sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Neo Space Group

Saúdskoarabská společnost Neo Space Group (NSG) podporovaná suverénním investičním fondem se snaží pronajmout kapacitu na více oběžných drahách, aby posílila své postavení na družicovém trhu, dříve než bude vlastnit a provozovat svou vlastní konstelaci.

Fúze dat

Boeing plánuje předvést technologii senzorové fúze, která by mohla zlepšit vojenské situační povědomí kombinací dat z atmosférických a vesmírných senzorů. Tato fúze dat ze senzorů by mohla být doručena operátorům na zemi nebo pilotům.

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Stupeň Falconu přežil přistání na hladině!

Tak tohle nikdo nečekal! První stupeň Falconu 9 se při misi SES-16/GovSat1 nepokoušel o přistání na mořské plošině, ale byl vybaven roštovými kormidly a přistávacíma nohama, takže se dalo usuzovat, že s ním SpaceX ještě zkusí něco vymyslet. Byla to ideální možnost vyzkoušet si nové metody průchodu atmosférou nebo přistání, na které se při ostrých pokusech nedostane. Netrvalo dlouho a ukázalo se, že spekulace byly správné. Elon Musk totiž na Twitteru oznámil, že stupeň měl vyzkoušet přistání s velmi silnou úrovní tahu. Přistání na vodě bylo zvoleno proto, aby při nepovedeném manévru nebyla poškozena plošina. Ale co se nestalo, stupeň manévr zvládl a po úspěšném přistání se logicky skácel na hladinu, ovšem neexplodoval a zůstal plavat.

Elon Musk poznamenal, že se firma pokusí tento nečekaný a neplánovaný úlovek odtáhnout do přístavu. Jak se zdá, můžeme se v dalších dnech těšit na opravdu zajímavé fotky z příjezdu do přístavu.

Zdroje informací:
https://twitter.com/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
93 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Exa
Exa
6 let před

A teď zapálí motory a doplave do přístavu sám…

Dan
Dan
6 let před
Odpovědět  Exa

KSP hadr

František
František
6 let před
Odpovědět  Exa

😀

Vít
Vít
6 let před

Snad Spacex někdo nepředběhne.

Červ
Červ
6 let před
Odpovědět  Vít

Myslím, že ne …. “tihle” obvykle neumí plavat 🙂

Samo2
Samo2
6 let před
Odpovědět  Červ

A povestný národ postavený na reverse engineering na Atlantik nemá tak jednoduchý dosah… 😀

Jansa Jaroslav
Jansa Jaroslav
6 let před

To vejde do učebnic. Falcon 9 již měl, tedy mohl být zničen jako nepotřebný odsloužený stupeň. Ovšem nerozpadl se a neshořel v atmosféře jako ET, třením o atmosféru, ani sebou neflákl na hladinu a nevybuchnul, nýbrž musel provést klasický brzdící a přistávací manévr jakoby dosedl na OCISLY ovšem přistál do vod Atlantiku a čeká pěkně na hladině na odtažení jako SRBčka (pomocný startovací bloky na tuhá paliva) při startech raketoplánů. Ty ovšem přistávají z 80 km na padácích.

Jansa Jaroslav
Jansa Jaroslav
6 let před

Ovšemže ano raketa je prázdná a jako dutá uzavřená roura i ty motory unese.

Michal Bursík
Michal Bursík
6 let před

Z toho vyplývá, že letos už máme úspěšnost přistání přes 100% 🙂

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
6 let před
Odpovědět  Michal Bursík

🙂

Fantasta
Fantasta
6 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Hm, tak nejen opečený, ale i osolený, mňamka.. 🙂

Racek
Racek
6 let před
Odpovědět  Fantasta

No, snad se cestou nerozpustí 🙂

František
František
6 let před
Odpovědět  Michal Bursík

😀

Michal Kára
Michal Kára
6 let před

Ano, procházel experimentální přistávací sekvencí s krátkým a intenzivním zážehem. Ve streamu SpaceX bylo slyšet, jak ty zážehy hlásí.

Samo2
Samo2
6 let před

B1032.2 sa rozhodol že poctí pamiatku raketoplánu a nechá sa zachrániť old na štýl SRB 😀

Trubkin
Trubkin
6 let před

Pristi exemplar bude vybaven dvemi ploutvemi a doplave do pristavu sam. Hmmmm ceho my se jeste nedockame 😉

JardaP
JardaP
6 let před

Doufejme, že se nezvednou vlny a nepřelomí ho vejpůl.

yamato
yamato
6 let před

ta vec proste nechce skapat 😀 Falcon 9 je vesmirna obdoba neznicitelnej Tatrovky 🙂

PetrP
PetrP
6 let před

Tak a teď ho musí vylovit, i kdyby nechtěli 😀

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
6 let před

Co bude příště? Přistání rovnou na rampu? 🙂 Díky za skvělou zprávu.

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před

Určitě mají video z přistání. Chceme ho vidtě! 🙂

Dan
Dan
6 let před

To byl test, jestli vůbec má cenu se plahočit s plošinou. Jak je vidět, i F9 zvládá přistání do vody. Hezké.

VaclavC
VaclavC
6 let před
Odpovědět  Dan

No, přistání zjevně ano, větší vlny by ho ale asi rozlámaly. A hlavně, hraje se tam na to, že nepřijde do kontaktu se slanou vodou, na to motory stavěné téměř jistě nejsou.

Radim
Radim
6 let před
Odpovědět  VaclavC

Rozpálené motory… bych ještě dodal.

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před
Odpovědět  Radim

Mě by zajímalo, jestli se jim to podaří dotáhnout do přístavu, zda demontují např. jeden motor a po zběžné prohlídce a očištění ho budou chtít otestovat na testsite zda vydrží i toto.

Dan
Dan
6 let před
Odpovědět  Radim

Rozeberou ho téměř jistě. Ale neřekl bych, že se jej pokusí zapálit. I když, SpaceX umí překvapit. Vlastně jako překvapila nyní.

Mimochodem, u mého původního komentáře jsem zapomněl přidat sadu smajlíků 🙂

Trysky
Trysky
6 let před

Parádní kousek, jen ty motory po pobytu ve slané vodě asi moc použitelné nebudou.

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před

To je další jasné potvrzení, že využívají expendable starty k rizikovým testům a sběru dat.

Fantasta
Fantasta
6 let před
Odpovědět  Vladimír Todt

Jistě, je to logické. Ta loďka s fotografem čekala na přistání.

Al
Al
6 let před

Nádhera. Oni stupeň zachránia aj keď vlastne nechcú. Vid o by stálo za to.

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před
Odpovědět  Al

Pár takových “neúspěšných” zbavení se se v rámci testu a např. naši kopírovací přátelé z Číny začnou přemýšlet o přítomnosti v dopadové oblasti při dalším expendable startu.

petr
petr
6 let před

Akorát to zaneřádí moře…

Yokotashi
6 let před
Odpovědět  petr

Stejne, jako vsechny ostatni prvni, druhe, treti a dalsi stupne vsech ostatnich raket, ktere kdy letely do vesmiru. S vyjimkou Ruskych – ty padaji na hlavu pastevcum nekde v Kazachstanu, nebo v Mongolsku, pripadne na Sibir.

Je fascinujici sledovat, jak rychle jsme si zvykli, ze 1. stupen jde zachranit. I kdyz to umi jedina firma na svete a druha to, ktera to snad zvladne v dohledne dobe, zatim nedostala na orbitu ani gram materialu.

Magy
Magy
6 let před
Odpovědět  petr

Petr, je velky rozdiel medzi kovmi a plastmi. Plasty morska voda nerozlozi, len rozdrobi na mensie casti a ked ich zhltnu ryby/vtaci, dostavaju sa do potravinoveho retazca. Kovy (akekolvek) sa v morskej vode postupne rozpustaju, v podstate “vstrebavaju”. Napr. z takeho Titaniku, ktory vazil cca 52 tisic ton, dnes uz vela nezostava, odhadom menej ako polovica. Aj preto je jeho vyzdvihnutie nerealne. O par desiatok rokov tam z vraku nezostane takmer nic, ak neratame keramiku, sklo apod. Vsetko organicke a kovove skor ci neskor zmizne.

Dan
Dan
6 let před
Odpovědět  Magy

Tak mě napadá, jak dlouho je znám mechanismus z Antikhyéry (jestli jsem to napsal správně). Neměl se už dávno rozložit?

Magy
Magy
6 let před
Odpovědět  Dan

ten mechanizmus z Antikythéry mal vynimocne stastie, ze bol v urcitom zmysle zakonzervovany pod nanosom kalov, pieskov a pod. Samozrejme, v takych pripadoch sa moze nejaka cast zachovat aj tisice rokov, ale to su vynimky, ktore sa nedaju povazovat za smerodajne. Vacsina zvysku trupu a casti sa rozpada, obzvlast ak su na tom mieste silnejsie prudy, meni sa salinita a pod.

Android
6 let před

Měli to rozjezdit lodí na cimpr campr. Zase z toho bude další krám v hale co zabírá místo. 🙂

entes
entes
6 let před

je otazka zda pristani na mori je levnejsi nez pristani na plosine. Kdyz si vezmete ze ten stupen mezitim osliznou morske potvory,a narusi morska voda, potom cela zachrana a doprava…

Petr Šída
Petr Šída
6 let před
Odpovědět  entes

Samozřejmě že ne, takovýto stupeň už je nepoužitelný, mořská voda a motory, to nejde dohromady

entes
entes
6 let před
Odpovědět  Petr Šída

No ale proc se teda zachranovaly ty bocni casti raketoplanu?

yamato
yamato
6 let před
Odpovědět  entes

pretoze boli na tuhe palivo. Taky motor je vlastne cely jedna velka spalovacia komora, takze ma pevnost asi ako tank a po vyhoreni je to v podstate kovova trubka, nic viac. Ale aj tak sa to muselo osetrovat proti ucinkom morskej vody.

Boostre na kvapalne palivo su uplne iny pribeh, samotny stupen je z velmi tenkeho plechu, ktory by castokrat bez natlakovania ani neuniesol naklad nad sebou (ako ked natlakujete hadicu s vodou) a na spodku ma sofistikovane raketove motory, ktore by morska voda celkom spolahlivo znicila.

Magy
Magy
6 let před
Odpovědět  entes

entes, aj ked stare SRBcka boli na prvy pohlad jednoduche dute rury naplnene pevnym palivom, ktore vyhorelo, v skutocnosti slo o celkom zlozitu konstrukciu z drahych zliatin. A pokial SRBcko nebolo nadmerne zdeformovane ci inak poskodene, tak sa viac-menej dal znovu pouzit bez vacsich problemov. Ak nie, tak aspon recyklovat, kvoli tomu materialu. Odporucam pozriet tento material: https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19890011889.pdf

Petr Šída
Petr Šída
6 let před
Odpovědět  entes

Považujete-li za drahou slitinu ocel ….

stěna motorů, tedy největší díly byl z ocelového plechu, to složitější na každém motoru byla avionika a hydraulicky systém naklápění trysky

tryska sama byla ablativní, znovu se použít nedala, avionika taky podle všeho ne, a u hydrauliky bych se nad znovupoužitím po koupeli taky zamyslel

realita byla taková, že se nic jiného než tu trubku repasovat nevyplatilo

tyčka
tyčka
6 let před
Odpovědět  entes

Pokud vím z obrázku, tak byli ve vodě spíše šikmo – takže elektronika pokud byla umístěná na vrchu motoru mohla přežít bez kontaktu s mořskou vodou.

Petr Šída
Petr Šída
6 let před
Odpovědět  entes

končily různě, třeba při posledním letu raketoplánu je k dispozici celý záznam, a tam je vidět jak si hlava SRB pěkně sedne pod hladinu

rozhodně bych na to nespoléhal

celý proces reaktivace SRB spočíval v jejich úplném rozebrání a novém plnění, běžně pak byly nové motory sestavovány ze segmentů z různých misí

reaktivace alektroniky a dalších dílů by nebyla jenom o jejich čištění a repasi, ale taky o certifikaci

zaručili byste se za turbočerpadlo, které se koupalo v agresivní mořské vodě a má na něm záviset život sedmi lidí?

u Falconu je to ještě horší, v kapalinovém motoru je pohyblivých dílů a potrubí a čeho všeho ještě, kde koroze nesmí vzniknout, násobně víc

nevím, třeba ten motor vezmou a posadí na stand a on pojede, ale misi bych na to sázet nechtěl, a s lidmi už vůbec ne

koneckonců i NASA si prosadila u Dragonů 2 přistávajících do vody, že nebudou používány znovu

Geo
Geo
6 let před

Dle mne jde o druhý pokus o přistání na hladině , první byl loni 22.12 když si kouzlící sestavu Falconu pletli s ET či KLDR 😀
Tam zcela zřetelně zažehl první stupeň motory pro přistání , ale nebylo jasné jak vše dopadlo , nyní je evidentní že dobře a Elon spokojeně večer tweetoval že všechny motory jsou prodány 😀 😀 😀
Takže přistanou do vody a fanoušci jim odkupem motorů , kormidel atd zaplatí část nákladů , tomu říkám PODNIKÁNÍ !!! 😀

Jan Kotas
Jan Kotas
6 let před
Odpovědět  Geo

Komentář na twitteru o prodeji všech plamenometů nijak nesouvisí se SpaceX. Tím shání peníze na financování svého start-upu “The Boring company”.

maiden
maiden
6 let před

Opravdu se tesim, az se ozve ekologicka lobby, ze to je vlastne odpad a jako takovy ho musi firma na vlastni naklady zlikvidovat.
Ta doba není daleko…:-)

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před
Odpovědět  maiden

Mohou si reklamně na starty s přistáním 1. stupně namalovat recyklační znak nebo čtyřlístek.

maiden
maiden
6 let před
Odpovědět  Vladimír Todt

To je napad! Fifinku a Bobíka:-))))

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před
Odpovědět  maiden

Ano, ale vlastní raketu dal samozřejmě dohromady Mišpulín, Pinďa mu max podával nářadí a Bobík mu u toho snědl svačinu, kterou mu připravila Fifinka.

PetrP
PetrP
6 let před
Odpovědět  maiden

Já myslím, že kdyby ho nechtěli vytáhnout sami, tak by to někdo z konkurence udělal velice rád za ně.

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před

Pravděpodobně by se o odtah měla pokusit tato loď
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:450521/zoom:10

Ovšem 1. stupeň je skoro velký jak ta loď, tak uvidíme jak s tím budou zápasit.

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před
Odpovědět  Vladimír Todt

Ještě tam mají tuto loď
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:426008/zoom:10

Ta je pro odtah lépe od pohledu vybavena. Tedy první by byla sledovací a tato je spíše na výlov a odtah. Velikostně je to obdobné na délku jako plavající 1. stupeň.

Juraj Rojko
Juraj Rojko
6 let před

Po bitvě každý…, ale já jsem to opravdu trochu čekal. Resp. jsem si myslel, že je docela slušná šance, že to pohromadě zůstane. Zároveň jsem přemýšlel, zda je pro tento účel nastaveno samodestrukční zařízení. Takže dnes už vím, že jsem nebyl zcela mimo realitu a zároveň už vím, že samodestrukční zařízení na tento případ nastavené není.

lvy
lvy
6 let před
Odpovědět  Juraj Rojko

Proč by mělo samodestrukční zařízení zlikvidovat raketu, která se chová přesně tak, jak má?

Juraj Rojko
Juraj Rojko
6 let před
Odpovědět  lvy

Aby se určitě potopila. Myslel jsem to jako poslední krok po dokončeném přistání na hladině. Jsou dvě možnosti, buď zajistit potopení, nebo odtáhnout. Nebylo mi jasné, zda SpaceX vůbec stojí o vykoupaný první stupeň a o starosti spojené s jeho dopravou na pevninu. Ono to sice vypadá jednoduše, ale stále jsou to obrovské natlakované nádrže se zbytky paliva a těžko odhadnutelným poškozením. K RUD může dojít kdykoli, takže manipulace bude velmi nebezpečná.

Lukáš Fiedler
Lukáš Fiedler
6 let před

Ahoj, jen mě tak napadlo…píšete, že se stupeň skácel a při tom hrozilo riziko výbuchu. Co když ale zastavil těsně nad hladinou a pak prostě jen zaplul pod hladinu a zase se vynořil? Takový postup by byl podle mě méně rizikový, než ho nechat plácnout o hladinu.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Lukáš Fiedler

Zajímavý nápad, ale nejsem si jistý, zda by takový dopad ve vyšší rychlosti nezlámal nohy. Minimálně ta, která trčí nahoru, vypadá v pořádku.

Petr Šída
Petr Šída
6 let před
Odpovědět  Lukáš Fiedler

v počátcích pokusů o přistávání toto několikrát udělali, a pokaždé se po měkkém dosednutí stupeň při převrhnutí do vody rozpadl

přeci jenom je to trubka vysoká 48 m

po pravdě to že to vydržel, překvapilo i lidi od SpaceX

KarelTv
KarelTv
6 let před
Odpovědět  Petr Šída

Překvapivé to je, třeba byl víc natlakovaný než při předchozích pokusech, nebo při kácení náhodou nechytl prudší náraz na vlnu, co mi víme. Možná SPACEX k tomu zveřejní nějaké informace, jestli to mají dobře natočené.

ROBO
RobertV
6 let před

Mám jeden laický dotaz
Nevíte někdo náhodou proč nebyl včera během přímého přenosu i záběr z tohoto přistání na vodu .
Vždyť na raketu , která přistává na decimetry přesně , není problém někde počkat a celou událost normálně zaznamenat .
Bylo by to super okořenění včerejší události .
Dík za odpověd

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  RobertV

Myslím si, že je to jednoduché – čekalo se, že stupeň po přistání havaruje a takové video by nebylo dobré pro PR SpaceX. Dokážu si představit, že ten krátký klip by se začal šířit internetem a někteří novináři by psali, že SpaceX vybouchla raketa. Záznam je určitě k dispozici a časem se možná objeví. Ale v té době už výše popsaná situace zneužití informací nebude hrozit.

ROBO
RobertV
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Díky za odpověd .
Tak jak to říkáte pane Majere , to dává logiku .
Každopádně na ten žblunk se budu těšit . (tedy jestli ho pustí ven)
Jinak díky za váš včerejší přenos opět skvělá práce .
A ted uz se těšim jenom na pondělek a FH .
Doma už sem oznámil že pokud úpěšně přistanou všechny 3 stupně tak bouchám šampáno , i kdyby byli 3ráno 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  RobertV

Díky, jsem rád, že jste náš přenos sledoval. A FH má být v úterý. 😉

Magy
Magy
6 let před
Odpovědět  RobertV

ako pise Dusan vyssie a navyse, pri takychto skuskach je opatrnost namieste. Navyse kedze slo opat o novu metodu pristavania, doteraz nevyskusanu a riskantnu, tak ziadne lode nemohli byt velmi blizko uz cisto z pragmatickych a bezpecnostnych dovodov – co keby sa to vymklo zpod kontroly a spadlo to niekomu rovno na hlavu/lod? Taku blamaz by ziadna spolocnost nechcela, a nejake efektne zabery zblizka nestoja za pripadne skody alebo nebodaj zivoty.

ROBO
RobertV
6 let před
Odpovědět  Magy

Díky za odpověd
Máte samozřejmě pravdu .
Já měl ale spíše na mysli dálkově řízené stroje (např.drony či dálkově ovládaná plavidla ). V této oblasti dochází v posledních letech k raketovému posunu .
Navíc jak řekl pan Majer , záznam nejspíš existuje .
Ale i tak díky .

Alois
Alois
6 let před

Při vnoření do vody se motorová část dostala pod vodu tak 5 m a skládání na bok mohlo být docela pomalé, ponořená část pád na bok výrazně brzdila.

Petr Šída
Petr Šída
6 let před
Odpovědět  Alois

i tak je to ale pád z více jak 40 metrů

Vojta
Vojta
6 let před
Odpovědět  Petr Šída

Ne tak úplně. Těžiště rakety s prázdnými nádržemi je poměrně nízko, což je vidět i ze snímku. Ani kácený strom nepadá tak rychle jako by ho hodili z výšky jeho vrcholku. Falcon byl navíc trochu vyvažovaný částí pod hladinou.

Petr Šída
Petr Šída
6 let před
Odpovědět  Vojta

To ano, ale těžiště vyjde jistě nad hladinu a stupeň není pevnostně dělaný na velké příčné namáhání, doposud toto nikdy nepřežil

Při dopadu má vrchol už pořádnou rychlost

Kamil
Kamil
6 let před

Nezatéká tam? Pumpy na odčerpávání vody Falcon asi nemá.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Kamil

Trochu asi ano, ale nádrže jsou velké a otvory docela malé.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
6 let před

A k tomu všemu jste nám zatajili, že GovSat1 stál 279 miliard dolarů. Kolik by to asi bylo lucemburských rozpočtů? 🙂
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/odstartovala-dalsi-raketa-falcon-9-do-vesmiru-vynesla-satelit-ktery-bude-vyuzivat-nato-42258?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Stane se 🙂

Magy
Magy
6 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Rudolf, cena 279 miliard je uplna blbost. Za to by mali takmer 300 neviditelnych bombarderov B2. Luxembursko nie je taka velka krajina, aby si mohla dovolit zaplatit takuto sumu. Aj keby na to mali. Ved ich rocny hruby domaci produkt je len necelych 64 miliard. To by na satelit museli vynalozit 4.5 krat rocny HDP. Zrejme sa na sezname preklikli a bude to 279 milionov. To by este ako-tak davalo zmysel pre taketo spionazne zariadenie. Ale nie v miliardach.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Magy

Myslím, že je všem jasné, že chyba byla u novinářů. 🙂

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
6 let před
Odpovědět  Magy

Ano, nejsme ve při. 🙂 Dal jsem to sem pro pobavení, ale nejsem zase tak zlomyslný, jak to může vypadat. Prostě slušná nálada z podařeného experimentu. Pokud zvládají takhle prudké zabrždění se zbytky paliva, potom už mají přistávání opravdu zmáknuté a ohrozit ho může snad jen počasí a vlny.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Rudolfe, parádní, zasmál sem se 😀 Nikdy nezklameš.

Jana
Jana
6 let před

Haha, přistávací manévr “žluňk a hají :)” . Super.

pajapaj
pajapaj
6 let před

Pojďme ji koupit a zalozit muzeum Kosmonautix.

ldx
ldx
6 let před
Odpovědět  pajapaj

Jsem pro !!!

Spacex78
zdeněk s
6 let před

Přistání na 3 motory, nepřipadá vám to něco ? Mě to připadá jako zkouška na přistání další generace raket BFR. https://www.teslarati.com/us-air-force-rfp-super-heavy-lift-rockets-spacex-bfr/

peter
peter
6 let před
Odpovědět  zdeněk s

ale, to nie je prvý raz, čo pristávali na 3 motory, pamätám si takéto už z minulosti, minimálne sa mi podarilo dohľadať BulgariaSat1, JCSAT-14 a neúspešné pristátie po Eutelsat 117 (a aj pri thaicom 8 boli použité 3 motory pri pristáti)

dôvod bol vlastne ten, že išlo o “ťažké” náklady, tak stupeň sa vracal rýchlejšie a s menším množstvom paliva, tak pristávaci zážeh na 3 motory umožňuje rýchlejšie spomaliť a spotrebovať pri tom o čosi menej paliva

David
David
6 let před

Jen k tomu dopadu do vody a rozbití / nerozbití:
Můžete si zkusit “přistát” třeba s PET lahví doma ve vaně: když bude úplně prázdná, skácí se rychle. Když bude dole deci vody, potopí se víc, a bude se kácet pomalu. Čili je to dost možná o tom, kolik zbývá při dopadu paliva. K tomu se dá přičíst váha motorů a nohou…
Myslím si ale, že nerozbití je pouze vedlejší efekt, zásadní byl sběr dat. Nicméně zde v diskuzi padl jeden naprosto skvělý nápad: rozprodat to fanouškům. Kdo z nás by nedal s radostí pár stovek za jakýkoli kousek tohohle šrotu!

Magy
Magy
6 let před
Odpovědět  David

S tym rozpredanim suhlasim. Osobne si myslim, ze by SpaceX na tom mohli slusne zarobit, ak by motory ci cely nosic predali nejakym muzeam. Ale viem si predstavit, ze taky Merlin by bol dobra rekvizita u mna v obyvacke. Nemate niekto zvysnych par stotisic dolarov? 😀

Jura
Jirka
6 let před
Odpovědět  Magy

Nejsem si jistý, jestli je v zájmu výrobce motoru umožnit konkurenci nahlédnout pod pokličku šéfkuchaře. Ikdyž by to určitě bylo pro fanoušky lákavé, tipuji, že se Merlin dostane maximálně do důvěryhodného muzea a i o tom budou několik let mudrovat.
Ani stáj Formule 1 nerozprodá mezi fanoušky části nabouraného monopostu (natož motor), ikdyby byl “na hadry”.

Tomáš Novák
Tomáš Novák
6 let před
Odpovědět  David

V raketě pravděpodobně mnoho paliva nezbylo – přeci jen šlo o test extrémního přistání a při tom je nejlepší nasimulovat podminky co nejblíže skutečnému přistávání – viz namontovane nohy – a právě ty jsou nejpravděpodobnější příčinou pomalejšího převrhnutí rakety (nezanedbatelný hydrodynamický odpor)

Juraj Rojko
Juraj Rojko
6 let před
Odpovědět  Tomáš Novák

Podstatná bude také poloha těžiště, která je u prázdné rakety velmi nízko. Motorová sekce tvoří více než polovinu hmotnosti prázdného stupně.

Jiří
Jiří
6 let před

Děkuji kosmonautixu za vynikající přísun novinek.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Jiří

Nemáte zač děkovat, jsme rádi, že nás čtete. Pro takové čtenáře je radost psát články.

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před

Loď Go Quest (fotka plavajícího 1. stupně) se dnes vrátila do přístavu. Informace o Go Searcher jsem bez plné verze Marine Traffic nezjistl.

Vladimír Podivínský
Vladimír Podivínský
6 let před

Mě to přistání přijde reálné. Buď přistáli nad hladinou a plácli s tím anebo to zapíchli do plošiny. Tentokrát prostě přistáli třeba 10 nebo 20 m pod hladinou 🙂 motory chráněné jako při vstupním zážehu, no a pak hodně bublinek a stupeň si lehnul jak do peřinky 🙂 Samozřejmě velké štěstí, ale určitě to není naposledy

https://kosmonautix.cz/2018/02/01/stupen-falconu-prezil-pristani-na-hladine/