sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Zážeh na cestě ke znovupoužitelnosti

Statický zážeh stupně F9-023 na zákaldně McGregor před opakovaným použitím. Fotka vznikla na konci ledna 2017.

Minulý týden zažila texaská základna McGregor další statický zážeh prvního stupně Falconu 9. Na tom by nebylo nic tak neobvyklého, kdyby se ale nejednalo o zážeh zachráněného stupně, který se má již brzy dočkat historicky prvního znovupoužití. Jelikož zastáváme názor, že mimořádné projekty si zaslouží mimořádnou pozornost, rozhodli jsme se Vás o tomto kroku informovat v článku. Stejně tak se budeme i nadále snažit sledovat další osud tohoto stupně – ať už co se přepravy na kosmodrom, nebo dalších příprav týče, vždyť nejsme daleko od dalšího přelomového kroku v historii kosmonautiky.

První stupeň Falconu 9, který přistál jako první v historii na mořské plošině a který bude jako první použitý opakovaně.
První stupeň Falconu 9, který přistál jako první v historii na mořské plošině a který bude jako první použitý opakovaně.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org

Informaci o úspěšném testu přinesla dnes ráno našeho času sama firma SpaceX, která o něm informovala na svém Twitteru. Lidem, kteří se o SpaceX zajímají tato zpráva nepřinesla žádné bližší údaje o chystaném startu, ale dočkali jsme se povedené noční fotky ze statického zážehu. Tento tweet má ale velký symbolický význam. SpaceX začíná internetovou veřejnost připravovat na to, co se blíží – na první znovupoužití prvního stupně.

Pro úplnost ještě doplním, že tento stupeň pochází z mise CRS-8, při které Falcon 9 vynášel k ISS zásobovací loď Dragon i s nafukovacím modulem BEAM. Ke startu došlo 8. dubna a jednalo se o druhé úspěšné přistání prvního stupně, přičemž vůbec poprvé se podařilo přistát na mořské plošině. Historické znovupoužití tohoto stupně by mělo přijít při vynesení komunikační družice SES-10, která již dorazila na kosmodrom. Termín startu zatím neznáme, ale vzhledem k úrovni příprav můžeme spekulovat o druhé polovině března.

Zdroje informací:
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/C3irNyvXUAAGdve.jpg:large
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/54/CRS-8_(26239020092).jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
21 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Branislav Pecho
Branislav Pecho
7 let před

Hmm, nikdy by ma nenapadlo, že sa svojho života zažijem takéto prelomové obdobie kozmonautiky. Po DC-X,zrušení Venture Star-u, X-30 atď. Nuž, konečne sa to niekam hýbe verím, že sa nakoniec dožijem aj pristátia na Marse. Má síce len 40, ale ešte pred pár rokmi by som takémuto scenáru neveril. Koľkokrát je, aspoň teoreticky, možné použiť motory? Prípadne, počíta sa s viacnásobným štartom tohto konkrétneho stupňa?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Branislav Pecho

Celá znovupoužitelnost zatím teprve začíná, takže nemůžeme čekat, že stupeň zvládne hned x použití, musí se postupovat po kručcích. Do budoucna by SpaceX ráda dosáhla i desítek použití.

VaclavC
VaclavC
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

U BFR myslím Elon mluvil o tísicinásobném??

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  VaclavC

Ano, to už je jiný level. 🙂

ventYl
ventYl
7 let před
Odpověď  VaclavC

BFR ma ale potencial byt omnoho jednoduchsia na prestartovne pripravy, konstrukciu a tym padom aj recyklacny servis.

VaclavC
VaclavC
7 let před

Předpokládám, že na těchto zachráněných stupních musí něco udělat s nádržemi na helium, aby nedošlo k podobné události jako loni v září. Není k tomu nějaká informace, jak se něco takového udělá na už hotovém stupni?

A nějak jsem vlastně i minul, jak ten problém vyřešili principiálně.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  VaclavC

Pokud vím, tak to vyřešili tím, že budou hélium tlakovat trochu teplejší (teplejší než bod tuhnutí kyslíku). Neměly by tak se uvnitř opletení tvořit krystalky a vlákna by neměla praskat. Akorát bude tankování trvat trochu déle. Do budoucna snad nádrže přepracují. Jinak pochybuji, že by bylo možné héliovou nádrž vyjmout bez poškození kyslíkové.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Vojta

Přesně tak, technologicky se tam nemění nic, změnil se jen průběh tankování, aby docházelo k menšímu tepelnému namáhání. Časem se SpaceX k rychlému tankování vrátí, ale to už budou nádrže upravené.

VaclavC
VaclavC
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Aha, takže se starými stupni nemusí dělat nic. Děkuji za odpovědi.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  VaclavC

Ano, což je velká výhoda.

Ondra
Ondra
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

To neni tak uplne pravda. Nevratili se pouze k pomalejsimu tankovani oproti rychlosti, ktere zkouseli 1.9. Ale jiz bylo tankovani zrychleni od zacatku roku nebo v pocatku roku 2016. Aneb bylo teoreticky mozne pristani i se satelitem na GEO o hmotnosti Echostar 23. To se nyni pokouset nebudou, takze se vratili vice zpet. To znamena, ze dochazelo k poskozovani COPVs na vsech letech od te doby a jsou mozna poskozeny i zachranene stupne. Aneb poskozeni, důlky, ktere nasli na troskach COPVs, ktere simulovane dokazali znovu vytvorit i v McGregor. Nebylo to poskozeni, ktere při 1. startu zapricinilo vybuch, ale co to udela u 2. – 3. startu? Nestartujete s pouzitym modelem, ale „poskozenym“ modelem oproti navrhu designu. Bouchl sice 2 stupen, ale Space X nikdy nerekla, ze ty dulky/poskozeni nasli pouze na COPVs 2. stupne tzn. jsou postihnute i 1.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Ondra

Jasně, ale zase tady máme stupeň z JCSat-14, který má za sebou minimálně 8 zážehů s plnou délkou hoření. To už leccos naznačuje.

Ondra
Ondra
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Dle tohoto predpokladu by nedošlo k 1.9., ale prsklo by jim to uz v Texasu. I ve SpaceX pracuji jen lide. 🙂 A testovaci scenare pisi prave lide. Testovaci scenar „otestujte vse“, „otestujte to nejlepe jak to jde“ konci hur, nez kdyz mate bodovy seznam. A plne zazehy na stojaka je jina kava nez maximalni zatizeni pri startu. Agilni vyvoj ve Space X je tak rychly, ze o zrychleni tankovani mohlo byt rozhodnuto az po odjezdu 2. stupne z Texasu. Tankovani v Texasu probiha jinak. Zadny erektor, cerpadla jsou zrejme jina. Nikdy netlaci palivo do stejne vysky u 2. stupne v kosmodromu vs. Texas. V Texasu se 2. stupen netestuje nasazeny na 1. stupni. Vubec by mne zajimalo, jak testuji Vac verzi při zemi… Plny vykon ve vakuove komore? Nevim nevim. Asi to neni test 1:1. Jen bych chtel vratit do reality predstavu o komplexnosti testovani.

Kamil
Kamil
7 let před

Kolikrát tedy zazehli ten testovací stupeň? Poslední informace byla osmkrát

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Kamil

Myslíte ten z JCSat-14? Od té doby nejsou žádné bližší detaily, takže stále platí poslední známá informace, tedy osm zážehů.

Fantasta
Fantasta
7 let před

Jestli si dobře pamatuji, tak ty zážehy byly na “ plnou nádrž“ – na celou dobu činnosti prvního stupně. Je to tak?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Fantasta

Plný zážeh podstupuje jen stupeň, který vynášel JCSat-14, myslím, že všechny ostatní mají jen klasický několikasekundový. Na startovní rampě před startem jsou všechny statické zážehy krátké,ale myslím, že stejné je to i na McGregoru před odesláním na kosmodrom. Je ale pravda, že nevíme, kolikrát byl tento stupeň zapálen před zážehem minulý týden, ze kterého je ona fotka.

Kamil
Kamil
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Já myslel, že v McGregoru nové stupně podstupují plný zážeh. A několika sekundový na kosmodromu. A tak jsem předpokládal, že zkušební zážeh toho použitého stupně byl taky plný.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Kamil

Přiznám se, že tímhle si nejsem úplně jistý.

Fantasta
Fantasta
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ano, plné testování podstupuje stupeň od JCSat-14, jinak nové stupně mají jen krátký několikasekundový zážeh během přípravy před startem.

Fantasta
Fantasta
7 let před
Odpověď  Fantasta

Pro zajímavost “ starý“ motor RD-170 z rakety Eněrgija byl konstruovaných na desetinásobné použití , boostre měly měkce přistávat . Ale jen v plánech…

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.