Pro někoho se už možná snažení firmy SpaceX začíná dostávat na úroveň stereotypu, ale pro většinu našich čtenářů jde stále o neuvěřitelně atraktivní momenty. Na startovní rampě číslo 40 na mysu Canavaral stojí raketa Falcon 9 v 1.2, pod jejímž aerodynamickým krytem se ukrývají telekomunikační družice Eutelsat 117 West B a ABS 2A. Jejich vynesení na oběžnou dráhu je sice hlavním úkolem mise, ale fanoušci kosmonautiky moc dobře vědí, že zhruba osm a půl minuty po startu nás čeká experimentální přistání prvního raketového stupně na mořské plošině, která kotví 680 kilometrů od pobřeží. V rámci našeho přímého, česky komentovaného přenosu máte možnost sledovat celou událost naživo.
Ke startu by mělo dojít dnes, tedy ve středu 15. června v 16:29 středoevropského letního času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 16:15 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Martin Gembec. Stránku není potřeba obnovovat – nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky.
Zdroje informací:
http://www.spaceflight101live.com/
http://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
http://mms.businesswire.com/media/20141112006911/en/441094/5/SEF14-12378-016.jpg
Jakou dává šanci počasí a už se kolik satelity váží se srovnání SES-9 předem dekuji
Počasí je podle aktuálních informací na 80% a obě družice váží dohromady asi okolo 4,2 tuny. SES-9 vážil cca. 5,1 tuny.
to pude 😀 dnes to pôjde na prvú 😀 a podľa mňa bude landig zasa z nejakej koptéry – ak sa nemýlim tak tab bude svetlo.
Záběry na přistávající stupeň můžeme čekat jen když se bude vynášet náklad pro NASA, tedy loď Dragon.
Záběry na přistávající stupeň můžeme čekat jen když se bude vynášet náklad pro NASA, tedy loď Dragon.
Pane Majere, proc to tak je?
Protože ten stroj, který pořizuje ony záběry, patří NASA.
Aha to jsem nevedel. Ono to vypadalo na nejake poctive UAV. Mate k tomu nejake blizsi info? Diky moc!
NASA disponuje bezpilotními stroji Global Hawk a Predator – nevím, který sep oužil při téhle konkrétní misi. Nějaké informace o nich jsou třeba tady: https://www.nasa.gov/centers/armstrong/aircraft/index.html
Take zdravim a drzim palce
Prosím neukončujte přenos.
kam 2.stupen dopadne?A bude pozorovatelní v jihočeském kraji,nebo v české republice?Předem děkuji za odpověd.
To se neví, bude trvat několik měsíců, možná i let než stupeň shoří v atmosféře. A nad našem územím to určitě vidět nebude.
Nejako sa mi to nezdá žeby nižší ťah zničil úspešné pristávanie veď na zázname jasne stál na plošine. Ale napadlo ma že sa prevrátil tak ako sa to stalo minule proste pristál na šikmo kvôli nižšiemu ťahu jedného motoru a nemal také šťastie ako minule 🙁 ale len typujem lebo si to inak nedokážem vysvetliť
Nižší tah je velký problém, protože pokud se jednalo o motor krajní, mohl se stupeň naklánět. V případě centrálního motoru pak by byla přistávací rychlost vyšší, než plánovaná, což by také vedlo k havárii.
Docela mě mrzí to utnuti přenosu z plošiny v okamžiku nějakého problému. Když dělám přímý prenos, tak až do konce, ať uz to dopadne jakkoliv. To je jako utnout fotbal 5 minut před koncem a pak napsat, že nám španělé nakonec toho gola dali. 🙂
Já si myslím, že po nehodě mohlo být poškozeno vysílací zařízení.
Taky mě tím naštval (E.M.). Je to trochu ruskej styl. Ale vydržme, možná to mělo technický důvod. Nicméně hlavní cíl mise byl dosažen, satelity vypuštěny, takže pojištění nebude zdražovat a financování dobývání Marsu běží bez zádrhelů. 🙂
Mě těší, že vůbec ty úžasn záběry z klesajícího stupně a přistání máme. Je to bonus za který nic neplatíme!
Jo, uznávám. Byl jsem v první chvíli naštvanej a E.M. byl zrovna po ruce.
🙂
Nemyslim, ze utnutie kratko pred dosadnutim na plosinu je nejaky zamer. Stava sa to pravidelne, pri kazdom prenose, takze by som tipol na nejaky elektrostaticky sum, alebo nieco podobne, co blokuje prenos.
Těžko říct. Běžící raketové motory budou způsobovat značnou ionizaci okolního vzduchu, což bezdrátovému přenosu nesvědčí. Totéž v určité míře platí i o požáru nehledě na to, co padající stupeň vzal s sebou. Pokud jde opravdu o technický problém, trochu se divím, že ho neřeší například kabelovým spojením na bójku vzdálenou pár set metrů, na které by byl vysílač. Ale třeba to neřeší ne kvůli složitosti, ale proto, že jim vlastně vyhovuje přerušení spojení při havárii, tak proč se s tím mořit. Plošina určitě nebude natolik zdevastovaná, aby z ní nedokázali vytáhnout záznam na paměťovém médiu a přímý přenos obrazu v podstatě nepotřebují (telemetrii z rakety předpokládám mají).
Zase na druhou stranu je potřeba chápat, že přímý přenos v tomhle případě není nezbytný. Ano, je příjemný, ale technická řešení k jeho vylepšení jsou pro SpaceX zbytečná – jak jste sám poznamenal, záznam na médiu je, takže jde jen o ten přímý přenos.
No ja to pochopil tak, ze opravdu v te chvili ztratili spojeni s ADLS
No, stane se, při tomto principu záchrany se s tím musí počítat. Otázka je spíš kdy dojde k opakovanému použití, zásoba použitých stupňů narůstá a chce to najít zájemce. No, přeji mu, ať mu právě tohle vyjde, to je totiž teprve ten pravý úspěch který potřebuje. Do té doby je to bohužel zatím série pokusů. Zajímavých a napínavých, samozřejmě.
Zájemců je prý hodně, prvního znovupoužití bychom se mohli dočkat v září / říjnu.
Děkuji, moc bych mu přál úspěch.
To my všichni 🙂
Nic se nedeje, 16.7.2016 05:32 si dame repete. A uspesne!!!
Doufejme 🙂
Na videách zo štartov F9 som si už viackrát všimol takmer do biela rozpálenú trysku. Bohužiaľ, nikde som sa nedopátral, z akého materiálu je vyrobená, prípadne, ako sa chladí. Chladenie systémom trubičiek, ktorými preteká palivo, ako pri SSME, prípadne F1, či J-2, to asi nebude. Alebo sa mýlim?
Pokud jde o horní stupeň, tak tam je spalovací komora chlazená regenerativně, tedy protékajícím palivem a prodloužená tryska z niobové slitiny je chlazena pasivně normálním sáláním. O tom, jak je to řešeno u Merlinů na prvním stupni je méně informací, ale co jsem tak dohledal, tak by k jejich ochlazování mělo sloužit palivo. Kanálky sice na nich vidět nejsou, ale podle této diskuse by měly být integrovány přímo do stěn.