sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Koncentrovaná znovupoužitelnost SpaceX v akci

Mise SpaceX CRS-13 je zajímavá hned z několika důvodů – podruhé poletí k ISS již použitá kabina Dragonu. Vůbec poprvé poletí použitý první stupeň Falconu 9 na misi pro NASA, která byla vůči této novince dlouho opatrná. Vizuálně bude start hodně zajímavý tím, že tento stupeň je viditelně zašedlý – minulé případy opakovaného použití byly ve znamení nových nátěrů. Aby toho nebylo málo, tak půjde o první start z rekonstruované rampy 40, která v minulých měsících prošla kompletní opravou. Těšit se můžeme také na pokus o přistání prvního stupně, který by se měl vrátit na floridskou pevninu a dosednout na plochu LZ-1.

Ke startu by mělo dojít dnes, tedy v pátek 15. prosince v 16:36 středoevropského času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 16:20 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube.

Zdroje informací:
http://www.elonx.cz/mise-crs-13/
http://www.spacex.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://www.spacex.com/sites/spacex/files/crs13presskit12_11.pdf

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
70 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
M1cK
M1cK
6 let před

V bočním panelu máte čas 17:30. Tak aby se někdo nenachytal a nepřišel až bude po všem, mě se to málem stalo 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  M1cK

Díky,tohle je problém, že údaje jsou na mnoha místech a často nestíháme (zapomeneme) aktualizovat všechny.

Michal
Michal
6 let před

Dneska kolem 17:59 by měl být vidět z ČR přelet ISS. Možná bude vidět i Dragon.

Martin Gembec
Administrátor
6 let před
Odpovědět  Michal

Máte pravdu ale to počasí je teda děsné.

Štěpán
Štěpán
6 let před

Online psaný přenos nebude?

Martin Gembec
Administrátor
6 let před
Odpovědět  Štěpán

Nezlobte se, nepodařilo se nám sehnat lidi. Snad vezmete zavděk alespoň videu ze záznamu.

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpovědět  Martin Gembec

Samozřejmě, rád se podívám… 🙂 jen by mě zajímalo, co je pro vás prioritou? Na prvním místě bezpochyby komentování, ale je pro vás víc chat v youtube, nebo psaný přenos zde na blogu? A nebo komentování ve dvou?

Martin Gembec
Martin Gembec
6 let před
Odpovědět  Štěpán

Už rozumím, ale přiznám se, neřešili jsme to v redakci takhle, ale vím kam míříte a zmíním to v naší sekci.

jregent
jregent
6 let před

to je radost,
diky za prenos, i kdyz v praci tlumene 🙂

Martin Gembec
Administrátor
6 let před
Odpovědět  jregent

Je radost a čest komentovat takto bezchybný start. I když … zajímavé byly ty drobné posuny vůči plánovanému itineráři, např. vypnutí prvního stupně a nebo vyklopení panelů, tam i podle lišty SpaceX bylo vidět, že se s tím původně počítalo dřív.

Jiří Kouřil
Jiří Kouřil
6 let před

To je zajímavé, že na Spaceflightnow už Falcon přistál a tady si pořád hrajeme na předstartovní procedury

Martin Gembec
Administrátor
6 let před
Odpovědět  Jiří Kouřil

Dnešní rozestupy byly opravdu markantní, nedá se nic dělat, je to jen technika.

Jansa Jaroslav
Jansa Jaroslav
6 let před

Super.!!!!!!!! to nepotřebuje komentář, jenom blahopřání do SpaceX.

LiborZN
LiborZN
6 let před

Díky moc. Skvělá práce jak SpaceX, tak výborný komentář od vás :-). Jeden z nejhezčích startů.

Peter P
Peter P
6 let před

Parada bola to nadhera. Kourova clona z mysu Canaveral tiez obohatila tento start

Jiří Kouřil
Jiří Kouřil
6 let před

Mezi přímým přenosem NASA a přenosem SpaceX je rozdíl skoro 10 minut. Můžete se proto podívat na start a přistání 1. stupně hned 2 x po sobě. Zajímalo by mne a ostatní určitě taky, co je důvodem tohoto časového posunu.

Yrka
Yrka
6 let před

Děkuji, bylo to krásné a to i především bezvadnému a záživnému komentáři a tak i při špičkové technice se dá naladit vánoční atmosféra.

Petr Kasan
Petr Kasan
6 let před

Parádní! Díky za komentovaný přenos!

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Martinův výkon byl moc hezký, chválím, moc se mi to v jeho podání líbilo.

Ať následující řádky nikdo nebere jako kritiku, ale škoda těch předpřipravených videí, že se sekaly a díky tomu nebyly moc dobře koukatelné. To vyklopení mohlo vypadat dobře, ale takhle to byl sled statických fotografií.
A dneska si ten dragon fakt dal načas s těmi panely, já fakt už silně znervózněl.
Idu si to pustit znovu a vychutnat si tu kouřovou stopu ještě jednou.

Martin Gembec
Martin Gembec
6 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

Díky Jirko. Ono je to psychicky náročné, když si to člověk včera tak dlouho stříhá a pak se mu to v přenosu totálně zaseká. Ale alespoň jste měli fotky místo ničeho. Bohužel jsem si sice dělal test nasucho ale ne až sem k videu+videu, takže jsem netušil, že se mi to zahltí. Pro příště se na to ještě podívám a snad najdu řešení.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpovědět  Martin Gembec

Martine, prosím neomlouvej se, nápad skvělý, jako ty záběry mohly vypadat perfektně a bylo to opravdu něco nového, přesně jak si avizoval. Opravdu jsem se u přenosu těšil, že tam uvidím, záběr z druhého stupně jak se rozkládají panely dragonu. Ale SpaceX to prostě nerisknula zatím, dala jen záběry (nové) toho dragonu jak vypadá z druhého stupně.
Místo představení nákladu se věnovat minulosti této rakety je fakt dobrý nápad. S nástupem blocku 5 to je dobrý styl, jak vést přenos. Př. má za sebou již 30 letů, takto doteď přistával, uvidíme, jak se přesně dnes trefí na rampu. Nedržel jsi se žádné jisté šablony, která by byla standart, ale šel si do rizika, líbí se mi to.
A bez pokusů, i těch kterých nevyšly, nebude nikdy pokrok.
A opravdu si vážím té přípravy. Je mi jasné, že to nejde udělat tak, že začně přenos a člověk mluví z patra 40 minut. To dokáže jen Dušan ve Vesmírných dotazech naživo (viz. první pokus o start Electronu tenhle týden).
Už jsem to tu mockrát psal, a napíšu to znova, mě se tvůj styl komentování moc libí, nějak jsi naladěn na stejnou vlnu jako já.

Michal
Michal
6 let před

Díky moc. Perfektní komentář jako vždy. Záběry neuvěřitelné.
P.S. Minutu před 18. hodinou našeho času by měl být vidět přelet ISS. Když se udělá díra v mracích, možná stanici uvidíme i s Dragonem.

Martin Gembec
Administrátor
6 let před
Odpovědět  Michal

Díky za avízo, i když počasí je na palici, naděje umírá poslední.

Svihak Lazensky
Svihak Lazensky
6 let před

Ziju v Anglii a tady byl casovy posun mezi SpaceX webcast a Spaceflightnow cca 20 sec. Vsimli jste si na SpaceX zaberech jak se prvni stupen vracel vedle sveho vlastniho koure? LUXUSNI!
Gratulcae do tymy LC-40!

Zot
Zot
6 let před

Tak jsem tu o hodinu později 17:30? :o(
Po nespustenem přenosu Elektronu druhé zklamani.
Ale jinak díky za všechnu tu skvělou práci co pro nás děláte.

Martin Gembec
Administrátor
6 let před
Odpovědět  Zot

Prosím omluvte tu chybu. Pravda je, že i my jsme dopředu původně očekávali, že se to posune přesně o několik dní zase na 17:30 ale nakonec to bylo o hodinu dříve a ne vždy se podaří vám vše naservírovat bez chyby. Budeme se snažit být lepší. Pochopitelně si můžete pustit záznam, i když to úplně nevyváží zklamání.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpovědět  Zot

já měl štěstí, v 15:40 sem si říkal, za chvíli půjdu do obchodu, jen si omrknu, jestli je fakt v 17:30 start, a najednou zírám, že 16:20, tj. za 40 minut. Tak rychle jak dnes sem nikdy obchodem neproletěl.

mol
mol
6 let před

Díky za přenos. Parádní komentář jako vždy.

Roman L.
Roman L.
6 let před

Krása, tohle se neomrzí, komentář se mi moc líbil a osobně jsem velmi zvědavý, jak se redakce „popere“ s vysíláním premiéry FH 🙂

Martin Gembec
Martin Gembec
6 let před
Odpovědět  Roman L.

Díky. Myslím, že v rámci možností by se to mělo komentovat duálně, dva lidi více obsáhnou, když si to dobře rozdělí.

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpovědět  Martin Gembec

Promiň Martine, ale já si zase myslím, že u takovéto „slávy“ by mělo jít o komentář v jednom, protože to je ozkoušené a Dušanovi to už funguje na 100%. Vašemu duálnímu komentování fandím, ale na FH by to mělo být precizní a ozkoušené… Ale je to jen můj názor, třeba se mýlím 🙂

Martin Gembec
Martin Gembec
6 let před
Odpovědět  Štěpán

Nevyjádřil jsem se asi přesně. Moje pozice by měla být hlídat, co nestíhá Dušan a vhodně a s citem ho doplnit, popř. si pohlídat chat a na konci přenosu protáhnout přenos a rozebrat dotazy. Jak píšeš, ani já bych do toho moc netahal ten víceméně rovnocenný duál, když nejde o standardní start.

Není tedy rovnou dobrý nápad udělat k tak důležitému přenosu rovnou něco jako vesmírné dotazy? Nabídnout poslání dotazů předem nebo rovnou do chatu během přenosu s tím, že po hlavním dění bude následovat blok odpovědí na dotazy..

Dlouho se již zaobírám myšlenkou odpovídat lidem na dotazy v rámci kanálu na Youtube, ale jednak vím, že to není lehké, jednak nemám asi tolik času a pak nevím, zda bych ten nápad vůbec dostal mezi lidi, aby mělo smysl se tím zabývat. Uvažoval jsem o jakémsi pravidelně nepravidelném cyklu cca jednou týdně až jednou měsíčně dělaných posezení, kde bych odpovídal a na co bych neznal odpověď, to bych zařazoval na začátek dalšího dílu.

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpovědět  Štěpán

Myšlenka asi dobrá, ale oodivej se jak dopadl Dušan s vesmírnými dotazy… (btw.poslal jsem tam i dotaz na FH, s tím ze mi psal, ze by to mělo vyjít tak akorát na start FH, a nic…

Jirka Hadac
Jirka Hadac
6 let před
Odpovědět  Štěpán

Jako souhlas, on asi Dusan prestal stihat, tak odstrihl to mene dulezite. A nedivim se mu, ja vas vubec vsechny obdivuju, ze toho stihate tolik. Ona by se do te odpovedny mohla zapojit cela redakce, aby to nebyla takova morda na jednoho, aby to proste delal clovek porad pro radost a ne na silu. Drzim palce ve vsech aktivitach.

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpovědět  Štěpán

Souhlasím s Jirkou. Já to napsal hodně negativně, ale nechtěl jsem nijak shazovat vaši práci, kterou obdivují každý den… 🙂 jen jsem chtěl dát příklad, že méně je někdy více. Možná radši mít míň projektů a všechny stíhat 🙂

Geo
Geo
6 let před

Dnes po dlouhé době ze záznamu, ALE !
Martin výtečný, klobouček 🙂
A Spacex velmi překvapil, při oddělení prvního stupně si říkám , proč to nedáváte jako vždy z pohledu druhého stupně ? Ale vidět otočku prvního stupně pohledem ze země nemělo chybu , jasně záběry NASA TV jsou nevím proč časnější a úplně jiné . ale pohledy přímo z jednotlivých stupňů má zase neopakovatelnou atmosféru. A navíc dnes přenos obsáhl vše takřka bez výpadků, zase se o kousek zlepšili!
Díky a příště si dám asi dabláč 😀

Geo
Geo
6 let před

Jo ještě jsem zarputile sledoval jestli se do záběru nedostane rampa LC 39A ale dali si při všech záběrech záležet ani při návratu prvního stupně se tam nevešla , přeci jen je od LZ 1 dost daleko.

Martin Gembec
Martin Gembec
6 let před
Odpovědět  Geo

Díky za postřeh, přiznám se, že zprvu jsem se domníval, že tam LC-39A a B jsou, protože selským rozumem jsem myslel, že pokud letěli z rampy severně od nich a přistávali jižně od nich, tak v záběry by být měly. Teď tedy ale nevím, musím se podívat na mapu a případně si to prohlédnout na videu znova 🙂

Martin Gembec
Martin Gembec
6 let před
Odpovědět  Martin Gembec

Edit už jsem si osvěžil paměť, díky za nakopnutí, takže LCčka jsou fakt severněji, než ostatní rampy 🙂

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Malinko OT dotaz, ale týká se spacex. A možná nejen mnou teď sledované mise.
Takže, sleduju teď po asi 10té záznam letu NROL-76, je zkrátka moc hezký. A mám otázku. Vertikální rychlost, kterou nabizí SpaceX v grafice ukazovala nejnižší hodnotu cca 300m/s, cca ve výšce 165km. Domníval jsem se, že nejdřív ta rychlost musí dosáhnout 0m/s za sekundu, aby mohla začít opět růst, prostě raketa vystoupá, gravitace se vyrovná s rychlostí, pak převáží a raketa začne klesat. Ale rovnou z těch 300m/s začala růst. To se mi zdá nějaké pochybné. Mám někde v úvaze chybu?

peter
peter
6 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

nuž, na tej infografike vidím len „speed“, bez špecifikácie smeru. Takže tá „vertikálna“ rýchlosť aj bola v istom okamihu nulová, ale horizontálna nie (teda stupeň sa počas letu nezastaví, ale stále má nejakú rýchlosť, len v rôznych smeroch).

Vojta
Vojta
6 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

Nejde o vertikální rychlost, ale o rychlost vzhledem k povrchu. Raketa nelétá jen nahoru a dolů.
Kosmonautix na téma startu s NROL-76 vydal skvělý článek s profilem letu
https://kosmonautix.cz/2017/05/spacex-proste-umi-klobouk-dolu-panove/
Zejména z druhého grafu je vidět, co se kdy a kde děje.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpovědět  Vojta

Asi máte pravdu oba, asi šlo o obecně rychlost a já si to špatně vyložil. Takhle to dává smysl.
Díky vám oběma moc. Mě občas něco napadne a pak se rovnou zeptám 🙂 Mě zmátlo to, že v okamžiku přistání ta rychlost byla 0m/s, tak jsem předpokládal, že jde o vertikální rychlost.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

Potíž je v tom, že rychlost není skalární veličinou, ale vektorovou. Uváděná hodnota tedy může být průmětem do některé z os, pak může nabývat kladných i záporných hodnot. Může však být i délkou rychlostního vektoru, což je skalární hodnota, která je vždy nezáporná a v případě prvního stupně Falconu dokonce neklesne pod určitou hodnotu. Motocyklista na okruhu se také nikdy nezastaví, ale přesto se dostane zpět do startovního bodu.

Naproti tomu na dispeji spojovacího programu Kurs jsou udávány všechny souřadnice vektoru vzdálenosti i rychlosti samostatně, někdy jsou i záporné.

Jirka Hadac
Jirka Hadac
6 let před

Diky Vlastimile, me to doslo, logicky se po pristani nehybal;-) a udelal sem pak chybnou uvahu. Taky sem absolvoval kursy fyziky, a pak si to takhle spletu. Inu, nemam asi den.

Al
Al
6 let před

vďaka za prenos!
Dnes to boli neskutočne krásne zábery. Oplatilo sa prečkať tie odklady.

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před

Díky za přenos, sice ze záznamu, ale paráda.

U těch nervózních záběrů na vypnutý druhý stupeň mě napadlo, jestli se náhodou nedočkáme druhého „boostback“ zážehu. Jednou to přeci musí začít zkoušet, jestli to BFR myslí vážně.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  Jiný Honza

U druhého stupně to nemá velký význam. Tepelný štít by byl moc těžký a přitom je druhý stupeň mnohem levnější než první. Na Falconu to už neuvidíme, protože bude BFR.

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před

Tak teď jste mě dostal. U druhého stupně to nemá význam a proto bude druhý stupeň BFR přistávat…

Já chápu, že teď nebudou předělávat druhý stupeň F9 na přistání a znovupoužitelnost. Ale nějaké to testování a data z něj se hodí vždycky.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  Jiný Honza

BFR přece nemá druhý stupeň.

Vojta
Vojta
6 let před
Odpovědět  Jiný Honza

Neříkal bych, že druhý stupeň mít nebude, ale že druhý stupeň bude integrovaný do kosmické lodi. Přece jen nepůjde o systém SSTO (Single Stage To Orbit). Booster orbitální rychlosti ani zdaleka nedosáhne už jen z praktických důvodů kvůli snadnějšímu návratu.

-gt-
-gt-
6 let před

Po několika nočních čekáních na NZ mi nakonec tento odpolední přenos utekl, ale i ze záznamu to byla paráda. Gratulace na Floridu a poděkování místnímu týmu. Jen mám jednu poznámku k informačním obrazovkám ohledně „hmotnosti nákladu“, dnes třeba +/-7000kg. Že to může být až 7000kg si představit umím, ale jak vypadá náklad mínus 7000kg?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  -gt-

Znamená to, že hmotnost nákladu je někde kolem 7 tun, ale nevíme to přesně a neznáme ani rozptyl možností, tak píšeme +/- 7 tun.

-gt-
-gt-
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Omlouvám se, jen jsem chtěl zažertovat na to hovorové +/- na stránce technických údajů a pobavila mne ta představa záporné hmotnosti. Zkusím se polepšit :-).

Martin Gembec
Martin Gembec
6 let před
Odpovědět  -gt-

Na zdejší diskuzi je příjemné, že si tu můžeme bez hanby zablbnout 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  -gt-

Já se zase omlouvám, že jsem nepoznal, že jde o vtip. Víte, píší nám různí lidé a to, co někdo napíše jako vtip, myslí jiný vážně. Proto raději odepisuju vždy jako by to byla vážně míněná otázka.

mnauprsk
mnauprsk
6 let před
Odpovědět  -gt-

V tomto případě navrhuji používat místo +/- znak ~.

Dr.Horak
Dr.Horak
6 let před

Ještě se zpožděním moc děkuji. Sledovali jsme to s vnukem každý jedním okem a uchem uprostřed 8. epizody Star Wars. Ten závan skutečna ve fantaskním světě Řádu a Síly docela osvěžil .

Pepas87
Pepas87
6 let před

Skvělý přenos jako vlastně všechny ostatní.. 🙂

Jen bych měl jeden takový laický dotaz:
Při sledování startů Falconu 9 a třeba Ariane 5 jsem si všiml celkem viditelných rozdílů v počátečním zrychlení. Prostě, že A5 (i snad většina ostatních raket) se podle mě od rampy „odpíchne“ mnohem rychleji než F9, který snad vždy odlítá „loudavým tempem“.
Je to jen má (mylná) domněnka, nebo to lze podložit čísly?

Díky za info

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Pepas87

Rozhodně to není zdání. Vše záleží na poměru tahu motorů vůči váze rakety. Pokud je tento poměr vyšší (krásně vidět v případě rakety Vega), pak je start extrémně rychlý. Naopak při nižším poměru se raketa zvedá jen pomalu. z logiky věci je jasné, že tento poměr musí být větší než 1, protože jinak by se raketa neodlepila od rampy vůbec.

Pepas87
Pepas87
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Děkuji za odpověď, tak nějak jsem si to i myslel..

Dalo by se tedy asi říct, že Falcon 9 má poměr tah:hmotnost celkem nízký, proto se vždy zvedá pomalu..

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Pepas87

Přesně tak.

Geo
Geo
6 let před
Odpovědět  Pepas87

Myslím , že se Vám to zdá ,
docela mne to zaujalo jak vše je a samozřejmě se to liší od rakety, nákladu, dráhy , paliva.
Urychlovací bloky či rakety na pevné palivo mají poměrně dlouhý zážeh před vypuštěním ( Ariane až 10 sekund )
Falcon je úplně stejně rychlý jako Vega schválně jsem změřil “ startovní reakci“ a u Falconu 9 je cca 7 sekund na prvních 70 metrů = výška rakety , jen u Formosatu byl rychlejší ale také to není na Vandenbergu dobře měřitelné 🙂
Vega působí rychlým dojmem ale je maličkatá a těch 30 metrů uletí za 3 sekundy ale je pravdou že poté pěkně kvaltuje.
Nejrychlejší starty podle mne měly sestavy STS na konci používání ( byla to o tuny lehčí sestava ) kdy těch prvních skoro 60 metrů proletěli za 4 sekundy 😀
Tolik můj pohled k atletickým výkonům jednotlivých raket 😀

Roman L.
Roman L.
6 let před
Odpovědět  Pepas87

Třeba takový Atlas V bez urychlovacích bloků se taky zvedá pomalu, asi nejpomalejší byl Saturn V.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  Pepas87

Částečně je to způsobeno tím, že Falcon 9 je nejvšší raketou ze zmíněných. Vzlet Saturnu 5 vypadá ještě pomalejší.

Motory na TPH bývají zkonstruovány tak, aby ve chvíli zážehu podávaly maximální výkon, který se postupně snižuje, aby přetížení nepřekročilo určitou mez. U kapalinových motorů je však nejefektivnější, když jedou stále na 100 % a vyšší počáteční výkon se z nich už vyždímat nedá.

casso
casso
6 let před

Fascinuje ma zaber v case okolo 19:40, kedy sa oddeluje prvy stupen. zaber je toceny zo zeme no Falcon je vo vyske 70-80km, takze museli pouzit velky zoom, no zaber je krasne stabilny a nasleduje pohybujucu sa raketu. SpaceX prinasa stale lepsie a lepsie zabery, nikdy to nie je to iste, toto jednoducho nezacne nudit. proste parada.

A martinov komentar je tiez super.

RiMr
RiMr
6 let před

Díky za přenos, komentář byl skvělý, byla vidět příprava před akcí, skvělá práce!
Nevdržel sem to a udělal jsem sestřih obou streamů startu:
https://youtu.be/eQAz0bVT6fc

Geo
Geo
6 let před
Odpovědět  RiMr

Super !
😀

holom
holom
6 let před
Odpovědět  RiMr

Paráda.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
6 let před
Odpovědět  RiMr

Skvělý nápad. Víc takových nutkání. 🙂 Díky.

https://kosmonautix.cz/2017/12/15/zive-koncentrovana-znovupouzitelnost-spacex-v-akci/