sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Zopakujte si setkání s Davidem Pavlíkem

18. října jsme společně s portálem elonx.cz uspořádali v budově ČVUT FEL v Praze neformální setkání fanoušků SpaceX. V jeho rámci jsme zájemcům zprostředkovali rozhovor s jediným Čechem, který pracuje ve SpaceX. Velkým překvapením bylo, že Davida Pavlíka doplnil i Otto Fabri, který mohl přispět osobními zkušenostmi, které nasbíral během práce pro firmu Tesla motors a Faraday future. Diskuse se točila nejen kolem SpaceX, ale i celkově kolem rozdílu mezi českým a americkým pracovním prostředním, přičemž oba hosté sdělili i své osobní tipy pro všechny, kdo by se v Silicon Valley chtěli prosadit.

Akce pojmenovaná David Pavlík: Zkušenosti ze Silicon Valley nás, jakožto organizátory, velice příjemně překvapila z hlediska zájmu veřejnosti. Vstupenky (ač byly zdarma) byly „vyprodány“ už 24 hodin po oznámení události. Pokud tedy patříte k těm, na které se tehdy nedostalo, máme pro vás jako náhradu alespoň záznam celé akce.

Jakožto organizátoři zastáváme názor, že se akce zdařila a do budoucna nevylučujeme její opakování. Na závěr bychom rádi ještě jednou poděkovali všem, kteří na akci dorazili, ale především lidem a institucím, bez kterých by setkání nebylo možné realizovat:

David Vávra (pomoc s organizací + fotodokumetace)
ČVUT FEL (prostory a technické zázemí)
David Pavlík (host)
Otto Fabri (host)
Petr Melechin (spolumoderátor z webu elonx.cz)

Důležité upozornění: Všechny názory ve videu prezentované Davidem Pavlíkem Ottou Fabri jsou pouze jejich osobními názory a nijak nereflektují oficiální stanoviska jakýchkoliv firem.

Zaplněná posluchárna K1 na ČVUT FEL - v popředí zleva Petr Melechin, David Pavlík, Otto Fabri, Dušan Majer
Zaplněná posluchárna K1 na ČVUT FEL – v popředí zleva Petr Melechin, David Pavlík, Otto Fabri, Dušan Majer
Foto: David Vávra

Zdroje obrázků:
Foto: David Vávra

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pbpitko
6 let před

Veľmi dobre Keď počúvam ako sa tam maká, tak predpokladám že žiadne odbory tam nemajú a ani nechcú !

Android
6 let před

Díky za záznam! Rád jsem si to poslechl.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Android

Rádo se stalo. 😉

Pavel Riedl
6 let před

S napětím jsem čekal, že se dozvím nějaké informace o programování, tedy jazycích a platformách… a zase nic.

MichaelM
MichaelM
6 let před
Odpovědět  Pavel Riedl

Linux. C++.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Pavel Riedl

Nedivte se, jedná se o firemní know–how a pracovníci jsou z pochopitelných důvodů vázáni mlčenlivostí.

gg
gg
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

„Firemní know-how“ se většinou nevztahuje na základní platformy, tedy pokud se nejedná o Lisp nebo Smalltalk, kde se o tom často mlčí, aby konkurenci nenapadlo zkusit to taky. 😉 „Používáme C++ 11“ je jako „používáme metrické závity“. To je sotva „firemní tajemství“…

maro
maro
6 let před
Odpovědět  Pavel Riedl

Tady je jasná volba C, maximálně C++. Java je pro rakety pomalá a nebezpečná kvůli práci s pamětí.

gg
gg
6 let před
Odpovědět  maro

Ale no tak. :-p Java je jazyk, jazyky nejsou pomalé nebo rychlé; pomalé nebo rychlé jsou *implementace* jazyků. Přitom existují i systémy pro soft-real-time automatickou správu paměti, a pro „vrchní“ řídicí systémy stejně nic lepšího nepotřebujete, protože hard real time se na aplikačních procesorech dělat rozumně nedá. (Na druhou stranu se dá ale říci, že C, C++ i Java jsou pro jakýkoli opravdu složitý problém jazyky spíše odpadního charakteru, takže pokud pokročilou správu paměti v řídicím systému použijete, asi to bude v něčem jiném než Java.)

tyčka
tyčka
6 let před
Odpovědět  Pavel Riedl

I řídicí systémy pro vlaky jsou napsané v C nebo maximálně C++ a s operačním systémem reálného času.
Část byla úplně bez operačního systému. Podporu pro ostatní části zajišťovaly specializovaná SW knihovna – celý se to zkompilovalo dohromady podobně jako SW pro jednočipové procesory typu Atmel AVR – platforma Arduino.

EM
EM
6 let před
Odpovědět  Pavel Riedl

Zrovna tohle neni know-how…Know-how je samotny zdrojovy kod, atd…

Rocket: C++ (Linux)
Dragon: C++ (Linux)
On the ground: National Instruments LabVIEW.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Za sebe bych dodal toto. Vůbec jsem netušil, co mám od onoho setkání čekat. Ani proč se odehrává na univerzitě (snad jen ty velké prostory mě napadly). Ale po shlédnutí je to vše jasné, pokud někde, tak na univerzitě, zajímavé myšlenky zazněli od obou pánu, a dobré otázky, jak od obou komentátorů, tak od publika ať už textovou, či přímo ústní formou.
Největší překvapení večera (díval jsem se na to o půlnoci) pro mě bylo, když David Pavlík zmínil, že je ze Zlína (bydlím tam).
U Dušana bylo tradičně slyšet a znát, že má už dost příjemný slovní projev, prostě žádná tréma po těch spoustech přednášek a živých vysílání, u Petra Melechina to bylo bylo malinko neučesanější (mimochodem, kdybych měl povyprávět o svých prvních vystoupeních před studenty a zaměstnanci – dodnes se za to neuvěřitelně stydím a když si na to vzpomenu, tak se málem vyvrátím), ale to si sedne. Svými znalostmi to bohatě ale bohatě vynahradil a jeho otázky byly silně k věci.
Veskrze velice příjemné překvapení od besedy, od které sem vůbec nevěděl, co mám čekat. A jsem rád, že jsem ji dlouhém přemlouvání sebe sama shlédl.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

Díky za pochvalu. Akci jsme uspořádali v prostorách ČVUT proto, aby se setkání mohli zúčastnit i studenti, kterým mohou být tyto osobní poznatky posloužit. Bez problémů ale přiznáme, že výrazným plusem pro nás bylo, že ČVUT od nás nechtělo platit žádný nájem, což pro nás jakožto organizátory byl na začátku docela velký strašák, protože jsme věděli, že zájem bude velký a sehnat levně velké prostory není snadné. Když se tedy naskytla možnost spolupracovat s ČVUT, najednou to všechno do sebe zaklaplo a spojili jsme příjemné s užitečným.

Petr Melechin
6 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

Jsem si vědom nedostatků ve svých vyjadřovacích schopnostech, ale bylo to moje první veřejné „vystoupení“ před tolika lidmi, takže se to projevilo. Příště to určitě bude lepší. 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Petr Melechin

Já bych řekl, že jsi to zvládl hodně dobře. Navíc pokud to byla v takovém měřítku premiéra, tak fakt super.

Petr Melechin
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Tak úplná tragédie to samozřejmě nebyla, ale když jsem to zpětně poslouchal, tak místama to bylo fakt hrozný, jak jsem se nedokázal pořádně vyžvejknout. 😀

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Pane Melechin, vždyť jsem jasně napsal, že když já si dodnes přehraju své první veřejné vystupování, přednáška za svého šéfa o Recyklaci kovů a skla, tak to byla čiročirá tragédie. Proti mě ste se vyjadřoval jasně, pomalu a zřetelně. Já na to ani vzpomínat nechci, jaká to byla hrůza, fakt mě hrůza dodnes obchází. A všechno to je jen o tréninku, opakování, a zkušenostech. Takže, mám pro vás pochopení, a v porovnání s mým prvním vystoupením to byla nádhera. Jen sem chtěl být férový a upřímný v hodnocení.

https://kosmonautix.cz/2017/11/07/zopakujte-si-setkani-s-davidem-pavlikem/