Štítek ‘Amos-6’

StatistiX: 5. díl – SpaceX v roce 2016

StatistiX

Vítáme Vás v roce 2018! Pojďme společně vstoupit do nového roku s dalším dílem seriálu StatistiX. Po hluboké ráně v podobě havárie rakety Falcon 9 v červnu 2015 se SpaceX v prosinci téhož roku vrátila do služby ve velkém stylu. Poprvé odstartovala s novou verzí rakety označovanou jako v1.2 a poprvé také úspěšně přistála s jejím prvním stupněm. Do nového roku 2016 jsme tak vkročili plni očekávání nadcházejících startů a hlavně dalších experimentálních přistání prvních stupňů. A že se bylo na co těšit! Všechny starty Falconu 9 do jednoho totiž zahrnovaly také pokusy o přistání prvních stupňů a to jak na plovoucí plošině ASDS, tak na pevnině. Bez nadsázky tedy můžeme rok 2016 označit jako rok přistávání prvních stupňů. V průběhu několika měsíců totiž firma přešla od experimentování a vychytávání much, ke zdánlivé rutině, která započala dlouhou sérii úspěchů pokračujících do dnešních dní. Pojďme si tedy onen rok přistávání prvních stupňů zopakovat a shrnout.

SpaceX vynese dvě družice pro Spacecom

Izraelská společnost Spacecom kontraktovala SpaceX na vynesení dvou nových družic navzdory explozi v září 2016. Informovala o tom agentura Reuters. 19. října 15:17

Vzestupy a pády v roce 2016

Nejrůznější typy raket létají do kosmu již desítky let. Na každý start je přitom kladeno množství vysokých nároků, které není radno podceňovat. Chyby se totiž v kosmonautice neodpouští. Je proto trochu těžké pochopit, jak je možné, že stále dochází k selháním, která často končí tím nejhorším možným scénářem. Troufnu si tvrdit, že je to zejména proto, že stále bilancujeme na hranici technických možností a každá další havárie nám opět připomíná, že se nevyplácí tuto hranici překračovat příliš často. Na druhou stránku je ale více než nutné tuto hranici neustále posouvat dál a učit se z předešlých nezdarů. Lze proto říci, že k haváriím bude docházet i nadále. Pozitivní zprávou ale je, a i když se to možná na první pohled nezdá, že v posledních letech k nehodám dochází stále méně. Výjimkou v tomto trendu nebyl ani předešlý rok 2016 na který se podíváme trochu podrobněji. Některá čísla jsou totiž celkem zajímavá a ledacos nám i prozrazují.

Vyšetřování je u konce, SpaceX se vrací do služby

V minulých měsících měli odborníci ze SpaceX, ale i z federálního leteckého úřadu FAA (Federal Aviation Administration), amerického letectva USAF, státní agentury NASA a národního ústavu pro bezpečnsot provozu NTSB (National Transportation Safety Board) plné ruce práce s komplexním vyšetřováním nehody rakety Falcon 9 z 1. září, ke které došlo na rampě SLC-40 na floridském mysu Canaveral.Výsledkem vyšetřování byl dokument, který nyní schválila FAA, což je klíčové pro návrat SpaceX do služby.

Kosmotýdeník 215 (24.10. – 30.10.)

Pokud k Vašemu nedělnímu obědu patří náš pravidelný seriál Kosmotýdeník, bez kterého by Váš týden nebyl kompletní, máme pro Vás dobrou zprávu. Také dnes se můžete těšit na shrnutí těch nejdůležitějších událostí, které nám v uplynulých sedmi dnech přinesla kosmonautika. V hlavním tématu se podíváme na novinky okolo vyšetřování havárie rakety Falcon 9 z 1. září a když už budeme u SpaceX, zmíníme se také o dalších drobných novinkách, které prolétly internetovým éterem. Nedělní porce kosmonautických novinek s pořadovým číslem 215 právě začíná.

Vesmírné výzvy – září 2016

září 2016 zdroj: esa.int

Září kosmonautickými událostmi opravdu nešetřilo. Hodně jich bylo očekávaných, ale objevily se i neplánované, které fanoušky a zejména kosmické společnosti nepotěšily. Vesmírné výzvy proto přinášejí sedm hlavních reportáží a i stěny kosmonautické kostky mají co dělat, aby tlak vměstnaných informací ustály.

Nové informace o explozi Falconu 9

SpaceX zveřejnila na svých stránkách nové informace o vyšetřování výbuchu rakety Falcon 9 z 1. září. Vyšetřovací skupina, která se skládá z odborníků ze SpaceX, NASA, FAA a amerického letectva zkoumá data z 3000 kanálů telemetrie. Od prvních náznaků anomálie do úplného přerušení toku telemetrických údajů uplynulo pouze 93 milisekund, odborníci tedy pracují s velice krátkým časovým úsekem. Většina trosek, které byly po explozi nalezeny, jsou nyní zkoumány a katalogovány v hangáru. Analýza telemetrie a nalezených trosek zatím ukazuje na masivní únik hélia v tlakovacím systému druhého stupně. Nehoda při misi CRS-7 z roku 2015 také souvisela s tlakovacím systémem druhého stupně, tehdy selhala vzpěra u jedné z nádrží na hélium. SpaceX ale nyní potvrdila, že mezi těmito nehodami nebyla nalezena žádná spojitost.

Uzemnění Falconů možná „jen“ na tři měsíce

+0,15 s - Expandující plameny jsou lemovány oblakem zkapalněného kyslíku

Žádné nové informace o vyšetřování průběhu nehody rakety Falcon 9 zatím nejsou k dispozici, přesto se objevuje světélko na konci tunelu. Peter B. de Selding na Twitteru citoval prezidentku SpaceX, Gwyne Shotwell, která prý očekává návrat raket Falcon do služby v listopadu. To by znamenalo, že by vynucená pauza po havárii 1. září trvala tři měsíce. Nejprve by měly Falcony startovat z floridského kosmodromu a později by se začalo létat i z kalifornské Vandenbergovy základny.

Elon Musk: Je to nejkomplikovanější chyba za 14 let

+3,0 s - Hořící palivo se dotýká úrovně rampy. Za stěnou z plamenů ztrácí první stupeň svou celistvost

Informací o havárii rakety Falcon, která 1. září explodovala na rampě číslo 40 během přípravy na statický zážeh stále není mnoho. Odborníci se snaží analyzovat všechny dostupné telemetrické údaje, ale nečeká je snadná práce. To přiznává i Elon Musk, který v posledních hodinách vydal na svém Twitteru několik zpráv, které se točí kolem vyšetřování této havárie. Dokud nebude odhaleno, co přesně nehodu způsobilo, nebudou moci rakety Falcon startovat.

Kdo zaplatí havárii Falconu?

Zničená družice Amos 6

Izraelská společnost, která vlastnila komerční komunikační satelit Amos 6 zničený minulý týden při explozi nosiče Falcon 9 dostane 200 milionů dolarů a doufá, že by mohla získat i něco navíc. Finance, které získá z pojistky totiž pokryjí pouze cenu družice, která byla zničena na rampě 40. Společnost Spacecom by mohla žádat SpaceX o uhrazení padesáti milionů dolarů, případně o bezplatné vynesení některého příštího satelitu. Izraelská firma v pondělí 4. září prohlásila, že už začala hledat možnosti k získání nákladů na celý projekt Amos 6.