SpaceX přepravila první stupeň, kterému se povedlo jako prvnímu úspěšně přistát po startu, před svou továrnu v Hawthorne. Tento nyní už historický exemplář zde bude stát jako monument připomínající první úspěšné přistání. Nebyl to ale jediný první stupeň, který v té době stál před továrnou. Kousek vedle byl uložen další první stupeň, který neunikl objektivům kamer. Technici z něj v jednu chvíli sundali plachtu kryjící motorovou sekci, čímž odhalili velmi zajímavé detaily. Struktura zvaná Octaweb, která tvoří spodek rakety a drží všech devět motorů byla totiž jiná než u „běžného“ Falconu 9. Octaweb na tomto stupni je značně zesílený a má po stranách zařízení, které by mohlo sloužit pro připojení postraních urychlovacích bloků. To tedy naznačuje, že by se mohlo jednat o centrální stupeň Falconu Heavy.
Na koláži od uživatele /u/redmercuryvendor ze subredditu /r/spacex jsou tyto rozdíly patrné. Vpravo je první zachráněný stupeň a také první zástupce vylepšeného Falconu 9 FT. Vlevo je pak údajný centrální stupeň Falconu Heavy. V rozích jsou patrné výstupky, které chybí na „normálních“ prvních stupních a které by mohly sloužit právě pro uchycení postraních bloků. Také celá struktura octawebu je silnější a navíc má i celý vnější prstenec. Jelikož je Octaweb nejrobustnější částí rakety, budou zde všechny tři stupně propojeny. A právě kvůli tomu musí být Octaweb zesílený. Neoficiální informace od bývalého zaměstnance říká, že ve SpaceX mají tři verze Octawebu, jednu pro normální Falcon 9, jednu pro boční stupeň Falconu Heavy a jednu pro centrální. Že se nejedná o boční stupeň pak naznačuje délka, centrální stupeň je totiž ještě prodloužen o mezistupeň který při letu kryje motor druhého stupně, zatímco boční stupeň má jen krátkou aerodynamickou špičku. Všechny tyto informace jsou pouze dedukované z fotek a nejsou oficiálně potvrzené, ale zdají se jako nejpravděpodobnější vysvětlení. Start Falconu Heavy je zatím pořád plánován na prosinec tohoto roku, neoficiální informace pak hovoří přímo o týdnu kolem Vánoc.
Zdroje informací:
https://www.reddit.com/r/spacex/
http://forum.nasaspaceflight.com/
https://twitter.com/SciGuySpace/
Zdroje obrázků:
http://i.imgur.com/ZJfbZzz.jpg (výřez)
http://forum.nasaspaceflight.com/…attach=1343336;image (koláž: /u/redmercuryvendor)
http://c1.staticflickr.com/8/7491/26428478544_6bc55492e3_k.jpg
http://forum.nasaspaceflight.com/…attach=1343334;image
http://forum.nasaspaceflight.com/…attach=1343338;image
To je pomalu průmyslová špionáž 😉 Vypadá to ale nadějně.
Pokud to všechno vyjde, tak to bude dost dobrej vánoční dárek.
Na vianoce chcem toto a ….
Jedny vánoce s prvním stupněm, který přistál, druhé s FH? To by byla bomba 😀
Jakoby SpaceX chystala něco pod stromeček každý rok 😉
A na další vánoce start Dragonu Crew ?
SpaceX prostě pobaví, obzvláště když technici jen tak mimoděk odkryjí zrovna „špekatější“ motorovou sekci. Váhám, zda následně technik šel na koberec, či naopak PR specialista dostane přidáno.
PS: Plachta vypadá trošku jako záměrně malá podprsenka ze které vnadí vnady.
🙂
Když na tebe nabehne z nicehoznic naha zenska ala CC nebo BB a rekne, ze chce ojet, tak taky budes maximalne hledat, kde jsou kamery.
Koho zajima nejak pravda… Lide chtěji snit! A ten pribeh, muj mily priteli, ten jim date Vy. Date si bonbon?
spíše mi to příjde, že mají na motorové sekci nasazený nějaký přípravek na zvedání nebo jinou manipulaci.
To určitě ne, je vidět, že vnější kruh, úchyty pro přistávací nohy a i držáky pro boční stupně jsou pevnou součástí octawebu, stačí si jenom fotku zvětšit.
A co když je to jen úprava, která souvisí se zvýšením tahu motorů, jak o tom nedávno Musk mluvil (až 30 % u každého motoru není málo, navíc možná zúročili zkušenosti se stupni, které přistály a je třeba něco doladit…tedy zesílit).
A to že je tam cosi na přichycení něčeho na boku…kdo v tom chce vidět úchyty bočních prvních stupňů, ten je tam samozřejmě uvidí 😉
Na druhou stranu, pokud chtějí letět kolem Vánoc, je na čase, aby ukázali nějaký pokrok…
Ten vnější prstenec a přidané držáky by u normálního F9 se zvýšeným tahem neměli vůbec žádný smysl, protože motory jsou k raketě připojené o kus výše než tyto prvky, nenesly by proto žádné zatížení a byly by jen zbytečná váha navíc.