sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

krátké zprávy

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Space Systems

Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.

CFO NASA

Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.

Gravitics

Společnost Gravitics oznámila 26. března, že obdržela navýšení strategického financování, neboli STRATFI, ocenění od SpaceWERX, komerční složky Space Force, v hodnotě až 60 milionů dolarů.

Vulcan

Velitelství vesmírných systémů Space Forces oznámilo 26. března, že dokončilo dlouho očekávanou certifikaci rakety Vulcan po analýze dat ze dvou certifikačních startů rakety v lednu a říjnu 2024.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Urychlovací motor Ariane 5 na testovacím standu

Raketa Ariane 5 je v současnosti nejsilnější raketou, kterou používá Evropa pro vynášení těžkých nákladů. Její schopnosti jsou ceněné i proto, že je schopna vynášet dva těžké náklady zároveň. Raketa poprvé vzlétla v roce 1996 a jedná se tak již o ozkoušený nosič. To však neznamená, že by i nadále neprobíhalo jeho postupné vylepšování a testování. Naposledy proběhl zkušební zážeh jednoho motoru na tuhé pohonné látky. Dvojice těchto motorů pomáhá raketě vzlétnout v prvních fázích letu.

Osmého září proběhl testovací zážeh jednoho motoru P238 na tuhé pohonné látky. Tyto testovací zážehy se provádí standardně jednou za přibližně tři roky. Cílem testů je ozkoušet, zda technologie při výrobě nezastarává a nezpůsobuje snižování výkonu, nebo zda nedochází k jiným neočekávaným změnám, které by snížení výkonu měly na svědomí.

Test trval 128 sekund a zatím se zdá, že nebyla objevena žádná anomálie a výsledky odpovídají očekávaným číslům. Přesto bude analýza probíhat ještě přibližně rok. Jednalo se už o šestý podobný test za dobu letů Ariane 5. Testovalo se na Guyanském kosmodromu a na testu spolupracovala jak ESA, tak Francouzská kosmická agentura CNES. Video z testu si můžete prohlédnout níže.

Pro zajímavost dodáváme, že na rozdíl od motorů SRB, které využíval raketoplán, nejsou ty u Ariane 5 znovupoužitelné. Po vyhoření spadnou do oceánu a potopí se. Přesto některé z těchto motorů disponovaly padáky a přistávaly tedy podobně jako SRB. Tyto exempláře byly používány pro kvalifikační testy.

Zdroje informací:
http://www.esa.int/

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
dolph1888
dolph1888
8 let před

Celá ESA, neustálé zkoušení a vylepšování toho samého. Pak nelze čekat ani těžký nosič, ani pilotovanou loď. Tím ovšem nikomu nepřeji problémy s urychlovacím blokem. Jen postesknutí. Na náklady k ISS a vynášení satelitů Ariane jistě stačí, ale dál … ?

gg
gg
8 let před
Odpověď  Lukáš Houška

No ale kdyby hlavní stupeň Ariane 5 – tedy teď už spíš 6 – předělali na motory Prometheus, dost možná by udělali líp.

Samo
Samo
8 let před
Odpověď  gg

Máš k tomu niečo viac nejaký zdroj? Vobec som netušil že sa nad niečím takým ako Ariane na LOX/CH4 uvažuje, vyzerá to zaujímavo a isto by to rodine Ariane pomohlo.

gg
gg
8 let před
Odpověď  gg

http://www.industrie-techno.com/le-cnes-et-airbus-safran-etudient-un-moteur-spatial-reutilisable-et-low-cost.41901

Metanový motor desetkrát levnější než Vulcain, asi tak trošku na způsob Merlinu. Kromě nosičů ve stylu F9/New Glenn by dva nebo tři mohly fungovat jako sustainer na Ariane místo Vulcainu, a nejspíš by docela zvedly nosnost.

Samo
Samo
8 let před
Odpověď  gg

Ďakujem! Niečo som pozeral ale nenašiel som nič konkrétne. 😉

Racek
Racek
8 let před
Odpověď  gg

No, jestli bude metanový motor to pravé, teprve poznáme, a nebude to tak hned. Jinak se zatím nezdá, že by po nosiči větším než kategorie 25 tun byla nějaká zvláštní poptávka.
Ostatně, náklady jsou totiž řádově dražší než nosná raketa. Takže spolehlivost musí být na prvním místě.

gg
gg
8 let před
Odpověď  gg

„Jinak se zatím nezdá, že by po nosiči větším než kategorie 25 tun byla nějaká zvláštní poptávka.“

Pominu-li problém vejce a slepice, jak jste přišel na to, že není poptávka? Proč se staví SLS, plánuje Angara-5V a podobně? Myslím, že po schopnějším nosiči za stejné peníze je poptávka docela velká. Už jen lepší vědecké mise a větší (ekonomičtější) satelity vržené na GTO by ho ospravedlnily.

Racek
Racek
8 let před
Odpověď  gg

Plánuje se ledascos. A pro SLS se hledají vhodné mise. Zatím tedy v tom není úplně jasno. S těmi 25tunkami, vč. raketoplánu se zdá vystačujem už dost dlouho. Asi tak 50 let, od prvního Protonu. Samozřejmě, kromě výprav na měsíc.

Pavel
Pavel
8 let před
Odpověď  dolph1888

Tohle se prostě musí dělat, to s vývojem nových věcí až tak nesouvisí. Musí se vědět, jestli skutečný výkon je stejný jako ten, se kterým se počítá při výpočtech trajektorie. Že Evropa nemá třeba nějakou pilotovanou loď je jistě škoda, holt se zaměřují na něco trochu jiného.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.