sociální sítě

Přímé přenosy

Vega-C (Sentinel-1C)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

CZ-3B

Z kosmodromu Si-čchang odstartovala raketa CZ-3B ve verzi s vylepšeným prvním stupněm a pomocnými urychlovacími motory. Na oběžnou dráhu dopravila vojenskou družici TJS 13. Družice bude sloužit k telekomunikaci a také ke sběru zpravodajských informací.

CZ-12

Čína vypustila z kosmodromu Wen-čchang raketu CZ-12. Jednalo se o její premiérový start. Na nízkou oběžnou dráhu byly dopraveny testovací komunikační družice.

Andrius Kubilius

Andrius Kubilius, nový komisař Evropské unie odpovědný za vesmír, uvedl, že se zaměří na zlepšení evropské konkurenceschopnosti a bezpečnosti ve vesmíru, včetně schválení dlouho odkládaného vesmírného zákona.

OpenCosmos

Agentura ESA a společnost OpenCosmos formálně podepsali smlouvu na vývoj mise NanoMagSat během ESA Earth Observation Commercialization Forum. Smlouva v hodnotě 34,6 milionů eur pokrývá vývoj, vypuštění a uvedení družic do provozu.

Raytheon

Americké vesmírné síly navýšily společnosti Raytheon smlouvu o 196,7 milionu dolarů pro modernizaci Globálního polohovacího systému nové generace. Operational Control System je kritický upgrade infrastruktury GPS, který je roky pozadu oproti plánu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: SpaceX vynáší tajný miniraketoplán

V celé dosavadní historii SpaceX bychom jen stěží hledali zajímavější a unikátnější náklad, který měly vynést rakety Falcon. Armádní miniraketoplán X-37B vyráží na pátou misi označovanou jako OTV-5 a po čtyřech startech na raketách Atlas V nyní tento okřídlený stroj poprvé vyzkouší jinou raketu. Jelikož se navíc můžeme těšit na motorické přistání prvního stupně na Floridě, splňuje tento start všechny parametry velkého taháku. Budeme tedy rádi, když tento unikátní start budete sledovat v rámci našeho česky komentovaného přenosu.

Ke startu by mělo dojít dnes, tedy ve čtvrtek 7. září v 15:50 středoevropského letního času, kdy se otevírá startovní okno. Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 15:35 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://spaceflightnow.com/
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
https://demo.idg.com.au/idgns/images/97aba61af1-sef14-12246-006_hires-100714313-large.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
37 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před

Děkuji tímto již dopředu Martinovi za online přenos. Odpolední je odpolední. 😉

M_M
M_M
7 let před

Díky, už se těším. Bude dvojitý komentář, nebo zas až jindy?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  M_M

Dnes bohužel dvojitý komentář nebude. Dva kolegové nebudou u počítače, takže Martin vezme psaný přenos.

Andrej Vrbenský
Andrej Vrbenský
7 let před

Okrem dvoch X-37B existuje aj jeden X-37A ktorý by mala vlastniť NASA. Tá s ním ale nelieta, naozaj preň nieje využitie?

Alois
Alois
7 let před
Odpověď  Andrej Vrbenský

Varianta „C“ by měla být pilotovaná.

BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
7 let před
Odpověď  Alois

Vzhladom na informacie z https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_X-37
Varianta by mala vzniknut zvacsenim verzie B.
Otazne je ci je to tak jednoduche a ci vobec je nosna raketa, ktora to je schopna potom vyniest v USA do pozadovanej vysky.

VaclavC
VaclavC
7 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

Podle Wiki váží aktuální verze cca 5 tun a ta varianta C má být zvětšená v poměru 1,65 – 1,80. Když bychom brali zvětšení hmotnosti se třetí mocninou (což bych řekl, že bude ve finále výrazně méně), tak by hmotnost varianty C vycházela nějakých 22 – 29 tun. Což by měla cca zvládnout Delva IV Heavy (něco přes 28 tun dle Wiki) nebo, samozřejmě, Falcon Heavy, bude-li fungovat. Nosností asi i Proton, ale na tom tohle nejspíš létat nebude ;-).

Jak větší problém bych ale viděl aerodynamický kryt, asi by to chtělo, aby se bez něj ta verze C obešla …

RiMr
RiMr
7 let před

Tak snad je i nás Rákosníček nevypeče!
A samozřejmě, díky za přenos!

Kamil
Kamil
7 let před

Doufám v odklad na 16:30, jsem zrovna v autobuse.

Kamil
Kamil
7 let před
Odpověď  Kamil

Tak jsem to zkouknul i na mobilních datech. jen 40 MB.

Ondra
Ondra
7 let před

Musím sledovat cestou z práce …. předem se omlouvám všem na D11 🙂

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpověď  Ondra

Jen blbněte. 🙂 Nevím, ten smajlík možná ani není vhodný. No, pobavil jste mne.

jregent
jregent
7 let před

Diky moc za prenos 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  jregent

Rádo se stalo. 😉

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před

Nádhera, díky!

Geo
Geo
7 let před

Díky !
Přišlo mi , že to bylo nejměkčí přistání zatím , prostě jako do peřin 😀

Radoslav Packa
Radoslav Packa
7 let před
Odpověď  Geo

kedy sa naposledy nepodarilo pristáť? Pretože v ankete som dal menej ako 90%.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Radoslav Packa

Pokud nepočítáme mise, u kterých nebylo přistání v plánu, tak to bylo naposledy 15. června 2016 (družice ABS-2A a Eutelsat 117 West B)

Petr K
Petr K
7 let před
Odpověď  Radoslav Packa

Já mám pocit, že od okamžiku, kdy se jim přistání 1. stupně poprvé povedlo, tak že už přistáli vždycky, když chtěli?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Petr K

Kdepak, vloni tam byla neúspěšná přistání (Jason-3, SES-9 – tyhle dva byly po prvním úspěšném přistání na pevnině, ale před prvním úspěšným přistáním na plošině. Po prvním přistání na plošině se ještě nepovedl již zmíněný stupeň, který vynášel družice ABS-2A a Eutelsat 117 WestB) všechna ale na moři. Pevnina má zatím 100% úspěšnost.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před

Aspoň se mám doma na co těšit.

Al
Al
7 let před

Tak dnes len zo záznamu. Mal som taký divný, ničím nepodložený zlý pocit, že to nedopadne dobre. Asi to bude tým nákladom. Realita je ale iná a bolo to pekné divadlo.
Vďaka za prenos.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Al

Já měl strach spíše o počasí. Odklad by byl nepříjemný. Jsme rádi, že se Vám přenos líbil. 😉

Kamil
Kamil
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ještě že to stihli před tím hurikánem

Samo
Samo
7 let před
Odpověď  Kamil

Ešte aby stihli spratať prvý stupeň z LZ-1 našťastie Irma troška spomalila

Kamil
Kamil
7 let před

Co by se stalo s raketoplánem, když by nosná raketa selhala? Dokázal by v nějaké fázi letu nouzově přistát? Co kdyby selhal až druhý stupeň?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Kamil

Těžko říct, nikdo nevidí do programového vybavení tohoto stroje.

Adam Trhoň
Adam Trhoň
7 let před

Taky jsem do měl ze záznamu, a paráda! I komentář super, konečně se mi splnilo staré přání a i v českém přenosu si můžu vychutnat řev startující rakety 🙂 K tomu řevu, zdá se mi to, nebo ty motory na nové rampě spíš syčí než řvou? Když to srovnám třeba s ORBCOMM-2: https://youtu.be/O5bTbVbe4e4?t=1371

Co se týče roštových kormidel, dovolím si vlastní spekulaci: Při prvním použití titanových kormidel se Elon vyjádřil, že pracovala lépe než čekal a poškození není skoro žádné. Připadne mi zbytečné, aby kvůli málo náročným misím, na kterých se titanová ani pořádně nezačoudí, udržovali výrobu jednorázových hliníkových. Myslím si tedy, že na skladě mají pár hliníkových kusů vyrobených z dřívějška, a tak je chtějí využít.

Samo
Samo
7 let před
Odpověď  Adam Trhoň

Môže byť LC 39A je dimenzovaná na skrotenie revu 27 Merlinov 1D Falconu Heavy 😀

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před
Odpověď  Adam Trhoň

Vyprazdňování skladů bude asi trefa do černého. Náš ředitel taky dbá, aby se pokud to jde vypotřebovaly nejdřív skladové zásoby. A I smíchaný material sme přesívali, aby se dal použít. 🙂

Roman
Roman
7 let před
Odpověď  Adam Trhoň

Já si spíš myslím jestli jim ty novinky nezatrhla armáda. To je jak NASA s motorickým přistáním ty „páprdové“ se tak zalekli té představy že začali klást nesplnitelné podmínky a Elon to raději zabalil. On to nikdy nepřizná, ale nedivil bych se tomu. Raději hezky odzkoušené než něco nového. Pod to se nikdo nepodepíše aby nepřišel o teplé místečko.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Roman

Armáda nemá co mluvit do kormidel, která se aktivují až ve chvíli, kdy se první stupeň oddělí od horního stupně s nákladem. Navíc stará kormidla letěla jen jednou – po jejich premiéře se na všech misích použily staré typy – a nešlo o armádní mise. Zase tu armádu tolik nedémonizujme, že může za všechno. 😉

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Já bych dokonce řekl zlatá armáda. Protože jediný možný kandidát na raketu byl SPaceX, tak si mohl říct i o lepší cenu než obvykle. Když víte, že do konkursu nikdo nepůjde, můžete říct místo obvyklých 60 klidně 70 M 🙂

B.Boruvka
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Zdravim pratele-Na prenosu od SpaceX rikaly ze ty kormidla jsou titanova-Ale vypadaji jako ta hlinikova tak nevim.. Je to matouci.Kzdopadne dekuji za prenos! Vyslo to paradne-Kluci si dali odpoledni zdrimnuti(Mame dva rocni kluky) a ja se mohle v klidu kochat Falconem 🙂

Adam Trhoň
Adam Trhoň
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Roční? To už je pomalu čas začít vzdělávat 😉

zargos
zargos
7 let před

Takže gratulace SpaceX k úspěšnému letu a Vám ke kvalitnímu přenosu.

Doufám,že SpaceX letectvu vše pěkně naúčtuje. To,že je výrobcem Boeing snad nebude bránit soutěži o tento typ zakázek,by si to měl přeci rozhodovat vlastník 🙂

Jsou nějaké novinky ohledně X-37C?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  zargos

Děkujeme! Ohledně céčka jsem zatím žádné novinky neviděl.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.