Známe to všichni i z běžného života – občas dny plynou v poměrně nudném koloritu, ale jindy se toho zase děje tolik, že se člověk v událostech až ztrácí. Kosmonautika to má podobné a my se můžeme těšit z toho, že v těchto měsících zažíváme hodně plodné období. Ale tento týden udělá radost především těm, kdo rádi sledují starty raket – celkem jsou na nadcházející týden naplánovány hned čtyři starty ze čtyř různých států. Dnešní článek proto berte jako takovou malou pozvánku, na co se můžete těšit – v průběhu týdne pro Vás připravíme samostatný článek, ve kterém budete moci sledovat přímý přenos.
Středa 8.6 9:10 SELČ
Startovací maraton odpálíme ve středu na kazašském Bajkonuru, odkud by měla odstartovat raketa Proton-M. Jejím nákladem je telekomunikační družice Intelsat 31 známá též pod označením DLA-2. Satelit disponuje 72 transpondéry v pásmu Ku a 4 v pásmu C, které mají sloužit k šíření televizního signálu v oblasti Latinské Ameriky, Spojených států a části Kanady.
Satelit o hmotnosti 6450 kilogramů disponuje dvojicí solárních panelů o šesti polích, které mají dodávat 20 kW elektrické energie. O tříosou stabilizaci se bude starat systém navigačních senzorů a setrvačníků. Družice má ve složeném stavu rozměry 8,6 × 3,4 × 3,1 metru a na oběžné dráze se po rozložení solárních panelů rozšíří na zhruba 32 metrů.
O dosažení finální oběžné dráhy a drobné korekce se bude starat hlavní motor R-4D a několik drobných korekčních trysek. Základní kostra LS-1300 umožňuje i využití elektrického pohonu, ale není jisté, zda bude tato možnost na družici využita. Hlavní motor R-4D spaluje směs monometylhydrazinu a dimeru oxidu dusičitého, čímž vytváří tah 490 N. Motor má na délku 55 centimetrů, jeho průměr je 28 centimetrů a v prázdném stavu váží 3,63 kilogramů. Specifický impuls je 312 s a pracovní tlak ve spalovací komoře dosahuje 6,9 bar. Za zmínku stojí, že R-4D byl vyvinut z manévrovací trysky, která se používala na servisním a lunárním modulu při americkém programu Apollo.
Středa 8.6 22:30 SELČ
Komu by ranní start nestačil, nebo kdo by jej kvůli škole či práci nestihl, ten se může těšit na další porci. Z kosmodromu v Kourou by měla odstartovat raketa Ariane 5 a jejím nákladem jsou hned dvě telekomunikační družice – EchoStar XVIII a BRIsat. Tyto družice budou mít na starost šíření televizního signálu předplatitelům systému DISH ve Spojených státech, ale za zmínku stojí i využití v bankovnictví, což rozebereme za chvíli.
Očekávání před tímto startem jsou veliká, protože náklad má rekordní hmotnost – celkem nejméně 9840 kilogramů (cca. 6,3 tuny u EchoStar a 3,54 tuny u BRIsatu). Při započítání hmotnosti adaptéru Sylda se dostaneme až k 10 731 kilogramům. Ariane 5 ještě nikdy na dráhu přechodovou ke geostacionární nevynášela těžší náklad. Celkový rekord v hmotnosti na Ariane 5 drží zásobovací loď ATV, ale ta létala pouze na nízkou oběžnou dráhu.
Družice jsou pod aerodynamickým krytem umístěné nad sebou – na horní pozici najdeme těžší EchoStar. BRIsat je uložen pod ním v adaptéru Sylda, který umožňuje vynášení dvou družic při jednom startu. BRIsat je projektem indonéské banky Rakyat, která plánuje využívat satelity k propojení vzdálených bankovních terminálů, které jsou rozmístěny na mnoha ostrovech, které tvoří Indonésii.
O výrobu obou družic se postarali v kalifornském městě Palo Alto, kde sídlí společnost Space Systems/Loral. Dopravu obou družic na kosmodrom obstaral letoun Antonov An-124 během 20. dubna (EchoStar) a 9. května (BRIsat). Po natankování byly obě družice připojeny pomocí adaptéru Sylda nad sebe a uzavřeny do aerodynamického krytu. Ve čtvrtek proběhla kontrolní příprava na start, v pátek se aktivovaly pyrotechnické systémy a pokud nenastane žádný problém, bude raketa v úterý vyvezena na startovní rampu, která je od montážní haly vzdálená 2,7 kilometru. Ariane 5 dopraví obě družice na dráhu s nejnižším bodem ve výšce 250 kilometrů, ovšem nejvyšší bod bude celých 35 766 km vysoko. Celkem se bude jednat o 230. start rakety z rodiny Ariane od roku 1970 a 86. start Ariane 5 od roku 1996.
Čtvrtek 9.6. 19:30 SELČ
Ve čtvrtek nás čeká start jediný, ale zato unikátní. V hlavní roli totiž bude nejsilnější americká raketa současnosti Delta IV Heavy, která je podle některých tabulek i nejsilnější raketou současnosti (konkurencí je ruský Proton). Ke startu z floridského kosmodromu by mělo dojít o půl osmé večer našeho času, přičemž nákladem je tajná vojenská družice NROL-37 označovaná též krycím názvem Orion-9.
Vzhledem k utajení, které se týká všech družic spadajících pod národní průzkumný ústav (National Reconnaissance Office = NRO), není možné o tomto satelitu zjistit nic bližšího. Již teď je ale jisté, že se amatérští pozorovatelé satelitů pokusí z nepřímých údajů jako je nosnost rakety, nebo směr jejího letu porovnáním se staršími starty určit alespoň pravděpodobný účel.
Původně mělo k misi NROL-37 dojít v sobotu 4. června, ale start byl odložen kvůli blíže nespecifikované závadě na vynášeném satelitu. Ačkoliv armádní starty běžně v rámci našeho seriálu Živě a česky nevysíláme, v tomto případě uděláme výjimku. Raketa Delta IV Heavy je majestátní kus techniky a každý její start je úžasná podívaná. Žel bohu ale nestartuje příliš často (naposledy v prosinci 2014 s lodí Orion na misi EFT-1), takže bychom si její start neměli nechat ujít.
Sobota 11.6. ??? SELČ
Kolem posledního startu, který je podle našeho výpisu plánován na tento týden, je paradoxně ještě více otazníků, než kolem výše zmíněného amerického tajného satelitu. Neznáme totiž přesný termín tohoto startu. Jisté je, že by se mělo startovat z čínského kosmodromu Si-čchang a jako nosná raketa se použije Dlouhý pochod 3B.
Vynášeným nákladem by mohla být navigační družice, která bude součástí čínského navigačního systému Beidou. Je docela dost dobře možné, že se tento start uskuteční v jiném termínu, protože taková absence informací týden před startem není obvyklá. Ale i kdyby k tomu došlo, tak ani tři starty za týden nejsou málo. Doufejme, že se všem raketám bude dařit a všechny náklady dosáhnou plánovaných oběžných drah.
Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/
http://starty.kosmonautix.cz/
Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/…/uploads/sites/88/2016/06/ISDLA-2-28-May-6.jpg
http://spaceflight101.com/proton-intelsat-31/wp-content/uploads/sites/88/2016/06/CATR-4.jpg
http://spaceflight101.com/…/uploads/sites/88/2016/06/5423963872.jpg
http://spaceflightnow.com/…/13332908_1114045685300445_6340363372654217735_n.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/06/Pose-coiffe-sur-SYLDA_030.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/06/full06.jpg
http://spacenews.com/wp-content/uploads/2014/11/LongMarch4B_Chinamil02.jpg
V první větě máte nějakou chybku (asi tam chybí čárka nebo tečka). Ale nechci být nějaký puntičkář – moc hezký článek, snad se starty vydaří .
Hezký den, díky za upozornění, opraveno.
No bohužel dopolední start je pro mě OUT 🙁 Ale těším se jako malej na Deltu 🙂 Nikdá jsem jí neviděl startovat (Ano na YT je pno videí, ale kometovaný přenos na živvo, je něco jiného, lepšího) …. Tak snad to klapne 🙂
Ako sa Rusko dostalo k servisnemu modulu Apolla? Alebo teda na čo in je R4M keď maju Briz a DM
No já pochopil, že ten RD-4D z Apolla, je na družici Intelsat, která má zajišťovat televizní vysílání na Amerikou, takže je pravděpodobné, že to je americký satelit.
Rusko s tímto motorem nemá nic společného, je součástí satelitu a je to motor americký . Na přistávacím modulu Apolla jich bylo 16 – viz http://www.apolloartifacts.com/2013/11/marquardt-r-4d-apollo-spacecraft-attitude-control-engine.html. K čemu tam je ? …je napsáno v článku.
Přesně jak píší pánové Mawe a Fantasta – nejedná se o motor horního stupně rakety, ale o pohonnou jednotku samotné družice, která byla vyrobena firmou Space Systems/Loral.
Delta Heavy v primetime? Tak to nelze odmítnout 🙂
A nevíte proč je vždycky z jedné strany tak opálená?
Pretoze raketa pouziva ako palivo LOX/LH2 a pred startom tlacia do spalovacej komory celkom dost vodika, kym zapalia motor. Vela vodika z komory unikne a drzi sa tesne pri rakete. V case startu sa tento vodik zmiesany s atmosferickym kyslikom zapali a celkom dobre a rychlo zhori. Preto su vsetky Delta4 (aj medium aj Heavy) rakety opalene po starte. Nie je to ziadna komplikacia, len to kazi vizual..
Pěkně to je vidět třeba tady http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/03/d4hflights.jpg
No přeci aby to bylo více vzrušující! 😀
nene, dlho lezala na jednom boku a opalilo ju 🙂
PS: Pocas startu D4H olizuju plamene podstatne viac ako ine rakety. To oslahavanie je zrejme vyrazne nesymetricke, takze jedna strana je opalena viac ako druha.
Také mám rád investice do nástrojů pro klidnou budoucnost. 🙂
Zdravím. Budete naživo s českým komentárov vysielať aj štart rakety Ariane 5?
Ďakujem.
Hezký den, o vysílání startu Ariane 5 neuvažujeme. Jde o „běžné telekomunikační družice“.
Na Wikipedii vidím plán startů Falcon 9 na červenec. V plánu jsou čtyři starty. Není to infošum? V takové raketometné palbě budou stíhat vykládat tu zamilovanou plošinu?
Wikipedii považuji za dobrý zdroj informací o tom, co se stalo, případně pro rychlé ověření údajů, ale jako zdroj termínů startů bych ji nepoužíval. Zkuste třeba naši stránku http://starty.kosmonautix.cz/ nebo anglickou http://spaceflightnow.com/launch-schedule/ – pokud u nějakého startu není uvedeno konkrétní datum, ale pouze měsíc, jde jen o hrubý termín, který se s velkou pravděpodobností bude posouvat. SpaceX momentálně zvládá dva starty měsíčně, čtyři už jsou moc (minimálně v současné době).
Díky moc za odpověď i za odkazy.
Rádo se stalo. 😉
Není to překlep? Článek vyšel dneska. Starty jsou tento týden ale v první větě je příští týden?
Věta je to třetí, ale místo „příští“ patří třeba „nadcházející“. Dal jsem stejně pět hvězdiček. Na čtyři by tam pro mne muselo být dvanáct hrubek. 🙂
Aha, takže v nad-nadcházející větě
Opraveno, díky 🙂
Jenom pro doplnění nastávající serie startů, malá zmínka o 2 dny staré události. Poněkud bez povšimnutí proběhl úspěšný start družice Geo-IK-2 12L.
Z kosmodromu Pleseck ji vynesla 4. června v 14.00 GMT nosná raketa Rokot s horním stupněm Briz-KM. Družice poskytne velmi přesné měření tvaru Země a jejího gravitačního pole pro vojenské i civilní aplikace.
To je pravda, na našem fóru jsme o tom informovali, ale pro článek na blogu již nebylo místo. je proto dobře, že jste to zmínil alespoň v komentáři.
Na foru jsem to neobjevil, takže díky za info.
Tak Proton z technických dôvodov dnes neodštartoval. Ďalší pokus zajtra.
Stejně tak se odkládá i start rakety Ariane 5 – u ní to je kvůli problémům s potrubím spojujícím startovní rampu s horním stupněm.