sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Svařování vodíkové nádrže pro SLS

Fotografie z 25. května - ve VAC jsou svařeny tři válcové části nádrže (ve svislé poloze; vlevo od VAC je ve vodorovné poloze ověřovací exemplář nádrže na kapalný kyslík).

Centrální tělo rakety SLS bude ukrývat dvě nádrže – jedna bude uchovávat kapalný kyslík, druhá kapalný vodík. A právě kvalifikační exemplář nádrže na zkapalněný vodík vznikl v minulých týdnech na obří svářečce Vertical Assembly Center v Michoudově středisku. Snímek byl pořízen 25. května a uvnitř zařízení VAC vidíme tři svařené válce, které tvoří základ této nádrže. Ta se bude v kompletním stavu skládat z pěti válců a dvou kopulí na koncích. Kvalifikační díly můžeme považovat za jakousi generální a finální zkoušku všech systémů, která má ověřit, že všechno pracuje správně, aby se mohlo začít s výrobou letového hardwaru.

V levé části snímku vidíme vodorovně ležící ověřovací kus nádrže na kapalný kyslík – ta je složená ze dvou válců a dvou kopulí. NASA sice k této zprávě vydala pouze jedinou fotografii, ale jelikož nám čtenáři často píší, že stojí i o dílčí zprávy z vývoje různých zajímavých misí, rozhodli jsme se tuto informaci zveřejnit i přesto, že doprovodných fotografií není mnoho.

Díly potřebné pro výrobu centrálního stupně rakety SLS
Díly potřebné pro výrobu centrálního stupně rakety SLS
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/…/thumbnails/image/20160525_lox_wca_tank_lh2_con_in_vac-31.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/…660201744095646_3311889731582754999_o.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Adam
Adam
8 let před

Válec… bych řekl, že je uzavřené těleso, neb má rovnoběžné podstavy.
Takže prstenec… apod.
Těžký život má, redaktor kosmonautix.cz 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Adam

Prstenec evokuje něco nízkého – jako prsten. Navíc jak ukazuje ilustrační obrázek, při stavbě centrálního stupně se použijí i prstence. Myslím, že každému čtenáři je asi jasné, že když se řekne, že se válcová nádrž svaří z několika menších válců, tak že nemají žádné podstavy. 🙂

Jiří Hošek
Jiří Hošek
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ano, prstenec (Ring) pro nádrž centrálního stupně vypadá takto:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/maf-20140730-sls-ring_fab_02.jpg

Připomínka, že válec je uzavřené těleso, je ovšem správná. Napadá někoho lepší překlad slova „Barrel“ z infografiky než „válec“?
„Plášť válce“ asi můžeme hned vyloučit.

gg
gg
8 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Matematicky vzato, ten „válec“ je ve skutečnosti taky (nekruhový) prstenec, resp. toroid.

Samo
Samo
8 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Tiež by sa to dalo nazvať ako potrubie alebo bezodný sud ale fakt najlepšie bude válec keďže v našich jazykoch nieje k slovu „barrel“ k tejto téme žiaden žiaden zmysluplný preklad 🙂

gg
gg
8 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Možná jste na to kápl – je to prostě velká trubka. 😀

Edemski
Edemski
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Asi bych to nazval válcovou skořepinou 🙂

Lukáš Houška
Editor
8 let před
Odpověď  Adam

Vždycky, když se začtu do nějaké diskuze na Kosmonautixu, musím děkovat všem bohům, či osudům, že mě sem zavály. Tolik skvělých lidí a těžko uvěřitelných diskuzí se jen tak nenajde 🙂

Zuzi
Zuzi
8 let před

Napadá mne taková drobnost, nepodělila se NASA jak ty válce vyrábí? Průměr obrovský, váha minimální.. Vůbec technologie nádrží aby to nic nevážilo, přitom vydrželo start a udrželo palivo a kyslík pohromadě je jistě zajímavá.
ET pro STS se snad vyráběla pomocí technologického leptání, není to tak?

David R.
David R.
8 let před
Odpověď  Zuzi

Ono to váží hodně. Nádrž je nosný prvek a přenáší téměř celý tah motorů na zbytek rakety. Teprve až se bude tankovat na orbitě,tak dojde na lehké nádrže.

Samo
Samo
8 let před
Odpověď  David R.

Tak áno ak to porovnáš s nádržami určenými priamo len pre vesmír tak tam hmotnostný rozdiel bude ale nie až tak veľký pretože ak sa nebude jednať či už o preletové alebo skladové stále potrebujú byť odolné proti mikrometeoritom a musia byť vybavené ekvivalentnou izoláciou aby vedeli udržať palivo po dlhšiu dobu chladné
Tu je pekný obrázok porovnania podielu hmotnosti a pevnosti:

http://1.bp.blogspot.com/-G2k8Fg4qXOk/UDQRgQKpKpI/AAAAAAAAAJE/mhFzsQN7dXE/s640/MfETvsSodaCan.jpg

gg
gg
8 let před
Odpověď  David R.

„Ono to váží hodně. Nádrž je nosný prvek a přenáší téměř celý tah motorů na zbytek rakety.“

No, to asi ne. Většina tahu motorů se spotřebuje na urychlování zbývajícího paliva, a palivo se urychluje tak, že na něj tlačí podepřené dno nádrže, takže o podstatnou část tahu se velká část nádrže starat nemusí. A navíc je tu ještě tlakování. Nafouknutý balónek, do kterého praštíte, se asi taky nezačne pohybovat celý pouze kvůli extrémní tuhosti svého povrchu. Jistě ten tlak uvnitř hraje aspoň nějakou roli, a pokud je to několik atmosfér, tak ta role bude asi celkem podstatná.

David
David
8 let před
Odpověď  gg

Nechci se hádat, ale podotýkám, že dolní nádrž je podle obrázku na vodík. Vodík je o mnoho lehčí než kyslík – na spálení 1 tuny vodíku je třeba 7,9366 tuny kyslíku. Z toho plyne, že vodíková nádrž nese téměř 8x těžší kyslíkovou nádrž, dále pak plný druhý stupeň atd. Jak se palivo spotřebovává, tak sice ubývá hmotnosti, ale tím stoupá zrychlení. Nádrže tedy (aspoň ta největší) skutečně nesou obrovské zatížení! Pak je tu ještě Pascalův zákon (palivo je tekuté, takže tlačí nejen na dno, ale i na stěny). Tlak uvnitř, přiznám, nevím, ale myslím, že velkou roli nehraje. Palivo teče do čerpadla vlivem zrychlení, první stupeň tedy moc tlakování nepotřebuje. To spíš je tam ještě pvnostní rezerva na dynamické namáhání – supersonický třesk, turbulence vzduchu, vibrace rakety atd.

Nádrže, pokud se jednou bude startovat z orbity, budou skutečně mnohem lehčí. Ochrana proti mikrometeoritům nebude zásadně zvyšovat jejich hmotnost. Ovšem zatím si nedovedu představit, že by v nich byl vodík. Ten by se dost těžko chladil. Naproti tomu skladovat kapalný kyslík a metan problém nebude, stačí nádrž zastínit proti Slunci folií.

Samo
Samo
8 let před
Odpověď  Zuzi

ET pre STS sa vyrábala v podstate rovnako ako sa vyrábajú nádrže pre SLS teda z lítium hliníkových plátov sa vystrúha štruktúra ISOGRID to sa ohne do tvaru valca a zvarí v prípade SLS to je trením tzv. stir friction welding a pri ET tuším že tak isto, tu obrovskú pevnosť a nízku hmotnosť spôsobuje práve ten ISOGRIG v kombinácii s prstencami medzi jednotlivými zvarovanými valcami 🙂

Honza
Honza
8 let před

Obdobné nádrže měl I raketoplán. Takřka geniální konstrukce ze sedmdesátých let. Jsem rád, že mají pořád ještě schopnost ji dnes znovu vyrobit. I když k pochybnemu účelu.

Jarda
Jarda
8 let před

Strukturalne se jednotlive valce pro kyslik a vodik nelisi?

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.