sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

ESA

Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Pohled do útrob evropského servisního modulu

V montážní hale firmy Airbus v německých Brémách vzniká letový exemplář servisního modulu americké lodi Orion pro její první misi – EM-1. Servisní modul zajistí dodávky energie, vody, kyslíku a dusíku, obstará i pohon lodi a postará se také o tepelnou kontrolu. Na fotce vidíme modrý kruhový rám, který drží celou konstrukci, aby k ní měli technici dobrý přístup. Žluté stahovací pásky mají za úkol udržet na místě všech 11 kilometrů kabelů, které propojují tisíce jednotlivých dílů, přičemž pásky budou před letem odstraněny. Za červenými kryty se nachází osm trysek R-4D-11 s tahem 490 N od firmy Aerojet.

Vizualizace evropského servisního modulu pro americkou loď Orion.
Vizualizace evropského servisního modulu pro americkou loď Orion.
Zdroj: https://airbusdefenceandspace.com

O tom, že stavba letového exempláře servisního modulu pro misi EM-1 nabírá zpoždění, psal už na začátku dubna ve svém tradičním rekapitulačním článku kolega Jiří Hošek: „Ředitel pilotovaných letů a průzkumu ESA David Parker oznámil 3. února, že letový servisní modul ESM1 má další zpoždění a místo původně plánovaného ledna (a později odhadnutého dubna) jej bude ESA schopna dodat do NASA až ke konci letošního roku. ESM1 je dlouhodobě kritickým rizikovým prvkem v celém harmonogramu příprav na misi EM-1.“

ESA si je zřejmě dobře vědoma toho, že na jejích bedrech leží osud mise EM-1. Na svém webu totiž už výše přiložené fotky uvádí, že technici na modulu pracují ve třech směnách, aby stíhali všechny termíny a v prosinci by měl dokončený díl vyrazit na letiště v Brémách, odkud se vydá do Spojených států.

Pohled na horní část letového exempláře evropského servisního modulu pro loď Orion.
Pohled na horní část letového exempláře evropského servisního modulu pro loď Orion.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com/
Pohled na horní část letového exempláře evropského servisního modulu pro loď Orion.
Pohled na horní část letového exempláře evropského servisního modulu pro loď Orion.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com/
Letový exemplář evropského servisního modulu pro loď Orion.
Letový exemplář evropského servisního modulu pro loď Orion.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com/

Zdroje informací:
http://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…/orion_frame_work/16995485-1-eng-GB/Orion_frame_work.jpg
https://airbusdefenceandspace.com/wp-content/orion/resources/img/04_ESM.png
https://c1.staticflickr.com/5/4238/35176296111_554eabe2a0_b_d.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4197/34496049293_ed50c9f4a7_b_d.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4236/34496048843_95b23a842e_b_d.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Štěpán
Štěpán
8 let před

je tam špatně spojka „ale“ 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Štěpán

Díky, opraveno.

Štěpán
Štěpán
8 let před
Odpověď  Štěpán

Vím že jsme to už řešili, ale chce to novou anketu…

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Štěpán

Bude možná příští týden.

ptpc
ptpc
8 let před

Ak je to teda pravda a pracuje sa na tom v troch smenách tak by som to hodnotil že konečne. Ale na druhej strane to chválim…

tyčka
tyčka
8 let před
Odpověď  ptpc

Až budete bydlet v bytě, kde u sousedů každou chvíli probíhají rekonstrukční práce – tak poznáte, proč jsou noční směny u mnoha lidí tak nepopulární.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.