křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

H3 (HTV-X1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

ECAPS AB

Společnost ECAPS AB, švédský poskytovatel pohonných technologií, oznámila úspěšné testování své nové technologie Fast-Start Thruster (FAST), který umožňuje kapalným pohonným systémům LMP-103S dosáhnout provozní teploty a plné připravenosti do 48 sekund od zapálení.

iRocket

Plány společnosti Innovative Rocket Technologies (iRocket) na plně opakovaně použitelný nosič pro vynášení družic získaly podporu po prvním letovém testu střely krátkého doletu IRX-100, u které startup doufá, že v blízké budoucnosti vygeneruje příjmy na podporu svého orbitálního nosiče Shockwave.

SpaceX

Ministerstvo letectva schválilo návrh společnosti SpaceX zdvojnásobit počet startů na vesmírné základně Vandenberg a začít tam využívat druhou odpalovací rampu.

Scanway

Polský výrobce optických systémů Scanway Space získal svou první zakázku od americké společnosti, v tomto případě od Intuitive Machines, na multispektrální dalekohled pro mapování povrchu Měsíce.

Beyond Gravity

Společnost Beyond Gravity zvažuje rozšíření výroby pohonných mechanismů solárních panelů na Floridě na podporu projektu Golden Dome a dalších amerických vesmírných projektů poté, co zdvojnásobila výrobní prostor v Evropě pro hardware, který udržuje družice namířené směrem ke Slunci.

Impulse Space

Společnost Impulse Space, která se zabývá vesmírnou dopravou, oznámila, že plánuje vyvinout lunární přistávací modul. Koncept lunárního dopravního systému společnosti Impulse Space využívá tahač Helios s novým lunárním přistávacím modulem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

OBRAZEM: Modernizovaný Sojuz připraven na start

Na kosmodromu Bajkonur byla v pondělí vyvezena raketa Sojuz-FG, která má za úkol dopravit k Mezinárodní vesmírné stanici tři nové členy posádky v modernizované lodi Sojuz-MS. Bude se sice jednat o první exemplář této pilotované lodi, ale část vylepšení již byla vyzkoušena na nákladních lodích Progress-MS, které už k ISS dvakrát úspěšně startovaly. Posádku budou tvořit už tradičně tři členové, za Rusko to bude Anatolij Ivanišin, za Japonsko  Takuja Oniši a za Spojené státy americké Kathleen Rubins. Jediný Anatolij Ivanišin už se do vesmíru jednou podíval v rámci Expedice 29/30, pro Rubins a Onišiho to bude premiéra.

Podle tradice vývozu rakety nepřihlíželi členové primární posádky, protože by to údajně mohlo přinést smůlu. Členové záložní posádky – Oleg Novickij, Peggy Whitson a Thomas Pesquet si ale nenechali tuto podívanou ujít. Po vývozu a vztyčení rakety byla zahájena dvoudenní fáze testování systémů rakety a příprav na tankování paliva. Start je naplánovaný na čtvrtek v 3:36 našeho času, což je sice poměrně nepříjemný čas, ale i tak se můžete těšit na přímý přenos s českým komentářem, který bude ještě oznámen ve speciálním článku.

Sojuz opouští montážní halu.
Sojuz opouští montážní halu.
Zdroj: http://spaceflight101.com/
Sojuz na cestě ke startovní rampě.
Sojuz na cestě ke startovní rampě.
Zdroj: http://spaceflight101.com/
Pohled na motorovou sekci.
Pohled na motorovou sekci.
Zdroj: http://spaceflight101.com/
Záložní posádka (Whitson - Novickij - Pesquet).
Záložní posádka (Whitson – Novickij – Pesquet).
Zdroj: http://spaceflight101.com/
Vztyčování Sojuzu.
Vztyčování Sojuzu.
Zdroj: http://spaceflight101.com/
Sojuz už téměř vertikální.
Sojuz už téměř vertikální.
Zdroj: http://spaceflight101.com/
Sojuz připraven na startovací rampě.
Sojuz připraven na startovací rampě.
Zdroj: http://spaceflight101.com/
Členové primární posádky (Rubins - Ivanišin - Oniši).
Členové primární posádky (Rubins – Ivanišin – Oniši).
Zdroj: https://www.nasa.gov/

 

 

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/…/5968251874-512×341.jpg
http://spaceflight101.com/…/27796928930_a86c10c145_k-1024×824.jpg
http://spaceflight101.com/…/5620468278-768×512.jpg
http://spaceflight101.com/…/6230444772.jpg
http://spaceflight101.com/…/3485406462-768×512.jpg
http://spaceflight101.com/…/4062904158-768×512.jpg
http://spaceflight101.com/…/3495069228.jpg
http://spaceflight101.com/…/5099634131-768×512.jpg
https://www.nasa.gov/…/m16-018b.jpg

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
qa
qa
9 let před

Koroljov by byl nadšený…:-)

Už dlouho se chci zeptat-u svazků motorů I.st.
je vždy „sud“, je na každém bloku čtyř motorů.
Vypadá jako obří hydraulický nebo pneumatický
válec. Obvykle (i zde) je natřen na červeno
stejně jako trysky. Na co vlastně slouží ?
qa.

Matouš Klugar
Matouš Klugar
9 let před

Několikrát mě už napadlo, zda se ta záchranná věžička používá i jako pohonný „stupeň“. Má přeci jen vcelku velký tah, nezažehává se někdy na chvíli před tím, kdy je jisté že už nic od rakety nehrozí a je kabina sojuzu oddělená?

hansnasa
hansnasa
9 let před

Možná je to jen můj pocit,ale podle toho s jakou rychlostí manipulují ti rusové s těmi částmi rakety bych řekl,že se s tím tedy nepářou.Asi si jsou dost jistí.U videí s Nasa tam ten jeřáb jede milimetrovou rychlostí a hlídá to mraky lidí. Moc pěkné video.

Radoslav Packa
Radoslav Packa
9 let před
Odpověď  hansnasa

Tak toto je sériová výroba už desaťročia asi to už ide od ruky…

Petr Antoň
Petr Antoň
9 let před

Moc hezké video. Při sledování mě ale napadla tahle otázka: na čem ta raketa vlastně stojí ??? A druhá – ta příhradová konstrukce mezi 1. a 2. (nebo 2. a 3.?) stupněm musí asi leccos vydržet, přeci jen „tlačí“ nemalou váhu. Z jakého důvodu je takto otevřená? Jen úspora hmotnosti?

Ondřej Šamárek
Editor
9 let před
Odpověď  Petr Antoň

Na rampě rakety typu Sojuz ani tak „nestojí na něčem“, jako je spíše „přidržována v pase“, těsně pod špičkami čtyř boosterů nultého (nebo prvního, chcete-li) stupně. Drží ji tam čtyři ramena systému „тюльпан (Tulipán)“. Docela pěkně je to vidět tady nebo ještě lépe tady (jde o ty oranžové konstrukce).
Raketa je vlastně držena vlastní vahou. Jakmile motory naběhnou na plný výkon a jejich tah překoná hmotnost rakety, raketa se nadzdvihne a ramena Tulipán se působením protizávaží samovolně odklopí do stran. Tohle řešení bylo používán od počátku provozu rakety R-7 (Sojuzy jsou jejím derivátem) a má jej na svědomí Vladimir Barmin, jeden z „Velké šestky“ hlavních konstruktérů, kteří pod vedením Koroljova semjorku připravovali.
Ta příhradová struktura je tam proto, aby byl zajištěn odvod spalin. Třetí (nebo horní stupeň) se totiž zažehává ještě v době, kdy druhý (centrální) stupeň ještě není oddělen a jeho motory poskytují zbytkový tah, říká se tomu „hot staging“. Toto řešení opět sahá k počátkům kosmonautiky, kdy si konstruktéři nebyli jisti, zda dokáží zajistit start motoru posledního stupně ve vakuu, respektive ve stavu beztíže. Báli se, že palivo a okysličovadlo se ve stavu volného pádu nebudou chovat způsobně a nepotečou tam, kam mají (Podobně na tom byli třeba i Američané v programu Gemini, tady je krásně vidět právě hot staging u Titanu II).
A i když později byli schopni zajistit, aby palivo zůstalo tam, kde má být, nechtěli sahat do ověřené konstrukce a proto Sojuz má onu příhradovou strukturu a používá hot staging dodnes.

Petr Antoň
Petr Antoň
9 let před

Děkuju za vyčerpávající odpověď.

Ondřej Šamárek
Editor
9 let před
Odpověď  Petr Antoň

Není zač, jsem rád, že jsem mohl pomoci! 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.