sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

3000 kilometrů dlouhá cesta kosmického laseru

Po podzimním vypuštění na oběžnou dráhu bude americká družice ICESat-2 kroužit rychlostí 28 000 km/h. Před dvěma týdny se ale hlavní přístroj sondy vydal na cestu z Marylandu do Arizony a jeho rychlost nepřesáhla 100 km/h. Družice, jejíž start je plánován na září, má měřit výšku zemského povrchu s důrazem na změny topografie polárních ledovců. Právě k tomu využije přístroje ATLAS (Advanced Topographic Laser Altimeter System), který umí velmi přesně změřit, jak dlouho trvá částicím světla, než se odrazí od Země a vrátí se k satelitu.

Mapa USA s vyznačenou (pravděpodobnou) dráhou transportu přístroje ATLAS.
Mapa USA s vyznačenou (pravděpodobnou) dráhou transportu přístroje ATLAS.
Zdroj: Mapy Google

ATLAS byl navržen, vznikl a byl otestován na Goddardově středisku v Greenbeltu (stát Maryland), přičemž 23. února dorazil do Gilberta (stát Arizona), kde firma Orbital ATK zajistí jeho spojení se zbytkem družice. Aby se s cenným nákladem nic nestalo, vyvinuli odborníci speciální metodu balení, převozu a monitorování jeho stavu. Na cestu se ATLAS vydal až po sérii kontrol, které ověřily, že zvládne vzdorovat kosmickým podmínkám. Poté se přístroj složil do transportního režimu, osadil se senzory, které monitorovaly vibrace, teplotu, či vlhkost.

Následně se mohl celý přístroj o velikosti městského autíčka zabalit do dvou vrstev speciální fólie, která má anti-elektrostatické vlastnosti. Následně se celé sestavy ujal jeřáb, který ji uložil do transportního kontejneru. Podložka byla přišroubována a zajištěna pomocí ocelových drátů pro změkčení celé jízdy. Pak se kontejner uzavřel instalováním víka.

Tahač s připojeným kontejnerem vyrazil z Goddardova střediska ve 3 hodiny ráno když Američané slavili Prezidentův den. Termín nebyl zvolen náhodně – právě v té době byl na dálnicích v okolí hlavního amerického města nejslabší provoz a konvoj tak nemusel čelit tradičním kolonám. Tahač se na cestu nevydal sám – společnost mu dělalo přední průzkumné vozidlo, transportní dodávka, zadní zajišťovací vůz a několik doprovodných aut. Jako první jede přední průzkumné vozidlo, které se pohybuje půl kilometru před hlavním tahačem. Jeho úkolem je vyhledávat rizika na cestě – od nehod po úlomky na silnici. Zadní zajišťovací vůz je SUV, které zajišťuje odklánění ostatních aut při změně jízdního pruhu na dálnicích.

Snímek z Goddardova střediska - technici spouští kryt kontejneru.
Snímek z Goddardova střediska – technici spouští kryt kontejneru.
Zdroj: https://3c1703fe8d.site.internapcdn.net

Doprovodná vozidla ukrývají pracovníka zajišťujícího kvalitu a techniky, kteří mají na starost sledovat podmínky na systémech tahače i jeho nákladu. Sledují nárazy způsobené nerovností vozovky a řídí tok vzduchu kontejnerem, aby se na přístroji neusadila žádná prachová zrnka. Jelikož se konvoj nepohybuje nonstop, musí dělat přestávky na velkých parkovištích při cestě. V takových případech spí inženýři v blízkých hotelích a o směnách se střídají u sledování přístrojů.

Celá 3 000 kilometrů dlouhá cesta po silnici trvala čtyři a půl dne. V sídle Orbital ATK bude ATLAS podroben sérii zkoušek a dočká se spojení s tělem sondy. Následně bude celý ICESat-2 důkladně zabalený na další cestu – tentokrát zamíří na Vandenbergovu základnu v Kalifornii, odkud poletí na nízkou oběžnou dráhu.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/atlastotransporter00004.jpg
https://3c1703fe8d.site.internapcdn.net/newman/gfx/news/hires/2018/nasaspacelas.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Martin Krupicka
Martin Krupicka
6 let před

A nakonec to nasadí na řvoucí vibrující raketu. Nebo bude přístroj nějakým zvláštním způsobem uchráněn?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Martin Krupicka

Raketa se při startu samozřejmě chvěje, ale vždy musí splňovat určité limity, na které se náklad s rezervou připravuje.

marek
marek
6 let před

Parádní článek – pěknej pohled do „zákulisí“ převozu 🙂
díky za to 🙂

Ivo
Ivo
6 let před

Se divím, že to nedali do letadla, obzvláště v Americe.

David
David
6 let před

To mi taky vrtá hlavou: při převozu pozemní cestou se hlídá „každý kamínek“, a pak při startu a krátce po něm je družice (byť v krytu) otřásána raketou. Je ta pozemní cesta o tolik nebezpečnější? Myslím jen otřesy.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  David

Klasické otřesy na silnici nevadí. Jde spíše o velké výmoly, které by mohly způsobit výrazné nárazy.

Martin Krupicka
Martin Krupicka
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Je pravda, že americké dálnice umí být i horší než D1.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.