sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Juno je zpět ve službě, příští průlet bude vědecký

Ze Spojených států přišly v minulých desítkách hodin dobré zprávy. Sonda Juno, která obíhá kolem Jupitera, měla v minulých dnech problémy a musela se přepnout do safe modu. V pondělí 24. října ale Juno úspěšně safe mód opustila, přičemž potvrzení tohoto kroku dorazilo na Zemi v 19:05 SELČ. Sonda tedy byla v bezpečnostním režimu zhruba šest dní. Pozemní týmy sice zatím neznají přesnou příčinu závady, která vedla k restartu řídícího počítače, ale to jim nebrání v tom, aby připravili sondu na další dny a týdny.

Vysvětlena zatím nebyla ani druhá závada, tedy komplikace s ventily tlakovacího helia v palivovém systému. Jisté ale je, že po opuštění safe modu je Juno v dobrém stavu a reaguje správně na všechny pokyny. Ve zprávě od NASA ale není specifikováno, zda se na sondě ověřovala i funkce obou problematických ventilů. Pozemní týmy momentálně pracují na aktivování vědeckých přístrojů, což by mohlo skončit na začátku listopadu. NASA přitom slibuje, že všechny přístroje budou připraveny na prosincový průlet.

Juno proletí 11. prosince v 17:03 SEČ nejnižším bodem oběžné dráhy a ve zprávě, kterou kosmická agentura vydala, se píše o tom, že při tomto průletu bude Juno sbírat vědecká data a aktivována bude i kamera JunoCam, která má pořizovat série fotek. Ve zprávě se ale nehovoří o tom, že by se při prosincovém průletu měl zapálit motor sondy a že by mělo dojít ke zkrácení oběžné dráhy ze současné 53,5 denní na 14 denní, jak se dříve plánovalo.

Na druhou stranu sonda vykonala v úterý ve 20:51 SELČ malý korekční zážeh – přičemž mělo jít o přípravu na prosincový průlet. Ten trval 31 minut, změnil rychlost sondy o 2,6 m/s a spotřeboval 3,6 kg paliva. K tomuto zážehu sonda nepoužila svůj hlavní motor, ale malé korekční trysky. Zatímco hlavní motor spotřebovává dvousložkovou směs hydrazinu a oxidu dusičitého, malé trysky si vystačí s jednosložkovým palivem, tedy se samotným hydrazinem. Nechme se tedy překvapit, jak přesně bude prosincový průlet probíhat.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/m16-122.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
RiMr
RiMr
8 let před

Tak vyborne to jsou opravdu dobre zpravy! Tak snad nezatuhne tesne pred pruletem…

Spytihněv
Spytihněv
8 let před

Hádám, že ventilům se ještě úplně nevěří a tak si oznámení o manévru ke snížení apojovu raději nechávají na později. Času dost.

Peter P
Peter P
8 let před

Waw tak to je dobra sprava…predpokladam, ze komunikacia trva niekolko desiatok minut + niekolko desiatok minut cesta spat.

Drzim im palce aby fungoval ventil a obezna draha bola len 14 dni aby misia netvala 5 rokov.

Drzim palce i NH ktory by mal 1.1.2019 preletiet okolo tajuplneho cerveneho objektu 2014 MU69. Bude to skutocne analyza z hlbokeho vesmiru.

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpověď  Peter P

A to já bych byl rád, kdyby mise Juno trvala 5 let 🙂

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  Spytihněv

Pokud by nechali současnou oběžnou dráhu, tak by bylo nepříjemné třeba i to, že blízké průlety by byly o dost rychlejší, než při kratší oběžné době a tedy by bylo méně času na vědecká měření i na pořizování snímků. Experimenty jsou navrženy na nižší průletovou rychlost, takže by výsledky asi nebyly stoprocentní. Jinak by samozřejmě bylo super, kdyby Juno na plánované dráze vydržela pět let. Proti snad může být jen ten, kdo by na prodlouženou misi musel vysypat další peníze 😉

mnauprsk
mnauprsk
8 let před
Odpověď  Vojta

Tak ona by ta rychlost v perijovu byla vyšší mininálně, odhadem tak o procento, na čas pozorování to skoro mít vliv nebude.

mnauprsk
mnauprsk
8 let před
Odpověď  Vojta

Tak jsem si trochu pocvičil mechaniku, za předpokladu, že se vzdálenost perijova nezmění, by se rychlost v něm při úpravě dráhy měla snížit asi o 0,66 %.

maiden
maiden
8 let před

Jinymi slovy: sondu pripravime na prulet a kdyz vypadne uplne stejne jako predtim, tak uz se snizovat obezna draha nebude.
Nicmene i to by byl dulezity poznatek. Ty neplanovany jsou nejlepsi.

Universe
Universe
8 let před

Dobrý den, mám dotaz ohledně údajů spotřeby paliva. Vím, že informací: „spotřeboval 3,6 kg paliva“ je zde myšlen jen hydrazin, ale v jiných případech, kdy uvedete jen „spotřebované palivo“, je myšleno jen palivo nebo i okysličovadlo?
Mimochodem děkuji za skvělé články.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Universe

Hezký den,
máte pravdu, jelikož se používaly pouze korekční trysky, které spalují hydrazin jako jednosložkové palivo, šlo v tomto případě pouze o hydrazin. V jiných případech se většinou (pokud není uvedeno jinak), pod pojmem „palivo“ rozumí spotřeba paliva i s okysličovadlem.

ptpc
ptpc
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak teraz je mi jasná tá spotreba paliva a dĺžka zážehu… Kedže boli použité korekčné trysky už je mi to jasné.

kolemjdoucí
kolemjdoucí
8 let před
vedator
vedator
8 let před

Aj napriek tomu, ze dovody pre dva vazne problemy vobec nie su zname, vyhravaja vedecka snaha vytazit z misie co najviac nad opatrnostou. Drzim palce celej misii, nech sa podari zistit co najviac.

Aj napriek tomu, ze EDM-Schiaparelli mal ombedzenia hmotnosti, hodila by sa nan kamera a la JunoCam. PR by sa EM2020 robilo lepsie.

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpověď  vedator

Já jsem sice příznivcem toho, aby se na kosmické sondy dávalo to nejlepší, co je k dispozici (a to nejen kamery, ale třeba např. atmosférické pouzdro pro Juno, když už k Jupiteru letěla), ovšem v případě EDM bych to nehrotil. Kamera DECA mohla na ty tři minuty sestupu bez dolního štítu plně postačovat. To už bych raději viděl záběry na okolí po přistání.

Ne druhou stranu se můžeme těšit na kvalitní foto práci TGO. Evropská kolegyně Mars Express podává v tomto směru velmi dobrý výkon.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.