V celé dosavadní historii SpaceX bychom jen stěží hledali zajímavější a unikátnější náklad, který měly vynést rakety Falcon. Armádní miniraketoplán X-37B vyráží na pátou misi označovanou jako OTV-5 a po čtyřech startech na raketách Atlas V nyní tento okřídlený stroj poprvé vyzkouší jinou raketu. Jelikož se navíc můžeme těšit na motorické přistání prvního stupně na Floridě, splňuje tento start všechny parametry velkého taháku. Budeme tedy rádi, když tento unikátní start budete sledovat v rámci našeho česky komentovaného přenosu.
Ke startu by mělo dojít dnes, tedy ve čtvrtek 7. září v 15:50 středoevropského letního času, kdy se otevírá startovní okno. Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 15:35 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube.
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://spaceflightnow.com/
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
Zdroje obrázků:
https://demo.idg.com.au/idgns/images/97aba61af1-sef14-12246-006_hires-100714313-large.jpg
Děkuji tímto již dopředu Martinovi za online přenos. Odpolední je odpolední. 😉
Díky, už se těším. Bude dvojitý komentář, nebo zas až jindy?
Dnes bohužel dvojitý komentář nebude. Dva kolegové nebudou u počítače, takže Martin vezme psaný přenos.
Okrem dvoch X-37B existuje aj jeden X-37A ktorý by mala vlastniť NASA. Tá s ním ale nelieta, naozaj preň nieje využitie?
Varianta „C“ by měla být pilotovaná.
Vzhladom na informacie z https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_X-37
Varianta by mala vzniknut zvacsenim verzie B.
Otazne je ci je to tak jednoduche a ci vobec je nosna raketa, ktora to je schopna potom vyniest v USA do pozadovanej vysky.
Podle Wiki váží aktuální verze cca 5 tun a ta varianta C má být zvětšená v poměru 1,65 – 1,80. Když bychom brali zvětšení hmotnosti se třetí mocninou (což bych řekl, že bude ve finále výrazně méně), tak by hmotnost varianty C vycházela nějakých 22 – 29 tun. Což by měla cca zvládnout Delva IV Heavy (něco přes 28 tun dle Wiki) nebo, samozřejmě, Falcon Heavy, bude-li fungovat. Nosností asi i Proton, ale na tom tohle nejspíš létat nebude ;-).
Jak větší problém bych ale viděl aerodynamický kryt, asi by to chtělo, aby se bez něj ta verze C obešla …
Tak snad je i nás Rákosníček nevypeče!
A samozřejmě, díky za přenos!
Doufám v odklad na 16:30, jsem zrovna v autobuse.
Tak jsem to zkouknul i na mobilních datech. jen 40 MB.
Musím sledovat cestou z práce …. předem se omlouvám všem na D11 🙂
Jen blbněte. 🙂 Nevím, ten smajlík možná ani není vhodný. No, pobavil jste mne.
Diky moc za prenos 🙂
Rádo se stalo. 😉
Nádhera, díky!
Díky !
Přišlo mi , že to bylo nejměkčí přistání zatím , prostě jako do peřin 😀
kedy sa naposledy nepodarilo pristáť? Pretože v ankete som dal menej ako 90%.
Pokud nepočítáme mise, u kterých nebylo přistání v plánu, tak to bylo naposledy 15. června 2016 (družice ABS-2A a Eutelsat 117 West B)
Já mám pocit, že od okamžiku, kdy se jim přistání 1. stupně poprvé povedlo, tak že už přistáli vždycky, když chtěli?
Kdepak, vloni tam byla neúspěšná přistání (Jason-3, SES-9 – tyhle dva byly po prvním úspěšném přistání na pevnině, ale před prvním úspěšným přistáním na plošině. Po prvním přistání na plošině se ještě nepovedl již zmíněný stupeň, který vynášel družice ABS-2A a Eutelsat 117 WestB) všechna ale na moři. Pevnina má zatím 100% úspěšnost.
Aspoň se mám doma na co těšit.
Tak dnes len zo záznamu. Mal som taký divný, ničím nepodložený zlý pocit, že to nedopadne dobre. Asi to bude tým nákladom. Realita je ale iná a bolo to pekné divadlo.
Vďaka za prenos.
Já měl strach spíše o počasí. Odklad by byl nepříjemný. Jsme rádi, že se Vám přenos líbil. 😉
Ještě že to stihli před tím hurikánem
Ešte aby stihli spratať prvý stupeň z LZ-1 našťastie Irma troška spomalila
Co by se stalo s raketoplánem, když by nosná raketa selhala? Dokázal by v nějaké fázi letu nouzově přistát? Co kdyby selhal až druhý stupeň?
Těžko říct, nikdo nevidí do programového vybavení tohoto stroje.
Taky jsem do měl ze záznamu, a paráda! I komentář super, konečně se mi splnilo staré přání a i v českém přenosu si můžu vychutnat řev startující rakety 🙂 K tomu řevu, zdá se mi to, nebo ty motory na nové rampě spíš syčí než řvou? Když to srovnám třeba s ORBCOMM-2: https://youtu.be/O5bTbVbe4e4?t=1371
Co se týče roštových kormidel, dovolím si vlastní spekulaci: Při prvním použití titanových kormidel se Elon vyjádřil, že pracovala lépe než čekal a poškození není skoro žádné. Připadne mi zbytečné, aby kvůli málo náročným misím, na kterých se titanová ani pořádně nezačoudí, udržovali výrobu jednorázových hliníkových. Myslím si tedy, že na skladě mají pár hliníkových kusů vyrobených z dřívějška, a tak je chtějí využít.
Môže byť LC 39A je dimenzovaná na skrotenie revu 27 Merlinov 1D Falconu Heavy 😀
Vyprazdňování skladů bude asi trefa do černého. Náš ředitel taky dbá, aby se pokud to jde vypotřebovaly nejdřív skladové zásoby. A I smíchaný material sme přesívali, aby se dal použít. 🙂
Já si spíš myslím jestli jim ty novinky nezatrhla armáda. To je jak NASA s motorickým přistáním ty „páprdové“ se tak zalekli té představy že začali klást nesplnitelné podmínky a Elon to raději zabalil. On to nikdy nepřizná, ale nedivil bych se tomu. Raději hezky odzkoušené než něco nového. Pod to se nikdo nepodepíše aby nepřišel o teplé místečko.
Armáda nemá co mluvit do kormidel, která se aktivují až ve chvíli, kdy se první stupeň oddělí od horního stupně s nákladem. Navíc stará kormidla letěla jen jednou – po jejich premiéře se na všech misích použily staré typy – a nešlo o armádní mise. Zase tu armádu tolik nedémonizujme, že může za všechno. 😉
Já bych dokonce řekl zlatá armáda. Protože jediný možný kandidát na raketu byl SPaceX, tak si mohl říct i o lepší cenu než obvykle. Když víte, že do konkursu nikdo nepůjde, můžete říct místo obvyklých 60 klidně 70 M 🙂
Zdravim pratele-Na prenosu od SpaceX rikaly ze ty kormidla jsou titanova-Ale vypadaji jako ta hlinikova tak nevim.. Je to matouci.Kzdopadne dekuji za prenos! Vyslo to paradne-Kluci si dali odpoledni zdrimnuti(Mame dva rocni kluky) a ja se mohle v klidu kochat Falconem 🙂
Roční? To už je pomalu čas začít vzdělávat 😉
Takže gratulace SpaceX k úspěšnému letu a Vám ke kvalitnímu přenosu.
Doufám,že SpaceX letectvu vše pěkně naúčtuje. To,že je výrobcem Boeing snad nebude bránit soutěži o tento typ zakázek,by si to měl přeci rozhodovat vlastník 🙂
Jsou nějaké novinky ohledně X-37C?
Děkujeme! Ohledně céčka jsem zatím žádné novinky neviděl.