sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Urychlovací bloky pro SLS v cílové rovince

Pomocný urychlovací blok na tuhá paliva pro raketu SLS

Až se nová americká raketa SLS odlepí od startovní rampy, budou ji k nebi po dobu dvou minut hnát dva urychlovací motory na tuhá paliva, které mnoha lidem připomenou raketoplány. Však jsou také jejich přímými pokračovateli. Rozdíl je třeba v tom, že u raketoplánů byly motory jen čtyřsegmentové, zatímco SLS bude disponovat motory pětisegmentovými. Pro potřeby rakety Space Launch System tak vznikl největší motor na tuhá paliva na světě. Jeden motor bude po sestavení vážit 800 tun a jeho tah bude dvojnásobný. Dvojice těchto bílých válců vysokých 54 metrů tak při startu poskytne 75% tahu celé sestavy.

Nová a zřejmě definitivní podoba rakety SLS pro misi EM-1
Nová a zřejmě definitivní podoba rakety SLS pro misi EM-1
Zdroj: https://www.nasa.gov

Společně s již zmíněnými pěti segmenty je každý motor tvořen i předními a zadními podpůrnými díly a několika dalšími systémy. Pro první let rakety SLS je již celá polovina kompletně dokončena a zbývajících pět segmentů bude finalizováno v nejbližších týdnech. Jednotlivé segmenty se vyrábí v areálu společnosti Orbital ATK v Promontory v Utahu., odkud budou díly po železnici přepraveny na Kennedyho středisko na Floridě.

Jednotlivé díly se vyrábí postupně a každý z nich je po každém výrobním kroku důkladně testován, aby mohl být považován za letuschopný. Vše začíná tím, že se základní konstrukce segmentu pokryje izolací, která zajistí, aby extrémně vysoké teploty uvnitř motoru neprotavily jeho stěnu. Následně je možné přikročit k lití paliva. I když jsou to motory na tuhé palivo, při „tankování“ jednotlivých segmentů se do nich palivo dostává ve formě polotuhé hmoty, která ze všeho nejvíce připomíná těsto.

Nalévání „tuhého“ paliva pro letový exemplář segmentu motoru SRB.
Nalévání „tuhého“ paliva pro letový exemplář segmentu motoru SRB.
Zdroj: http://www.orbitalatk.com/
Forma, která vytvoří centrální otvor
Forma, která vytvoří centrální otvor
Zdroj: http://www.orbitalatk.com/

Už při lití je uprostřed každého segmentu uložená speciální vložka, která se po zatuhnutí paliva vyjme a zanechá otvor, kterým se mohou šířit plameny a odcházet spaliny – segment tak připomíná protáhlou roli toaletního papíru. Segmenty následně podstoupí rentgenovou inspekci, která ověří, že licí proces proběhl správně. Pokud je vše v pořádku, může segment do závěrečné fáze – povrch segmentů (tedy základny válců) je podle potřeby seříznutý. Horní segment navíc dostane zapalovač, zatímco jeho spodní kolega je vybaven tryskou. Stejně tak se instaluje i kabeláž a dodatečné systémy.

Poslední úkony už jsou spíše kosmetické a obnáší natření vnějších stěn bílou barvou, nebo doplnění fotogrammetrických terčů v podobě černých šachovnic. Kromě již jmenovaných kontrol po každém kroku odebírají inženýři pravidelně vzorky paliva, aby kontrolovali, zda každá várka splňuje požadavky. Netestují se ale jen samotné segmenty. Zkouškami a testy prochází i všechny díly, které se postarají o správnou funkci motorů – od jejich zapálení až po úspěšnou separaci, což ukazuje níže přiložená grafika.

Díly tvořící urychlovací motor rakety SLS.
Díly tvořící urychlovací motor rakety SLS.
Zdroj: http://www.orbitalatk.com
  • Zapalovač – zapálí při startu palivo
  • Avionika – Posílá data řídícímu počítači a ovládá funkce motoru
  • Systém vektorování tahu – umožňuje změnu dráhy letu pomocí naklánění trysky
  • Separační motory – Po vyhoření urychlovacího motoru jej během separačního procesu odstrčí od centrálního stupně rakety SLS
  • Spodní lem – Na něm spočívá váha celé rakety SLS během pobytu na odpalovací rampě
  • Bezpečnostní systémy – V případě anomálie ukončí činnost motoru
  • Letové systémy – Sbírají data pro vyhodnocení letu
Barvení fotogrammetrických terčů na segment motoru na tuhé palivo.
Barvení fotogrammetrických terčů na segment motoru na tuhé palivo.
Zdroj: https://www.nasa.gov

V současné době má již firma Orbital ATK odlitých všech deset segmentů pro premiérovou misi rakety SLS a dokončují jejich závěrečnou přípravu. Pět segmentů je již dokončeno a uloženo ve skladu a mohou být kdykoliv odeslány na kosmodrom, pokud by si to NASA přála. Práce se zatím drží harmonogramu, podle kterého by mělo být hotovo nejpozději v listopadu.

Pokud opustíme palivové segmenty, tak firma Orbital ATK vyrábí na Kennedyho středisku v Booster Fabrication Facility sestavu spodního a horního lemu. Tyto díly obsahující třeba systém vektorování tahu nebo avioniku budou předány NASA v roce 2018. Díly se následně spojí s motorovými segmenty a další krok vstříc misi EM-1 bude hotový.

V minulých dnech navíc firma Orbital ATK provedla další výrazný posun k realizaci premiérového startu rakety SLS. Jejím technikům se podařilo dokončit důležitý kvalifikační test avioniky pro urychlovací motory na tuhá paliva. Avioniku můžeme bez velkého přehánění označit za mozek celého motoru, protože řídí prakticky všechno, co urychlovací bloky dělají – při startu aktivuje zapalovač, během letu komunikuje s řídícím počítačem celé rakety, aktivuje sekvenci nutnou k odhození motoru po jeho vyhoření.

Fotogrammetrické terče umožní přesněji sledovat nejen postranní bloky během letu.
Fotogrammetrické terče umožní přesněji sledovat nejen postranní bloky během letu.
Zdroj: http://www.orbitalatk.com

Celý systém nyní prošel kvalifikační zkouškou a prokázal, že splňuje požadavky NASA i pro pilotované mise. K takto vysokému hodnocení je zapotřebí, aby měly všechny klíčové systémy vysokou úroveň redundance. Jen tak je možné zajistit spolehlivý a bezpečný let v různých fázích startu, letu a odhození. Kdo by si ale myslel, že šlo o jednorázovou zkoušku, ten by byl na omylu. Celý kvalifikační proces avioniky zahrnoval poměrně přísné a komplexní testy, které opravdu důkladně prověřily spolehlivost všech částí systémů jak za očekávaných, tak i abnormálních podmínek.

Na závěr ještě malá geografická poznámka – ačkoliv jsme v článku uváděli, že se motory vyrábí v Promontory v Utahu (cca. 90 minut cesty ze Salt Lake City) a na Floridě, je potřeba říct, že díly pro tyto motory dodává 29 průmyslových partnerů z celkem sedmnácti amerických států – Alabama, Arizona, Kalifornie, Connecticut, Florida, Indiana, Kentucky, Massachusetts, Minnesota, New Jersey, New York, North Carolina, Ohio, Pennsylvania, Texas, Utah a Wisconsin.

Zdroje informací:
http://www.orbitalatk.com/
http://www.orbitalatk.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/CdCa3ubUkAIk4KP.jpg
https://www.nasa.gov/…/image/sls_block1_noeas_afterburner_engmarkings_sm.jpg
http://www.orbitalatk.com/…/EM1_Casting/Images/EM-1AftCast_MixBowl.jpg
http://www.orbitalatk.com/…/Images/EM-1-Aft-Cast_CoreInstall_1.jpg
http://www.orbitalatk.com/…/Images/SLS%20Motor%20horizontal.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/186141-003_nonumbers.jpg
http://www.orbitalatk.com/…/SLS_Booster_Update/Images/186141-002.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
40 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil
Kamil
7 let před

Postranní motory raketoplánu se zachraňovaly, jak je to u SLS?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Kamil

Vzletové motory SRB od Orbital ATK se záměrně zachraňovat nebudou. Původním záměrem NASA bylo vyhlásit veřejnou soutěž na nové postranní boostery na kapalné palivo, ovšem Orbital ATK přišla s návrhem využít v jednorázovém módu zásoby segmentů SRB, které zbyly po éře raketoplánů. Tyto zásoby jsou dostatečné pro 8 až 10 startů SLS. Nabídka Orbital ATK byla bezkonkurenčně nejlevnější a byla přijata proto, aby vývoj SLS nyní nezatěžoval nadměrně roční rozpočty NASA (rozložení vývojových nákladů SLS v čase).

Milos
Milos
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

A v buducnosti sa pocita s boostermi na kvapalne palivo alebo zostanu pri tuhom palive?
Ci to sa este nevie?

Milos
Milos
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Uz som si nasiel Vasu odpoved na moj dotaz takze nemusite ragovat.
Pekny vecer

pbpitko
pbpitko
7 let před
Odpověď  Milos

Ak si to našiel mohol si to sem aj napísať.
Zaujímalo by ma to, a určite aj ďalších.
pb 🙂

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Milos

>pbpitko
Stejný dotaz vznesl Vojta4 7.9.2017 (21:00). Jeho dotaz je v komentářích níže, a tam je i moje odpověď, kterou Miloš našel a napsal, že už nemusím duplicitně reagovat.

MichaelM
MichaelM
7 let před

Když už jste, v posledním odstavci, u zeměpisu, tak toto je kousíček od té továrny v Promotory, UT:

https://en.wikipedia.org/wiki/Golden_spike

Tenkrát (v 1869) to taky byla vrcholná technologie a stavba.

Ivo
Ivo
7 let před

V článku je uvedeno, že bezpečnostní systémy v případě potřeby ukončí činnost motoru. Je tím myšleno jeho vypnutí a nebo odpojení od sestavy? a pokud vypnutí, jak se to děje? Děkuji. Ivo

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Ivo

Podle mne jde o destrukční systém. Podobný byl aktivován po havárii Challengeru. Oba motory SRB tehdy pokračovaly neřízeně v letu, a jakmile jeden SRB zamířil nad obydlené pobřeží, vydal bezpečnostní důstojník rádiový povel k jeho zničení. Přijímače destrukčních systémů na obou SRB tehdy pracovaly na stejné frekvenci, takže byly zničeny oba SRB.

Alois
Alois
7 let před

SLS je tedy vlastně raketou “ chudého muže“. Opírá se o technologii z éry raketoplánů, které v době spotřebování zásob bude úctyhodných padesát let.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Alois

SLS se vyvíjí v podmínkách omezených financí. Na druhou stranu, třeba výkonný horní stupeň měl mít podle předběžného plánu z roku 2011 až při 13. startu. Nakonec je připravován už pro EM-2.
Zdroj:
https://www.nasaspaceflight.com/2011/07/preliminary-nasa-evolved-sls-vehicle-21-years-away/

AKA the A
AKA the A
7 let před
Odpověď  Alois

Pro Sojuz tento přístup fungoval (a stále funguje) dobře 😀

A vzhledem k ceně vývoje a provozu Shuttle by se dalo říct, že je to předplacené hodně do budoucna…

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před

Doplnění informace o přípravě zrenovovaných dílů spodního a horního lemu SRB pro misi EM-1 v Booster Fabrication Facility na Kennedyho středisku:

Zadní lem (Aft Skirt) pro levý SRB dorazil do BFF 8.9.2016comment image

Zadní lem (Aft Skirt) pro pravý SRB dorazil do BFF 30.11.2016comment image

Přední lem (Forward Skirt) pro levý SRB dorazil do BFF minulý týden, 30.8.2017comment image

Informaci o příjezdu předního lemu pro pravý SRB jsem dosud nezachytil.

AgentW4C
AgentW4C
7 let před

Když se tedy použije stejný princip jako u SpaceShuttle, lze očekávat i stejné problémy s těsněními mezi jednotlivými segmenty?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  AgentW4C

V poslední době už s těsněním problém nebyl.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Po katastrofě Challengeru v roce 1986 byly spoje mezi jednotlivými segmenty motorů SRB překonstruovány, a žádný problém s nimi nebyl již od STS-26 v roce 1988.

Katecheta
Katecheta
7 let před

Škoda té hrubky v poslední větě. Článek je hezký, obsažný, poutavý.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpověď  Katecheta

Stane se. Navíc se dá autor článku upozornit v chybovém hlášení (učiněno, tvůrce jistě zareaguje), tak pomozte dopilovávat skvělé články! Bude to fajn, bezchybná čeština se neokouká.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Katecheta

Hrubka nevznikla neznalostí, ale přeformulováním původní věty. Původně tam bylo Y správně, ale pak jsem změnil některá slova a už si nevšiml, že tam zůstalo tvrdé Y.

katecheta
katecheta
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tlačítka k oznámení chyby jsem si nevšiml. Omlouvám se, články již nebudu plevelit komentáři. 😉

Haremheb
Haremheb
7 let před

V článku se píše, že bezpečnostní systémy v případě anomálie ukončí činnost motoru. Jak je toho dosaženo u motoru na tuhá paliva? Děkuji

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Haremheb

Viděl bych to na detonaci.

Haremheb
Haremheb
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Děkuji

MichaelM
MichaelM
7 let před
Odpověď  Haremheb

U těch s kanálem se nahoře odstřelí špička. Když je nahoře větší díra než dole, tak motor příjde o tlak a tím také o tah.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  MichaelM

Ano, Range Safety System je umístěn v horním dílu Forward Skirt.comment image

Honza
Honza
7 let před

Až do dnes jsem nevěděl, že se SRB zapaluje zhora. Nevíte zda je to proto aby neprohořel plásť ? Nebo z důvodu zachování těžistě ve spodní části rakety ?

Alois
Alois
7 let před
Odpověď  Honza

Každý motor na THP se zpravidla zažehuje “ shora“, aby plamen prošlehl celý kanál a slož hořela po celé délce. Pokud by se zapálil “ zdola“ spaliny by plamen nepustily vzhůru do kanálu.

AKA the A
AKA the A
7 let před
Odpověď  Alois

Každý ne, jen ty s kanálkem…

Adam Trhoň
Adam Trhoň
7 let před
Odpověď  Honza

Doplním, že SRB nehoří „zhora dolů“, ale „zevnitř ven“.

Adam Trhoň
Adam Trhoň
7 let před
Odpověď  Adam Trhoň

Špatně formulované, chtělo by to možnost komentář upravit (třeba během minuty od odeslání): SRB prohořívá od toho středového kanálu, o kterém píšou v článku, směrem ke stěnám.

Honza
Honza
7 let před
Odpověď  Adam Trhoň

Díky za vysvětlení.

hansnasa
hansnasa
7 let před

Výborný a zajímavě napsaný článek.díky.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  hansnasa

Díky za pochvalu.

Vojta4
Vojta4
7 let před

Někde jsem viděl v infografice „advance solid rocked booster“ pro budoucí lety. Ty budou vyvinuty až po vypotřebovaní současných zásob, nebo přejdou na kapalné palivo?
Děkuji

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Vojta4

V této věci není rozhodnuto. ATK navrhuje pokročilé boostery na pevné palivo, Dynetics kapalné LOX/RP-1 ….

Štěpán
Štěpán
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Čemu fandíš ty? Kapalným nebo tuhým? A které mají být výkonnější?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Štěpán

Uf, to je otázka moc do budoucnosti a nevím, jestli podpora SLS vydrží tak dlouho, aby bylo nutno toto dilema řešit. Momentálně se těším na prezentaci mini-ITS. Proto pokročilé boostery SLS zatím nijak neřeším. Nicméně, abych nějak odpověděl – tohle vypadá sympaticky:
http://www.thespacereview.com/archive/2410e.jpg

ptpc
ptpc
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Toto je pre mňa nová informácia. Ja som bol v tom že časom budú boostre na SLS na kvapalné palivo…

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  ptpc

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.