sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nafukovací modul u ISS zůstane déle

NASA se snaží hledat možnosti ohledně dalšího osudu nafukovacího modulu BEAM. Společně s odborníky z firmy Bigelow Aerospace, kteří modul vytvořili se snaží zjistit, zda by se tato konstrukce nedala do budoucna využít. Jeho dvouletá zkušební mise, která měla za úkol demonstrovat odolnost nafukovacích modulů, se totiž pomalu ale jistě chýlí ke konci. Nyní se zdá, že by nafukovací konstrukce na Mezinárodní vesmírné stanici mohla posloužit jako dodatečný sklad materiálu.

Randolph Bresnik při inspekci modulu BEAM.
Randolph Bresnik při inspekci modulu BEAM.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

BEAM ( Bigelow Expandable Activity Module) měl za úkol dokázat, že technologie nafukovacích modulů má budoucnost a že se s ní může počítat například pro budoucí komerční aplikace na nízké oběžné dráze. Počáteční studie ukazují, že měkké materiály mohou poskytovat stejnou úroveň ochrany jako tradičně využívané tvrdé konstrukce. Důležité je i to, že modul BEAM již prokázal svou odolnost proti nárazům drobných kousků kosmického smetí a mikrometeoritů, což byl dříve jeden z nejčastějších argumentů odpůrců nafukovacích modulů.

Infografika zobrazující první výstupy ze senzorů v modulu BEAM
Infografika zobrazující první výstupy ze senzorů v modulu BEAM
Zdroj: https://www.nasa.gov

Modul BEAM se do vesmíru dostal na osmé zásobovací misi lodi Dragon v roce 2016. Po vyjmutí z nákladového prostoru lodi byl robotickou paží připojen ke staničnímu modulu Tranquility. Zde se začal postupně nafukovat, čímž začalo jeho dvouleté testovací období. Posádka do jeho útrob umístila senzory, které hlídaly jeho chování a schopnosti. Nasbíraná data se použijí především ke sledování chování konstrukce, ale počítá se i s tím, že najdou uplatnění při návrhu příštích nafukovacích modulů.

47. dlouhodobá expedice na ISS v útrobách modulu BEAM
47. dlouhodobá expedice na ISS v útrobách modulu BEAM
Zdroj: https://www.nasa.gov

Díky tomuto modulu jsme získali cenné informace o tom, jak nafukovací konstrukce odolávají radiaci, mikrometeoritům, nebo častým a výrazným změnám teplot. Všechny tyto informace nám mohou pomoci lépe se připravit na budoucí mise. Tím, že se pobyt modulu BEAM prodlouží, bude NASA moci prohloubit své znalosti ohledně chování nafukovacích konstrukcí a BEAM navíc bude stanici i více užitečný. Ačkoliv je ISS největším objektem, jaký lidé vybudovali ve vesmíru, vnitřní prostor je stále limitován. Každý bonusový skladovací kout je tedy vítanou pomocí.

Posádka zatím do útrob modulu vstoupila 13×, přičemž většinou šlo o výměny baterií k senzorům, vizuální kontrolu, nebo o experimenty spojené se schopností stínit radiaci. Kromě toho odebírali vzorky vzduchu a prováděli stěry stěn – vzorky se následně vrací na Zemi, kde se v laboratořích studuje, zda se v modulu nemnoží nebezpečné mikroorganismy.

Jeffrey Williams v modulu BEAM
Jeffrey Williams v modulu BEAM
Zdroj: https://www.nasa.gov

Původní plány hovořily o tom, že by byl modul po dvouletém pobytu u stanice oddělen a následně odhozen pomocí robotické paže. Po určité době volného letu by vstoupil do atmosféry a shořel. Po roce a půl služby však zatím přichází jen pozitivní informace o jeho chování. Už na konci tohoto roku by tak mohl začít nový kontrakt mezi NASA a Bigelow Aerospace, který se bude termínově překrývat s koncem hlavní testovací fáze. Nový kontrakt by měl trvat minimálně tři roky s tím, že se nabízí dvě možnosti prodloužení mise – každá z nich o jeden rok. Ve výsledku by tak BEAM mohl jako sklad sloužit pět let. Ani konec nového kontraktu by však automaticky neznamenal, že bude BEAM odhozen. NASA po ukončení kontraktu opět zváží všechny možnosti a rozhodne se, zda sáhne k dalšímu prodloužení, nebo zda se modulu zbaví.

Modul BEAM na pohled nevypadá rozsáhle, ale do jeho útrob se může vejít 109 – 130 balíků Cargo Transfer Bags s nákladem, který dovezly zásobovací lodě. Každý balík má objem 0,053 metru krychlového, takže BEAM dokáže pojmout stejné množství nákladu jako 3,7 – 4,4 staničních skříní Standard Payload Racks. Díky tomuto uvolněnému prostoru bude možné do racků naložit ještě více vědeckých experimentů. Kromě toho je tu i možnost sbírat data o dlouhodobých změnách ve strukturální integritě modulu, jeho tepelné stabilitě, odolnosti vůči úlomkům, radiaci, nebo mikrobiálnímu bujení. Za dva roky se dá získat hodně informací, ale pětileté období bude ještě přínosnější.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
http://bigelowaerospace.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/iss051e010468.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/iss052e023354.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/beam-thermal.png
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/iss047e144323.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/iss047e142143.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Štěpán Krňanský
Štěpán Krňanský
7 let před

Super zpráva, jsem rád že nafukovací modul funguje a bude mít navíc i další využití… Jen víc takových dobrých zpráv 🙂

RiMr
RiMr
7 let před

Tak to je parádní vývoj a flexibilní reakce NASA!

Tonotime
Tonotime
7 let před

Počíta sa s modulmi BEAM aj pri stavbe novej vesmírnej stanice pri Mesiaci?
Určite by moduly BEAM urýchlili a zlacneli stavbu vesmírnej stanice pri Mesiaci.
Rozšírili by sa aj niektoré iné možnosti čo do tvaru modulov a priestorových možnosti.
Zo začiatku ako hybridná čast vesmírnej stanice by mohli tvoriť 30% vesmírnej stanice.
Zatiaľ nič nenasvedčuje, že je problém s modulmi BEAM ?

Mirek S.
Mirek S.
7 let před
Odpověď  Tonotime

Myslím si, že u Měsíce se jen tak neobjeví. Přeci jen tam budou kladeny jiné nároky na ochranu proti radiaci. Ale fandím jim a snad se pletu.

gg
gg
7 let před

„Modul BEAM na pohled nevypadá rozsáhle, ale do jeho útrob se může vejít 109 – 130 balíků Cargo Transfer Bags s nákladem, který dovezly zásobovací lodě. Každý balík má objem 0,53 metru krychlového“

To by znamenalo, že jeho vnitřní objem je alespoň 58 metrů krychlových. Jenže já měl za to, že je několikrát menší? Wikipedia uvádí třeba vnitřní prostor o objemu 16 metrů krychlových.

MilAN
MilAN
7 let před
Odpověď  gg

Tam se zřejmě vloudila chybička – objem standardního balíku je 0,053m3 (50,2cm
x 42,5cm x 24.8 cm)

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  MilAN

Díky, opraveno.

Jiří Kos
Jiří Kos
7 let před

Dobrá zpráva. Ale zajímalo by mne, zda jsou nějaké zprávy o tom, jak Bigelow Aerospace postupuje ve vývoji samostatných nafukovacích modulů na oběžné dráze? Děkuji za případnou odpověď.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jiří Kos

Vývoj pokračuje, ale chce to nějaký čas. Za pár let bychom se mohli dočkat modulu BA-330, který je větší a mohl by zvládnout i samostatný let. Nechme se překvapit.

Vladimír Podivínský
Vladimír Podivínský
7 let před

Nebylo v plánu poslat časem ještě větší modul ? Děkuji

Kamil
Kamil
7 let před

Vyvíjeli modul o 330m3, to by rázem zvětšilo ISS o 50%

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před

Když nad tím tak přemýšlím, asi bude sloužit kapku v jiném módu. Anebo pořád to bude fungovat tak, že do něj něco nanosí, zavřou, příště zase otevřou? Anebo trvale otevřené?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Tyto informace zatím nejsou k dispozici.

Jarda
Jarda
7 let před

To by me zajimalo, jestli to jako sklad bude slouzit jen pro postradatelne veci. Protoze vzhledem k tomu, ze je to stale v testovaci fazi, nelze uplne vyloucit dekompresi, a Tranquility neni tak uplne prechodova komora…

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Jarda

Dekompresi nelze vyloučit u žádného z modulů stanice. Nafukovací modul by měl být podle dostupných informací dokonce o něco spolehlivější než klasické moduly.

Vlastislav Výprachtický

K BEAMu připojit solární zdroje, napojit diodové osvětlení a IR ohřev a lze realizovat osmotickou vesmírnou zahradu.

skeblon
skeblon
7 let před

Napadlo mne, zda-li v budoucnu slo udelat mnohem vetsi nafukovaci modul tak, aby vyuzil cele nakladni kapacity planovaneho BFR. To uz by byla luxusni vila na obezne draze. Jednotlive pokoje by se pak mohly vevnitr postavit az na obezne draze. Dokaze nekdo odhadnout jak velky modul by se timto dal ziskat?
Diky

Kamil
Kamil
7 let před
Odpověď  skeblon

Myslím, že u toho modulu s 330m3 se počítalo s hmotností cca 20 tun, takže 150 tun vážící modul by mohl mít 2000m3? Ale asi to nejde takhle jednoduše násobit

Andrej Vrbenský
Andrej Vrbenský
7 let před
Odpověď  Kamil

Ak by na 6 bodový uzol napojili 5×330 m3 modulov a modul s prechodovou komorou dvoma portamy a nosníkom pre solárne panely tak len nafukovačky dajú 1650m3 to by bol hotelík.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Kamil

Povrch roste s druhou mocninou, objem s třetí mocninou. Mohlo by to být tedy ještě víc.

Pokud by byl zachován průměr, ušetřilo by se na hmotnosti spojovacích uzlů.

Pokud by byl průměr zdvojnásoben, objem by se zvýšil 4×. Na druhou stranu se zvýší nároky na pevnost materiálu, takže se to zhruba vyrovná. Komfort by se však obrovsky zvýšil.

Samo
Samo
7 let před
Odpověď  skeblon

Bigelow predstavil kedysi nidul BA 2100 (2100 m3)ktorý mohol byť vynesený pomocou SLS len neviem aký veľký (šírka by mozno stačila) ale na dĺžku bude nákladový priestor na BFR.

Jirka
Jirka
7 let před

Pro Bigelow to nebude až taková výhra. Tento testovací kousek je opravdu jen testovací a data nasbíraná za dva roky provozu bohatě stačí na ověření správnosti řešení. Bigelow potřebuje otestovat novější verze s vnitřním vybavením (rozvody) a novou generací stínění a neplýtvat prostředky na provoz a sledování starého modulu další tři roky. No uvidíme jak dopadne nová smlouva, co bude obsahem a za kolik…

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.