sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Hlídač jaderných explozí poletí na Atlasu V

Družice schopná detekovat jaderné výbuchy poletí společně s několika dalšími experimenty přímo na geostacionární dráhu ve výšce zhruba 36 000 kilometrů. O start v červnu 2019 se postará nejsilnější verze rakety Atlas V – americké letectvo před několika dny rozhodlo o tom, že využije právě služeb firmy United Launch Alliance. Ke slovu se tak dostane relativně málo využívaná verze osazená pěti pomocnými urychlovacími bloky a pětimetrovým aerodynamickým krytem, která zatím absolvovala jen sedm startů, přičemž Atlas V už má za sebou 71 misí.

Za misi označovanou jako Space Test Program 3 bude vyplacena fixní částka, kterou známe – jde přesně o 191 141 581 dolarů. Jde o třetí díl z programu National Security Space, ve kterém se společně utkaly nabídky SpaceX a United Launch Alliance, přičemž první dva díly (kontrakty na vypuštění družic GPS) získala SpaceX. Ta svou lákavou cenovou politikou zažehla velmi zajímavý konkurenční boj s firmou ULA v oblastech, kde se výkony obou společností téměř vyrovnávají.

Premiérový start Falconu Heavy přijde až na konci letošního roku
Premiérový start Falconu Heavy přijde až na konci letošního roku
Zdroj: http://i.ytimg.com/

U těžších nákladů ale SpaceX zatím nedokáže zajistit jejich doručení na přesně požadovanou dráhu. Chystá se sice silný Falcon Heavy, ale firma zatím nedokáže garantovat, že by dokázala dopravit náklad přímo na geostacionární dráhu. Ještě totiž žádnou takovou misi nerealizovala a Falcon Heavy stále čeká na svou premiéru. Na poli letů přímo na geostacionární dráhu tak ULA i nadále drží monopol. Mise STP-3 bude duální start, při kterém společně poletí primární nálad označovaný jako Space Test Program Satellite 6 (STPSat 6) a s ním i vylepšený adaptér pro sekundární náklad schopný pojmout až šest malých spolucestujících.

Podle dohody musí Atlas V vynést náklad v hmotnostním rozmezí 3260 – 4550 kilogramů přímo na geosynchronní dráhu skloněnou vůči rovníku o 0°. Přesná hmotnost nákladu ještě bude upřesněna podle toho, jaký sekundární náklad bude vybrán. ULA už má zkušenosti s dopravou nákladu přímo na geostacionární dráhu. Během dosavadních 119 startů (Atlasy i Delty) na tuto dráhu vypustila již sedm nákladů – všechny pro Národní průzkumný úřad (NRO) a americké letectvo. Ještě předtím, než ULA vznikla, zvládly horní stupně Centaur podobných misí ještě mnohem více.

Archivní snímek stupně Centaur během převozu na rampu
Archivní snímek stupně Centaur během převozu na rampu
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Přímá cesta na geostacionární dráhu je komplexní a vyžaduje celkem tři zážehy horního stupně. První dosáhne parkovací oběžné dráhy, druhý dráhu protáhne a dosáhne dráhy přechodové ke geostacionární (kde většinou úkoly raket končí a náklad se uvolňuje), následuje zhruba pětihodinová přeletová fáze a konečně třetí zážeh zakulatí oběžnou dráhu a sníží sklon vůči rovníku na nulu. Družice se tak může uvolnit na dráze, na které jeden oběh trvá stejně dlouho, jako otočka Země kolem osy. Oproti satelitům vypuštěným na dráze přechodové ke geostacionární mají jejich kolegové, kteří se vydají přímo na geostacionární dráhu velkou výhodu v tom, že nemusí používat vlastní motory k tomu, aby se dostaly tam, kam mají. Horní stupeň Centaur by měl po uvolnění nákladu provést dodatečný manévr, který jej pošle na bezpečnou dráhu nad tou geostacionární.

Původní koncept projektu LCRD počítal s letem na družicí od Space Systems / Loral
Původní koncept projektu LCRD počítal s letem na družicí od Space Systems / Loral
Zdroj: http://spaceflight101.com

Ale pojďme k nákladu, který je u této mise asi nejzajímavější. STPSat 6 ponese přístroj SABRS 3 (Space and Atmospheric Burst Reporting System 3), který bude provozovat Národní úřad pro jadernou bezpečnost (National Nuclear Security Administration) a demonstrátor laserové komunikace LCRD. Kromě hlavního nákladu poletí sekundární družice, které vybere americké ministerstvo obrany. Konkrétní projekty budou oznámeny nejdříve rok před startem.

SABRS 3 je součástí americké detekční sítě Nuclear Detonation Detection System, která poskytuje téměř v reálném čase možnost celosvětově zachytit a lokalizovat jakoukoliv jadernou explozi v zemské atmosféře nebo blízkém vesmíru. Očekává se, že družice by se měla usadit mezi 80. a 120. poledníkem západní délky a měla by zde fungovat po dobu osmi let.

Teoretická podoba družice STPSat 6
Teoretická podoba družice STPSat 6
Zdroj: http://spacenews.com

Zařízení LCRD by mělo poskytnout toužebně očekávaný posun ve vývoji technologií schopných odesílat a přijímat data s rychlostí 10× – 100× vyšší než dnes, kdy se komunikuje pomocí rádiových vln. Tato technologie by mohla v budoucnu najít uplatnění v mnoha projektech včetně pilotované výpravy k Marsu, kde bude vysokorychlostní připojení nutností. O výrobu družice STPSat 6 se postará výhradně firma Orbital ATK, která kromě stavby zajistí i její testování, přesun i zkoušky na oběžné dráze.

Delta IV Heavy startuje s NROL-37
Delta IV Heavy startuje s NROL-37
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Americké letectvo navíc otevřelo dalších pět výzev, ve kterých se mohou SpaceX a ULA utkat. Najdeme mezi nimi vypuštění dalších tří družic GPS, ale i dvě mise mířící v roce 2020 přímo na geostacionární dráhu. Konkrétně jde třeba o projekt WFOV (Wide Field of View) určený ke zkouškám technologií pro včasnou detekci před vypuštěním nepřátelských střel. Letectvo bude přijímat návrhy do 14. srpna a očekává se, že k oznámení výsledků dojde během půl roku.

Do budoucna se počítá s vypsáním dalších pěti výzev pro mise NROL-85, NROL-87 s NROL-107, SBIRS-GEO s AFSPC 44, AFSPC 52 a GPS 3-07. Všechny tyto starty pokrývají potřeby amerického letectva do roku 2020 až na tři starty s velkými družicemi pro NRO, o které se SpaceX neuchází a které dostane Delta IV Heavy. Očekává se, že k těmto startům by mohlo dojít na začátku dvacátých let.

Aktuální oznámení přišlo jen pár týdnů poté, co letectvo oznámilo, že vynesení komunikační družice AEHF-6, která by měla odolat i následkům jaderné války zajistí Atlas V v konfiguraci 551 a vylepšený AEHF-5 se přesune z verze 541 na 551.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/…/06/av_muos5_l5624201662336PM63.jpg
http://i.ytimg.com/vi/4Ca6x4QbpoM/maxresdefault.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/10/OVI.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/06/nasa-laser-demo.jpg
http://spacenews.com/…/Screen-Shot-2015-08-26-at-11.38.24-AM-879×394.png
http://spaceflightnow.com/…/NROL_37_REMOTE_Alex_Polimeni_22.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka
Jirka
7 let před

Opticka komunikace by mohla fungovat slusne ve vesmiru, ale pro poslednich 100 km nevim, nezhati to pocasi? Free air optika ma s pocasim zasadni problem. Mozna pro kom. Zeme – obezna draha lepe zustat u mikrovln.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před

„jde přesně o 191 141 581 dolarů“ Fascinují mne tyhle ceny u veřejných zakázek dopočítané na cent. Částka má asi vytvořit dojem, že daňový poplatník nebyl ošizen. Nebo má snad někdo dojem, že částka 191141582,50
by už byla neúnosně vysoká? 🙂
Pokud ale dobře počítám (odhaduji), tak v budoucnu by měl nosič FH tyto zakázky převzít ( 62 milionů dolarů za start F9, k tomu dva stupně po 40ti až 50ti milionech).

jakubv
jakubv
7 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Obávám se, že s tím FH to nebude tak jednoduché. ULA má výhodu, že má velmi precisní druhý/třetí stupeň, Centaur, který umí družici precizně umístit na GEO a ne jen na GTO, jako to doposud dělá F9 a družice se musí následně dopravit na GEO sama.
Druhý stupeň F9 se obávám nemé ani dostatek výkonu, ani dostatečnou přesnost navedení, aby tuto práci zvládnul, i kdyby mu výrazně pomohl FH, který navede družici na GTO a na druhý stupeň by zbyla jen poslední část s úpravou na GEO.

Ale nechme se překvapit, třeba SpaceX s FH představí vylepšený 2st, který to následně dokáže včetně uklizení vyhořelého stupně bezpečně za GEO

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  jakubv

Bohužel máte pravdu. FH má sice oproti Atlasu přebytek výkonu, ale pouze na prvním stupni. Možná by dokázal navést podobnou družici na GEO, ale musel by obětovat centrální stupeň a bez crossfeed je otázka, kam by dopadly boostery (podle mě do moře a tam je jen jedna plošina). Pro Falcon Heavy bude silnější horní stupeň (i kdyby jen s většími nádržemi) brzy nutností.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpověď  jakubv

Díky za reakci. Oba jste mne přesvědčili a „rozkopali“ moji zjednodušenou představu o FH. 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.