Wall Street Journal přišel před pár dny se zprávou, která odhalila problém, o kterém se dříve veřejně prakticky nevědělo. Jde o to, že vládní vyšetřovatelé vydali zprávu, ve které vyjádřili znepokojení týkající se motorů Merlin. Na lopatkách jejich turbočerpadel se totiž prý objevují malé praskliny, které by mohly způsobit havárii. Podle českého portálu elonx.cz už SpaceX o tomto problému ví několik měsíců a pracuje na jeho odstranění. Další informace pak na našem diskusním fóru doplnil uživatel Pospíšil – „Pracujeme na úpravě konstrukce, abychom trhlinám zcela zabránili. Toto bude součástí poslední konstrukční iterace Falconu 9. SpaceX ve spolupráci s NASA připravil plán na kvalifikaci motorů pro pilotované lety,“ uvedl John Taylor ze SpaceX. To by znamenalo, že se konstrukční změny uplatní v závěrečné verzi Falconu 9, která se označuje jako Block 5. Tato verze by teoreticky mohla letět ještě letos.
Pokud pomineme selhání jednoho motoru Merlin při startu mise CRS-1, byly motory SpaceX vždy spolehlivé a to jich na každé raketě letí rovných deset. Když uvážíme, kolik testovacích zážehů motory absolvují před vlastní kosmickou misí (a některé i po přistání), vyjde nám, že motory zvládají i opakovaný provoz bez problémů. I kdyby se tedy praskliny na lopatkách objevovaly, zřejmě nepředstavují větší bezpečnostní riziko. Ačkoliv je vhodné problém vyřešit, nedá se očekávat, že by se kvůli němu odkládaly starty.
SpaceX není na hledání problému sama, ale na pomoc si vzala i odborníky z NASA. Ostatně k tématu se vyjádřil i dočasný administrátor NASA, Robert Lightfoot. Ten potvrdil spolupráci mezi NASA a SpaceX při řešení tohoto problému a poznamenal, že vyšetřování se už dostalo do fáze, ve které už se ví, jak problém odstranit. NASA zároveň požaduje, aby se problém vyřešil do doby, než začne SpaceX vynášet astronauty. Jelikož pilotované lodě mají od začátku létat na Falconu 9 Block 5, mělo by to být vyřešeno.
Zdroje informací:
https://www.wsj.com/
http://www.elonx.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://www.theverge.com/
Zdroje obrázků:
http://www.spacex.com/sites/spacex/files/100th_m1d_4_engine28.jpg
2.odstavec, 1.veta-Falcon 9 ma 10motoru? 8jich je v kruhu a posledni uprostred, ne?
Desátý je na horním stupni. 😉
Merlin 1D Vac má „střeva“ poměrně podobná klasickému Merlinu 1D z prvního stupně a tento problém se tedy může týkat i jej.
Chtěl jsem okomentovat přesně tu samou věc, než mi došlo, že je další motor i ve druhém stupni 🙂
no jasne 😀
V pořádku. 😉
Ano, již mnoho motorů bylo použito a mají vysokou spolehlivost. Otázkou ovšem je, jestli se praskliny nezačínali objevovat v poslední době, kdy se různými úpravami snaží z motorů dostat maximu a možná jedou až příliš na hraně. Tak, ale snad spacex ví co dělá 🙂
To samozřejmě nevíme (a tipuju, že se takovéhle detaily ven nedostanou), ale řekl bych, ež i v takovém případě by se stále nic nedělo, protože právě ty nejzatlačenější k hraně máme nejdůkladněji otestované – viz poletové zážehy.
Opravit a letíme 🙂
Praskliny se prece objevujou na cerpadlech u vsech raketovejch motoru…Ale nikdo to neresi protoze po jednom startu spadnou do more
SpaceX to musi resit kvuli znovupouzitelnsti.Moc jim fandim -je uzasny sledovat jak soukroma firma prepisuje dlouhe dejiny raketoveho inzenyrsvi
Je to tak, navíc SpaceX ukazuje, že návrh byl dostatečně robustní na to, aby zvládal i opakovanou zátěž bez ohledu na praskliny.
Ne tak docela neřeší/neřešil – podobné praskliny na lopatkách terbokompresorů byly nacházeny i při poletové kontrole / generálce motorů SSME z raketoplánů.
Je to logické. I krystalická mřížka má své limity a proto bezpečnostní koeficient není nikdy 1
Ano to je pravda na to jsem nepomyslel… Ale oni je myslim menily po kzdem letu ne?
Pokud vím, tak se po letu vymontovaly, provedla se údržba (v případě potřeby generálka) a pak se namontovaly do stroje, který je zrovna potřeboval. Rozhodně je po každém použití nevyhazovaly (definitivně naposled se proletí až na SLS), ale jak často se měnila turbína kompresoru a další drobnější díly, to netuším.
Literárně-technická, SpaceX „nepřepisuje dějiny“. Ty zůstávají v původní, nezměněné platnosti. Ale píše „novou kapitolu“. Hodně napínavou a vzrušující, ale pořád postavenou na „původním ději“. Závěry Ciolkovského, Obertha a dalších pořád platí 🙂
Přesně. Dík, že je tu i někdo další, kdo nemá rád tenhle hokejistický nesmysl. Normální lidi píšou další kapitolu dějin. Přepisovat dějiny budeme možná umět až když vymyslíme stroj času. A ani pak se vlastně možná nebudou dát změnit. Viz skvělý film Twelve monkeys(Dvanáct opic).
Dějiny se přepisují neustále, protože stále bohužel platí, že je píší vítězové.
Nejedná se o turbokompresor (ten u tohoto typu motoru není), ale o turbočerpadlo.
Díky za upozornění, opraveno.
Nechci být skeptik, ale to opotřebení se projeví až časem, dobre ze to zjistili už teď. Jednou boeingu 747 explodoval motor, právě kvůli turbočerpadlu… Ale SpaceX to zvládne! 🙂
Ještě nejsou tak daleko jako Rolls-Royce při výrobě svých motorů pro dopravní letadla. Každá lopatka kompresoru jejich motoru je z jednoho jediného monokrystalu! Pevnost a odolnost je pak úplně někde jinde. Ale asi i ta cena.
Nejen RR, monokrystaly jsou důvod, proč Čína pořád kupuje motory do stíhaček v Rusku.
Jo a v ČR to taky umíme 😀
Prosím o info k tomu monokrystalu. Z jakého materiálu jsou ty lopatky? Je někde podrobnější popis výroby těch lopatek?
Materiál netuším. Jsou to slitiny, jejichž složení si výrobci dost střeží. O tom monokrystalu povídá inženýr tady: čas 10:35:
https://www.youtube.com/watch?v=MQlgK5QOu-4
Já si nejsem jist, jestli je to srovnatelné… Že oboje má nějaké lopatky ještě neznamená, že obojí vypadá stejně a dá se to vyrobit stejně. Třeba ty raketové rotory se nevyrábějí lopatku po lopatce, takže byste je zcela stejným způsobem vyrábět nemohl.
Jistě že ne. Lopatky lezeckých turbín musí mít životnost od tisíců po desetitisíce hodin provozu, u raketových motorů max. desítky minut.
Mně šlo hlavně o to, že ten výsledek u raketového motoru vypadá nějak takhle: http://www.metalexmfg.com/images/spaceshuttle-1-lg.jpg
Zjevně to nepůjde vyrobit úplně stejně, jako v tom videu.
Turbočerpadla raketových motorů jsou mnohem menší, mají tedy mnohem vyšší otáčky a také nižší životnost – počítám, že jsou projektovány jen na několik desítek hodin provozu.
Turbocerpadlo Merlinu: http://www.barber-nichols.com/sites/default/files/wysiwyg/images/merlin_turbopump.jpg