ŽIVĚ: Testovací zážeh motoru pro SLS

Dnes ve 22:00 našeho času by mělo na Stennisově středisku dojít k zážehu motoru RS-25 pro raketu SLS. Půjde dokonce o předposlední zážehový test v rámci příprav na premiérovou misi rakety SLS – EM-1. Ta ponese na svém centrálním stupni čtveřici těchto motorů, které všichni dobře známe z dob, kdy poháněly raketoplány. Dnes nás tedy čeká jistě pěkná několikaminutová podívaná okořeněná velkým množstvím vodní páry, která jako obvykle obklopí okolí testovacího stanoviště. Jelikož motory RS-25 spalují kapalný kyslík a vodík, nejsou jejich spaliny nijak nebezpečné. Ale pohled na spoutanou sílu motoru, který se na testovacím stanovišti různě třese je vždy velmi působivý.

Jiří Hošek o těchto zkouškách napsal ve svém tradičním čtvrtletním souhrnu:

Letové motory pro centrální stupeň se nachází na Stennisově vesmírném středisku a čekají na integraci nových řídicích jednotek ECU. Letová řídicí jednotka ECU FM2 (Engine Controller Unit Flight Motor 2) pro letový motor RS-25 č. 2045 byla úspěšně otestována při zážehu neletového motoru č. 0528 v délce trvání 500 sekund na tamním testovacím stanovišti A-1 dne 23. března. Další zážeh téhož neletového motoru, tentokrát s řídicí jednotkou FM3 určenou pro letový motor č. 2056, byl úspěšně proveden 23. května. Zážehový test s třetí letovou řídicí jednotkou FM4 je plánován na počátek července, a v létě má být proveden i test s poslední řídicí jednotkou FM5. Tyto jednotky mají být později integrovány do letových motorů č. 2058 a 2060. Následně budou všechny čtyři motory odeslány ze Stennisova střediska do Michoud Assembly Facility pro montáž do centrálního stupně, určeného k prvnímu letu rakety SLS.

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
http://www.collectspace.com/review/sls_rs25testing03-lg.jpg

ŽIVĚ: Testovací zážeh motoru pro SLS, 5.0 out of 5 based on 20 ratings
Pin It
(Visited 3 412 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (20 votes cast)
(Visited 3 412 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


31 komentářů ke článku “ŽIVĚ: Testovací zážeh motoru pro SLS”

  1. Alois napsal:

    Motory pro raketoplán byly konstruovány pro vícenásobné použití, to ale nepřichází v úvahu. Nejsou pro první stupeň zbytečný luxus ? Doufám, že po spotřebování zásob po raketoplánech budou nahrazeny jednodušší a tedy i levnější konstrukcí.

    • Dušan Majer napsal:

      Přesně tak, po vypotřebování současných zásob se postaví nové (tedy ony se začnou vyrábět ještě předtím než zásoby dojdou). Tyto nové motory mají být levnější právě proto, že budou jednorázově použitelné. Výhdodou je i to, že se motory nemusí tolik šetřit a mohou pracovat na vyšší výkon.

  2. Jiří Hošek napsal:

    Jestli to dobře chápu, tak zážeh byl uspíšen o jednu hodinu, tedy na 21:00 našeho času.
    https://twitter.com/NASAStennis

  3. Jirka napsal:

    To znamená, že řídicí jednotky dohromady s letovými exempláři motorů se otestují až všechny najednou při statickém zážehu celého centrálního stupně?

    • Jiří Hošek napsal:

      Ano, ale je změna v přiřazení řídicích jednotek k jednotlivým letovým motorům. Jednotka FM2 je zůstává přiřazena k motoru E2045, ale FM5 je nyní přiřazena k E2058, FM4 k E2056 a FM3 k E2060. Motor E2045 má být dodán do výrobního Michoudova střediska kolem 22. srpna, E2058 kolem 31. srpna, E2056 a E2060 kolem 26. září.
      Je změna i v dnes testované řídicí jednotce. Nakonec má být dnes testována řídicí jednotka FM5, která přeskočila FM4. FM4 bude testována v první polovině srpna. Plánovaná délka dnešního testu je 500 sekund.

      • Jiří Hošek napsal:

        Oprava věty “Motor E2045 má být dodán do výrobního Michoudova střediska kolem 22. srpna, E2058 kolem 31. srpna, E2056 a E2060 kolem 26. září.”

        Jde o data připravenosti letových motorů k instalaci, ale i poté zůstanou na Stennisově středisku až do doby připravenosti centrálního stupně. Fyzicky mají být motory přepraveny do MAF někdy na jaře příštího roku.

      • Pavel napsal:

        Ridici jednotka je neco mechanickeho nebo pocitac napojeny na senzory a ovladajici ventily?

  4. Jiří Hošek napsal:

    Další změna: aktuálně se zážeh plánován na 21:45 SELČ.

  5. Jiří Hošek napsal:

    Zážeh.

  6. Jiří Hošek napsal:

    A je hotovo. Test byl dokončen v plné délce.

  7. Vojta napsal:

    Paráda, už aby letěl. Akorát to trochu kazí fakt, že spaliny vycházející z trysky jsou průhledné, takže to nemá ten správný vizuální efekt. Těším se na metanové motory, to bude krásně modrý plamen.

  8. rhronza napsal:

    SLS bude impozantní raketa. Škoda že nebude umět přistávat…

    • Jaro Pudelka napsal:

      Elon by ju to naučil.

    • Roman L. napsal:

      Byla by sranda, kdyby první stupeň, který vynese náklad na téměř orbitální dráhu (aspoň to tak bude u EM-1) dokázal z té skoro orbitální rychlosti zbrzdit, neshořet a přistát 🙂

      • Vlastimil Pospíchal napsal:

        Tady je vidět rozdíl mezi skutečným prvním stupněm Falconu, který ani zdaleka nedosahuje orbitální rychlosti a de facto druhým stupěm SLS (prvním jsou SRB), který již orbitální rychlosti téměř dosahuje. Bylo by jistě zajímavé motory RS-25 nějak zachránit, ale zřejmě to není možné.

  9. Vlastimil Pospíchal napsal:

    Stejně si myslím, že koncept Koroljova je silně nadčasový a že tady bude ještě hodně dlouho. Současný zážeh motorů prvního i druhého stupně, druhý je podstatně slabší a hoří déle. Použití tří stejných stupňů (Delta 4 Heavy, Falcon Heavy) mi připadá jako krok stranou.

    Jak by asi vypadal ITS, který by měl po stranách 2-8 Falconů?

  10. Jiří Hošek napsal:

    Po třech zážezích neletového motoru RS-25 č. 2045 s letovými řídicími jednotkami ECU (23.3., 23.5., 25.7.) známe termín zážehu s poslední letovou řídicí jednotkou pro EM-1: 9.8.2017

Napište komentář k Vlastimil Pospíchal