Dnes ve 22:00 našeho času by mělo na Stennisově středisku dojít k zážehu motoru RS-25 pro raketu SLS. Půjde dokonce o předposlední zážehový test v rámci příprav na premiérovou misi rakety SLS – EM-1. Ta ponese na svém centrálním stupni čtveřici těchto motorů, které všichni dobře známe z dob, kdy poháněly raketoplány. Dnes nás tedy čeká jistě pěkná několikaminutová podívaná okořeněná velkým množstvím vodní páry, která jako obvykle obklopí okolí testovacího stanoviště. Jelikož motory RS-25 spalují kapalný kyslík a vodík, nejsou jejich spaliny nijak nebezpečné. Ale pohled na spoutanou sílu motoru, který se na testovacím stanovišti různě třese je vždy velmi působivý.
Jiří Hošek o těchto zkouškách napsal ve svém tradičním čtvrtletním souhrnu:
Letové motory pro centrální stupeň se nachází na Stennisově vesmírném středisku a čekají na integraci nových řídicích jednotek ECU. Letová řídicí jednotka ECU FM2 (Engine Controller Unit Flight Motor 2) pro letový motor RS-25 č. 2045 byla úspěšně otestována při zážehu neletového motoru č. 0528 v délce trvání 500 sekund na tamním testovacím stanovišti A-1 dne 23. března. Další zážeh téhož neletového motoru, tentokrát s řídicí jednotkou FM3 určenou pro letový motor č. 2056, byl úspěšně proveden 23. května. Zážehový test s třetí letovou řídicí jednotkou FM4 je plánován na počátek července, a v létě má být proveden i test s poslední řídicí jednotkou FM5. Tyto jednotky mají být později integrovány do letových motorů č. 2058 a 2060. Následně budou všechny čtyři motory odeslány ze Stennisova střediska do Michoud Assembly Facility pro montáž do centrálního stupně, určeného k prvnímu letu rakety SLS.
Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
http://www.collectspace.com/review/sls_rs25testing03-lg.jpg
Motory pro raketoplán byly konstruovány pro vícenásobné použití, to ale nepřichází v úvahu. Nejsou pro první stupeň zbytečný luxus ? Doufám, že po spotřebování zásob po raketoplánech budou nahrazeny jednodušší a tedy i levnější konstrukcí.
Přesně tak, po vypotřebování současných zásob se postaví nové (tedy ony se začnou vyrábět ještě předtím než zásoby dojdou). Tyto nové motory mají být levnější právě proto, že budou jednorázově použitelné. Výhdodou je i to, že se motory nemusí tolik šetřit a mohou pracovat na vyšší výkon.
Stejně je to plejtvání 🙂
Jojo, ubozí plejtvákovci…
Tak druhá možnost je uložit je do muzea. Ale to by bylo ještě větší plýtvání. A nápad uložit je, aby je někdo za čtyřicet let po jejich výrobě zkusil použít na něčem vícenásobně použitelném taky nebude nejlepším. To už se ukusilo s NK 33 a zub času se projevil.
Plejtváky v ČR nechceme!
Jestli to dobře chápu, tak zážeh byl uspíšen o jednu hodinu, tedy na 21:00 našeho času.
https://twitter.com/NASAStennis
A vida, díky!
To znamená, že řídicí jednotky dohromady s letovými exempláři motorů se otestují až všechny najednou při statickém zážehu celého centrálního stupně?
Ano, ale je změna v přiřazení řídicích jednotek k jednotlivým letovým motorům. Jednotka FM2 je zůstává přiřazena k motoru E2045, ale FM5 je nyní přiřazena k E2058, FM4 k E2056 a FM3 k E2060. Motor E2045 má být dodán do výrobního Michoudova střediska kolem 22. srpna, E2058 kolem 31. srpna, E2056 a E2060 kolem 26. září.
Je změna i v dnes testované řídicí jednotce. Nakonec má být dnes testována řídicí jednotka FM5, která přeskočila FM4. FM4 bude testována v první polovině srpna. Plánovaná délka dnešního testu je 500 sekund.
Oprava věty „Motor E2045 má být dodán do výrobního Michoudova střediska kolem 22. srpna, E2058 kolem 31. srpna, E2056 a E2060 kolem 26. září.“
Jde o data připravenosti letových motorů k instalaci, ale i poté zůstanou na Stennisově středisku až do doby připravenosti centrálního stupně. Fyzicky mají být motory přepraveny do MAF někdy na jaře příštího roku.
Ridici jednotka je neco mechanickeho nebo pocitac napojeny na senzory a ovladajici ventily?
Je to počítač, který řídí provoz motoru, sleduje jeho stav a komunikuje s letovými počítači rakety.
Asi to tady ještě nezaznělo. Tyto nové řídicí jednotky mají rok výroby 2017, jsou moderní a nemají technologickou vazbu na řídicí jednotky z doby raketoplánu.
Další změna: aktuálně se zážeh plánován na 21:45 SELČ.
Zážeh.
A je hotovo. Test byl dokončen v plné délce.
Když vidím test jednoho motoru, nedokážu si představit ten řev, který bude vydávat kompletní sestava SLS. Jasné, můžu si pustit start Saturnu V, ale prostě je to síla.
Plus dva motory SRB. Bude to masakr. 🙂
Paráda, už aby letěl. Akorát to trochu kazí fakt, že spaliny vycházející z trysky jsou průhledné, takže to nemá ten správný vizuální efekt. Těším se na metanové motory, to bude krásně modrý plamen.
Na plameny tam budou SRB.
SLS bude impozantní raketa. Škoda že nebude umět přistávat…
Elon by ju to naučil.
Byla by sranda, kdyby první stupeň, který vynese náklad na téměř orbitální dráhu (aspoň to tak bude u EM-1) dokázal z té skoro orbitální rychlosti zbrzdit, neshořet a přistát 🙂
Tady je vidět rozdíl mezi skutečným prvním stupněm Falconu, který ani zdaleka nedosahuje orbitální rychlosti a de facto druhým stupěm SLS (prvním jsou SRB), který již orbitální rychlosti téměř dosahuje. Bylo by jistě zajímavé motory RS-25 nějak zachránit, ale zřejmě to není možné.
Stejně si myslím, že koncept Koroljova je silně nadčasový a že tady bude ještě hodně dlouho. Současný zážeh motorů prvního i druhého stupně, druhý je podstatně slabší a hoří déle. Použití tří stejných stupňů (Delta 4 Heavy, Falcon Heavy) mi připadá jako krok stranou.
Jak by asi vypadal ITS, který by měl po stranách 2-8 Falconů?
Po třech zážezích neletového motoru RS-25 č. 2045 s letovými řídicími jednotkami ECU (23.3., 23.5., 25.7.) známe termín zážehu s poslední letovou řídicí jednotkou pro EM-1: 9.8.2017
Díky za info, to bude pěkný den, protože SpaceX plánuje na pozítří statický zážeh Falconu 9. 🙂
Ano, vím o tom 🙂
Poslední zážeh motoru RS-25 č. 0528 v rámci příprav na misi EM-1 dnes v 22:00 našeho času opět v živém přenosu.
https://twitter.com/NASAStennis
Díky za info, asi to bude vysílat NASA TV, že? No každopádně založím článek a do něj pak podle aktuálního stavu vložím přehrávač.