Žádné nové informace o vyšetřování průběhu nehody rakety Falcon 9 zatím nejsou k dispozici, přesto se objevuje světélko na konci tunelu. Peter B. de Selding na Twitteru citoval prezidentku SpaceX, Gwyne Shotwell, která prý očekává návrat raket Falcon do služby v listopadu. To by znamenalo, že by vynucená pauza po havárii 1. září trvala tři měsíce. Nejprve by měly Falcony startovat z floridského kosmodromu a později by se začalo létat i z kalifornské Vandenbergovy základny.
SpaceX President Shotwell: We anticipate return to flight in November, meaning down for three months. Next flight from CCAFS, then to VAFB.
— Peter B. de Selding (@pbdes) September 13, 2016
Z této zprávy můžeme mezi řádky vyčíst více, než se může zdát. Pokud budeme vycházet z toho, že jsou informace ve výše vloženém tweetu pravdivé, pak by to znamenalo, že se naplní dřívější spekulace o tom, že SpaceX převede starty Falconů na Floridě na rampu 39-A, která by mohla být dokončena na přelomu října / listopadu. Není totiž pravděpodobné, že by za pouhé tři měsíce SpaceX dokázala opravit rampu 40, na které došlo k masivní explozi.
Při minulé havárii trvala pauza rovnou půl roku. To, že se nyní očekává poloviční doba, by mohlo znamenat, že chyba, která nehodu způsobila, není složitá na opravu. Minule musela SpaceX testovat držáky heliových nádrží a nakonec i měnit dodavatele. Aktuální problém by se podle odhadované doby pauzy, dal možná vyřešit rychleji. Je ale pravda, že tady už se pouštíme do opravdu neověřených spekulací, musíme totiž brát v úvahu i to, že u minulé pauzy sehrálo svou roli i to, že se připravoval první start vylepšené verze Falcon 9 v1.2, zatímco nyní se nic takového nechystá. I to může mít vliv na zkrácení doby návratu do služby.
SpaceX's Shotwell: Falcon Heavy wont launch this year, likely Q1 next year. Could be from Pad 39A or from VAFB, not sure.
— Peter B. de Selding (@pbdes) September 13, 2016
Další zpráva je také od prezidentky SpaceX. Falcon Heavy letos startovat nebude, zatím to vypadá na první čtvrtletí 2017, přičemž startovat se bude buďto z rampy 39A, nebo rovnou z Vandenbergovy základny – místo ještě nebylo určeno.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/…/SpaceX-Static-Fire-Anomaly-AMOS-6-09-01-2016-04309.jpg
No počkať v tweete jw písané CCAFS (Cape Caneveral Air Force Station) no a LC-39A je na KSC (Kennedy space Centre). Alebo snáď je toto isté? (viem tweet može byť nepresný a je tým myslené KSC ale aj tak)
Tipoval bych to na chybu, protože CCAFS se mi opravdu nezdá jako logická možnost, ale mohu se mýlit.
Zprava dne. Diky. Falcona sice v rijnu z Vandenberg nazivo startovat neuvidim, ale muzu se tesit na dalsi komentovane prenosy a hlavne FH v dubnu ( to bude „Muskuv duben“ v cervenci). 🙂
No uvidíme, snad se všechno podaří.
To je opravdu dobrá zpráva.To už musí mít aspoň představu,kde,co,a proč selhalo.Pokud to také není potřeba vynásobit muskovým koeficientem!Budeme se těšit!!
Přesně tak, držme palce. Je to třeba náznak toho, že mohou mít nějakou stopu.
tři měsíce bez startu Falkonů . To je škoda. A ty peníze… A snad se neposune i start již letěného Falkonu . Tolik škody na mé milované Space X. A to ještě vyšly plány Blue Origin na novou raketu. Doufám zpe nikdo nedpřeběhne Space X. 🙂 ať se jim co nejvíc daří. 🙂
Ta raketa od blue origin,to je furt jeste hokne si-fi,ta jeste par let nepoleti natoz pristat… ;.)
Všimli jste si, že na tom obrazku, kde BO porovnává New Glenna s ostatními nosiči, tak chybí BFR? Podle mě vcelku pochopitelně 🙂
Tak u BFR zatím neznáme rozměry, takže to že chybí na obrázku je docela pochopitelné.
Jo tak, já právě nějaký srovnávací obrázek BFR versus zbytek světa viděl, ale kdo ví, co to bylo. Takto by to smysl dávalo, díky
To bylo pravděpodobně z leaků z L2 z prosince 2015, ty čísla co byly vypuštěny nedávaly tak úplně smysl (Například rozměry rakety byly mnohem větší než by odpovídalo udané hmotnosti), takže bych jim určitě moc nevěřil.
Obrazok bude k dispozicii hned po Elonovej prednaske na konci septembra :-).
Nie vzdy su vhodne taketo porovnavania. Do uvahy vzdy treba zobrat ucely a ciele danej rakety.
Chápu nadšení a SpaceX taky totálně žeru a fandím jim. Muskovi celkově. Ale stejně doufám že SpaceX bude jen první z mnoha a dařit se bude i Blue Origin a dalším soukromníkům v oboru. Přecejen, nic nežene pokrok dopředu tak, jako konkurence. A to v každém oboru.
Přesně tak fandit jen SpaceX je dost omezené. Já stejně tak fandím Blue Origin, ATK Orbital a dalším. I když je faktem, že Musk je pro mě díky své silně charismatické osobnosti a nezpochybnitelnému vizionářství koněm č. 1.
Myslíte to vážne, alebo Vám za to platia?
Nevidím jediný důvod, proč by to neměl být vážně míněný komentář. Na Vašem místě bych se zdržel podobných reakcí – zvláště ta poznámka o placení mi nepřijde vůbec vhodná. Každý má plné právo projevovat sympatie komukoliv.
To jako myslíte vážně, že by mu někdo platil? Vám snad někdo platí za komentáře zde? Trochu soudnosti prosím…
Podle mě už jen ten fakt, že připouští podzim, asi implikuje to, že chyba není na straně rakety. Nakonec možná by i startovali dřív, ale prostě dřív ta rampa nebude hotová.
Tak snad to není jenom jeho přání a už vědí, co se stalo. Ještě pár dní zpátky tweety naznačovaly, že nemají tušení, kde se stala chyba.
SpaceX pořád nezná příčinu nehody, ani jestli byla způsobena raketou nebo pozemním zařízení. Listopad je pouze nejoptimističtější odhad.
https://twitter.com/pbdes/status/775715783498428416
To je hodně špatná zpráva. Předpokládám, že listopad by byl ve hře jenom pokud by se ukázalo, že to byla lidská chyba.
Ani nie teoreticky aj rampa keďže ostatné sú už modernizované a iné ako tá na SLC-40.
Myslím, že tweet Shotwellové je – více než cokoliv jiného – reakce na prohlášení Toryho Bruna ve smyslu „…typická doba vyšetřování příčin nehody a obnovení letů je 9 měsíců až 1 rok“. ULA nevynechala příležitost přihrát si polívčičku nad ohněm z hořícího Falconu, a SpaceX potřebovala uklidnit zákazníky.
Jen můj osobní odhad.
Připadá mi to tak, že ten listopad je vůbec první termín, kdy by se mohlo letět – tedy že vůbec bude k dispozici nějaká rampa. Jestli bude už známá příčina nehody a upravena raketa /rampa , o tom se zatím mlčí. Domnívám se , že pokud by byla známá příčina, byl by tu už velký pokrok a SpX by o tom určitě informoval.
Takhle je potřeba ještě použít Muskův koeficient na ty 3 měsíce 🙂
Asi už tuší jaká hloupost problém způsobila.
Je pro mě z podivem, že jsem viděl explozi rakety jen z jednoho úhlu. DO této doby jsem si myslel, že na každém z těch postraních sloupů to neustále natáčí. A takle to vypadá jako že maj jen jednu kameru 4km daleko, je to opravdu tak?
SpaceX má zřejmě i nějaké vlastní nahrávky. Tohle, co jsme viděli, pochází od nadšenců, kteří natáčí vše, co souvisí s kosmonautikou. Oni proto video zveřejnili. SpaceX ale své materiály pravděpodobně využívá k analýze. A mimochodem – na těch 4 sloupech, myslím, žádné kamery nejsou. Jsou to bleskosvody.
Pouze malá drobnůstka v druhém odstavci druhá věta. Je tam „poud“, předpokládám místo pokud.
Děkuji za parádní „povzbuzující“ článek.
Díky, opraveno.