Název článku zní jako nějaká pohádka, ale ve skutečnosti je to realita. Soukromá raketa Falcon 9 v1.2 by měla už zítra v 7:21 našeho času vynést na dráhu přechodovou ke geostacionární 4,6 tun těžkou telekomunikační družici JCSat-14, která patří japonské společnosti SKY Perfect JSAT Corporation. Tento satelit zajistí signál pro Asii, Rusko, Oceánii a ostrovy v Pacifiku. Fanoušci kosmonautiky se ale těší především na pokus o měkké přistání prvního stupně na plošině v moři. Ani tentokrát si nenecháme tento zajímavý start ujít a chystáme pro vás česky komentovaný přenos.
Ke startu by mělo dojít zítra, tedy v pátek 6. května v 7:21 středoevropského letního času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 7:05 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Martin Gembec. Stránku není potřeba obnovovat – nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky.
Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
Zdroje obrázků:
http://sslmda.com/images/pressrel/jcsat14_catr.jpg
Proč byl start několikrát odložen.
Odkládalo se jen jednou (včera) o 24 hodin z dneška na zítřek kvůli počasí.
A jak to prosím vypadá zítra s počasím?
Zatím 90% Go podle předpovědi ze včerejška.
Předpověď je 90% na „go“ , chladný a suchý vzduch po přechodu fronty na jih. Těším se a držím všechny palce, hlavně na ten hoverslam na tři motory – to bude pecka … Zaťukat na dřevo
Jo, a taky použijí nový zrychlený způsob tankování hluboce podchlazeného RP1 a kyslíku – jen 35 min před startem víc než 500 tun!! Tak to držím i palce na nohou ať se vše zadaří.
To dělají u FT už běžně, při SES-9 dokonce začali jenom 30 minut před startem.
To tankování není žádná sranda u hluboce podchlazených pohonných látek, dokonale se jim to napoprvé povedlo jen jednou -při posledním startu s Dragonem. Věřím, že teď již to bude rutina.
Všiml si někdo že Falcom přistál jen když přistálaRaketa New Shepard Jen jednou se jí podlomila nožička
Tentokrát žádná Raketa New Shepard Neletěla.
Takže statistika mluví jasně
Ale i přesto Falconu věřím a zítra budu u toho
Držme palce, aby to klaplo. 🙂
To je Jasnačka, děkuji za česky komentované přenosy 🙂
Děláme to rádi, když vidíme, jaký je o to mezi diváky zájem. 🙂
Škoda že v tu dobu jedu do školy – ale díky za psaný přenos (hlavně Martinovi). Snad to vyjde.
Já ten start také neuvidím, tou dobou budu zrovinka pádit k doktorům na předoperační vyšetření. Cestou budu aspoň držet palce SpaceX, ať to dobře dopadne. Takže doma shlédnu až záznam…
Poděkování všem, kdo se podílejí na českém komentáři.
Držíme palce, aby Vám vyšetření i následná operace dopadly minimálně tak dobře, jako dnešní start SpaceX.
Asi hloupy dotaz. Rikam si cim je stanoveno okno ke startu na geostacionarni drahu? Kdyz se leti na ISS, tak je jasne, ze se musi startovat tak, aby byla stejna obezna draha. Pri letu na Mars, je potreba aby se v presny cas sesli na stejnem miste Mars a naklad. Ale geostacionarni draha (z principu) je porad na stejnem miste vuci startovaci rampe ne?
Žádný dotaz není hloupý. Tato startovní okna se vztahují i vůči termínům, na jak dlouho si operátor rakety nechá uzavřít letový prostor ve střeleckém sektoru pro leteckou i námořní dopravu.
Pecka! Borci! Gratulace!!!
Přistál?
Maj to za jedna 🙂
Paráda! Díky za přenos!
Díky, podstatně příjemnější vstávání než na „nepřenos“ z Vostočného. Úspěchy Space X jsou světlými událostmi současné doby. Mám radost z těch nadšených zaměstnanců. 🙂
Velká gratulace Spacex !
Gratulace, nestihl jsem žive, ale i tak to bylo pěkné:)
Zacina to byt rutina 🙂
A to je dobre.
To jsem si říkal taky, ale: poslouchám technický přenos, komentovaný mám zobrazený bez zvuku (tu trojku nějak nemusím). Z mého pohledu to vypadalo tak, že se začalo přistávat, nic nebylo vidět, pak operátor řekl něco jako „lost“, spojení vypadlo… a když za dvě vteřiny naskočilo, Falcon už seděl 🙂
Dugi díky za přenos. Byla to fakt paráda 🙂
Rádo se stalo 🙂
Jsem si nikdy před tím nevšiml. Na tryskách druhého stupně byla nějaká páska, která po chvíli odpadla.
Jo, to se stává běžně. Je to taková malá obruč na konci trysky.
Jedná se o obruč z niobu, která během příprav na Zemi udržuje kruhový průřez trysky, která je vyrobena z velmi tenkého materiálu a například v horizontální poloze by se zdeformovala vlastní vahou. Po nastartování motoru obruč odpadává, není už dále zapotřebí.
Takže raketa drží tvar jen díky tlaku paliva/okysličovadla v nádržích a tryska drží tvar jen díky tlaku plynů při spalování? To už je síla. Předpokládám, že první stupeň to řešit nemusí, protože jsou na něm trysky menší?
Jinak když je přenos z druhého stupně, vypadá to jako kdyby byla horní část motoru zabalená do „pytle na odpadky“: https://www.youtube.com/watch?v=1lYZLxr3L4E&t=32m38s Co je to zač?
Tipnu tepelnou izolaci – možná Kapton nebo podobný materiál.
Proste nádhera 🙂 Sledoval som webcast s otvorenými ústami 🙂 Otázka od neznalého. Co sa deje so Stage2? Zhorí v atmosfére alebo ostáva na orbite?
Zatím zůstává na oběžné dráze, ale zanedlouho shoří v atmosféře.