V minulých dnech se odehrálo hned několik událostí, které pohnuly s termíny startů raket Falcon 9. Jelikož víme, že tohle téma naše čtenáře zajímá, rozhodli jsme se vydat tento článek, ve kterém shrneme aktuální údaje, které se týkají nejbližších startů nosičů s logem firmy SpaceX. Řeč nebude jen o nejbližším startu s deseti družicemi Iridium nové generace, ale také o komunikační družici Echostar 23, nebo o desátém operačním zásobovacím letu lodi Dragon k Mezinárodní vesmírné stanici.
Začneme ale startem, který klepe na dveře. Deset družic Iridium Next se podle nedávných informací mělo vydat na oběžnou dráhu v neděli 8. ledna v 19:28 našeho času. Už v tomto článku jsme ale upozornili, že meteorologové na tuto dobu předpokládají srážky na kosmodromu Vandenberg. Startu měl předcházet tradiční statický zážeh devíti motorů Merlin na startovní rampě, ke kterému mělo dojít v úterý 3. ledna. Raketa sice na rampu vyrazila, ale k zážehu nedošlo – nosič byl v pořádku, ovšem vyskytl se problém na vybavení startovní rampy, který se dal odstranit pouze tehdy, když byl nosič v horizontální poloze.
Statický zážeh se odložil o jeden den, tedy na středu 4. ledna. Ani tehdy ale k němu nedošlo a momentálně se hovoří o dnešku, tedy 5. lednu – někdy mezi osmou a devátou hodinou večer našeho času. O případném úspěšném zážehu Vás budeme samozřejmě informovat na sociálních sítích. S odkladem statického zážehu se odsunul i termín startu a svou roli možná hrálo i počasí – Falcon 9 by podle aktuálních informací mohl startovat 9. ledna přičemž záložní termíny jsou 11. a 12. ledna – tyto informace ale zatím nejsou oficiální.
Družice Echostar 23 se v minulých dnech posouvala hned několikrát. První let z nové rampy LC-39A na Floridě podle aktuálních informací nepřijde dříve, než 26. ledna. Tento odklad samozřejmě dominovým efektem posouvá i další mise z této rampy. Po dohodě s NASA se tedy posunulo i vypuštění lodi Dragon CRS-10, která má nyní termín startu 9. února, přičemž staniční robotická paže by měla nepilotovanou loď zachytit o dva dny později.
Zdroje informací:
https://forum.nasaspaceflight.com/
https://forum.nasaspaceflight.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
http://www.space.com/images/i/000/055/855/original/falcon-9-coming-back-earth.jpg
Informací o Spacex není nikdy dost 🙂
Hergot a zrovna 9. odchádzam a nebudem mať prístup k internetu. Tak som sa na ten štart tešil.
Žádný termín bohužel nevyhovuje všem a kdo ví, jestli se nebude odkládat i dál. U raket člověk nikdy neví.
Jak to vypadá se startem Falconu Heavy? platí furt jaro 2017?
Druhé čtvrtletí letošního roku SpaceX už jednomu novináři potvrdila, že to bude do 6 měsíců. Snad tedy nepřijde žádná nucená změna.
To je pravda, jenže u Psyche (sondy) je jeden problém – anglická výslovnost je tohoto slova je hodně odlišná od psané verze. A to by mohlo české posluchače/diváky zmást.
Sem to asi nepatří…. 🙂
Pravda, zkopíroval jsem to na správné místo. Díky. 😉
Neschopnost SpaceX dodržet prakticky jakýkoli předem oznámený termín je až komická. Ale pro tyhle lety naštěstí nejsou nějaké termíny moc podstatné. Tak jim držím všechny palce, ať to lítá a přistává na jedničku, zpoždění nezpoždění.
Jsem zvědavej, jak změní dnešní přístup k termínům, až je bude určovat místo nějakého tupého manažera Sir Isaac Newton. Třeba v případě letů k Marsu.
A díky za článek.
Bezpečnost na prvním místě. Je potřeba upozornit, že vloni SpaceX jela jen s minimálními odklady. Nyní je opatrnost na místě – jednak kvůli návratu do služby, ale i proto, že se startuje z rampy, která není tak často využívaná.
Pokud by pro mě byla bezpečnost na prvním místě, dával bych konzervativní odhady termínů, o kterých si jsem téměř jistý, že půjdou bez problémů splnit. Nevystavoval bych lidi extrémnímu tlaku, při kterém sice makají naplno, ale taky snadno ve stresu dělají chyby nebo nedomýšlejí „detaily“.
Takový přístup je samozřejmě krátkodobě ekonomicky neefektivní.
Ale já mám přeci jen radši firmy/lidi, kteří termíny většinou dodrží a udělají méně chyb. I když s nimi zdaleka není taková sranda. 🙂
Jasně, ale jak jsem říkal – vloni SpaceX odklady prakticky neměla a zbavila se i dřívějšího nešvaru, kdy i několikrát za sebou zastavila odpočet startu. Jsou to prostě dětské nemoci, které se postupně daří odstraňovat.
No, díky odkladům nejsou sice v sázce životy, ale současný asi největší zákazník SpaceX (Iridium) z toho má noční můru. Proč? Neustálé odklady v minulosti z jejich strany a pak následně problémy SpaceX jim způsobují určitě nemalý „bolehlav“. Proč? Protože další satelity Iridium NEXT se mohou vypustit až po splnění podmínek a ověření funkčnosti (minimálně 3 měsíce) ve vesmíru těch prvních 10, teprve pak mohou vypouštět další a rozjedou jejich skutečně sériovou výrobu. A problém současné sítě Iridium je, že současné satelity tam jsou 3x déle než bylo plánováno, postupně umírají a dochází jim všem prakticky palivo a celkově asi budou v žalostném stavu. Reálně hrozí, že pokud SpaceX bude mít odklady, může se stát, že stárnoucí Iridium satelity od Motoroly zdaleka nebudou pokrývat celý svět a je ohrožená samotná další existence samotné sítě Iridium…
Kazdy odklad je neprijemny a stoji kupujuceho aj dodavatela celkom slusne peniaze a dodavatela navyse reputaciu. Vsetko to je o ziskoch a stratach.
Ak si myslite opak, skuste si poziciat od banky 10 mil Kc a neinvestovat ho. Uroky platit budete, ale z pozicanych penazi uzitok mat nebudete.
Alebo ak ste firma, nechajte svoju firmu vyrabat a vsetko naskladnovat a neponukat na trh. Opat, budete investovat, ale negenerujete zisk. Nocna mora to kazdeho vyrobcu.
SpX ma take nizke ceny, ze sa mnohi ich zakaznici rozhodnu pockat. A niektori nie. Uz aby tu bol BO, RL a ini…