Až se nová americká raketa SLS odlepí od startovní rampy, budou ji k nebi po dobu dvou minut hnát dva urychlovací motory na tuhá paliva, které mnoha lidem připomenou raketoplány. Však jsou také jejich přímými pokračovateli. Rozdíl je třeba v tom, že u raketoplánů byly motory jen čtyřsegmentové, zatímco SLS bude disponovat motory pětisegmentovými. Pro potřeby rakety Space Launch System tak vznikl největší motor na tuhá paliva na světě. Jeden motor bude po sestavení vážit 800 tun a jeho tah bude dvojnásobný. Dvojice těchto bílých válců vysokých 54 metrů tak při startu poskytne 75% tahu celé sestavy.
Společně s již zmíněnými pěti segmenty je každý motor tvořen i předními a zadními podpůrnými díly a několika dalšími systémy. Pro první let rakety SLS je již celá polovina kompletně dokončena a zbývajících pět segmentů bude finalizováno v nejbližších týdnech. Jednotlivé segmenty se vyrábí v areálu společnosti Orbital ATK v Promontory v Utahu., odkud budou díly po železnici přepraveny na Kennedyho středisko na Floridě.
Jednotlivé díly se vyrábí postupně a každý z nich je po každém výrobním kroku důkladně testován, aby mohl být považován za letuschopný. Vše začíná tím, že se základní konstrukce segmentu pokryje izolací, která zajistí, aby extrémně vysoké teploty uvnitř motoru neprotavily jeho stěnu. Následně je možné přikročit k lití paliva. I když jsou to motory na tuhé palivo, při „tankování“ jednotlivých segmentů se do nich palivo dostává ve formě polotuhé hmoty, která ze všeho nejvíce připomíná těsto.
Už při lití je uprostřed každého segmentu uložená speciální vložka, která se po zatuhnutí paliva vyjme a zanechá otvor, kterým se mohou šířit plameny a odcházet spaliny – segment tak připomíná protáhlou roli toaletního papíru. Segmenty následně podstoupí rentgenovou inspekci, která ověří, že licí proces proběhl správně. Pokud je vše v pořádku, může segment do závěrečné fáze – povrch segmentů (tedy základny válců) je podle potřeby seříznutý. Horní segment navíc dostane zapalovač, zatímco jeho spodní kolega je vybaven tryskou. Stejně tak se instaluje i kabeláž a dodatečné systémy.
Poslední úkony už jsou spíše kosmetické a obnáší natření vnějších stěn bílou barvou, nebo doplnění fotogrammetrických terčů v podobě černých šachovnic. Kromě již jmenovaných kontrol po každém kroku odebírají inženýři pravidelně vzorky paliva, aby kontrolovali, zda každá várka splňuje požadavky. Netestují se ale jen samotné segmenty. Zkouškami a testy prochází i všechny díly, které se postarají o správnou funkci motorů – od jejich zapálení až po úspěšnou separaci, což ukazuje níže přiložená grafika.
- Zapalovač – zapálí při startu palivo
- Avionika – Posílá data řídícímu počítači a ovládá funkce motoru
- Systém vektorování tahu – umožňuje změnu dráhy letu pomocí naklánění trysky
- Separační motory – Po vyhoření urychlovacího motoru jej během separačního procesu odstrčí od centrálního stupně rakety SLS
- Spodní lem – Na něm spočívá váha celé rakety SLS během pobytu na odpalovací rampě
- Bezpečnostní systémy – V případě anomálie ukončí činnost motoru
- Letové systémy – Sbírají data pro vyhodnocení letu
V současné době má již firma Orbital ATK odlitých všech deset segmentů pro premiérovou misi rakety SLS a dokončují jejich závěrečnou přípravu. Pět segmentů je již dokončeno a uloženo ve skladu a mohou být kdykoliv odeslány na kosmodrom, pokud by si to NASA přála. Práce se zatím drží harmonogramu, podle kterého by mělo být hotovo nejpozději v listopadu.
Pokud opustíme palivové segmenty, tak firma Orbital ATK vyrábí na Kennedyho středisku v Booster Fabrication Facility sestavu spodního a horního lemu. Tyto díly obsahující třeba systém vektorování tahu nebo avioniku budou předány NASA v roce 2018. Díly se následně spojí s motorovými segmenty a další krok vstříc misi EM-1 bude hotový.
V minulých dnech navíc firma Orbital ATK provedla další výrazný posun k realizaci premiérového startu rakety SLS. Jejím technikům se podařilo dokončit důležitý kvalifikační test avioniky pro urychlovací motory na tuhá paliva. Avioniku můžeme bez velkého přehánění označit za mozek celého motoru, protože řídí prakticky všechno, co urychlovací bloky dělají – při startu aktivuje zapalovač, během letu komunikuje s řídícím počítačem celé rakety, aktivuje sekvenci nutnou k odhození motoru po jeho vyhoření.
Celý systém nyní prošel kvalifikační zkouškou a prokázal, že splňuje požadavky NASA i pro pilotované mise. K takto vysokému hodnocení je zapotřebí, aby měly všechny klíčové systémy vysokou úroveň redundance. Jen tak je možné zajistit spolehlivý a bezpečný let v různých fázích startu, letu a odhození. Kdo by si ale myslel, že šlo o jednorázovou zkoušku, ten by byl na omylu. Celý kvalifikační proces avioniky zahrnoval poměrně přísné a komplexní testy, které opravdu důkladně prověřily spolehlivost všech částí systémů jak za očekávaných, tak i abnormálních podmínek.
Na závěr ještě malá geografická poznámka – ačkoliv jsme v článku uváděli, že se motory vyrábí v Promontory v Utahu (cca. 90 minut cesty ze Salt Lake City) a na Floridě, je potřeba říct, že díly pro tyto motory dodává 29 průmyslových partnerů z celkem sedmnácti amerických států – Alabama, Arizona, Kalifornie, Connecticut, Florida, Indiana, Kentucky, Massachusetts, Minnesota, New Jersey, New York, North Carolina, Ohio, Pennsylvania, Texas, Utah a Wisconsin.
Zdroje informací:
http://www.orbitalatk.com/
http://www.orbitalatk.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/CdCa3ubUkAIk4KP.jpg
https://www.nasa.gov/…/image/sls_block1_noeas_afterburner_engmarkings_sm.jpg
http://www.orbitalatk.com/…/EM1_Casting/Images/EM-1AftCast_MixBowl.jpg
http://www.orbitalatk.com/…/Images/EM-1-Aft-Cast_CoreInstall_1.jpg
http://www.orbitalatk.com/…/Images/SLS%20Motor%20horizontal.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/186141-003_nonumbers.jpg
http://www.orbitalatk.com/…/SLS_Booster_Update/Images/186141-002.jpg
Postranní motory raketoplánu se zachraňovaly, jak je to u SLS?
Vzletové motory SRB od Orbital ATK se záměrně zachraňovat nebudou. Původním záměrem NASA bylo vyhlásit veřejnou soutěž na nové postranní boostery na kapalné palivo, ovšem Orbital ATK přišla s návrhem využít v jednorázovém módu zásoby segmentů SRB, které zbyly po éře raketoplánů. Tyto zásoby jsou dostatečné pro 8 až 10 startů SLS. Nabídka Orbital ATK byla bezkonkurenčně nejlevnější a byla přijata proto, aby vývoj SLS nyní nezatěžoval nadměrně roční rozpočty NASA (rozložení vývojových nákladů SLS v čase).
A v buducnosti sa pocita s boostermi na kvapalne palivo alebo zostanu pri tuhom palive?
Ci to sa este nevie?
Uz som si nasiel Vasu odpoved na moj dotaz takze nemusite ragovat.
Pekny vecer
Ak si to našiel mohol si to sem aj napísať.
Zaujímalo by ma to, a určite aj ďalších.
pb 🙂
>pbpitko
Stejný dotaz vznesl Vojta4 7.9.2017 (21:00). Jeho dotaz je v komentářích níže, a tam je i moje odpověď, kterou Miloš našel a napsal, že už nemusím duplicitně reagovat.
Když už jste, v posledním odstavci, u zeměpisu, tak toto je kousíček od té továrny v Promotory, UT:
https://en.wikipedia.org/wiki/Golden_spike
Tenkrát (v 1869) to taky byla vrcholná technologie a stavba.
https://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Spike_National_Historic_Site
V článku je uvedeno, že bezpečnostní systémy v případě potřeby ukončí činnost motoru. Je tím myšleno jeho vypnutí a nebo odpojení od sestavy? a pokud vypnutí, jak se to děje? Děkuji. Ivo
Podle mne jde o destrukční systém. Podobný byl aktivován po havárii Challengeru. Oba motory SRB tehdy pokračovaly neřízeně v letu, a jakmile jeden SRB zamířil nad obydlené pobřeží, vydal bezpečnostní důstojník rádiový povel k jeho zničení. Přijímače destrukčních systémů na obou SRB tehdy pracovaly na stejné frekvenci, takže byly zničeny oba SRB.
SLS je tedy vlastně raketou “ chudého muže“. Opírá se o technologii z éry raketoplánů, které v době spotřebování zásob bude úctyhodných padesát let.
SLS se vyvíjí v podmínkách omezených financí. Na druhou stranu, třeba výkonný horní stupeň měl mít podle předběžného plánu z roku 2011 až při 13. startu. Nakonec je připravován už pro EM-2.
Zdroj:
https://www.nasaspaceflight.com/2011/07/preliminary-nasa-evolved-sls-vehicle-21-years-away/
Pro Sojuz tento přístup fungoval (a stále funguje) dobře 😀
A vzhledem k ceně vývoje a provozu Shuttle by se dalo říct, že je to předplacené hodně do budoucna…
Doplnění informace o přípravě zrenovovaných dílů spodního a horního lemu SRB pro misi EM-1 v Booster Fabrication Facility na Kennedyho středisku:
Zadní lem (Aft Skirt) pro levý SRB dorazil do BFF 8.9.2016
Zadní lem (Aft Skirt) pro pravý SRB dorazil do BFF 30.11.2016
Přední lem (Forward Skirt) pro levý SRB dorazil do BFF minulý týden, 30.8.2017
Informaci o příjezdu předního lemu pro pravý SRB jsem dosud nezachytil.
Když se tedy použije stejný princip jako u SpaceShuttle, lze očekávat i stejné problémy s těsněními mezi jednotlivými segmenty?
V poslední době už s těsněním problém nebyl.
Po katastrofě Challengeru v roce 1986 byly spoje mezi jednotlivými segmenty motorů SRB překonstruovány, a žádný problém s nimi nebyl již od STS-26 v roce 1988.
Škoda té hrubky v poslední větě. Článek je hezký, obsažný, poutavý.
Stane se. Navíc se dá autor článku upozornit v chybovém hlášení (učiněno, tvůrce jistě zareaguje), tak pomozte dopilovávat skvělé články! Bude to fajn, bezchybná čeština se neokouká.
Hrubka nevznikla neznalostí, ale přeformulováním původní věty. Původně tam bylo Y správně, ale pak jsem změnil některá slova a už si nevšiml, že tam zůstalo tvrdé Y.
Tlačítka k oznámení chyby jsem si nevšiml. Omlouvám se, články již nebudu plevelit komentáři. 😉
V článku se píše, že bezpečnostní systémy v případě anomálie ukončí činnost motoru. Jak je toho dosaženo u motoru na tuhá paliva? Děkuji
Viděl bych to na detonaci.
Děkuji
U těch s kanálem se nahoře odstřelí špička. Když je nahoře větší díra než dole, tak motor příjde o tlak a tím také o tah.
Ano, Range Safety System je umístěn v horním dílu Forward Skirt.
Až do dnes jsem nevěděl, že se SRB zapaluje zhora. Nevíte zda je to proto aby neprohořel plásť ? Nebo z důvodu zachování těžistě ve spodní části rakety ?
Každý motor na THP se zpravidla zažehuje “ shora“, aby plamen prošlehl celý kanál a slož hořela po celé délce. Pokud by se zapálil “ zdola“ spaliny by plamen nepustily vzhůru do kanálu.
Každý ne, jen ty s kanálkem…
Doplním, že SRB nehoří „zhora dolů“, ale „zevnitř ven“.
Špatně formulované, chtělo by to možnost komentář upravit (třeba během minuty od odeslání): SRB prohořívá od toho středového kanálu, o kterém píšou v článku, směrem ke stěnám.
Díky za vysvětlení.
Výborný a zajímavě napsaný článek.díky.
Díky za pochvalu.
Někde jsem viděl v infografice „advance solid rocked booster“ pro budoucí lety. Ty budou vyvinuty až po vypotřebovaní současných zásob, nebo přejdou na kapalné palivo?
Děkuji
V této věci není rozhodnuto. ATK navrhuje pokročilé boostery na pevné palivo, Dynetics kapalné LOX/RP-1 ….
Čemu fandíš ty? Kapalným nebo tuhým? A které mají být výkonnější?
Uf, to je otázka moc do budoucnosti a nevím, jestli podpora SLS vydrží tak dlouho, aby bylo nutno toto dilema řešit. Momentálně se těším na prezentaci mini-ITS. Proto pokročilé boostery SLS zatím nijak neřeším. Nicméně, abych nějak odpověděl – tohle vypadá sympaticky:
http://www.thespacereview.com/archive/2410e.jpg
Toto je pre mňa nová informácia. Ja som bol v tom že časom budú boostre na SLS na kvapalné palivo…
Tlakový test kompozitového boosteru, provedený v ATK
https://www.nasa.gov/exploration/systems/sls/a-composite-booster-gets-a-burst-of-energy.html