sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Falcon s dvojitým nákladem startuje

Pro někoho se už možná snažení firmy SpaceX začíná dostávat na úroveň stereotypu, ale pro většinu našich čtenářů jde stále o neuvěřitelně atraktivní momenty.  Na startovní rampě číslo 40 na mysu Canavaral stojí raketa Falcon 9 v 1.2, pod jejímž aerodynamickým krytem se ukrývají telekomunikační družice Eutelsat 117 West B a ABS 2A. Jejich vynesení na oběžnou dráhu je sice hlavním úkolem mise, ale fanoušci kosmonautiky moc dobře vědí, že zhruba osm a půl minuty po startu nás čeká experimentální přistání prvního raketového stupně na mořské plošině, která kotví 680 kilometrů od pobřeží. V rámci našeho přímého, česky komentovaného přenosu máte možnost sledovat celou událost naživo.

Ke startu by mělo dojít dnes, tedy ve středu 15. června v 16:29 středoevropského letního času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 16:15 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Martin Gembec. Stránku není potřeba obnovovat – nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky.

Zdroje informací:
http://www.spaceflight101live.com/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://mms.businesswire.com/media/20141112006911/en/441094/5/SEF14-12378-016.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
31 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jindra
Jindra
8 let před

Jakou dává šanci počasí a už se kolik satelity váží se srovnání SES-9 předem dekuji

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Jindra

Počasí je podle aktuálních informací na 80% a obě družice váží dohromady asi okolo 4,2 tuny. SES-9 vážil cca. 5,1 tuny.

Samo
Samo
8 let před
Odpovědět  Dušan Majer

to pude 😀 dnes to pôjde na prvú 😀 a podľa mňa bude landig zasa z nejakej koptéry – ak sa nemýlim tak tab bude svetlo.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Samo

Záběry na přistávající stupeň můžeme čekat jen když se bude vynášet náklad pro NASA, tedy loď Dragon.

Svihak Lazensky
Svihak Lazensky
8 let před
Odpovědět  Samo

Záběry na přistávající stupeň můžeme čekat jen když se bude vynášet náklad pro NASA, tedy loď Dragon.

Pane Majere, proc to tak je?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Svihak Lazensky

Protože ten stroj, který pořizuje ony záběry, patří NASA.

Svihak Lazensky
Svihak Lazensky
8 let před
Odpovědět  Samo

Aha to jsem nevedel. Ono to vypadalo na nejake poctive UAV. Mate k tomu nejake blizsi info? Diky moc!

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Svihak Lazensky

NASA disponuje bezpilotními stroji Global Hawk a Predator – nevím, který sep oužil při téhle konkrétní misi. Nějaké informace o nich jsou třeba tady: https://www.nasa.gov/centers/armstrong/aircraft/index.html

vaclav kulic
vaclav kulic
8 let před

Take zdravim a drzim palce

ahoj
ahoj
8 let před

Prosím neukončujte přenos.

ahoj
ahoj
8 let před

kam 2.stupen dopadne?A bude pozorovatelní v jihočeském kraji,nebo v české republice?Předem děkuji za odpověd.

Daniel Heřt
8 let před
Odpovědět  ahoj

To se neví, bude trvat několik měsíců, možná i let než stupeň shoří v atmosféře. A nad našem územím to určitě vidět nebude.

Samo
Samo
8 let před

Nejako sa mi to nezdá žeby nižší ťah zničil úspešné pristávanie veď na zázname jasne stál na plošine. Ale napadlo ma že sa prevrátil tak ako sa to stalo minule proste pristál na šikmo kvôli nižšiemu ťahu jedného motoru a nemal také šťastie ako minule 🙁 ale len typujem lebo si to inak nedokážem vysvetliť

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Samo

Nižší tah je velký problém, protože pokud se jednalo o motor krajní, mohl se stupeň naklánět. V případě centrálního motoru pak by byla přistávací rychlost vyšší, než plánovaná, což by také vedlo k havárii.

Honza
Honza
8 let před

Docela mě mrzí to utnuti přenosu z plošiny v okamžiku nějakého problému. Když dělám přímý prenos, tak až do konce, ať uz to dopadne jakkoliv. To je jako utnout fotbal 5 minut před koncem a pak napsat, že nám španělé nakonec toho gola dali. 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Honza

Já si myslím, že po nehodě mohlo být poškozeno vysílací zařízení.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpovědět  Honza

Taky mě tím naštval (E.M.). Je to trochu ruskej styl. Ale vydržme, možná to mělo technický důvod. Nicméně hlavní cíl mise byl dosažen, satelity vypuštěny, takže pojištění nebude zdražovat a financování dobývání Marsu běží bez zádrhelů. 🙂

Martin Gembec
Martin Gembec
8 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Mě těší, že vůbec ty úžasn záběry z klesajícího stupně a přistání máme. Je to bonus za který nic neplatíme!

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpovědět  Martin Gembec

Jo, uznávám. Byl jsem v první chvíli naštvanej a E.M. byl zrovna po ruce.
🙂

vedator
vedator
8 let před
Odpovědět  Honza

Nemyslim, ze utnutie kratko pred dosadnutim na plosinu je nejaky zamer. Stava sa to pravidelne, pri kazdom prenose, takze by som tipol na nejaky elektrostaticky sum, alebo nieco podobne, co blokuje prenos.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpovědět  Honza

Těžko říct. Běžící raketové motory budou způsobovat značnou ionizaci okolního vzduchu, což bezdrátovému přenosu nesvědčí. Totéž v určité míře platí i o požáru nehledě na to, co padající stupeň vzal s sebou. Pokud jde opravdu o technický problém, trochu se divím, že ho neřeší například kabelovým spojením na bójku vzdálenou pár set metrů, na které by byl vysílač. Ale třeba to neřeší ne kvůli složitosti, ale proto, že jim vlastně vyhovuje přerušení spojení při havárii, tak proč se s tím mořit. Plošina určitě nebude natolik zdevastovaná, aby z ní nedokázali vytáhnout záznam na paměťovém médiu a přímý přenos obrazu v podstatě nepotřebují (telemetrii z rakety předpokládám mají).

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Vojta

Zase na druhou stranu je potřeba chápat, že přímý přenos v tomhle případě není nezbytný. Ano, je příjemný, ale technická řešení k jeho vylepšení jsou pro SpaceX zbytečná – jak jste sám poznamenal, záznam na médiu je, takže jde jen o ten přímý přenos.

Svihak Lazensky
Svihak Lazensky
8 let před

No ja to pochopil tak, ze opravdu v te chvili ztratili spojeni s ADLS

Racek
Racek
8 let před

No, stane se, při tomto principu záchrany se s tím musí počítat. Otázka je spíš kdy dojde k opakovanému použití, zásoba použitých stupňů narůstá a chce to najít zájemce. No, přeji mu, ať mu právě tohle vyjde, to je totiž teprve ten pravý úspěch který potřebuje. Do té doby je to bohužel zatím série pokusů. Zajímavých a napínavých, samozřejmě.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Racek

Zájemců je prý hodně, prvního znovupoužití bychom se mohli dočkat v září / říjnu.

Racek
Racek
8 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Děkuji, moc bych mu přál úspěch.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Racek

To my všichni 🙂

evzen
evzen
8 let před

Nic se nedeje, 16.7.2016 05:32 si dame repete. A uspesne!!!

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  evzen

Doufejme 🙂

Branislav Pecho
Branislav Pecho
8 let před

Na videách zo štartov F9 som si už viackrát všimol takmer do biela rozpálenú trysku. Bohužiaľ, nikde som sa nedopátral, z akého materiálu je vyrobená, prípadne, ako sa chladí. Chladenie systémom trubičiek, ktorými preteká palivo, ako pri SSME, prípadne F1, či J-2, to asi nebude. Alebo sa mýlim?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Branislav Pecho

Pokud jde o horní stupeň, tak tam je spalovací komora chlazená regenerativně, tedy protékajícím palivem a prodloužená tryska z niobové slitiny je chlazena pasivně normálním sáláním. O tom, jak je to řešeno u Merlinů na prvním stupni je méně informací, ale co jsem tak dohledal, tak by k jejich ochlazování mělo sloužit palivo. Kanálky sice na nich vidět nejsou, ale podle této diskuse by měly být integrovány přímo do stěn.

https://kosmonautix.cz/2016/06/15/zive-a-cesky-falcon-s-dvojitym-nakladem-startuje/