Internetová veřejnost momentálně ve spojitosti s firmou SpaceX prožívá hlavně nejbližší chystanou misi. Při ní Falcon 9 vynese telekomunikační družici Echostar 23 a první stupeň se při ní nebude snažit o přistání, protože náklad je příliš těžký. Ale je na čase začít naše čtenáře připravovat na misi příští, která si právem zaslouží mimořádnou pozornost. Družice SES-10 je relativně běžným telekomunikačním satelitem, ale přesto se na jeho start bude dívat mnohem více lidí. Zkušení matadoři už vědí a i nováčci možná začínají tušit – tuhle družici vynese Falcon 9, který poprvé v historii použije již jednou letěný stupeň.
K tématu znovupoužitelnosti se vyjádřila i ředitelka SpaceX – Gwynne Shotwell. Její slova na Twitteru prezentoval Peter B. de Selding. První tweet odpovídá na otázku,jak dlouho trvá příprava prvního stupně na nový let. Podle ředitelky SpaceX to byly v případě prvního exempláře čtyři měsíce. Dá se předpokládat, že časem SpaceX tuto dobu zkrátí, až získá více zkušeností.
Zároveň se dozvídáme, že by k tomuto historickému startu mohlo dojít ještě v březnu. To je ale poměrně smělé prohlášení, protože mise Echostar 23 je zatím plánována na 14. března a aby se stihl březnový termín i u SES-10, musela by SpaceX hodně zabrat. Ale i když tento start sklouzne na duben, nic to nemění na tom, že čekání se bude počítat už jen v řádu týdnů.
@SpaceX's Shotwell: Took us 4 months to refurbish the stage that we'll refly at end of this month. Going forward, it'll be sub that.#SATShow
— Peter B. de Selding (@pbdes) March 8, 2017
Druhá zpráva se točí kolem letošních plánů na znovupoužitelnost prvních stupňů Falconu 9. Gwynne Shotwell oznámila, že SpaceX by v letošním roce ráda provedla šest startů již jednou použitých stupňů. Za zmínku stojí i začátek tweetu – SpaceX investuje do svých startovních ramp stovky milionů dolarů, aby stihla splnit všechny své závazky vůči zákazníkům.
@SpaceX Shotwell: We're investing 100s of millions in launch sites to catch up on schedule. We'll refly 6 boosters this yr.#SATShow
— Peter B. de Selding (@pbdes) March 8, 2017
Zdroje informací:
https://twitter.com/pbdes/status/839600968404713472
https://twitter.com/pbdes/status/839598801375608832
http://forum.kosmonautix.cz/forum/viewtopic.php?f=87&t=1967&start=20#p75699
Zdroje obrázků:
https://gigaom2.files.wordpress.com/
„Ale i když tento start sklouzne na březen“
Asi na duben, že?
Současná pauza je nepříjemná, po tom prvotním očekávání, že se za dva týdny poletí najednou díra jak víte co… A vím, že je to způsobené obsazeným rangem, ale… to bude přece jen horší…
Pravda. Díky, opraveno.
Teprve úspěšný start znovupoužitého stupně bude potvrzením revoluce v dobývání kosmu. Pro mne osobně je to jasně víc než start FH. Těším se jako malý kluk.
A hlavně je to blíž než FH. 🙂
Falcon 9 ma uz za sebou staticky zazeh
https://spaceflightnow.com/2017/03/10/falcon-9-rocket-performs-static-fire-test/ cize dalsi start sa blizi 🙂
Ano, zítra k tomu vydáme článek. 😉
Dobrý den, děkuji za článek a prosím o vysvětlení věty: „Při ní Falcon 9 vynese telekomunikační družici Echostar 23 a první stupeň se při ní nebude snažit o přistání, protože náklad je příliš těžký.“
Nějak mi uniká,jaký má vliv tíha nákladu na to, co se děje s odděleným prvním stupněm. Děkuji za vysvětlení.
U těžších nákladů musí dosáhnout první stupeň vyšší rychlosti a zbude mu méně paliva.
No vlastně! Díkes! 😉
Vyšší rychlost nepotřebuje, ta je dána parametry cílové orbity…radši bych to vztahoval ke změně hybnosti…čím těžší náklad, tím obtížněji potřebnou rychlost získá, dle 2. Newtonova pohybového zákona..
Potřebuje i vyšší rychlost, protože druhý stupeň může nákladu udělit jen omezenou změnu hybnosti.
S hybností prvního stupně (respektive celé sestavy) máte samozřejmě pravdu také, ale není to tak znatelné, protože hmotnost sestavy, dokonce i těsně před vyhořením prvního stupně, je oproti hmotnosti nákladu obrovská. U druhého stupně je to mnohem větší podíl.
Ono to asi není v rychlosti ale v tom že těžký náklad potřebuje více paliva a jelikož nádrže jsou stejné tak nezbyde těch cca 30% potřebných pro zpětný manévr – tj. zpomalení a přistání
Myslím, že se vždy hovořilo o jiných číslech. O zhruba 30% se nižuje nosnost Falcona 9 v případě uskutečnění přistání. Jinak minimální množství paliva, potřebné pro přistávací manévr, je asi 5%. V posledních sekundách behu motorů nastává maximální akcelerace (raketa je prázdná a tudíž lehká, zatímco výkon motoru je stále maximální), proto nevypotřebování i posledního zbytku paliva v nádrži rapidně sníží nosnost.
Dobrý den,
nejsem si jist zda-li je ta informace ohledně investic do startovních ramp v řádů stovek milionu dolarů správné číslo není to o řád méně.
Nejsem si jist, že by SpaceX mohlo tuto částku schopna investovat.
Nemyslím ani své finanční prostředky, ale cizí to mě připadá divné.
Jinak děkuji za skvělé informace, za pár let to bude naprostá rutina více použitelné stupně raket 🙂
Jak jsme koupili, tak prodáváme. 🙂
Už jsem to také diskutoval s několika lidmi. Všem se zdá, že je tam nula navíc. 🙂
Sa tesim.