sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

FCC

Federální komunikační komise (Federal Communications Commission) 28. dubna jednomyslně odhlasovala revizi pravidel pro sdílení spektra připojení pro družice. Cílem je aktualizace limitů, které byly zavedeny před více než 30 lety.

Kuiper Government Solutions

Společnost Kuiper Government Solutions (KGS), dceřiná společnost projektu Kuiper, navázala partnerství s dodavatelem obrany L3Harris Technologies s cílem vytvořit družice, které splňují standardy uživatelů z oblasti armády a veřejné bezpečnosti.

FAA

Federální úřad pro letectví potvrdil, že Kelvin Coleman, zástupce správce FAA pro komerční vesmírnou dopravu, je mezi těmi, kdo se přihlásili do druhého kola programu, jehož cílem je snížit celkový počet zaměstnanců ministerstva dopravy, jehož součástí je i FAA.

Spire Global

Družicový operátor Spire Global uzavřel prodej své divize sledování komerční námořní dopravy v hodnotě 241 milionů dolarů belgické společnosti Kpler, která poskytuje analytické služby. Společnost tak končila právní spor ohledně pozastavené transakce.

Robert Ed Smylie

Ve věku 96 let zemřel Robert Ed Smylie. Ed byl zodpovědný za vývoj systémů podpory života, skafandrů a dalšího vybavení v rámci programů Mercury, Gemini, Apollo, Skylab, Apollo-Sojuz a raketoplánu. Je mu připisováno řešení problému odstraňování oxidu uhličitého během mise Apollo 13.
Čest jeho památce.

Chang’e-8

Čínský národní vesmírný úřad (CNSA) 24. dubna oficiálně oznámil výběr projektů spolupráce pro misi Chang’e-8, která má být zahájena v roce 2028 nebo 2029, přičemž vybrala 10 projektů z 11 různých zemí a jedné mezinárodní organizace.

Jared Isaacman

Jared Isaacman, nominovaný na administrátora NASA, uvedl, že v případě potřeby by upřednostnil program Artemis na průzkum Měsíce před lidskými misemi na Mars a potenciální snížení financování vědeckých programů NASA na polovinu nepovažuje za optimální.

GPS

Interference s družicovými signály Global Positioning System se podle nové zprávy Centra pro strategická a mezinárodní studia stala rutinním rysem vojenských konfliktů na Blízkém východě, ve východní Evropě a v částech Asie. Zjištění signalizují rostoucí rizika pro komerční i vojenské aktéry na oběžné dráze.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Atlasy se chystají na návrat do služby

Minulý start rakety Atlas V zamotal hodně lidem hlavu – vynášený náklad, tedy kosmická loď Cygnsu sice dosáhla oběžné dráhy, ale nechybělo mnoho a celý start mohl skončit neúspěchem. Jak jsme psali už v článku, který vyšel krátce po startu, problém byl na prvním stupni rakety, který se vypnul o pět sekund dříve, než měl. Tím pádem musel horní stupeň pracovat mnohem déle, aby dohnal vzniklou ztrátu. Pokud by první stupeň zhasnul ještě o dvě sekundy dříve, horní stupeň by už manko dohnat nedokázal a mise by skončila neúspěchem. Specialisté se proto zaměřili na hledání příčiny a dočasně byly pozastaveny starty raket Atlas.

Již krátce po zahájení vyšetřování se podařilo najít viníka. Šlo o ventil, který se staral o směšování zkapalněného kyslíku a leteckého petroleje. Vinou problému ale tento ventil snížil průtok právě paliva, tedy leteckého petroleje. Dalo by se říci,že závada přišla v nejhorší možný čas. Atlasu se zatím komplikace vyhýbaly a patřil mezi nejspolehlivější nosiče, jaké existují. Nyní na něj ale čekají dvě mise, které jsou katalogizovány jakožto „národní bezpečnost“ a hned poté má Atlas vynést ostře sledovanou sondu pro odběr vzorků z asteroidu.

Týmy inženýrů proto vyvíjejí inspekční plán, jehož prostřednictvím budou moci prozkoumat onen ventil, který při minulém startu zazlobil. Tento plán počítá s inspekcí nejen ventilu samotného, ale i všech pohyblivých částí v jeho okolí, které ovlivňují jeho funkci. Jakmile bude plán schválen, přejde se do praxe – na mobilní odpalovací plošině je již vztyčený první stupeň rakety Atlas V, který má letět na příští misi. Technici by měli na základě schváleného plánu provést důkladnou inspekci, která prověří, zda ventil splňuje všechny požadované parametry.

Diagram motoru RD-180 s vyznačeným ventilem, který dělal problémy při letu s lodí Cygnus
Diagram motoru RD-180 s vyznačeným ventilem, který dělal problémy při letu s lodí Cygnus
Zdroj: spaceflight101.com

Nejbližší start rakety Atlas V (a zároveň první po zkomplikovaném vynesení lodi Cygnus) je momentálně naplánován 24. května. Při něm se použije nejsilnější momentálně dostupná verze Atlasu V, označovaná jako 551. Tato verze má pětimetrový aerodynamický kryt, pět pomocných urychlovacích bloků na tuhá paliva a jednomotorový horní stupeň Centaur. Tato raketa bude mít za úkol vynést pátý a poslední armádní telekomunikační satelit série MUOS. Jeho název pochází z názvu Mobile User Objective System a jeho správcem je americké námořnictvo, které systém MUOS využívá pro přenos hlasu, dat a videa k vojákům, kteří jsou v terénu. MUOS-5 bude poslední plánovanou součástí této sestavy.

Motor RD-180
Motor RD-180
Zdroj: spaceflight101.com

Sestavování Atlasu V začalo 22. dubna v montážní hale VIF (Vertical Integration Facility) na Mysu Canaveral u komplexu 41. V minulém týdnu technici k prvnímu stupni připojili pět urychlovacích bloků na tuhá paliva a v pondělí 2. května byl k prvnímu stupni připojen i stupeň horní.

Dva měsíce po vypuštění družice MUOS-5 se Atlas dostane opět ke slovu – 29. července by měl na oběžnou dráhu vynést tajnou armádní družici označovanou jako NROL-61. Ta využije slabší verzi 421 se čtyřmetrovým aerodynamickým krytem a dvojicí urychlovacích bloků. V tomto případě bude odhadování účelu družice hodně složité, protože ačkoliv už Atlasy vynesly velké množství tajných armádních satelitů, ještě nikdy se nepoužila verze 421.

Po startu na konci července si ale obsluha neoddychne – během srpna budou mít technici na starost sestavení Atlasu V v konfiguraci 411, tedy s čtyřmetrovým aerodynamickým krytem a jedním urychlovacím blokem. Tato na první pohled nestabilní verze poslouží k vynesení vědecké sondy OSIRIS-REx. Ta se vydá na dvouletou cestu vesmírem k asteroidu Bennu. Ten bude nejprve více než rok detailně zkoumat a následně z něj s pomocí robotické paže odebere vzorky povrchového regolitu. Sonda následně zažehne své motory a zamíří zpět k Zemi, přičemž návratové pouzdro by mělo v Utahu přistát v roce 2023.

Sonda OSIRIS-REx při odběru vzorků z asteroidu Bennu
Sonda OSIRIS-REx při odběru vzorků z asteroidu Bennu
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Start je naplánován na 9. září v 0:45 našeho času. Startovní okno pro tento den bude trvat 120 minut a příležitost ke startu bude každých pět minut. Atlas V bude muset odstartovat do 12. září, protože jinak už sonda svého cíle nedosáhne a bude se muset čekat celý rok, než se opět země dostane do příhodného místa pro start. Jelikož je náklad velmi citlivý na termín startu, chystá se i úkon, který u Atlasu není obvyklý – má jít o zkušební suchý vývoz na rampu, který ověří správnou funkci všech systémů. Vzhledem k aktuálnímu zakolísání Atlasu nechce nikdo nic riskovat.

Když už jsme nakousli plány raket Atlas na nejbližší měsíce, můžeme v závěru článku zmínit i nosiče Delta IV. jejich harmonogram běží přesně podle plánu a drobná závada při posledním letu Atlasu nemá na jejich provoz žádný vliv. Už na 4. června je naplánován start ikonické verze Delta IV Heavy, která by měla vynést tajnou armádní družici NROL- 37. Ačkoliv běžně armádní starty nevysíláme, tak vzhledem k úžasné podívané, kterou nabízí každý start Delty IV Heavy, uvažujeme o česky komentovaném přenosu.

Na 4. srpna je naplánován start Delty IV s družicí včasné výstrahy určené pro geostacionární dráhu GSSAP a 28. září by měla Delta IV vynést armádní telekomunikační družici SATCOM-8.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/cygnus-oa6/wp-content/uploads/sites/75/2016/03/7000619_orig.jpg
http://spaceflight101.com/cygnus-oa6/wp-content/uploads/sites/75/2016/04/7364809x_orig.jpg
http://spaceflight101.com/cygnus-oa6/wp-content/uploads/sites/75/2016/04/rd-180-npo.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/05/ChNjeO6WgAEBHV4.jpg-large.jpeg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.