sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ICON zřejmě nakonec poletí z Floridy

Ačkoliv agentura NASA ještě nic oficiálně nepotvrdila, tři zástupci projektu ICON potvrdili webu spaceflightnow.com, že vypuštění družice, která bude studovat propojení mezi pozemským a vesmírným počasím, neproběhne z atolu Kwalajein, ale z Floridy. Ke startu na raketě Pegasus-XL shozené zpod letadla mělo dojít 14. června, z atolu ležícího 3 900 kilometrů jihozápadně od Honolulu. Zástupci Northrop Grumman Innovation Systems (dříve Orbital ATK) však během přeletu z Kalifornie na atol, který je součástí Marshallových ostrovů zaznamenali nečekanou telemetrii z rakety – konkrétně z její výškovky. Během plánovaného mezipřistání v Honolulu provedli kontrolu, na základě které se rozhodli pro návrat na Vandenbergovu základnu.

Družice ICON (Ionospheric Connection Explorer)
Družice ICON (Ionospheric Connection Explorer)
Zdroj: https://www.nasa.gov

Zde byla raketa odpojena od letounu a převezena do haly 1555, kde Northrop Grumman sestavuje rakety z rodiny Minotaur a Pegasus. Podle letového ředitele NASA, který dohlíží na všechny starty, by měla být závada vyřešena během několika týdnů, ale je tu jiný problém – jak najít volný časový úsek v relativně nabitém programu obsluhy základny U.S. Army Reagan Test Site na atolu Kwajalein, odkud se mělo startovat. Zdejší zázemí je totiž většinou vytíženo armádními operacemi jako jsou zkoušky obranných raket.

Objevila se tedy možnost přesunout start na Floridu, kde jsou časové možnosti mnohem flexibilnější. Možná Vás napadá otázka, proč se od začátku nepočítalo se startem z Floridy. Odpověď je velmi zajímavá. Původní plány předpokládaly, že ICON bude těžší, než nakonec je. Původní návrh byl za hranicí možností rakety Pegasus vypuštěné z Floridy a proto se sáhlo po atolu Kwajalein, který je k rovníku mnohem blíže. Limit nebyl překročený o mnoho a jelikož se ušetřilo pár desítek kilogramů, může se letět i z ní. Žádný přesný termín zatím nebyl upřesněn, ale oslovení odborníci naznačují možnost startu na konci září.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/42673287981_9bbe507ae5_k-2-678×507.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/icon-in-orbit.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Hlavně, že Dušanovi zůstane možnost odkomentovat si start Pegasu 🙂 to bych viděl jako nejdůležitější.

Miloš
Miloš
6 let před

Tak toto by som si celkom rád pozrel v priamom prenose. A samozrejme na kosmonautix.cz s komentárom. Vďaka už vopred.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Miloš

Plánujeme to. 😉

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před

Není mi jasné, proč jim tak záleží na místě startu. Vždyť s tou raketou stejně létají přes půl světa a zase zpátky. Proč z jakéhokoli letiště nedoletí někam nad rovník a tam ji prostě neodpálí?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

Řekl bych, že v tomhle budou hrát velkou roli bezpečnostní předpisy, certifikace atd.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

Já tak nějak nevím, ale opravdu tam z Floridy či Texasu doletí? Nad rovník? Něříkám že ne, jen se tážu do placu. A let mimo americké území mi zase zavání tím zákonem o zákazu vývozu technologií.

Vojta
Vojta
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Pokud přeletěli z Kalifornie na Hawaii, tak by to z Floridy nebo Texasu nad rovník zvládnout mohli. Možná je ale letadlo před startem rakety naložené mnohem víc a má tak menší dolet. Také asi potřebuje ve startovací výšce strávit nějakou dobu nutnou pro stabilizaci a pro aktivaci systémů rakety. Také nemohou startovat z libovolného letiště, protože potřebují specifické zázemí.
Kolem a kolem, kdyby to bylo jednoduché, asi by to tak provedli.

Honza
Honza
6 let před
Odpověď  Vojta

Taky bych hádal, že bude podstatné existující zázemí pro starty raket (příjem telemetrie, čekal bych radarové sledování, nevím, co tam všechno mají. Proto se drží kousek od míst, odkud se startuje normálně ze země. A nebo taky ne a fakt je to jen legislativní záležitost (předpřipravené střelecké prostory, relativně rutinní spolupráce s úřady na odklánění letadel a lodí a podobně).

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.