sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: První modernizovaný Sojuz na startu

Na startovní rampě kosmodromu Bajkonur již stojí raketa Sojuz-FG, která vynese na oběžnou dráhu první exemplář modernizované lodi Sojuz MS i s tříčlennou posádkou. Takovou událost si pochopitelně nemůžeme nechat ujít a tak jsme pro Vás připravili česky komentovaný přímý přenos. Časy kosmonautických událostí nám ale v poslední době moc nepřejí – úspěšný vstup sondy Juno na oběžnou dráhu kolem Jupiteru se odehrál v brzkých ranních hodinách a v případě prvního modernizovaného Sojuzu tomu nebude jinak. Nařiďte si proto budíky, budou se hodit.

Ke startu by mělo dojít zítra, tedy ve čtvrtek 7. července ve 3:36 středoevropského letního času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 3:20 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Daniel Heřt nebo Martin Gembec. Stránku není potřeba obnovovat – nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky.

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/soyuz-ms-01/

Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/…Ivanishin,_and_astronaut_Takuya_Onishi.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Tomáš
Tomáš
8 let před

Ešteže mám šichtu a môžem si to pozrieť live

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Tomáš

Tak snad nebude vadit, že v práci sledujete naše video. 🙂

JaRon
8 let před

Ani pofestivalová únava mi nesebere prohlídku startu, těším se na vás borci!

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  JaRon

Ceníme si toho, že i přes festivalovou únavu jste dal našemu přenosu přednost před postelí. 🙂

JaRon
8 let před

Jestli vyjde organizace druhého kontaktu ARISS, tak se možná díváme na američanku, která si snad již brzy popovídá s ČR

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  JaRon

Držíme palce, rádi o tom budeme opět informovat.

Muminek
Muminek
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Na jake frekvenci vysilaji amatérské radio? Jsou nejake ptavidelne časy kdy z ISS vysilaji pro radioamatery? (krom vysilani pro studenty)

zvejkal
zvejkal
8 let před

Rutina 🙂

Jouzef
Jouzef
8 let před

Zase od ruske rezie amaterina jako svin. Nemaji zajem medializovat jejich program? Ani odpocet nic. Nasa je to jedno?

maro
maro
8 let před
Odpověď  Jouzef

Oni už to asi berou jako stokrát opakovanou rutinu a spíš nechápou, že to ještě někoho tak extrémně zajímá. Asi jako když obří Airbus A 380 startoval poprvé a pak posté.

Jouzef
Jouzef
8 let před
Odpověď  maro

Az bude start rakety rutina tak budu uz starec…

maro
maro
8 let před
Odpověď  Jouzef

Mimochodem právě ten americký odpočet je opravdu největší nesmysl, který se táhne od dob, kdy vše bylo na zmáčknutí jednoho tlačítka. Dnešní raketový motor je prostě stroj s určitým množstvím rotujících součástek a zvlášť když je jich víc, tak regulace synchronizace jejich tahu je nějaký proces, který trvá pokaždé jinak. Jednou třeba 8 sekund, jindy 11. A až když vše šlape naplno tak jak má, raketa se odlepí od rampy. Nějaké přesné odpočítávání nemá pro tento proces žádný význam.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  maro

On i raketový motor na V2 byl plný rotujících součástek. „Na tlačítko“ se zapalují u takto velkých motorů jen bloky na pevné palivo a i u nich zážeh závisí na tom, že hlavní motor na kapalné palivo dosáhne plného tahu (mluvím o raketách jako Ariane 5 nebo Atlas). Zrovna u Sojuzu letícího k ISS odpočítávání důležité je. Sice jedna dvě sekundy velkou roli nehrají, ale stejně je potřeba se co nejlépe trefit do startovacího okna, které je tu „okamžité“. Zpoždění o půl minuty prostě nepřichází v úvahu, protože kdyby došlo ještě k dalším drobným komplikacím, loď by na ISS nemusela doletět. Odpočítávání především říká, kdy má který systém naskočit a v jakém má být kdy stavu. Odchylka od tohoto harmonogramu vede k odložení startu. Takže nebojte, Rusové v řídícím středisku odpočítávají také, i když je to „americký nesmysl“.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Vojta

Starty zásobovacích lodí k ISS mají okamžité startovní okno, takže je potřeba odstartovat přesně v danou sekundu.

maro
maro
8 let před
Odpověď  Vojta

Samozřejmě že zpoždění půl minuty nepřichází v úvahu, ale ty dvě tři sekundy jsou plus mínus vždy. A pak může to teatrální odpočítávání od desíti k nule vypadat dost divně, když se raketa zvedne dřív než ty stopky k té nule opravdu dojdou, nebo naopak ještě uběhnou další dvě sekundy, než se raketa opravdu začne zvedat. A celý divadelní efekt je pak v danou chvíli v tahu. Prostě těch přesných deset sekund posledního odpočítávání je nesmysl pouze pro efekt.
A ani ta zásobovací loď nemusí odstartovat přesně v danou sekundu. Ta tolerance je o dost větší. Během těch několika minut vzletu tu raketu potká ještě tolik proměnných, které se musí uregulovat, aby se raketa synchronizovala s ISS, že těch pár sekund odchylky na startu nehraje roli.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  Vojta

Zčásti máte pravdu, ale podle stejné logiky bychom mohli zrušit i jízdní řády vlaků a autobusů. Ty také zhusta neodjedou v tu správnou minutu kvůli různým důvodům. U rakety je třeba předepsáno, že hlavní motory startují v T-3s, a pak mají ty 3 sekundy na najetí na plný tah a vzájemnou synchronizaci. Pokud to stihnou za 2 nebo jim to trvá 5, bude v toleranci, ale 10 je moc a přeruší se start. Každá technologie má povolené odchylky, ale pro zjednodušení se udávají střední hodnoty.

maro
maro
8 let před
Odpověď  Vojta

Vy jste to asi nečetl. Vše je jen o definici přesného okamžiku startu. Ani ty vaše jízdní řády nejsou definovány s přesností na deset sekund a lidem stačí. Start rakety je definován s přesností právě na těch pět či deset vteřin, rozhodně ne na jednu vteřinu, jak by odpovídalo tomu hloupému, ale efektnímu odpočtu od desíti k nule. A ten nesmysl je právě v tom, že nula by měla odpovídat zážehu motorů. To je ten nejpodstatnější okamžik, který inženýry zajímá a ke kterému vše směřuje. Jenže ono by to pak pro laické diváky nevypadalo dobře, kdyby se odpočítalo k nule a raketa by stála ještě další dvě až pět vteřin, než by se začala opravdu pohybovat. Proto se divadlo přizpůsobí divákovi a motory se zapálí dřív a ta nula už pak je jen nejistá záležitost, do které se strefujete s menší či větší přesností. V každém případě je tento poslední desetisekundový teatrální odpočet, a i to, kdy v něm „padne nula“, pro letové inženýry zcela nepodstatný. Podstatné je pro ně jen to, aby se od pro ně daleko důležitějšího okamžiku, tedy zapálení motorů, raketa nejpozději do těch 5 sekund opravdu začala zvedat.
Mimochodem, ten teatrální poslední odpočet má původ už v nějakém německém filmu z roku 1929. Zajímavý článek o něm je tady: http://www.atlasobscura.com/articles/nasa-stole-the-rocket-countdown-from-a-1929-fritz-lang-film-1d569cc0-50ff-4045-b0c9-1f0d72a193db

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.