíš bych to viděl na odrazy a lomy světla. Čelní sklo malého Roadsteru je taky hodně zaoblené, takže světelné efekty na něm můžou hodně klamat.
      Jelikož je to běžné sériové auto, má palubní desku z běžných, možná měkčených plastů a nějaké odpařování těkavých látek se nedá vyloučit. Jejich zachycení a kondenzace na čelním skle se mi ale nezdá reálná.

    • palo napsal:

      Je vidiet ze to okno je iba nedostatocne umyte 🙂 Su tam smuhy po rucnom umyvani…

  30. Spytihněv napsal:

    Když si vzpomenu, jak se vedly debaty o tom, že se auto musí určitě rozložit na prvočinitele, startovními vibracemi rozsypat, čelní sklo teda nevydrží rozhodně… a vůbec že o normální auto nepůjde, bude to sonda ve tvaru auta nebo to celé bude uzavřeno v nějakém kontejneru… a nebo jde zkrátka jen o Elonův vtip… 🙂

    Není někde dostupná informace o tom, co se s Teslou před startem dělalo? Co se odstranilo, co zpevnilo atd….

    • Miroslav Pospíšil napsal:

      Takové informace jsem zatím nikde neviděl. Osobně si myslím, že z auta odstranili provozní kapaliny a vše, co by mohlo ve vakuu explodovat. Jestli například přelepili čelní sklo a hlavní světlomety nějakou transparentní fólií, pro případ jejich rozpadu, to mi není známo.
      Přiznám se, že jsem byl ze začátku jedním z těch, kdo výběr standardního silničního auta, jako náklad pro test nového těžkého nosiče, neviděl zrovna jako nejlepší nápad. Dopadlo to ale velmi dobře a výsledek je fantastický. Zase mu to vyšlo! 🙂

    • Geo napsal:

      Jj někteří se báli , že cabriolet nevydrží přetížení několika G atd. a pak člověk jede ve svém voze a v radiu líčí Martin Kolomý, jak blbě odhadl rychlost a auto po skoku propružilo až na skálu , podívá se na přístrojovku a tam mu měřák přetížení ukazuje 8 G 😀 Tak asi tak 😀

  31. David napsal:

    Díky za fajn článek. Trošku mě mrzí nekritičnost vůči Spacex za nevydání videa,fotek a vůbec aktualizace k tomu co se stalo na plošině. dávno to musejí mít u sebe a jen si to syslí:( .

    • Miroslav Pospíšil napsal:

      SpaceX je soukromá firma, která si vývoj a testování FH financuje sama – nemá žádnou povinnost ukazovat veřejnosti vůbec nic z toho, co nechce.

      • David napsal:

        Povinnost to není, ale očekávalo se to u široké veřejnosti. A kupodivu i firmy se musejí řídit státními regulacemi, tedy určité povinnosti jistě mají. Každopádně merito věci je jasné – nezveřejnili to obratem a to je kaňka na čistém štítu. Dokonce k tomu ani moc neřekli jak je loď poškozena ani následné foto. Je to škoda tohle by se jim dít v PR nemuselo:(.

        • Dušan Majer napsal:

          Nesouhlasím. Nemohli do přenosu říct neověřenou informaci. Video se mohlo sekat, potřebovali ověřit, že skutečně došlo ke ztrátě stupně a zjistit i PROČ k tomu došlo. SpaceX tedy nic netajila – při nejbližší příležitosti to Musk všechno uvedl na pravou míru.

        • David napsal:

          Tomu bych rozuměl kdyby za tou pravou mírou byli následně i fotky a video. Doposud se nic veřejně o podrobnostech neví, nebo aspoň jen nemám žádné bližší info. Nikdo po něm nechce analýzu kterej týpek udělal tu megachybu a nedotankoval o pár galonů paliva navíc. Třeba se ještě ale dočkám, vždyť na té lodi i kolem ní museli mít kamer jak nasranejch, ale chápu že jestli ztratili komunikaci tak poštovním holubem nebo plavbou kraulem z pevniny ty záběry chvilku ještě potrvají:).

        • Fantasta napsal:

          Pane Davide, kolik obrázků nám poskytla ESA ze startů a pádů prvních stupňů do moře, kolik podrobností ukázala ULA, kde jste viděl trosky prvních stupňů, jaké detaily nám ukazuje Roskosmos ? Jen díky otevřenosti SpaceXu se mění i přístup těchto velkých firem a nám se dostává videí ze spojování modulů a vývozu raket. Stokrát díky za tlak, který vyvíjí SpaceX na tento specifický trh.

        • jregent napsal:

          Naopak, otevrenost SpaceX pritahuje pozornost verejnosti, snad i casem politiku

        • boris11 napsal:

          klasicke hladanie vyhovoriek, ale u fanuskov spacex to nieje nic neobvykle 🙂
          to, ze centralny stupen je strateny vedeli skor ako dopadol do oceanu, kedze dobre vedeli, ze 2 motory sa nezapalili a aj preto ten stream prerusili, naco hladas vyhovorku na to na co sa najst neda
          ved v tom zivom streame si niektori vsimli, ze tam v riadiacom stredisku niekto povedal, ze prisli o centralny stupen

          a ze to potrebovali overit a to overenie im trvalo par hodin, vsak 🙂 ani sam tomu neveris

          fakt mate fanusikovia elonovi potrebu za kazdu cenu ho zo vsetkeho vyvinovat aj ked je to nakoniec kontraproduktivne, lebo zvysok ludi vas vnima ako fanatikov a potom uz cistej srandy sa do elona pri kazdej prilezitosti navazaju len aby takych fanatikov vyprovokovali k flame ware 🙂

          ako uz ten pred tebou pisal, je to sukromna firma a nemusi nic zverejnovat, ale ak raz z toho spravili verejne divadlo, tak je pre nich kontraproduktivne ak selektuju informacie, ktore pre nich nevyznievaju dobre
          na toto su ludia pomerne citlivy a potom takymto firma/ludom to daju riadne vyzrat ak neuspechy zatajuju a chvastaju sa len s uspechmi

        • jregent napsal:

          „klasicke hladanie vyhovoriek“
          kdo hleda vymluvy?

          „na toto su ludia pomerne citlivy“
          jen nekteri citlivi prudi:-)
          Ostatni v klidu cekaji az se nejotevrenejsi spolecnost v oboru vyjadri 🙂

        • Fantasta napsal:

          Pane Boris1, o co Vám jde? Rozdáváte nálepky, kdo je jaký fanatik ( ano, já jsem..), a oznamujete, co má kdo zveřejňovat a čím se chvástat. A já si zase nějak představuji, jak Vy při svatebním obřadu všem oznámíte, že jste si zrovna cvrnknul do trenek. Nic ve zlém, jste jistě spravedlivý, tak to radši tady nečtěte, zbytečně Vás to bude prudit. Hezký den přeji a hodně pracovních úspěchů. 🙂

        • boris11 napsal:

          kto hlada vyhovorku? nuz teraz napr dusan majer ked hlada vyhorku na ospravedlnenie toho preco spacex nepustilo video z pristatia, lebo vraj nemohli pustit neoverenu spravu a bla bla bla
          pritom oni uz pred dopadom vedeli, ze ten stupen je v riti, lebo predsa maju telemetriu a vedeli, ze sa nezapalili motory, plus to pristatie snimaju aj z dronov
          jednoducho oni neprisli o signal z centralneho stupna, oni ten signal mali len ho zamerne stoply aby nebolo vidiet ten naraz na hladinu. toto je proste fakt aj ked si o tom budes mysliet nieco ine, lebo uz v origilnal streame si niektori povsimli, ze tam od nejakeho cloveka v riadiacom centre zretelne zaznelo ze ten stupen stratili

          inak mne osobne je jedno co si musk zverejnuje, ale ako som pisal ak raz z toho spravi verejne divadlo uz mu kazdu cenzuru a hlavne ake sa bude jednat o cenzurovanie neuspechov riadne otrepu o hlavu. takto to proste chodi, musk zacal hru na otvorenost a tam sa nepripusta cenzurovanie neuspechov a chvalenie sa len uspechmi

          • Dušan Majer napsal:

            Vy jste se ptal, proč, dal jsem vám odpověď. Pokud nevidíte rozdíl mezi výmluvou a odpovědí, pak se neptejte, lidé vám nebudou odpovídat, tedy podle vás se nebudou vymlouvat. Dostal jste jasnou odpověď, ale podle vás je to výmluva. Máte na to právo.

        • David napsal:

          Tak pár dní poté a borec asi ještě furt v oceánu plave prsa, protože kraulem by už byl i s videem zpátky. Už se tomu musím i smát že tam doteď nemaj video o tom jak to geclo dolů. Možná ještě férové by bylo kdyby sdělili že video mají i z ostatních kamer v oblasti, ale neukážou nám ho, protože by to mohlo ovlivnit veřejné mínění:)). Za mě je to škoda, tleskal bych jim i kdyby jim to tu „Of Course“ potopilo….což se možná i stalo.

    • palo napsal:

      Musk v nejakom videu slubil ze ak bude zaznam z plosiny pouzitelny, tak ho zverejnia. Tak bud pouzitelny nebol, alebo nebol zaujimavy, alebo ho zverejnia neskor, po analyze. Kazdopadne by som rad videl taky kolos naburat do vody v takej rychlosti. Ved to bolo vidiet aj na podovnom zivom prenose, ako rychlo sa plosina zatiahla do hmly. Musel to byt poriadny naraz.

      • boris11 napsal:

        no problem je, ze nikto kto ten zaznam videl nedokaze posudit ci pouzitelny je alebo nie, takze musk moze povedat, ze nebol pouzitelny a tym to pre neho hasne 🙂

        ak raz spravil z toho verejne divadlo tak by nemal taketo veci zatajovat
        oni ten zaznam maju a urcite aj z viacerych kamier, ved bezne pristavanie na plosine sleduju aj z dronov, takze tych zaznamov existuje viacero a asi tazko su vsetky nepouzitelne 🙂

        • Miroslav Pospíšil napsal:

          Už jsme tu psali o tom, že soukromá firma není povinná zveřejnit NIC, co jí nenařizuje zákon. Je jen na nich, jaké informace, fotky nebo videa uvolní pro širokou veřejnost a kdy tak učiní.
          Ještě je dobré chápat druhý fakt, SpaceX je pod tlakem ne jen běžné konkurence, ale i mnoha lobbistů a politiků, protože je klasickým disturbantem v dlouhá léta statickém rybníku americké kosmonautiky, který byl/je přisátý na státní penězovody. Jakékoli negativní informace, fotky a videa mohou být použity v neprospěch SpaceX, což samozřejmě není v jejich zájmu.

        • Petr Šída napsal:

          Pane Boris, opravdu nerozumím, o co Vám jde, jako soukromník nemusí EM nic, jedinej extrémismus, ze kterého tady ostatní osočujete, vidím u Vás

          napadlo Vás třeba to, že na tom záznamu z plošiny není pravděpodobně vůbec nic? ono totiž mnoho bylo vidět už při přenosu ze startu, v jednu chvíli pohled na plošinu, v druhou z prava mlha a smršť tříště, co to asi bylo?

          Žeby stupeň, který sebou řachnul rychlostí 500 km za hodinu hladinu 100 metrů od plošiny v místě, kam žádná kamera nemířila?

          Co byste chtěl víc, vysokorychlostní video přesně zacílené na místo dopadu?

          Jinak to, že řachne bylo jasné asi tak 5 sekund před vlastním dopadem, k selhání došlo při posledním zážehu, který se dělá opravdu nevysoko nad hladinou (pod 1 km).

          Dřív, než si to vůbec mohl někdo na základě telemetrie uvědomit, tak bylo po všem, opravdu si myslíte, že to někdo naschvál uťal?

          Chce to míň konspirovat a víc přemýšlet.

        • tyčka napsal:

          To klidně může přerušit automatika – jakmile telemetrie začne být mimo očekávané hodnoty a tudíž je tak reálná havárie.
          Tedy úmyslné přerušení přenosu pro veřejnost je tudíž zcela reálné.
          A já bych to tak i dělal – video s havárií prostě není žádoucí pro pověst firmy.
          Obnovit by ho samozřejmě řízení letu mohlo.

        • boris11 napsal:

          ale ved ja netvrdim, ze musi nieco zverejnit 🙂
          ja tvrdim, ze ak raz zacne z toho robit verejne divadlo(a to on dokazatelne robi od sameho zaciatku) tak sa nemoze cudovat, ze ked nejaky neuspech scenzuruje tak mu to medialne daju ludia jednoducho vyzrat a to radovo viac ako firma ktora take verejne divadlo zo svojej cinnosti nerobi
          co na tomto je nepochopitelne? 🙂

          pre sida
          ano nic nebolo vidiet a preto preventivne stopli obraz centralneho stupna aj z plosiny a obraz z dronu(ov) ktory tam nepochybne bol sa ani neobtazovali zaradit do live vysielanie 🙂
          ved naco, urcite tam nic nebolo vidiet 🙂

          • Dušan Majer napsal:

            Signál vypadává kvůli špatnému přenosu dat z plošiny. Vysvětloval jsem to už mockrát, proto se vždy vysílání zasekne. Jo aha, já zapomněl, tohle je podle vás asi zase výmluva, že.

  32. Dan napsal:

    Na ucelený přehled, závěr a výhled do budoucna se vyplatí počkat. Díky za Vaši práci!

    Ten vtípek je geniální 🙂

  33. tonda napsal:

    Dík za pěkný souhrn,i když mě tam chybí některé podrobnosti,hlavně z poletové tiskovky.Zaujala mě informace,že FH měl 3x namále,hrozilo zrušení!A pak co jsem pochytil z tiskovky,že Dragon bude při přistání dopadat do sítě na lodi Steven,aby si nenamočil nohy!Také je zajímavé,že loď BFS bude létat dřív než nosič BFR,je prakticky možné ji použít jako SSTO.Tady mě napadá,že Elon počítá s tím,že může tuto loď klidně použít na lety platících turistů buď na skoky nebo i oběžnou dráhu a odčerpá finance konkurenci!!Každopádně to pořádně rozvíří stojaté vody kosmonautiky a to bylo už potřeba!Super!!

  34. isp napsal:

    Scott Manley, rikal ze plne znovupouzitelna konfigurace FH dokaze na geo stac. drahu vynest „pouze“ to same co F9. Muze to nekdo potvrdit?

    • Dušan Majer napsal:

      Jde o to, že nevíme, zda už FH má nový adaptér nákladu. Ten původní z F9 zvládne unést jen zhruba deset tun. Ale i když se to zdá nelogické, tak by to u FH nevadilo. Těžší náklady než deset tun neexistují – zvlášť v případě telekomunikačních družic. FH by tedy dokázal levně vynést i těžké družice, se kterými by F9 nemohl přistávat. Dostáváme se k tomu, že přestává rozhodovat nosnost, ale cena. Navíc F9 přímo na GEO ještě nikdy neletěl a jeho nosnost na tuto dráhu je poměrně malá. FH má oproti tomu přebytky výkonu a tak může přímo na GEO usadit i těžší družice.

  35. Hawk napsal:

    Zruseni obletu Mesice pomoci FH je skoda. Mohl to byt pro SpaceX dalsi zdroj prijmu, jako dalsi odbytiste pro FH,defacto tezke nosice obecne, a skvela reklama. Nemyslim ze skluz u BFR nemuze nastat, v tomto odvetvi to je caste. Snad to Musk prehodnoti.

    • Kenny007 napsal:

      Obávám se že v případě certifikace FH pro pilotované lety by právě nastal skluz ve vývoji BFR, protože by museli na FH přesunout dost zdrojů.

    • Miroslav Pospíšil napsal:

      Se zrušením prací na certifikaci man-rated FH se to má podobně, jako se zrušením Red Dragona. Pomůže taková aktivita a vydané prostředky konečnému cíli? Ne. Je to tím pádem slepá ulička? Ano? Pak se tím nebudeme dál zabývat a soustředíme se na vývoj prostředků, které nás ke konečnému cíli přímo posouvají.
      Jak už je zmíněno v článku, man-rated nosič bude Falcon 9 a SpaceX velmi dobře ví, kolik úsilí, času a peněz je tato certifikace stojí.
      F9 ani FH kolonizaci Marsu neumožní. Proto je potřeba soustředit zdroje na novou transportní architekturu BFR/BFS.

      • Hawk napsal:

        Slepou uličkou může být i vývoj něčeho pro co nebude využití. FH pro to mohl připravit půdu. Mají zákazníci zájem o oblety Měsíce , ano super, postoupíme dál co umožní dopravu lidí přímo na Měsic. Nemají, pak je vývoj něčho výkonějšího slepá ulička, protože SpaceX bude mít supernosič , ale co s tím…

        • Miroslav Pospíšil napsal:

          Tady už se dostáváme do roviny vizí a marketingového průzkumu trhu. Musk má nějakou vizi, tou je kolonizace Marsu. Vše, co mu pomůže k uskutečnění této vize je dobré, ale musí to mít přímý užitek. Buď to musí být nová technologie, nové principy použití, nové materiály, atd, nebo to musí být prostředky, které generují zisk pro financování oné vize. Jen omezený okruh lidí ve SpaceX ví, kolik movitých turistů má vážný zájem o výlety nad LEO. A pak je to o rozhodování: Pracujeme na man-rated BFR/BFS pro Mars. Jde nám to rychle nebo pomalu? Rychle? tak proč pracovat na 3 man-rated nosičích současně? To nedává smysl. F9 bude vozit turisty na LEO, BFS na Mars, proč bychom měli certifikovat ještě FH pro turisty k Měsíci? To opravdu nedává moc smysl.
          FH bude vydělávat hlavně na vynášení komerčních a vládních satelitů. To je jednodušší a levnější, než zajistit týdenní let posádky kolem Měsíce.

      • KarelTv napsal:

        Upřímně řečeno, komerční kolonizaci Marsu nevěřím. Zatím se čistě komerčně nevozí ani turisté na LEO (turisté v Sojuzu byli jen přivýdělek, nikoli komerční let) či oblet měsíce. Cesta na Mars je šíleně dlouhá, kolik lidí to dá ? To spíš turisté budou létat na Měsíc. Ani netuším jak se dokáže uživit BFR, pokud nezíská vládní zakázky. Koneckonců ani Dragon by nevznikl, kdyby nebyl financován vládními zakázkami. U FH je to otázka. Komerčně úspěšný je F9.

    • Vlastimil Pospíchal napsal:

      Let na Měsíc by se stále dal realizovat na 2-3 starty. FH pro vynesení lunárního modulu a boosteru, F9 pro vynesení posádky. Nevidím potřebu certifikace FH pro posádku.

      • ldx napsal:

        Zajímavá idea, jak od chytré horákyně.

        Myslím ale, že koordinace celého projektu by si vyžádala hodně zdrojů a to by zase vedlo k odkladům BFR. Přitom pro pokrok v kosmonautice k ostatním planetám je rozhodující práve BFR. Falcon Heavy může být v tomto scénáři myslím dobrým pomocníkem k operativnímu odesílání nákladu a sond.

  36. Fantasta napsal:

    Mně vrtá hlavou informace, že za ztrátou středního stupně byl nedostatek směsi TEA-TEB a tím nerestartovaly dva postranní motory. Přitom restarty se povedly vždy, mnohokrát vyzkoušeno. Teď budu spekulovat: startovací sekvence probíhá zcela jinak, než u F9. Postupně startují motory postranních boostrů, řádově po stovkách milisekund, a nakonec prostřední „core“ stupeň. Celé nabíhání startů motorů bylo krásně vidět, bylo výrazně delší, než u F9, i výkon nabíhal postupně – trošinku to vypadalo, jako u Sojuzu (ale fakt je trošinku 🙂 ). No a v tomto období, kdy postranní boostry mají nastartováno a zvyšují výkon, startují motory core stupně. Vibrace, ohromný akustický tlak kolem – to vše mohlo způsobit dysfunkci vstřikování TEA-TEB a i jeho “ nadspotřebu“. A byly to právě 2 postranní motory core stupně, poblíž běžících motorů bostrů, které již nebyly schopny restartu. A ještě nakonec – díky všem lidem od Spacexu, že nám toto adrenalinové divadlo umožnili sledovat a všem z Kosmonautixu za úžasné zážitky. Tři palce nahoru. Díky moc 🙂

  37. BlackSheepOI2 napsal:

    Osveta v tejto oblasti je namieste. Vdaka PR a sukromnej firme sa to dari lepsie ako vesmirnym agenturam. Pritom je na mieste otazka ci prave to nie je dovod nizkeho financovania (NASA 19Mld vs. 41Mld pre Afganistanske bojove zlozky).
    Co mi mozno viac chyba je informacia o ludoch v SpaceX.
    – Kto je zodpovedny za dizajn Falcona 9 a HF (cerpali mozno z nejakeho nedokonceneho projektu?)
    – Co sposobilo ine ako planovane umiestnenie horneho stupna (chyba prepoctu, technicka chyba,…)
    – Nosnost na obeznu drahu mesiaca?

    Z mojho pohladu, FH by mohol byt nastrojom na navstevu najblizsich telies s otestovanim priblizenia, resp. pristatia dragona v mimozemskych podmienkach. Sice Elon uz asi google prize neziska, ale na overenie by to bolo myslis si ze vhodnejsie ako let na Mars, ktory je mnohonasobne vzdialenejsi.

    Redakci prajem vela podobnych akcii, aby to vedeli vyladit a rozdavat ludom aj nadalej nadsenie z tejto vedeckej oblasti. Vdaka za Vasu skvelu pracu. Gratulujem k rekordu sledovanosti.

  38. mnauprsk napsal:

    Super článek, díky za něj. Jen malá poznámka: v „Those rockets are very flexible, and if they flex in unexpected ways they could potentially impact one another.“ Bych to „impact“ chápal jako nežádoucí ovlivnění, ne přímo jako srážku.

    • Miroslav Pospíšil napsal:

      Ano, oba překlady jsou možné. Nicméně vzhledem k tomu, že jsou tyto tři štíhlé válce velmi blízko sebe a mluví se tu o jejich flexibilitě, ohebnosti, chcete-li o elastických deformacích, v kombinaci s rezonančními kmity a transsonickou aerodynamikou, bylo odhadované riziko jejich nechtěného kontaktu vcelku pochopitelné. Až první testovací let mohl potvrdit, jak se budou stupně ve skutečnosti chovat, jak správné jsou výpočtové modely a aeroelastické simulace a zda taková kritická situace může za letu skutečně nastat. Jsou věci, které v počítači ani v aerodynamickém tunelu zkrátka nenasimulujete do té míry, abyste měl úplnou jistotu, jak se bude nová konstrukce chovat. To vám odhalí až letový test.

  39. maiden napsal:

    Radsi si den počkám na pořádně vypracovaný souhrn, než abych každých 5 minut klikal na stránky, jestli tam NÁHODOU není nějaká aktualizace „jedna pani povidala“.

    Prvně jsem videl na internetu přímý přenos ze startu raketoplánu ješte na fakultě a to uz je dobrých 20 let. Uplně me zarazilo, jaký měl ten krám „odpich“.
    Dnešní přenosy s českým komentářem a zpravodajskymi drby přímo ze zákulisí jsou naprostý komfort a já se ptám: „Kdo z vás to má?“
    Palec hore.

  40. Ľubomír Mlích napsal:

    Více než

    Žádnou paniku!

    se mi líbí

    Nepropadejte panice!

    z českého překladu Stopařova průvodce galaxií.

  41. Ivo napsal:

    Použití auta místo obvyklé zátěže z oceli a betonu marketingově nemá chybu a pro nás velké kluky je to úžasné, ale:

    Nebylo by pro testování rakety opravdu lepších těch zmíněných 16 nebo dokonce 63 tun? To musí být přece zásadní rozdíl v mechanickém zatížení celé rakety…

    • Miroslav Pospíšil napsal:

      Při prvním letovém testu většinou nechcete dopravní prostředek maximálně zatížit až na jeho teoretickou nosnost. Nejdřív si potřebujete ověřit, že raketa (nebo letadlo) vůbec drží pohromadě, je ovladatelná, 28 motorů udělá svou práci podle plánu a horní stupeň dopraví nějaký rozumně dimenzovaný náklad na rozumně zvolenou dráhu. Nejistot a rizik je při prvním letu tolik, že si to nikdo nepřeje ještě víc komplikovat testem maximální nosnosti. Testuje se vždy postupně.

      • Ivo napsal:

        Dobře, netrvám na plné zátěži, sám jsem strojní konstruktér, byť ne raket 😉
        Osobně bych tomu naložil napoprvé tak 30% maxima, ale kolik může mít Tesla bez baterek? To se bavíme o procentech…

        Nicméně jsem přesvědčen o tom, že co chlapci dělají, dělají po řádné úvaze a argument, že napoprvé se má vyzkoušet, zda to vůbec drží pohromadě, má také opodstatnění. A jsem zvědav, co poletí napodruhé.

        • Petr Šída napsal:

          Oni ale přesně tohle udělali,

          Verze, která letěla, má k Marsu nosnost +-6 tun (s přistáním všech stupňů a motory s nižším tahem, navíc ji nehonili na maximum)

          no a náklad má +- 2 tuny s autem, adaptéry, rameny kamer

          výsledná dráha jde za orbit Marsu

          nemá smysl zkoušet let na LEO, když bude většina cílů na GTO, či přímo GEO

    • Tomáš Novák napsal:

      Ne pokud chceš demonstrovat schopnost letu k Marsu s „plnou“ znovupoužitelností. Potom NASA a další musí přemýšlet, na čem svá autíčka pošlou.

      • pbpitko napsal:

        Tak moc slávna demonštrácia schopnosti letu k Marsu to nie je. Skôr to je len taký výstrel páni Bohu do okien. Tá trajektória ani pri najlepšej zhovievavosti neumožňuje ani len pomyslenie na zaparkovanie na obežnú dráhe okolo Marsu, nie to ešte na pristátie. Proste to iba tak prefrčí v obrovskej vzdialenosti obrovskou rýchlosťou. Neráta sa vôbec s možnosťou aspoň trošku pribrzdiť a aspoň sa trochu priblížiť k trajektórii ktorá by sa aspoň trošičku podobala tej potrebnej. Pri ceste k Marsu je schopnosť doletieť až k asteroidom naprosto irelevantná.
        Možme to brať ako úspešnú demonštráciu toho, že sa to nerozpadne ešte počas štartu. Nepopierateľným a významným úspechom je že sa to nerozpadlo. A samozrejme nádherné synchronizované pristátie 2 boosterov vedľa seba, viac ako sci-fi – hotové Labutie jazero medzi orbitom a zemou.
        pb 🙂

    • Dušan Majer napsal:

      U 63 tun by nebylo možné přistání stupňů a náklad by se dostal jen na LEO. A co tam s tím?
      Navíc je otázka, zda už má FH vylepšený adaptér, protože ten klasický z F9 unese jen 10 tun. V případě FH by to ale nevadilo, protože díky své obří nosnosti by dokázal i s tímto omezením vynášet velmi zajímavé náklady.

  42. Nadvora napsal:

    Měl bych jen takový dotaz: Když se podíváte na start, tak při průletu kolem startovací rampy a kousek nad ní, je vidět proud „ohně“ trochu mimo hlavní proud (po pravé straně, jakoby nad hlavním proudem). Dál už vypadá proud konstantní (celiství). Co to je? 🙂

  43. Petr napsal:

    Díky za souhrnný článek.
    Přiznám se, že jsem radši za takto podané ověřené informace, než rychlovky, jen aby něco vyšlo.
    Příkladem jak to jinak profesionální denník nezvládne může být E15, kteří na poslední straně uvádí prima fotku ale absolutní nesmysly k ní:
    https://img.cncenter.cz/restricted/c661121ff37e41de9156a9f1b4360cec/5a7bb369/restricted/e15/archive_pdf/2018/E15-2018-02-08.pdf

    Měl bych pár otázek:
    – Objevily se již nějaké informace o záchraně aerodynamického krytu?
    – Letí stále Tesla Roadster na Stage2 nebo se oddelili?
    – Jaká je pravděpodobnost, že Tesla pokaždé proletí pásem asteroidů bez úhony?
    – Jak stabilní je takováto eliptická dráha? Je možné, že časem Země nebo Mars Teslu přitáhne natolik, že by došlo ke srážce?

    Závěrem jedna parodie, kdo zná Kerbal, ví co může čekat 😉
    https://m.youtube.com/watch?v=-8sb8PFCor0

    Ještě jednou díky, děláte pro nás hodně a vážím si toho.
    Hodně štěstí

    • Miroslav Pospíšil napsal:

      Na tiskovce k AD krytům Musk zmínil, že to průběžně testují a po menších krocích tuto techniku pilují k dokonalosti, ovšem není to zase tak snadné. Polovina krytu je poměrně velké a pružné těleso nesymetrického tvaru, takže se kroutí a když se nad ním otevře klouzavý padák, nastane mezi nimi poměrně složité proudění vzduchu, jež ovlivňuje řiditelnost. Musk odhaduje, že do 1/2 roku by mohli mít techniku záchrany krytu dovedenou k úspěšnosti. Navíc hodlají během tohoto roku zavést druhou generaci AD krytu, která bude lépe přizpůsobena pro rychlé znovupoužití.

      Minimálně během prvních 12 hodin po startu, kdy ještě baterie napájely kamery a horní stupeň vysílal k Zemi, byla Tesla spojena se stupněm. A pravděpodobně to tak zůstane i nadále, protože nebyl důvod instalovat separační zařízení a mít na dráze dvě oddělená neovladatelná tělesa.

    • Dušan Majer napsal:

      Já ještě doplním k poslední otázce, že možnost kolize s některou z planet je jen velmi malá.

    • Vlastimil Pospíchal napsal:

      Ještě doplním k doplnění: Kdyby se to auto přece jen srazilo se Zemí či s Marsem, bude z něho hezký meteor.

  44. Kryton napsal:

    Boční zachráněné stupně ještě poletí?

  45. RiMr napsal:

    Díky!

    Ten vtip je super. Chvilku mi to trvalo, ale nakonec k zážehu došlo 🙂

  46. Jiří napsal:

    Jaký je vůbec rekord v počtu diváků živého vysílání youtube v ČR a na jakém místě byl stream kosmonautixu? Dá se to někde zjistit? Děkuji.

  47. gg napsal:

    Ale fuj, to se přece píše „ecense“. Pozor na cizí termity, jejich použití je rizotové! 🙂

  48. Tovy napsal:

    Předně děkuji Dušanovi Majerovi i celému portálu za přenos a zprostředkování parádního zážitku a možná události roku. I když místy to bylo na infarkt.
    Napadá mě k tomu ale ještě pár poznámek a postřehů:
    1. Vůbec bych nevyčítal problémy se streamem. Sekalo se to, bohužel. Výpadky jsem ale zaznamenal i na jiných serverech SpaceX nevyjímaje. Hlavně však opravdu nikdo nečekal, že se sejde víc než 12tis. lidí a co to udělá. Souhlasím, že změny čehokoliv na poslední chvíli už neměly cenu. Ale co, máme přece záznam a stejně jsem se koukal jednou a v klidu . Každopádně poučení pro příště – buď založit stream rovnou v nízké kvalitě (360-480p), nebo zareagovat podle počtu čekajících. Jestli čeká hodinu před vysíláním na přenos 3000 lidí, bude to mazec, ale možná ještě jde založit nový stream a lidi upozornit na přesun. Jestli to pomůže je otázka, jen tak brzy to asi netestneme 
    Jinak Dušane, važ slova! Čeká nás ještě FH k Měsíci s lidmi (snad), Webb, SLS, BFR… je třeba se připravit na podobný nářez a „neoptimalizovat odchylku“ , zvlášť pokud bude takový nádherný termín startu. Co jsem sledoval v práci, i lidé kosmonautikou nepolíbení start celý den probírali. A koukali na selfie Starmana.
    To s mikrofonem bych neřešil, stane se . I člověk zvyklý na velké publikum může znervóznět. Jo a ještě stylovější by byla hudba ze Stopaře, ale tam nevím jak autorská práva… 
    2. Co by se mohlo zlepšit? Za mě možná ještě trochu postřehů, co se jen tak nedají zjistit. U SpaceX mě napadá udělat v předstihu anketku mezi fanoušky, jaké informace by chtěli vědět a třeba využít pana Pavlíka a pokusit se v přenosu na dotazy odpovědět. Samozřejmě pokud jsou odpovědi zveřejnitelné. Mne by třeba zajímalo něco více k systému odpojení postranních bloků. Viděl jsem i hezké video simulace tepelného namáhání při oddělování stupňů. Co nového s aerodynamickým krytem? A jak dlouho asi vydrží stream z orbity 
    3. A co se za mě vůbec nepovedlo? Totální selhání ve „dni poté“, co jsou lidé lačné za nové zprávy, fotky, videa. Opravdu mě zklamalo, že Kosmonautix prakticky ukončil vydávání aktualizací něco po půlnoci a 7.2. totální ticho jak ve článcích, tak ve zprávách! Každý web na netu měl aktualizovaný článek, některé i několik.
    Ano, určitě se tomu budete věnovat, ale u takovéto události bych čekal více, zejména dokud je téma žhavé.

    Ale ještě jednou díky!

    • Android napsal:

      Ten lag na streamu byl jednoznačně způsoben nedostatečnou kapacitou live stream serveru Google zde v ČR. Jediná šance je napsat do gog aby to poladili. Workaround je ono zmiňované nastavení vysílaného streamu na 480p a nebo Založení streamu někým v USA na tamních serverech a napojením vysílání na tamní stream.

      • ludvik napsal:

        Technicky vzato, live stream 480p má bitrate (dle google) 2 Mbit/s. A pokud byla sledovanost 10000 lidí (jestli jsem komentátora dobře slyšel), tak jsme prakticky na 20 Gbit/s. A to byl strop google cache v NIXu – ale je pravdou, že to už nějaký pátek je. Není tu sice jediná, ale zjevně jsme díra po granátu …

        Spíš bych navrhoval mít možnost jen audia, které by šlo pak poslouchat společně s originálem (mimochodem 1080p z spacex.com se mi neškublo ani jednou, livestream.com také ne)

        • ventyl napsal:

          Nemyslim si, ze problem bol v kvalite streamu, resp. kapacite streamovacej infrastruktury per se. Asi mal proste Dusan smolu a vychytil cas kedy bol jeho uzol zahlteny a mal blbe pripojenie k sieti. Predpokladam, ze Google ma CDN interne vyriesene multicastami, takze z rovnakeho endpointu sli pre ceskych divakov aj streamy SpX, livestream a dalsie.

          Tiez si nemyslim, ze je vecne robit cachre machre so streamom 10 minut pred jeho spustenim. V tomto ma Dusan pravdu, ked odmietol saskovat s kvalitou.

          A do tretice povazujem za spravne jeho rozhodnutie nespustit stream dopredu pred naplanovanym zaciatkom. Je to solidne voci ludom, ktori sa spoliehaju na to, ze stream zacne vtedy, ked je napisane ze zacne a navyse to nesposobi, ze na zazname streamu bude trebars hodinove relativne hluche pasmo.

      • Dušan Majer napsal:

        Ne, chyba byla u mne doma, když mi kolísala rychlost uploadu.

    • Kamil napsal:

      Ad 3. JE načase udělat z Dušana profesionála na plný úvazek, aby měl čas psát

    • Lukáš Houška napsal:

      Sledujte náš facebook, tam jsme čerstvě informovali celý následující den až doposud 🙂 Ostatně to, co popisujete je princip fungování sociálních sítí, nikoli blogu 🙂

    • Miroslav Pospíšil napsal:

      K bodu 3) jež se týká tohoto článku:
      – nikdo z redaktorů kosnmonautix.cz není profesionální novinář na plný úvazek. Všichni máme svá zaměstnání a pro tento blog píšeme dobrovolně ve volném čase a zdarma.
      – většina z nás sledovala úterní start FH a poletovou tiskovku v přímém přenosu až do pozdních nočních hodin a pak asi každý plný emocí měl problémy s usínáním. Patrně nikdo z nás by neměl na to, aby v jednu v noci, po takové napínavé události začal ihned psát článek k tématu.
      – některé dílčí informace do článku se objevovaly až během středy a tento článek vyšel ve čtvrtek 10 minut po půlnoci.
      – pokud se vám to zdá pozdě, mohl jste si na webu přečíst o pár hodin dříve podobné články v angličtině od profesionálních novinářů, kteří byli přímo na kosmodromu. Tak daleko ale kosmonautix ještě není. 😉

    • Dušan Majer napsal:

      Díky za názory a tipy. Teď bych rád některé uvedl na pravou míru.

      Výpadky NEBYLY způsobeny tím, že by YouTube server nestíhal. Výpadky v přenosu by byly, ať už by nás sledovalo 100, nebo 100 000 lidí. Výpadky byly na mém domácím internetovém připojení, kterému kolísala rychlost – nebyla stabilní. To znamená, že „sekané“ video odcházelo už od mne a YouTube jej pak ve stejné kvalitě vysílal.
      Návrh na využití Davida jakožto zdroje informací je nereálný. Davida jsem už stačil trochu poznat a vím, že se z logických důvodů bojí potvrdit i informace, které jsou veřejně známé. Plně jeho postoj chápu a respektuju ho.
      Dovolil bych si drobně nesouhlasit. Jediné, o čem jsme neinformovali, byl třetí zážeh horního stupně a osud stupně centrálního, což jsme si šetřili do dnešního článku, aby k tomu bylo více informací. Máte pravdu, že nás předběhly jiné servery, ale na to my nehrajeme. Ty jiné servery zase třeba nepokrývaly start. Zastávám názor, že kdo si přečetl náš článek ze startu + přenos, tak získal více informací než ten, který četl postartovní články na běžných webech.
      Rychlost informování je jedna z věcí, na kterých si zakládáme, ale nechceme, aby to bylo na úkor kvality. Proto jsme se rozhodli raději počkat do druhého dne a pak naservírovat kompletní informace na jednom místě.
      Ale rozhodně díky za názory!

    • palo napsal:

      Naopak, to sekanie streamu je hodne co vycitat, pretoze to robilo uz u prechadzajuceho streamu a vedelo sa ze prenos startu FH bude extremne sledovany. Zabezpecenie technicky kvalitneho upstreamu mala byt najvyssia priorita. Mozno ma zavirovany pocitac, mozno je problem u poskytovatela internetu. Kazdopadne to bolo treba riesit/reklamovat a v pripade nemoznosti napravy otestovat stream v 720p. Osobne som bol silne sklamany, pretoze som musel sledovat original spacex prenos a pocuvat nejakeho na slovo skupeho texasana nebola vyhra. Kvalitne a nadsene komentare Dusana Majera k tomu proste patria.

    • jregent napsal:

      Nevycital bych klukum odmlku.
      Oni se taky musi obcas vyspat 🙂
      Po pulnoci mluvil Dugi jeste na CT24

      Diky, Diky za clanek a uzasny prenos

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.