sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Další osud titanových kormidel na Falconech

Na misi Iridium-2 letěl v červnu letošního roku Falcon 9 s novými roštovými kormidly. Ta se lišila nejen tvarem a velikostí, ale především materiálem. Místo tradičního hliníku byl použit titan. Ačkoliv Elon Musk nová kormidla hodně chválil, jejich dalšího nasazení jsme se již nedočkali a všechny následující mise obsloužila stará hliníková kormidla. Spekulovalo se o mnoha důvodech, ale Elon Musk nyní na Twitteru prozradil, jak to ve skutečnosti je. Nás může těšit, že se nad touto novou technologií nezavřela voda a že ji čeká slibná budoucnost.

V Muskova tweetu vyplývá, že SpaceX chce titanová kormidla používat pouze na misích, při kterých je vracející se stupeň vystaven extrémnímu namáhání a zahřívání. Na verzi Block 5 (kterou zde Musk označuje jako V5) se však už budou používat pouze titanová kormidla, což souvisí s tím, že tato verze má být mnohem snáze a rychleji připravena k opakovanému použití, což s hliníkovými kormidly moc nejde.

Už delší dobu navíc víme, že kromě verze Block 5 bychom se titanových kormidel měli dočkat i na Falconu Heavy, který by mohl startovat už v lednu roku 2018. Zatímco postranní bloky budou mít titanová kormidla, centrální stupeň vstoupí do atmosféry s kormidly hliníkovými.

Zdroje informací:
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2017/06/new-grid-fins.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr Melechin
7 let před

S tím Falconem Heavy to je naopak. Boční stupně budou mít titanová kormidla, zatímco centrální bude mít hliníková.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Petr Melechin

Díky, opraveno.

RobertR
RobertR
7 let před
Odpověď  Petr Melechin

Tomu moc nerozumiem, nebude mat centralny stupen akcnejsi navrat do atmosfery ?

Petr Melechin
7 let před
Odpověď  RobertR

Při demonstrační misi to nemusí být nikterak velký rozdíl, neboť centrální stupeň bude mít dost paliva na zpomalující zážeh před vstupem do atmosféry. Boční stupně však mají kvůli chybějícímu mezistupni a „čepičce“ jiné aerodynamické vlastnosti než běžný první stupeň Falconu 9. To má údajně za následek nutnost použití titanových kormidel, které umožňují lepší ovladatelnost stupně. To vysvětloval Musk na Twitteru: http://www.elonx.cz/musk-vs-twitter-znovupouziti-falconu-do-24-hodin-nova-kormidla-zachrana-krytu-a-dalsi-novinky/

Petr Melechin
7 let před
Odpověď  Petr Melechin

Koukám, že jsem se vyjádřil trochu nešikovně, tak jen pro upřesnění: Musk mluvil o té lepší ovladatelnosti, ne o bočních stupních FH (tyto informace jsou nepotvrzené, ale od spolehlivých zdrojů).

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Petr Melechin

To vypadá, že ty jednou letěné stupně, které přistanou na pevnině, chce co nejdříve naplnit palivem a bez nějaké velké údržby poslat na další misi.

Vojta
Vojta
7 let před

Nejspíš má na skladě hromadu hliníkových kormidel, která chce využít a titanová šetří na později nebo na mise, kde by hliníková zvyšovala riziko neúspěšného přistání. To je normální postup ve spoustě firem.

ventYl
ventYl
7 let před
Odpověď  Vojta

Nmyslim, ze by zrovna SpX bola firmou, ktora si na sklad necha vyrobit desiatky tych kridiel. Ak kazdy komponent prakticky nepretrzite vylepsuje a ked to nie je v tomto odvetvi zvykom – rakety su prakticky 100% BTO tovar bolo by to velmi nepravdepodobne aj ked su firmy, co to robia. Ale ani to by som za tak 100% pravdive nebral. Sklad su dnes vacsinou mrtve prachy, kazdy chce veci JIT a na sklad sa nerobi, pokial sa nevie, ze sa to preda. Alebo skladovanie a distribucia nie je hlavnym biznisom samotnej firmy.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  ventYl

Druhá možnost je, že titanová kormidla jsou tak drahá, že se vyplatí jen pro mise, které by jinak byly ohroženy. U ostatních odepíší hliníková a jede se dál.
Mě ta kormidla přijdou jako spotřební materiál a nejsou až tak velká, takže je klidně mohli objednávat/vyrábět po větších balících kvůli vytížení stroje. Minimálně u odlévací formy by to dávalo smysl, ale nevím, jestli nejsou obráběná.

Robert1
Robert1
7 let před
Odpověď  Vojta

Nevidim dovod preco by nemala tesla kormidla na sklade v dostatocnom pocte, funguju spolahlivo, takze preco ich menit ked su navyse aj lacne a kontrolovat a natierat ich moze hocijaky praktikant. Urcite nevylepsuje nepretrzite kazdy komponent na to zabudnite, to by vam strielali rakety jedna za druhou, zmeny su podla mna sporadicke a skor SW charakteru pripadne male zmeny typu zhrubsenie materialu na miestach kde sa zistilo namahanie atp. Nemozete menit vsetko stale lebo neviete potom urcit dostatocne presne aka zmena mala aky ucinok alebo dosledok.

Richard
Richard
7 let před
Odpověď  Vojta

K tomu bych se asi klonil, ono se to nezdá, ale titanový kus může být klidně 10x dražší, než hliníkový – dražší materiál, jinak se odlévá, hůře se obrábí…

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Vojta

Myslím si, že titanových kormidel zatím nemají dostatek a že potřebují spotřebovat hliníková kormidla na zbývajících misích s Block 3. Mezitím jistě vyvíjí vhodnou (levnou) technologii na výrobu těch titanových.

Jan Běhounek
Jan Běhounek
7 let před

Zdravím,rád bych se zeptal jestli u mise Iridium 4 bude použit již jednou letěný 1.stupeň?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jan Běhounek

Hezký den, zítra vyjde o této misi velký a podrobný článek, který odpoví na všechny otázky, ale takhle předem už mohu říct, že na téhle misi poletí již jednou použitý stupeň.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.