Dva milníky pro Ariane 6

Vizualizace startu rakety Ariane 64 (čtyřka značí čtyři urychlovací motory na tuhá paliva).

Nová evropská raketa Ariane 6 by mohla poprvé letět do vesmíru už v roce 2020. Je tedy potřeba, aby se už teď rozbíhala výroba jednotlivých dílů. Před pár dny se program dočkal hned dvou významných momentů, které se týkají jak horního stupně nové rakety, tak i jejích urychlovacích bloků. Jelikož v Jižní Americe pomalu, ale jistě roste nová startovní rampa, která bude určena právě pro Ariane 6, je vývoj nového evropského nosiče na velmi dobré cestě.

První vyrobená nádrž na kapalný vodík pro horní stupeň Ariane 6.

První vyrobená nádrž na kapalný vodík pro horní stupeň Ariane 6.
Zdroj: http://www.mt-aerospace.de

Středa 4. dubna byla na první pohled den jako každý jiný, ale pro projekt nové evropské rakety byl velmi důležitý. Nezávisle na sobě se totiž v tento den sešly hned dva významné momenty, které souvisí se stavbou nového evropského nosiče. První milník proběhl v německých Brémách, kam dorazila první palivová nádrž pro horní stupeň Ariane 6. Zásilka mířila konkrétně do nového výrobního centra společnosti ArianeGroup. Na první pohled se to možná nezdá jako důležitá věc, ale opak je pravdou.

Nádrž na kapalný vodík, který vyrobila společnost MT Aerospace je historicky prvním strukturálním dílem Ariane 6, který se dostal do integrační fáze. Díly pro nádrž (její stěny a kulovitá zakončení) vznikaly ve skoro 700 kilometrů vzdáleném bavorském městě Augsburg, kde se k její výrobě použilo nejnovější vybavení a optimalizované procesy. Jde třeba o pokročilé svařovací metody, využití výměny dat mezi přístroji (princip tzv. internetu věcí), nebo o použití vrtacích a nýtovacích robotů. Díky těmto metodám má být výroba dílů efektivnější a také levnější.

Vodíková nádrž horního stupně Ariane 6.

Vodíková nádrž horního stupně Ariane 6.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Finální sestavení pak proběhlo v Brémách v sídle MT Aerospace, odkud pak hotová nádrž putovala do samotného výrobního závodu ArianeGroup. Společnost MT Aerospace je hrdá především na využívání zařízení pro třecí svařování s promíšením (friction stir welding – FSW), které bylo instalováno na začátku roku 2018. „Dřívější svařovací procesy trvaly zhruba deset minut, ale příprava na ně zabrala tři hodiny. Nový přístroj tento čas výrazně zkracuje. Součástí zařízení je i ultrazvuková kontrola svarů. Jakmile tedy díl opustí výrobní zařízení, je dokončený a rovnou i otestovaný. Samozřejmě plánujeme i do budoucna v horizontu 20 a více let. Momentálně vyrábíme každý rok 30 dómů pro nádrže Ariane 5. Do budoucna můžeme tento počet zvýšit až na devadesát kusů. Přechod na program Industry 4.0 nám tak umožní ztrojnásobit produkci,“ popisuje Hans J. Steininger, hlava společnosti MT Aerospace AG

Přeprava vodíkové nádrže do do nového výrobního centra společnosti ArianeGroup.

Přeprava vodíkové nádrže do do nového výrobního centra společnosti ArianeGroup.
Zdroj: https://www.ariane.group

„Vzhledem k velmi těsnému časovému plánu jsme velmi hrdí na to, že jsme mohli dodat první díl nové evropské rakety Ariane 6 v souladu s plánovanými termíny,“ přiznává Steininger. „V Brémách vidíme velký pokrok projektu Ariane 6. Doručení první nádrže pro nás znamená významný milník. Díky novému výrobnímu centru mohou být všechny tyto díly integrovány do kompletního horního stupně na jednom místě,“ přidává Jens Laßmann, místní manažer ArianeGroup.

Ve stejný den, tedy 4. dubna, opustila objekt firmy ArianeGroup v Le Haillan nedaleko francouzského Bordeaux první tryska motoru P120 na tuhé palivo. Tento motor se použije jako urychlovací blok Ariane 6 – podle hmotnosti nákladu a cílové oběžné dráhy se použijí tyto urychlovací bloky buďto dva (výsledná verze bude mít označení 62), nebo rovnou čtyři (pak budeme hovořit o verzi 64).

První tryska motoru P120 pro raketu Ariane 6 opustila výrobní závod a míří do Kourou.

První tryska motoru P120 pro raketu Ariane 6 opustila výrobní závod a míří do Kourou.
Zdroj: https://www.ariane.group

V Le Haillan byla tryska navržena a zkonstruována, přičemž nyní se vydala na cestu přes Atlantik do Jižní Ameriky na kosmodrom v Kourou ve Francouzské Guyaně. Tento exemplář zde bude spojen se zbytkem motoru, aby mohly ještě letos v létě proběhnout zkušební zážehy. O motoru P120 jsme na našem webu již psali (vloni v říjnuletos v únoru), dnes proto jen v krátkosti připomeneme, že se jedná o největší jednosegmentový motor na tuhá paliva na světě.

Zdroje informací:
https://www.ariane.group/
http://www.mt-aerospace.de/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://spacewatchme.com/…view_of_the_Ariane_6_four_boosters_configuration_A64.jpg
http://www.mt-aerospace.de/assets/images/9/A6_Wasserstofftank_Web-38f93419.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…7cbc3b3659a22f8afbb02fcbd7252c82&oe=5B590589
https://www.ariane.group/wp-content/uploads/2018/04/photo_1280x720.jpg
https://www.ariane.group/…/Entete_1280x720-1280×720-c-default-1600×900-c-default.jpg

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

38 komentářů ke článku “Dva milníky pro Ariane 6”

  1. Štěpán napsal:

    Bude i verze bez urychlovacích bloků?

  2. vj napsal:

    Něco málo se dělo i u Vega. Spaceflight si zarezervovalo místo na dvou misích s adaptérem SSMS a k dispozici je User Guide pro miniraketoplán Space Rider.

  3. jregent napsal:

    Bude zajímavé sledovat Ariane 6 ve srovnání s OmegA od Orbital ATK (ekonomiku,..)

  4. Haru napsal:

    Dobry den,

    Nechapte ma zle, povazujem sa za fanusika ESA.
    Ale v sucasnom svete (uspechov SpaceX) ma zatial nic nepresvecilo ze nakladny vyvoj Ariane 6, nieje jedno obrovske mrhanie penazi z dani obcanov EU. Ktore z dlhodobeho hladiska ESA skor poskodi. Nepopieram ze Ariane 6 moze priniest iste zefektivnenie nakladov (oproti predchadzajucej verzii), ale neviem najst ziadne argumenty ako moze byt bez znovupouzitelnosti v roku 2020 konkurencieschopna.
    Podla mojho nazoru peniaze mohli byt presunute na nejaku novu atraktivnu vesmirnu missiu.
    Prosim berte to ako vyzvu do diskusie, rad sa necham presvecit ze je moj nazor mylny 🙂

  5. Dušan Král napsal:

    Doufám, že nedojde k nějakým velkým zpožděním, 2020 se jeví jako relativně brzo, ale je to pozitivní. Bylo by skvělé kdyby ESA začala pracovat na nějaké znovupoužitelnosti, přece jen je vidět na projektech nových raket, že to ani za pár let nebude standard (kromě standardu SpaceX, kdo ví kdy poletí New Glen…) a tak je stále šance být mezi pionýry 🙂

  6. Honza napsal:

    Evropské rakety mají trochu podobný problém jako SLS – součásti se vyrábějí v hodně státech hodně firmami, tak aby se všichni mohli zapojit, ale to asi není zrovna efektivní. V tom mají soukromé firmy obrovskou výhodu – můžou většinu rakety vyrábět pod jednou střechou jako SpaceX a řešit primárně efektivitu a ne to ve kterém státě vznikne kolik pracovních míst díky programu. Doufám že se tohle na ceně a případných časových skluzech nové Ariane moc nepromítne a že bude konkurenceschopná.

  7. asdf napsal:

    Evropě tak trochu ujíždí vlak. Zatímco dřív patřila Ariane 5 mezi TOP rakety co se týče nosnosti, tak Ariane 6 už bude pokulhávat nejen za soukromníky, ale už i Čína má silnější nosič.

    • Dušan Majer napsal:

      Nosnost sama o sobě by neměla být jediným porovnávacím faktorem raket.

    • 3,14ranha napsal:

      Ona trochu pokročila miniaturizace satelitů a taky ne pokaždé se podaří sehnat dva zákazníky pro duální start, takže se na to bere menší ohled, u šestky se zaměřili na lepší druhý stupeň, který umí dopravit družici přímo na GEO dráhu, takže jim šetří čas…

      Jinak nosnost zůstala tuším stejná na LEO o něco se zvýšila na GTO oproti pětce. Záleží to na konfiguraci solid boosterů. A stejné srovnání platí třeba se soukromým Falconem 9 (v expendable verzi), v tom Ariane 6 pomáhá právě lepší druhý stupeň.

      Mimochodem oproti Falconům, rodina Ariane tam nahoru skutečně dokáže dostat (a reálně dostala) těch maximálních 20 tun

      Falcony mají limit nákladu cca 8 tun, kvůli adaptéru. A mimochodem mají o dost menší kryt – pokud vynecháte reusable, k čemu vám je výkon, když na špici nesmíte namontovat náklad, který by ten výkon využil ?

  8. Marek Jech napsal:

    I když má SpaceX hodně uspěchů tak Evropa je Evropa a podle mě se na evropské rakety často zapomíná i když jsou skvělé

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.