Kolem SpaceX se neustále něco děje – každou chvíli startuje Falcon, který pak i přistává, do toho různá zajímavá prohlášení, takže stačí, aby člověk chvíli zůstal opodál a najednou mu může ujet vlak. Čas od času se ale objeví více drobných informací najednou, takže je výhodnější je spojit do jednoho článku. Něco podobného nastává nyní, kdy se podíváme na novinky, které před pár dny na konferenci APSCC 2017 prezentoval Tom Ochinero, což je SpaceX Senior Director.
Zájemci o podrobnější rozbor jeho vystoupení mohou využít článku na webu spaceintelreport, případně mohou pročíst diskusi na anglicky psaném diskusním fóru webu nasaspaceflight. V češtině vyšel tento souhrn na fóru portálu kosmo.cz. Informace v něm obsažené jsou však natolik zajímavé, že jsme se rozhodli z nich udělat i článek pro naše čtenáře.
První zajímavostí je, že SpaceX by ráda do konce letošního roku zvládla ještě pět startů raket Falcon 9 a k tomu i premiérový start těžkotonážního Falconu Heavy. SpaceX má momentálně na svém kontě 15 startů v roce 2017 a pokud by se jí podařilo přidat dalších pět, dostala by se na velmi slušných dvacet startů – pro lepší představu je potřeba doplnit, že v loňském roce měl všechny americké rakety dohromady 22 startů!
Jak ale na našem fóru poukázal Benedikt Žour, mnohem pravděpodobnější je, že letos dojde jen ke čtyřem startům Falconu 9 a tím pátým by mohl být premiérový Falcon Heavy. Redaktor našeho portálu vychází z tohoto plánovaného harmonogramu, ze kterého před pár hodinami vypadl start s družicí SES-16, která odstartuje nejdříve v lednu 2018.
- 30/10 KoreaSat 5A (KSC LC-39A) — oficiálni
- 28/11 CRS-13 (CCAFS SLC-40) — oficiálni
- H2/11 IridiumNEXT-4 (VAFB SLC-4E) — semi-oficiálni
- H1/12 Hispasat 30W-6 (CCAFS SLC-40) — vícero zdrojů
- prosinec Falcon Heavy Demo (KSC LC-39A)
Tom Ochinero také potvrdil slova Elona Muska, že připravovaná raketa BFR by neměla sloužit pouze k letům na Mars, ale jakmile bude hotová, měla by být nabízena na komerčním trhu ostatních raket a ucházet se o jejich zakázky. Vzhledem k očekávané nosnosti však zřejmě můžeme předpokládat, že se využije pouze pro velmi těžké náklady, případně k vypouštění velkého množství malých, například sériových družic.
Za zmínku stojí i to, že SpaceX očekává, že provoz rakety BFR bude mít lepší ekonomiku než jakou mají v současné době provozované Falcony. Na základě toho předpokládají, že neviditelná ruka trhu sama rozhodne o přechodu vstříc BFR. SpaceX však nebude chtít násilně omezovat výrobu raket Falcon. Místo toho je bude nabízet současně i s BFR, aby si každý zákazník mohl vybrat. Trh tak sám rozhodne, která architektura zvítězí.
Další informace se točily kolem znovupoužitelnosti raket Falcon. Tom Ochinero opět zopakoval dříve známou informaci, že SpaceX investovala do technologií opětovné použitelnosti zhruba jednu miliardu dolarů. Jelikož firma chce část peněz zpět, nedá se očekávat výrazně zlevnění startů – minimálně v nejbližší době. Zajímavé je, že SpaceX má v plánu v blízkém časovém horizontu přestat rozlišovat mezi startem nového a použitého stupně. Cílem je nabízet zákazníkům jen jednu cenu, ovšem Tom Ochinero už neupřesnil, zda půjde o stejnou cenu jaká je dnes, nebo zda dojde k jejímu snížení.
Stavba texaské rampy v oblasti Boca Chica momentálně nemá prioritu. SpaceX zmapovala celý výrobní proces a vychází jí, že úzkým hrdlem produkce není malý počet startovních ramp. Dříve se hovořilo o tom, že největším strašákem z tohoto pohledu je časově náročná výroba aerodynamických krytů, ale tato informace nyní nebyla zmíněna. Zprovoznění texaské rampy se jistě dočkáme, jen jsou zatím na programu důležitější věci.
Původně měla být oprava rampy LC-40 na Floridě hotová na konci prázdnin. Pak se na ni měly přesunout Falcony, aby dělníci mohli upravit rampu 39A tak, aby mohla odbavit Falcony Heavy. I na toto téma se stočila výše zmíněná diskuze. SpaceX prý zatím definitivně neurčila, který start bude premiérový z opravené rampy 40. Není tedy jisté, kdy bude moci začít úprava rampy 39A. Dřívější informace hovořily o tom, že tato úprava rampy bude trvat dva měsíce. Ochinero zmínil, že půjde o řádově několik týdnů, protože všechna potřebná zařízení jsou již připravena a v rámci úpravy rampy se pouze dané díly vymění. To by znamenalo, že teoreticky stále žije šance, že bychom letos ještě mohli vidět Falcon Heavy – pokud ne start, tak alespoň nějaké zkoušky v rámci vývozu a podobně.
Zdroje informací:
https://www.spaceintelreport.com/
http://forum.nasaspaceflight.com/
http://www.kosmo.cz/
Zdroje obrázků:
https://i.ytimg.com/vi/_2WOB_BPEtg/maxresdefault.jpg
http://www.apscc.or.kr/upload/apscc1/20150727A104016.jpg
https://assets.cdn.spaceflightnow.com/…/2017/09/29064334/3080751551.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DJTEtWkWAAALgsS.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/02/2745466_orig.jpg
Držím palec! Těch 25 za rok je reálně na spadnutí!
V Adelaide Elon v ukazoval, že v roce 2018 plánují 30 startů
S tim ze BFR bude vyuzita jen pro tezke druzice nevim – pokud jeji ekonomika bude takova, jak SpaceX doufa (ma konkurovat letadlum!) pak bude smysluplne vypoustet na ni i relativne male druzice. Koneckoncu i F9 malokdy lita plne nalozeny, a parkrat vynasel i hodne lehke naklady.
Přesně tak! To mě hned napadlo taky. Je to stejné, jako když posílám balík. Chci ho doručit z místa A do místa B. A je mi jedno, jestli Česká pošta zvolí malou dodávku nebo kamion, který pojede poloprázdný. Krom toho v případě SpaceX nepůjde o plýtvání zdrojů. Protože vyšším počtem startů mohou doladit a odzkoušet spolehlivost nosiče. Čili Musk má pravdu v tom, že by si v budoucnu vystačili jenom s BFR. Svým způsobem je FH slepým ramenem vývoje.
O tom Falconu Heavy bych zatím nepolemizoval, protože než bude hotová a odzkoušená BFR, mohou několik let využít právě Falcon Heavy.
To je sice pravda, ale otázkou zůstává, kolik startů FH stihne do nástupu BFR. Pokud budu sdílet Muskův optimismus (teď se mi asi směješ, ale snažím se myslet pozitivně), tak se investice nemusí do FH vrátit. Pro SpaceX jsou to pak zbytečně vyplýtvané prostředky (teď nemyslím jenom finanční, ale i kapacitní a ztráta časová). Osobně si myslím, že vývoj BFR půjde mnohem rychleji než v případě FH. BFR má být konkurentem SLS, jenž je prakticky hotový. Ten náskok co má dnes ULA bude chtít SpaceX stáhnout, čili Musk bude muset hodně tlačit na pilu. Samozřejmě je to pouze moje domněnka, skutečnost může být úplně jinde.
Aj ak by to tak bolo, tak o tom na zaciatku vediet nemohli.
Jestli chce SX vynést 4000 družic satelitního internetu, není na to lepší rakety než BFR
Zdravim,aky zisk ma spacex z jedneho startu?dakujem
Hezký den, to se jednak nedá tak úplně říct, protože každý start může mít jiné ceny – např. kvůli speciálnímu zacházení s nákladem a liší se i náklady. Druhým důvodem, proč to není možná je to, že neznáme výrobní náklady, případně náklady na zaměstnance obsluhující start a tak dále.
BFR bude určitě zajímavý nosič s velkou nosností, ale pokud bude chtít SpaceX dostat na oběžnou dráhu co nejvíc paliva pro tankování lodí létajících mimo oběžnou dráhu Země, možná že by se Falcony9 mohly použít jako přídavné stupně, které by pomáhaly při prvních třech minutách startu.
To by ale mohol byť problém a podobné peklo pre SpaceX ako Falcon Heavy aj keď už majú teraz Know How.
Falcon Heavy by až tak neodpisoval. Život prináša často bizardné situácie a Falcon Heavy sa môžu časom ukázať veľmi užitočne.
Napríklad Rusi vyvinuli nový typ tanku Armata T14 Veľa vrazili aj do medializácie a propagacie o novom tanku typu Armata. Prekvapili preto posledné informácie, že Rusko nechce zakúpiť toľko nových tankov, ako bolo v minulosti naplanované. V Rusku chcú modernizovať zakonzervované tanky typu T-80BV, ktoré mali ako súčasť rezerv. Prečo?
Napríklad na webe armadnichnovinach.cz sa píše…
Jedním z důvodů oživení T-80BV je jejich vynikající schopnost fungovat za velmi nízkých teplot. Plynová turbína T-80BV funguje až do -50°C, což je důležité pro nasazení tanků na Sibiři nebo v Arktidě. Určite si spočítali, že taká modernizácie je aj ekonomickejšia. A tak Rusko zakúpi iba niekoľko desiatok nových tankov Armata…
Ďalšie prekvapenia sme v Rusku zažili tento rok, v tom, že rusi nebudú až tak využívať nové rakety typu Angara, ale staré známe Sojuzy, ktoré zmodernizujú, aby boli na prevádzku úspornejšie a rusi boli stále konkurencie schopní.
SpaceX donútila aj ESA k vývoju nových rakiet Ariane 6, ktoré budú oveľa ekonomickejšie.
Pripomeniem ešte obrazne
Elon Musk je aj brilantný obchodník.
Kto chce tvrdiť že možno Facon Heavy nakoniec nepredá, alebo nebude licenčne prenajímať?
Veď určite vie napríklad, že Rusi stále predávajú svoje motory do rakiet typu RD do USA. Aj keď v USA nemilosrdne zaviedli voči Rusku embarga. Dokonca som čítal, že sa o tom debatovalo aj v Ruskej Dume. Keď niektorí ruskí poslanci vykrikovali, že lacno predávajú svoje raketové motory typu RD do USA. Aby USA vynášali do vesmíru špehovacie družice, ktoré monitorujú najviac samotné Rusko.
Za výhodné podmienky sa predáva, alebo prenajíma aj konkurencie, či nepriateľom.
Libi se mi veta-
Za výhodné podmienky sa predáva, alebo prenajíma aj konkurencie, či nepriateľom-
Je to krasne popsano v knize HLAVA 22
😉
Ja nikde neopisujem FH ale len hovorím že nieje jednoduché primontovať postrané bloky ako sa SpaceX presvedčila pri Falcone Heavy kde sa to ukázalo zložitejšie ako mysleli.
Dobrý nápad by spíš bylo udělat něco jako vesmírnou benzínku. Nejprve by sloužila na dotankování při letech na Mars a časem by se klidně mohla použít pro dotankování starých družic. Zásobování by probíhalo podobně jako iss a hotovo. Nová éra kosmonautiky je na spadnutí…
Díky za ucelený přehled. Mě nejvíce zaujala věta: „SpaceX má v plánu v blízkém časovém horizontu přestat rozlišovat mezi startem nového a použitého stupně. Cílem je nabízet zákazníkům jen jednu cenu“. Tak to by byl hodně velký úspěch. Já to SpX přeji. Vím, že se psalo o verzi „block 5“.
Mám otázky:
1) Měla by to být právě tato verze, která by měla nastavit nový/použitý nosič za jednu cenu?
2) je block 5 skutečně poslední plánovaná verze?
3) od kdy tato verze bude startovat ?
4) kolikrát by měla být znovupoužitelná ?
5) cenu údržby asi neřeknou, ale aspoň jak dlouho by měla trvat „poletová údržba“?
Pomalu se dostávám do stavu kdy čtu jen o SpaceX (nebo raketoplánu), což není k ostatním spravedlivé. Leč času není nazbyt 🙂
1) Těžko říct, možná ano
2) Zatím to vypadá, že by tomu tak mělo být
3) Premiéra by měla přijít příští rok na nepilotované misi lodi Crew Dragon.
4) Těžko říct, odhady hovoří o deseti startech s minimální údržbou – při úpravách i více, ale bude se to asi zvyšovat postupně.
5) Block 5 má poletovou údržbu „výrazně zkrátit“. Ostatně Musk plánuje (tuším na příští rok) okruh start – přistání – opakovaný start – přistání v časovém limitu 24 hodin. Už teď víme, že při prvních opakovaných použitích byly náklady na opakované použití výrazně nižší, než polovina ceny výroby stupně nového.
Dušane, když už jsi se tu tak hezky rozpovídals, tak by mě zajímaly odpovědi odborníka (za kterého tě tu všichni považujeme) na níže uvedené otázky:
1) je reálné, za použití 100% znovupoužitelných raket a lodí, stáhnout cenu vesmírných letů na úroveň business class letenek?
2) tvůj reálný odhad, kdy lidé znovu stanou na Měsíci a premiéra přistání na Marsu?
3) kdyby Ti Elon zavolal, že má jedno místo volné, letěl bys na Mars (s návratem na Zem třeba za pět let) ?
4) je skutečně potřeba postavit základnu na Měsíci, než se lidé vydají na Mars?
5) myslíš, že se jednou rozhoří spor mezi velmocemi, čí je vlastně Měsíc a Mars, nebo budou stále ničí a všech zároveň?
6) jakou stálou posádku bude mít loď ITS? Nebo bude posádka tvořena výhradně kolonisty bez jakékoliv obsluhy?
Usa 22 startov 2016. Zaujimalo by ma jak je na tom rusko alebo cina. Nie su niekde statistiky?
Ano, jsou. Na přelomu roku vždy vydáváme článek shrnující kosmonautiku v uplynulém roce.