sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

OBRAZEM: Falcon vynesl rekordně těžkou družici

Zatímco ještě v pátek se zdálo, že Telstar 19V váží „jen“ 5,4 tuny, ale další hodiny přinesly nové informace, podle kterých je hmotnost této družice 75 kilogramů nad hranicí sedmi tun. To by z Telstaru dělalo nejtěžší kdy vypuštěnou telekomunikační družici vůbec. Tento rekord zatím držel TerreStar 1 s hmotností 6,910 kg vynesený raketou Ariane 5 v roce 2009. Ještě obdivuhodnější je, že se prvnímu stupni podařilo přistát na mořské plošině. Daní za to však bylo dopravení nákladu na nižší dráhu – nejvyšší bod elipsy totiž nedosahoval ke geostacionární dráze a družice to bude muset dohnat sama. Satelit se dostal na dráhu s nejnižším bodem ve výšce 243 km a nejvyšším 17863 km vysoko při sklonu 27° k rovníku, ale zákazník byl na tuto situaci zcela jistě připraven dopředu. Pojďte se nyní s námi podívat na ty nejpovedenější fotky, kterými se na internetu pochlubili různí fotografové.

Brady Kenniston nejprve vyfotil raketu za denního světla.
Brady Kenniston nejprve vyfotil raketu za denního světla.
Zdroj: https://pbs.twimg.com
Druhý exemplář Falconu 9 Block 5 na snímku Brady Kennistona.
Druhý exemplář Falconu 9 Block 5 na snímku Brady Kennistona.
Zdroj: https://pbs.twimg.com
Brady Kenniston vyfotil první Falcon 9 Block 5 na rampě 40.
Brady Kenniston vyfotil první Falcon 9 Block 5 na rampě 40.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Oficiální předstartovní fotografie od SpaceX.
Oficiální předstartovní fotografie od SpaceX.
Zdroj: https://pbs.twimg.com
Vzhůru na start samotný! Takhle jej na dlouhé expozici zvěčnil John Kraus.
Vzhůru na start samotný! Takhle jej na dlouhé expozici zvěčnil John Kraus.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net
Dlouhou expozici vyzkoušel i Stephen Marr.
Dlouhou expozici vyzkoušel i Stephen Marr.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net
Udělat dlouhou expozici startu rakety i rotace hvězdné oblohy není jen tak. Michael Seeley však dokázal spojit ladný oblouk Falconu se startrails a výsledkem je mimořádně působivý snímek.
Udělat dlouhou expozici startu rakety i rotace hvězdné oblohy není jen tak. Michael Seeley však dokázal spojit ladný oblouk Falconu se startrails a výsledkem je mimořádně působivý snímek.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net
Dlouhá expozice od Michaela Cain‎a vznikla s tímto nastavením: Nikon D7200 11mm f/11 287sec 100 ISO
Dlouhá expozice od Michaela Cain‎a vznikla s tímto nastavením: Nikon D7200 11mm f/11 287sec 100 ISO
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/
Dlouhou expozici vyzkoušel i fotograf z R. D. Angle Photography.
Dlouhou expozici vyzkoušel i fotograf z R. D. Angle Photography.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/
Tento dlouhoexpoziční snímek Flaconu 9 pořídil Chad Stillings.
Tento dlouhoexpoziční snímek Flaconu 9 pořídil Chad Stillings.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net
Brady Kenniston vsadil spíše na krátké expozice.
Brady Kenniston vsadil spíše na krátké expozice.
Zdroj: https://pbs.twimg.com
Ovšem ani Brady Kenniston neodolal pokušení pořídit jednu dlouhou expozici.
Ovšem ani Brady Kenniston neodolal pokušení pořídit jednu dlouhou expozici.
Zdroj: https://pbs.twimg.com
Falcon 9 Block 5 s družicí Telstar 19V na snímku od Brady Kennistona.
Falcon 9 Block 5 s družicí Telstar 19V na snímku od Brady Kennistona.
Zdroj: https://pbs.twimg.com
Opět Brady Kenniston a jeho snímek Flaconu, který již byl docela vysoko.
Opět Brady Kenniston a jeho snímek Flaconu, který již byl docela vysoko.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Zdroje informací:
https://twitter.com/TheFavoritist
https://twitter.com/
https://www.facebook.com/
https://www.facebook.com/
https://www.facebook.com/
https://www.facebook.com/
https://www.facebook.com/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/Diq0gWeWkAAnC_a.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/Diq0gYoXkAEDTUR.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/Diq0gUmXkAABszv.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/Diq0gaXXcAAAOqW.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/Diq1LhJU8AIC160.jpg:large
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…7cc6ee3a280cd0abe5e160380b7d928e&oe=5BD8F0C7
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…364e887d39e6b57e4d3278d84147d9a4&oe=5C127084
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…92a3deab0496da005813455c5e33c6bc&oe=5BDFE30B
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…413a7ba01c8c1bc670bb027f9ea408a2&oe=5BD53828
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…cf0642fb576b449a48518566db4de53d&oe=5BD8F62E
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…97606dc15697884a2da34a22c20e9557&oe=5BC901FE
https://pbs.twimg.com/media/DisEL2QW0AA8pep.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/DisEL0tX0AARQ7N.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/DisELzUXUAE-9JC.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/DisELxQWkAAHCdi.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
38 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Alois
Alois
6 let před

Dosažená dráha má poměrně daleko k geostacionární dráze. Nejen v apogeu a samozřejmě v perigeu, ale i ve sklonu, 27 stupňů není nic moc. Aby se satelit dostal tam kam má bude muset řádně zapracovat vlastním pohonem.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Alois

Sklon odpovídá všem běžným GTO startům z Floridy. A výška je daní za hmotnost družice a přistání stupně.

gg
gg
6 let před
Odpověď  Alois

Vhledem k vysoké suché hmotnosti horního stupně Falconu 9 je mnohem efektivnější použít motor na družici. Takto je možné na geostacionární dráhu dopravit náklad výrazně těžší.

pp
pp
6 let před
Odpověď  gg

ale za cenu, ze druzica spali mnozstvo svojho paliva

a tato draha ma sakra daleko od GSO, alebo aj od GTO

gg
gg
6 let před
Odpověď  pp

Na tom nesejde, podstatný je celkový výsledek. Problém „kolik práce má udělat družice vypouštěná na F9 sama?“ je shodný s optimalizací třístupňové rakety. Na jednu stranu bude motor družice asi o 10% méně efektivní, ale na druhou stranu pracuje po odhození skoro pěti tun mrtvé váhy druhého stupně, což je téměř hmotnost nákladu. V takovém případě může zvětšení nádrží družice být efektivnější než snaha nacpat ještě více paliva do druhého stupně.

boris11
boris11
6 let před
Odpověď  pp

ano podstatny je vysledok, len je otazne ze ci sa ho realne dozvieme, ze aky ten vysledok bol

ono keby to bolo takto vyhodnejsie tak by sa to bezne takto robilo a neslo by sa az priamo na gto, ale dokonca gso, ale zvolila by sa mensia a lacnejsia raketa a dopravila by druzicu na vyrazne nizsiu orbitu a zvysok by si odkrutila uz samotna druzica

ale asi je dovod preco sa toto bezne nerobi

inak fakt by ma zaujimalo, ze kolko dal elon zlavu, ze sa to tej firme oplatilo
a tiez kolko paliva vlastne spotrebuje ta druzica aby sa dostala na gto/gso a teda o kolko by mohla byt lahsia ak by ju raketa dopravila priamo na tieto orbity. samozrejme bolo by treba odratat aj hmotnost vacsich nadrzi

Michal
Michal
6 let před

Ahoj, jaká by byla optimální výška, prosím ? Díky, Michal

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Michal

U běžných misí na dráhu přechodovou ke geostacionární dosahuje nejvyšší bod výšky cca 36 000 km.

gg
gg
6 let před
Odpověď  Michal

Optimální z jakého hlediska? To není tak úplně jednoduchá otázka. 😉

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  gg

Viz orbitální mechanika a možnosti supersynchronní dráhy. Jinak co se týká SpaceX, jedná se o nejnižší doteď dosažené apogeum při startu na GTO. Ta hmotnost se dost na té výšce podepsala. Ale o tom všem musela být společnost Telesat dopředu informovaná a jsem si jistý, že s tím počítá.
https://www.reddit.com/r/spacex/wiki/launches/gto_performance

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  gg

gg: abys mě špatně nepochopil, já s tebou naprosto souhlasím :-).

gg
gg
6 let před
Odpověď  gg

„Viz orbitální mechanika a možnosti supersynchronní dráhy.“

To jste mi toho moc neřekl. Obecné principy jsou jedna věc, ale u jakékoli optimalizace je podstatné, co jsou konstanty a co jsou proměnné, a v závislosti na tom se budou měnit i jednotlivé výsledky procesu optimalizace, jako je třeba právě apogeum přechodové dráhy. Neexistuje jediná správná hodnota, dokud neurčíte proměnné.

gg
gg
6 let před
Odpověď  gg

„Jinak co se týká SpaceX, jedná se o nejnižší doteď dosažené apogeum při startu na GTO. Ta hmotnost se dost na té výšce podepsala.“

Ale to je přirozený výsledek, pokud optimalizujete třístupňovou raketu F9+družice. Je dost pravděpodobné, že u optimalizace přes všechny myslitelné družice by bylo optimální apogeum ještě níže.

maro
maro
6 let před

Tohle je nějaký reklamní článek na SpaceX, který si hraje s eufemismy? „nejvyšší bod elipsy možná nedosahoval ke geostacionární dráze“. Proč tam píšete to slovo „možná“, když hned v další větě dáváte nejvyšší bod 17863 km? To samozřejmě není žádná geostacionární dráha. Nebo snad podle vás „možná“ je?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  maro

V době, kdy jsem článek psal nebyl údaj o dráze k dispozici. Proto to možná. Když se údaj objevil, doplnil jsem jej do článku, ale nezkontroloval jsme věty okolo.

P.S. Vadilo by Vám hodně, kdyby to byl reklamní článek od SpaceX? Protože vy jste to řekl skoro jako kdyby to měla být nějaká urážka.

Goodman
Goodman
6 let před
Odpověď  maro

Hodně lidí má třičko, bundu nebo hrníček s logem SpaceX nebo NASA (včetně mě a nejspíš i včetně Vás). A dělám/děláme snad reklamu SpaceX nebo NASA? Ano! A já jsem na to hrdý.

Štěpán
Štěpán
6 let před

Možná to nebyl původní plán, vynést ji tak nízko, ale za tak levný start zkrácení funkční doby stojí… Jen můj názor

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Štěpán

Pokud o tom věděli s dostatečným předstihem, mohli tomu přizpůsobit velikost nádrží.

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpověď  Štěpán

Možná ano, ale kdybych to věděl dopředu, tak udělám lehčí družici, kterou ta raketa vynese líp a výš…

Vojta
Vojta
6 let před
Odpověď  Štěpán

Družice se navrhují dlouho dopředu. Už jen sehnat ty stovky milionů dolarů nebývá snadné. Nedohledal jsem informace o velikosti nádrží, ale pokud je mají naddimenzované nebo se dá snadno přidat další, tak by to mohlo vysvětlit dříve deklarovanou nižší hmotnost. Zřejmě počítali se zahozením Falconu, ale když přišel Block 5, tak natankovali plnou, aby to vyšlo (palivo ve třetím stupni je energeticky výhodnější).

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Vojta

Suchá hmotnost se udává jako 3031 kg.
https://www.satbeams.com/satellites?id=2677

lvy
lvy
6 let před
Odpověď  Štěpán

Vidíte a oni to udělali jinak a víte proč? Protože si snad spočítali, že je lepší vytáhnout těžkou družici na nižší dráhu a pak ji poslat dál vlastním pohonem. Co byste měl z toho, že byste měl na vyšší dráze družici s minimem paliva? Není lepší mít na nižší dráze těžkou družici plnou paliva, vytáhnout ji na vyšší dráhu a ve výsledku mít stále hodně paliva na dlouhou dobu životnosti družice?

pp
pp
6 let před
Odpověď  lvy

kolko je to minimum paliva a kolko je to to stale hodne paliva?

mas nejake konkretne cisla? ono ta druzica spali vela paliva aby sa z takej orbity dostala na svoje miesto na gso

a nebolo by potom lepsie vyniest tazku druzicu na najvyssiu moznu dosiahnutelnu drahu s tym, ze sa vyuzije cely potencial rakety a nie len nejake 2/3? potom by si mal este viac ako „stale hodne paliva“
kolko je cenovy rozdiel medzi tym ked sa prvy stupen zachranuje a tym ked sa nezachranuje?
taka druzica stoji niekolkonasobok falconu, takze aku zlavu musel elon poskytnut, ze sa to firme oplatilo za skratenie zivotnosti draheho satelitu?

Roman
Roman
6 let před

Určitě to byl záměr. Jinak si mohli počkat na Falcon Heavy.

Josef
Josef
6 let před

Věřím, že v době uzavírání kontraktu ještě žádný blok 5 nebyl. Tehdejší falcony měly i pří zahození stupně úplně jinou nosnost. Spíš jsem pod tímto článkem čekal nějaké srovnání nosností předchozích verzí.
Jinak gratulace do SpaceX.

MilAN
MilAN
6 let před

Tak v nadpisu je, že Falcon vynesl nejtěžší družici. Jenže on ji, ve srovnání s těmi lehčími, nevynesl zase tak vysoko 🙂
Tady je vidět, jak je to ošidné dělat takové srovnání. Leda by se to celé přepočetlo na nějak definovanou „standardní “ přechodovou dráhu

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  MilAN

Ano, podobná srovnání jsou vždy trochu komplikovaná, ale na GEO ještě nikdy nemířila těžší družice (váženo před startem). 🙂

MilAN
MilAN
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Pokud se tam má dopravit sama z nízké dráhy, tak je nejtěžší 🙂
Určitě by bylo zajímavé, kolik je váha družice a kolik bývá paliva na provoz družic na potřebnou dobu životnosti. Tím, že se každá dopravuje z jiné výchozí dráhy, to je potom nesrovnatelné porovnání i pro nosnost rakety na GEO i  pro provozní hmotnost družice.

Ledna
Ledna
6 let před

Dobrý den,
dekuji za článek.
Ktera jina raketa krom FH, by byla schopna tuto druzici dorucit na geo přímo?
Dekuji

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Ledna

Rádo se stalo. Myslím, že přímo GEO by mohla zvládnout i Delta IV Heavy, ale přímo na GEO se družice vozí jen výjimečně.

boban
boban
6 let před

Pořád mi to nejde do hlavy:
Oficiální web „spacex.com“ už roky uvádí pro Falkon9:
PAYLOAD TO LEO: 22,800kg
PAYLOAD TO GTO: 8,300kg
To není překlep, kopíroval jsem.
Pokud vím, tak těmto hodnotám se žádný start Falconu nepřiblížil, ani ten poslední rekordní. Víte někdo proč? Totiž ten rozdíl je tak velký, že si nedovedu představit, že by se to zvládlo jen tím, že by první stupeň nepřistával

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  boban

Ano, záchranou prvního stupně přichází Falcon o něco mezi 15 (přistání na plošinu) a 30 % (návrat na pevninu) nosnosti. Takže pokud by se nepřistávalo, mohl by F9 na GTO (je otázkou s jak vysokým apogeem) vynést i osmitunovou družici.

boban
boban
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

A můžu se zeptat, jakou nejtěžší družici vynesl F9 na LEO? Mám dojem, že to bylo i s adaptérem kolem 10ti tun.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  boban

Přesně tak, nejtěžší byly sady deseti družic Iridium s dvojicí adaptérů – 9,6 tuny. První stupeň u těchto misí většinou přistával (zahazovali jej pouze když šlo o jeho druhé použití).

vj
vj
6 let před

Není ta dráha také nějaký rekord? Třeba nejnižší GTO?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  vj

Takový rekord by se ověřoval jen velmi těžko, protože nevím o žádné databázi, která by tyto údaje shromažďovala.

Dan
Dan
6 let před
Odpověď  vj

Chápu, že to je odlehčené 🙂 ale mám pocit, že GTO je definovaná argumentem perigea (apsidy musí být promítnuty na zemský rovník) a právě tím nešťastným apogeem. A ony GTO dráhy u sebe mívají i číslo, určující, kolik dV je potřeba k dosažení GEO, takže najít GTO s nejvyšším číslem a máš tu svou rekordní 🙂

Dan
Dan
6 let před

Trochu jsem počítal a jestli mi to vyšlo správně, tak satelit bude potřebovat cca 480 m/s delta-v, aby se vyškrábal jen z této (ehm) „přechodové dráhy na přechodovou dráhu ke dráze geostacionární“ při zachování perigea i inklinace.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.