sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Éra znovupoužitelnosti Falconů 9 je těsně za dveřmi

Internetová veřejnost momentálně ve spojitosti s firmou SpaceX prožívá hlavně nejbližší chystanou misi. Při ní Falcon 9 vynese telekomunikační družici Echostar 23 a první stupeň se při ní nebude snažit o přistání, protože náklad je příliš těžký. Ale je na čase začít naše čtenáře připravovat na misi příští, která si právem zaslouží mimořádnou pozornost. Družice SES-10 je relativně běžným telekomunikačním satelitem, ale přesto se na jeho start bude dívat mnohem více lidí. Zkušení matadoři už vědí a i nováčci možná začínají tušit – tuhle družici vynese Falcon 9, který poprvé v historii použije již jednou letěný stupeň.

Gwynne Shotwell
Gwynne Shotwell
Zdroj: https://gigaom2.files.wordpress.com

K tématu znovupoužitelnosti se vyjádřila i ředitelka SpaceX – Gwynne Shotwell. Její slova na Twitteru prezentoval Peter B. de Selding. První tweet odpovídá na otázku,jak dlouho trvá příprava prvního stupně na nový let. Podle ředitelky SpaceX to byly v případě prvního exempláře čtyři měsíce. Dá se předpokládat, že časem SpaceX tuto dobu zkrátí, až získá více zkušeností.

Zároveň se dozvídáme, že by k tomuto historickému startu mohlo dojít ještě v březnu. To je ale poměrně smělé prohlášení, protože mise Echostar 23 je zatím plánována na 14. března a aby se stihl březnový termín i u SES-10, musela by SpaceX hodně zabrat. Ale i když tento start sklouzne na duben, nic to nemění na tom, že čekání se bude počítat už jen v řádu týdnů.

Druhá zpráva se točí kolem letošních plánů na znovupoužitelnost prvních stupňů Falconu 9. Gwynne Shotwell oznámila, že SpaceX by v letošním roce ráda provedla šest startů již jednou použitých stupňů. Za zmínku stojí i začátek tweetu – SpaceX investuje do svých startovních ramp stovky milionů dolarů, aby stihla splnit všechny své závazky vůči zákazníkům.

Zdroje informací:
https://twitter.com/pbdes/status/839600968404713472
https://twitter.com/pbdes/status/839598801375608832
http://forum.kosmonautix.cz/forum/viewtopic.php?f=87&t=1967&start=20#p75699

Zdroje obrázků:
https://gigaom2.files.wordpress.com/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
RiMr
RiMr
7 let před

„Ale i když tento start sklouzne na březen“

Asi na duben, že?

Současná pauza je nepříjemná, po tom prvotním očekávání, že se za dva týdny poletí najednou díra jak víte co… A vím, že je to způsobené obsazeným rangem, ale… to bude přece jen horší…

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  RiMr

Pravda. Díky, opraveno.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před

Teprve úspěšný start znovupoužitého stupně bude potvrzením revoluce v dobývání kosmu. Pro mne osobně je to jasně víc než start FH. Těším se jako malý kluk.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

A hlavně je to blíž než FH. 🙂

Peter P
Peter P
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Falcon 9 ma uz za sebou staticky zazeh
https://spaceflightnow.com/2017/03/10/falcon-9-rocket-performs-static-fire-test/ cize dalsi start sa blizi 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Peter P

Ano, zítra k tomu vydáme článek. 😉

Omni
Omni
7 let před

Dobrý den, děkuji za článek a prosím o vysvětlení věty: „Při ní Falcon 9 vynese telekomunikační družici Echostar 23 a první stupeň se při ní nebude snažit o přistání, protože náklad je příliš těžký.“

Nějak mi uniká,jaký má vliv tíha nákladu na to, co se děje s odděleným prvním stupněm. Děkuji za vysvětlení.

Mnauprsk
Mnauprsk
7 let před
Odpovědět  Omni

U těžších nákladů musí dosáhnout první stupeň vyšší rychlosti a zbude mu méně paliva.

Omni
Omni
7 let před
Odpovědět  Mnauprsk

No vlastně! Díkes! 😉

Gray_Fox
Gray_Fox
7 let před
Odpovědět  Mnauprsk

Vyšší rychlost nepotřebuje, ta je dána parametry cílové orbity…radši bych to vztahoval ke změně hybnosti…čím těžší náklad, tím obtížněji potřebnou rychlost získá, dle 2. Newtonova pohybového zákona..

Vojta
Vojta
7 let před
Odpovědět  Gray_Fox

Potřebuje i vyšší rychlost, protože druhý stupeň může nákladu udělit jen omezenou změnu hybnosti.
S hybností prvního stupně (respektive celé sestavy) máte samozřejmě pravdu také, ale není to tak znatelné, protože hmotnost sestavy, dokonce i těsně před vyhořením prvního stupně, je oproti hmotnosti nákladu obrovská. U druhého stupně je to mnohem větší podíl.

jelen
jelen
7 let před
Odpovědět  Omni

Ono to asi není v rychlosti ale v tom že těžký náklad potřebuje více paliva a jelikož nádrže jsou stejné tak nezbyde těch cca 30% potřebných pro zpětný manévr – tj. zpomalení a přistání

Ujo
Ujo
7 let před
Odpovědět  jelen

Myslím, že se vždy hovořilo o jiných číslech. O zhruba 30% se nižuje nosnost Falcona 9 v případě uskutečnění přistání. Jinak minimální množství paliva, potřebné pro přistávací manévr, je asi 5%. V posledních sekundách behu motorů nastává maximální akcelerace (raketa je prázdná a tudíž lehká, zatímco výkon motoru je stále maximální), proto nevypotřebování i posledního zbytku paliva v nádrži rapidně sníží nosnost.

JosVerstapen
JosVerstapen
7 let před

Dobrý den,
nejsem si jist zda-li je ta informace ohledně investic do startovních ramp v řádů stovek milionu dolarů správné číslo není to o řád méně.
Nejsem si jist, že by SpaceX mohlo tuto částku schopna investovat.
Nemyslím ani své finanční prostředky, ale cizí to mě připadá divné.

Jinak děkuji za skvělé informace, za pár let to bude naprostá rutina více použitelné stupně raket 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  JosVerstapen

Jak jsme koupili, tak prodáváme. 🙂

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpovědět  JosVerstapen

Už jsem to také diskutoval s několika lidmi. Všem se zdá, že je tam nula navíc. 🙂

zvejkal
zvejkal
7 let před

Sa tesim.

https://kosmonautix.cz/2017/03/09/era-znovupouzitelnosti-falconu-9-je-tesne-za-dvermi/