sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Atlas V při posledním startu zazlobil

Pokud jste sledovali náš přímý přenos, už víte že Atlas V úspěšně vynesl zásobovací loď Cygnus na její cestu k ISS. I když byl let rakety úspěšný a loď byla umístěna na správnou dráhu, ukazuje se, že Atlas měl při startu problémy. Nejjasnějším důkazem byl mnohem delší zážeh horního stupně Centaur. Ten hořel o více než minutu déle, než bylo původně v plánu. Ale problém nejspíše nebyl v horním stupni, nýbrž v prvním stupni s motorem RD-180. Ten totiž podle údajů z přímého přenosu vypnul o 5,4 vteřiny dříve, než bylo v plánu.

Centaur stále hoří, i v čase T+19:15.
Centaur stále hoří, i v čase T+19:15.
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Může se zdát, že pět vteřin se už na dráze rakety moc nepodepíše, je ale potřeba si uvědomit, že těsně před dohořením prvního stupně zrychluje raketa nejvíce. Vypotřebovala totiž už téměř všechno palivo, ale motor pořád poskytuje stejný tah. V případě tohoto startu byla před vypnutím motoru raketa pod zrychlením více než 3G. Za oněch 5,4 vteřin by tedy zrychlila o celých 165 m/s, což je téměř 600 km/h. Dále je potřeba si uvědomit, že Centaur má relativně nízký tah, proto mnohem hůře bojuje s gravitací, což by se podepsalo na vyšších gravitačních ztrátách. Ve finále by tedy musel spotřebovat ještě více paliva, než by bylo potřeba na oněch 165 m/s.

V přímém přenosu bylo vidět, že první stupeň vypnul o 5,4 vteřiny dříve, než měl podle časového plánu. Během minulých letů Atlasu V vždycky první stupeň vypnul podle časového plánu +/- jedna vteřina. Zážeh druhého stupně Centaur měl podle časového plánu trvat 13 minut a 38 vteřin a skončit zhruba v T+18:09. Během přenosu pak byl oznámen o trochu delší zážeh, který měl trvat až do T+18:15. Kontrolor telemetrie od ULA v čase T+17:20 zahlásil, že zbývá jedna minuta do konce zážehu, což odpovídalo oznámenému plánu. Ve skutečnosti jste ale mohli vidět, že Centaur hořel o 1 minutu a 3 vteřiny déle a vypnul se až v čase T+19:18.

První stupeň Atlasu V s motorem RD-180.
První stupeň Atlasu V s motorem RD-180.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Dále můžeme tento start porovnat s minulou misí lodě Cygnus, která také startovala na raketě Atlas V a měla téměř identický časový plán (časové plány obou misí – OA-4 OA-6). Start při minulé misi OA-4 také proběhl hned na začátku startovního okna a probíhal přesně podle svého časového plánu, což nám opět ukazuje, že včera nebylo s Atlasem něco v pořádku. Naštěstí má ale Atlas V pro podobné mise nadbytek výkonu, proto si dokázal navigační systém Centauru s tímto problémem poradit. Podle zatím nepotvrzených informací ale málem hornímu stupni došlo palivo. Po oddělení Cygnusu měl pak Centaur provést zážeh proti směru letu a tím poslat sám sebe zpátky do atmosféry. Motor se ale po restartu velmi brzy vypnul a pokus o další restartování už nebyl úspěšný. To by ukazovalo na vypotřebování paliva. I zkrácený zážeh ale stačil pro zánik Centauru v atmosféře, ten ale proběhl mimo plánovanou oblast, možná i nad obydleným územím. Další nepotvrzená informace hovoří o možné příčině celé anomálie. Údajně byl  upraven poměr tekutého kyslíku a petroleje, který byl použit v motoru prvního stupně, což vedlo k předčasnému vyčerpání zásoby tekutého kyslíku a vypnutí motoru.

I přes problémy, které během letu nastaly, se ale jedná o úspěšný start. Loď Cygnus byla vypuštěna na přesně naplánované oběžné dráze a v těchto okamžicích už letí k ISS, kde by měla být zachycena a připojena v sobotu. Atlas V létá už od roku 2002 a za tu dobu stihnul celých 62 startů s pouze jediným částečným selháním, při kterém vypnul horní stupeň dříve než měl, vynášené satelity ale jeho chybu samy zkorigovaly vlastními motory. Jedná se tedy o jednu z nejspolehlivějších raket, která dnes léta. Jakékoliv problémy jsou u ní tedy velice neobvyklé.

Dlouhá expozice startu Atlasu.
Dlouhá expozice startu Atlasu.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
https://forum.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/…/2015-08-07-122716-350×210.jpg
http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/ (screenshot)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/Atlas_V_first_stage_engines.jpg
http://spaceflightnow.com/…/OA_6_Streak_Alex_Polimeni_00001.jpg

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
maro
maro
8 let před

Hmmm. Tak snad radši příště natankují víc paliva. Do obou stupňů …

zvejkal
zvejkal
8 let před
Odpověď  maro

Som myslel, ze vzdy sa tankuje plna… Ci nie? Asi nie … Asi nieje vzdy treba…

maro
maro
8 let před
Odpověď  Daniel Heřt

Ale proč to potom stoplo dřív?

maro
maro
8 let před
Odpověď  maro

Aha. Tohle jsem v článku přehlédl. Děkuji a omlouvám se za nepozorné čtení.

Martin
Martin
8 let před

No kdyby Centaur neprovel zážeh vůbec, tak by stejně v řádu dnů/týdnů shořel v atmosféře ne?

Michael Voplatka
Michael Voplatka
8 let před
Odpověď  Martin

Ano, nejpozději za pár týdnů by v atmosféře shořel. Výhoda zpětného zážehu ale spočívá v tom, že se horní stupeň dostane do atmosféry nejen dříve, ale také v požadované neobydlené oblasti.

Radovan Kubrt
Radovan Kubrt
8 let před

„Start při minulé misi OA-4 také proběhl hned na začátku startovního okna a probíhal přesně podle svého časového plánu, což nám opět ukazuje, že včera nebylo s Atlasem něco v pořádku.“

Při misi OA-4 hořel Centaur také o něco déle, konkrétně o 38sekud. Ovšem nikdo si toho jaksi nevšiml díky posunuté vizualizaci při přenosu. Tehdy ale první stupeň pracoval stanovenou dobu.

Podle tohoto videa byl start v čase 0:48 a MECO ohlášeno v 19:43, tj. v T+18:55. Podle plánu mělo být ale už v T+18:16.7. Centaur tedy hořel o 38 sekund déle než plán. Nicméně vizualizace ukazovala přesně 18:16 v okamžiku vypnutí stupně Centaur… tedy o 6 sekund později než bylo ohlášeno komentátorem, v čase videa 19:49.
https://www.youtube.com/watch?v=nnna_zXwp3k

Radovan Kubrt
Radovan Kubrt
8 let před
Odpověď  Daniel Heřt

Mám na mysli samozřejmě audio, kde slyším startovní odpočet a ohlášení MECO. Jedná se o záznam přímého přenosu NASA TV a audio je jediné, co zde poskládáno není. MECO je zde slyšet po 18:55sec od startovního odpočtu – o 38sec později než plán.

Do videa v čase 11:30 (tj.v 10:42 po startu) je naopak vložena animace s časovým indexem vlevo dole začínající na 595 sekundách (tj.T+9:55) a je tak tedy o 47 sekund zpožděné vůči předešlému videu/audiu – zpoždění zůstává konstantní až do konce videa. Animace pak ukazuje MECO po 19:01 od oznámeného startu, díky zpoždění 47sekund nám pak ukazuje čas 18:14.

Pokud bych chtěl věřit, že čas na videu je skutečně autentický, nesměl bych vidět a slyšet start o 47 sekund dříve, než čas na této animaci mohl vůbec začít. 😉

rado
rado
8 let před

Ak sa nadrže tankujú doplna tak to je potom chyba motora RD 180, že jedna zložka paliva došla skôr, nie? On si predsa sám dávkuje, koľko a čoho ním pretečie?

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.