sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Pět tun zásob na ISS za jediný den

Posádka na ISS zažila opravdu velmi rušných 24 hodin. Během takto krátkého časového rámce se k Mezinárodní vesmírné stanici připojily hned dvě zásobovací lodě – Dragon CRS-10 od SpaceX a ruský Progress MS-05. Původně měl být mezi oběma stroji o den větší rozestup, ale středeční přibližování Dragonu se muselo zastavit kvůli chybným údajům, které dostal palubní počítač. Obě lodě dovezly na stanici srovnatelné množství zásob – okolo dvou a půl tuny, takže posádka má o pět tun nákladu více, než před několika hodinami. V dnešním článku si připojení obou lodí připomeneme.

Neobvyklý úhel pohledu na připojovaný Dragon.
Neobvyklý úhel pohledu na připojovaný Dragon.
Zdroj: http://forum.nasaspaceflight.com/

Dragon od SpaceX se připojuje na dokovací port CBM (Common Berthing Mechanism) v americké části stanice. Tento port má výhodu v tom, že poskytuje široký průlez, který umožní transport velkého nákladu. Nevýhodou je, že se na tento port nemůže loď připojit automaticky. Dragon tak musí být vždy (podobně jako japonská HTV nebo soukromá Cygnus) zachycen staniční robotickou paží. Loď se přiblížila na deset metrů ke stanici, deaktivovala své manévrovací trysky a astronauti Thomas Pesquet a Shane Kimbrough mohli s pomocí dálkového ovládání zachytit Dragona. K záchytu došlo včera v 11:44 našeho času.

Pak bylo řízení ramene předáno pozemnímu středisku, které dopravilo Dragon ke spodnímu portu na modulu Harmony. O pevné spojení se postaralo 16 automatických šroubů, které na měsíc hermeticky připojily Dragon k ISS. Po měsíci se Dragon od ISS oddělí a jelikož disponuje tepelným štítem, dopraví na Zemi především výsledky experimentů, se kterými přistane v Tichém oceánu.

Dalo by se říci, že ve čtvrtek měli službu především astronauti v západním segmentu stanice, zatímco v pátek čekalo něco podobného na jejich kolegy z ruského segmentu. Je ale pravda, že to měli v mnoha ohledech jednodušší. Lodě Progress se připojují na port označovaný jako SSVP-G4000, který umožňuje automatické připojování zásobovacích (i pilotovaných) lodí. Progress MS-05 se ke staničnímu modulu Pirs připojil v pátek 24. února v 9:30 našeho času.

Aktuální rozložení lodí u ISS
Aktuální rozložení lodí u ISS
Zdroj: https://blogs.nasa.gov

O mechanické spojení se postaraly západky, které pevně spojily loď se stanicí. Po kontrole těsnosti spojení se otevře průlez do lodi a kosmonauti budou moci vyložit téměř 2300 kilogramů nákladu. Progress sice nedisponuje tepelným štítem, takž na konci své mise shoří v atmosféře, ale proti Dragonu má jinou výhodu – umí přečerpávat tekutiny. Na ISS proto kromě jiného dorazilo 425 kilogramů paliva a 420 kilogramů vody. Progress MS-05 zůstane u ISS připojený do 13. července – o den později má startovat Progress MS-06, který se připojí na stejné místo.

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/dragon-spx10/wp-content/uploads/2017/02/spx10-rndz-19.jpg
http://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=42371.0;attach=1408255;image
https://blogs.nasa.gov/spacestation/wp-content/uploads/sites/240/2017/02/ISS_02-24-17.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
32 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil
Kamil
7 let před

Jak se vlastně přečerpávání ty tekutiny? Jsou tam nějaké trubky? Je spojení automatické nebo kosmonauti montují spojení ručně?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Kamil

Spojení trubek je automatické. Konektory jsou přímo v dokovacím prstenci.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ten ruský port je skvělý. Na IDA je něco podobného nebo ne? Nenašel jsem to, ale možná to není jen na verzích pro ISS a v normě je pro trubky na kapaliny místo. Pro stanici u Měsíce to bude nezbytné.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Vojta

Ani IDA nemá možnost čerpání kapalin.

Vítek
Vítek
7 let před
Odpověď  Vojta

Z Dragonu tuším astronauté přenáší vodu normálně ručně v balících.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Vítek

Ano, přesně tak.

Samo
Samo
7 let před
Odpověď  Vojta

IDA (lepšie IDSS) má v návrhu aj možnosť prečerpávania tekutín len na ISS to nieje potreba jednak kvôli tomu že voda sa dá voziť aj v tých vakoch a druhak západná sekcia nemá zabudované palivové rozvody aj keď v prípade systému na IDSS by sa dali teoreticky dodatočne ťahať externe kdeže konektory by boli po obvode portu.
http://www.internationaldockingstandard.com/download/IDSS_IDD_Revision_D_043015.pdf

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Vojta

Díky moc, neuvěřitelné, co se dá dnes najít za informace. Jen škoda, že tam u všech tekutin mají napsané pouze „reserved“ a není to nijak rozpracované.

Jirka
Jirka
7 let před
Odpověď  Vojta

Aktuální revize IDSS (revize D) přenáší jen elektřinu (120 VDC, 28 VDC) a data (Ethernet a MIL-STD-1553B). S přenosem provozních kapalin se počítá pro budoucí revizi standardu. IDA (což je implementace IDSS) taky žádné trubky nemá.

dolph1888
dolph1888
7 let před

Skoro bych řekl, že bezpečnější je zachycení než automatické spojení.

maro
maro
7 let před
Odpověď  dolph1888

Spíš ne. I to, co se musí přitáhnout rukou muselo až k té ruce doletět samo, takže pokud by to nefungovalo, mohlo by se z toho taky stát nebezpečné beranidlo, zrovna jako z toho samopřipojovacího automatu. Navíc ten proces dokování využívá mnohokrát ověřený mechanismus, dokonce totožný s tím, co používá pilotovaný Sojuz. Naopak u té ruky se moc spoléhá na dobrou ruční práci a pokaždé to může být tak trochu jiné.

dolph1888
dolph1888
7 let před
Odpověď  maro

Ano, ale je tam jistá rezerva a zbytek může kontrolovat člověk. Já ho stále považuji (i sebe) za nenahraditelného robotem (SW) a nehodlám se své „kontroly“ vzdávat. K automatu, myšlenka byla taková, že pokud tam cokoliv selže (HW / SW) a nebude „zahlášeno“, náraz už nic nezastaví. Zde je možné zvolit (omezeně) místo „zaparkování“ pak pokračovat.
> Ano, dávám tímto přednost metodě USA, tedy let může a je řízen počítačem, ale manuální zásah posádky je stále možný. Verze CCCP, kdy kosmonaut je pouze cvičený opičák a nemá do „toho“ co mluvit mi není blízká.

maro
maro
7 let před
Odpověď  dolph1888

A to o těch opičácích vám nakukal kdo? Už od dob prvního Vostoku mohl kosmonaut ten stroj samozřejmě manuálně řídit. Když viděl, že je něco špatně, mohl zadat kód a řídit stroj sám. Nástroje tam na to měl. Naopak ty opičácké myšlenky nejsou cizí konstruktérům nikde na světě. A tak si museli první američní kosmonauti hodně zadupat, aby se nestali právě těmi opičáky bez ovládacích pák.
Jinak je hezká ironie, že právě Elon se snaží lidi chlácholit, že můžou být ve svých autech (Tesla) jen těmi opičáky.
Mimochodem. Ten Progress opravdu v minulosti naboural. V roce 1997 do stanice Mir. Jo, byl řízenej manuálně ze stanice ;). Takže zlatej automat.

Marecku
Marecku
7 let před

Koukám, že je tam i 2 x soyuz. Předpokládám, že jeden slouží jako záchranný člun (opravte mě) a co ten druhý? Do kdy tam bude?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Marecku

Na ISS momentálně pobývá šest lidí. V každém Sojuzu jsou tři místa, což znamená, že každý Sojuz dovezl na stanici jednu trojici. V Sojuzu MS-03 startovali v říjnu Sergej Ryžikov, Andrej Borisenko a Robert Kimbrough. Tento Sojuz bude u ISS připojený do dubna, kdy se v něm Ryžikov, Borisenko a Kimbrough vrátí na Zemi. Druhou lodí je Sojuz MS-03, který startoval v listopadu a na jeho palubě byli Oleg Novickij, Peggy Whitson a Thomas Pesquet. Ti zůstanou na ISS do června a na Zemi poletí stejná trojice, která v něm startovala – Novickij, Whitson a Pesquet.

Kamil
Kamil
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Takže ten desetiměsíční pobyt Peggy W. Se neuskuteční?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Kamil

Poslední dobou se o tom nemluví, takže spíše ne.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Marecku

Každý Sojuz slouží jako záchranný člun pro tu posádku, kterou přivezl. Pokud je na palubě ISS 6 osob, musí být zaparkovány dva Sojuzy pro možnost evakuace všech osob v kterémkoli okamžiku.

Dokonce i při pouhém „přeparkování“ na jiný port musí být na palubě kompletní posádka toho Sojuzu.

varanek
varanek
7 let před

Tolik autobusů nejezdí za den k nám do vesnice

Martin Gembec
Martin Gembec
7 let před

Proč bývá Progress u stanice tak dlouho? Má-li se odpojit až skoro při startu dalšího, napadá mě jen, že s jeho motory by se korigovala dráha stanice, jinak nevím. Přečerpal bych kapaliny, vyložil náklad a šlus s ním dolů 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Martin Gembec

Jednak jsou to ty motorické manévry, ale taky vodní hospodářství – do nádrží po vodě se přepustí koncentrát moči a tak je výhodné, aby jej loď odvezla co nejvíce.

Yokotashi
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Nevyplatilo by se na tu moc postavit motor, ktery by zvysoval drahu stanice? Jasne, ze to nebude horet, ale jsou jine moznosti – zahrat elektricky, mass driver, ionizace a pak pokracovat jako v iontovem motoru.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Yokotashi

Uvažovalo se o použití motoru VASIMR, ale v posledních letech už o tom plánu není moc slyšet.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Martin Gembec

Progress po vyložení nákladu až do okamžiku odpojení slouží jako „popelnice“, do které je průběžně ukládán veškerý odpad. Tedy nejen koncentrát moči, ale i všechny exkrementy, obaly od jídla, použité oblečení a produkty pokusů, které již nemusí být dále zpracovávány na Zemi.

maro
maro
7 let před

Reportér ve videu říká, že Progress přiváží 2.9 tuny nákladu. Z článku to vychází zase přes 3.1 tuny.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  maro

Podle článku na SF101 měl Progress 2,4 tuny, což je srovnatelné s Dragonem, který vezl 2490 kg nákladu. Dohromady to dává lehce pod 5 tun.

maro
maro
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Já počítám veškerý užitečný náklad, tedy i kapaliny. Proto 3.1, bez kapalin je to zas o hodně míň. Ovšem ten komentátor jasně říká „Carrying two point nine tones of cargo“ v čase videa 1:55.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  maro

Někde je evidentně chyba. Cituji: „Progress MS is delivering 2,395 Kilograms of cargo to the Space Station – 425kg of refueling propellant for ISS, 420kg of water, around 23kg of pressurized oxygen to top up the Station’s atmosphere and roughly 1.5 metric tons of dry cargo.“

maro
maro
7 let před

Tak s těma kapalinama a dokonce dvojnásobnou hmotností nákladu než Progress nebo Dragon to umí i ESA se svým ATV. Mimochodem servisní modul ATV posloužil jako předloha pro servisní modul Orionu, který ESA dodá.
https://en.wikipedia.org/wiki/Automated_Transfer_Vehicle

Kamil
Kamil
7 let před

Zrovna koukám na TV Paprika na skvělý dokument o přípravě kosmické stravy. Jmenuje se to Hestonova kosmická kuchyně a je to o michelinskem kuchaři, který připravuje jídlo pro misi Brita Tima Peaka a jaké šílené problémy s tím jsou spojené, jaké tuny předpisů s jídlem agentury mají. Testuje to v ZeroG letadle atd. Vřele doporučuji.

Tomáš
Tomáš
6 let před

Z čeho jsou vlastně vyrobeny pytle na tekutiny?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Tomáš

Jde o gumu či jinou tvárnou umělou hmotu, která tvoří vak měnící tvar. Ten bývá pak umístěn do nějakého odolnějšího obalu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.