Jak bude InSight zkoumat Mars?

Do startu další vědecké mise k Marsu zbývají už jen týdny. Pokud se nic nepokazí, odstartuje raketa Atlas V se sondou InSight 5. května. V listopadu pak přijde přistání v oblasti Elysium Planitia, kde začne vědecký výzkum. Tato stacionární sonda se bude zajímat o podpovrchové složení Rudé planety – jak se Marsem šíří seismické vlny, jak se pod povrchem šíří teplo, nebo jaké je vůbec rozložení podpovrchových vrstev. Za tímto účelem je lander vybaven robotickou paží, která umístí na povrch vědecké přístroje. S jejich pomocí se dozvíme nejen důležité informace o Marsu, ale nepřímo i o všech kamenných planetách a jejich vzniku.

NASA nedávno zveřejnila dvě povedená videa, která ukazují, jak bude tato sonda pracovat. Ačkoliv jsou v angličtině, jsou velmi názorná, takže překlad není potřeba. První z nich navíc obsahuje i povedené animace činnosti landeru na povrchu Marsu.

9 komentářů ke článku “Jak bude InSight zkoumat Mars?”

Nejdříve ale musí na Marsu přistát. Z osmi amerických pokusů o přistání na Marsu se sice jen jeden nepovedl, ale byl to jeden ze dvou landerů stejné konstrukce jako IS. Tato konstrukce má “ jen “ 50% úspěšnost, což signalizuje určitou obavu ve zdar mise.

Vlastně další level. Přesnost. Vyložit a přiklopit. Pokud se nepletu, tak se ještě nikdy žádný předmět na povrch Marsu jen tak volně neodkládal. I ten MOLE se měl spíš „plazit“ 🙂

3. Jaroslav Jansa napsal:

Nejdříve na Marsu musí přistát tuneláři aby se měli lidé kam ukrýt. Mars je tektonicky neaktivní takže Metro bude mít skrz na skrz Marsu zelenou.