sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Viasat vyměňuje Falcon Heavy za Ariane 5

Společnost Viasat se rozhodla přesunout start svého nového satelitu Viasat-2 z rakety Falcon Heavy na prověřenou Ariane 5. Hlavním důvodem byly obavy okolo zpoždění vývoje Falconu Heavy, které jsou v současné době celkem opodstatněné. Tato raketa by podle slov Elona Muska měla letět už letos na podzim, ale podobných slibů jsme již od SpaceX slyšeli v nedávné době několik. Původně měl Falcon Heavy startovat dokonce už v roce 2013, kdy se ještě používala první verze Falconu 9. Tím, že se Viasat rozhodl pro jistější start na Ariane 5 ale neupouští od spolupráce se Spacex, jen vyměnil start Viasatu-2 za pozdější start Viasatu-3, který by měl letět na Falconu Heavy někdy na přelomu let 2019/20.

Komunikační družice Viasat-2 nyní podstupuje poslední kroky montáže v továrně společnosti Boeing v Jižní Kalifornii.Tento satelit bude poskytovat vysokorychlostní internetové připojení a to hlavně pro pasažéry dopravních letadel, lodní dopravu a pro ropný a plynařský průmysl. Viasat-2 pokryje svým signálem sedmkrát větší plochu než Viasat-1, který startoval v roce 2011. Hlavní oblastí působnosti bude Severní a Střední Amerika, Karibik a severní část Atlantského oceánu. Viasat-2 je také pěkný macek, při startu bude vážit celých 6700 kilogramů a bude mířit na geostacionární dráhu, což by současný nosič SpaceX, Falcon 9 nezvládl. Naopak Ariane 5 se svým kryogenickým horním stupněm nemá s touto těžkou váhou žádný problém. Tato evropská raketa má dokonce takovou nosnost, že často vynáší na geostacionární dráhu rovnou dva satelity najednou.

Umělecká představa Viasatu-2
Umělecká představa Viasatu-2
Zdroj: http://space.skyrocket.de/

Falcon Heavy by ale s tímto satelitem neměl problém, a to i při ušetření paliva prvních stupňů pro přistání. Aby také ne, Falcon Heavy bude při startu vážit téměř dvakrát tolik co Ariane 5 a nosnost by měl mít také nejméně dvojnásobnou a to jak na nízkou oběžnou dráhu, tak na dráhu přechodovou ke geostacionární. Až poprvé odstartuje, bude se jednat o nejsilnější raketu současnosti, tento titul převezme po raketě Delta IV Heavy. V minulosti existovaly pouze tři silnější rakety, které úspěšně vynesly náklad do vesmíru. Slavný Saturn V, ruská Energia a raketoplán Space Shuttle, pokud tedy bereme orbiter jako náklad. Falcon Heavy by ale měl spoléhat na svou znovupoužitelnost a tedy i nízkou cenu. Pokud například vezmeme v úvahu scénář, při kterém by se boční urychlovací bloky vracely na místo startu a centrální stupeň by přistával na plošině na moři, vychází nám podle orientačních výpočtů podobná nosnost jako u Ariane 5. Na tom je pěkně vidět filosofie SpaceX. Radši postaví větší, silnější, těžší a jednodušší raketu, která si bude ale držet nižší cenu kvůli svojí znovupoužitelnosti.

Umělecká představa o startu Falconu Heavy
Umělecká představa o startu Falconu Heavy
Zdroj: http://spacex.com/

Znovupoužitelnost je také asi hlavním důvodem, proč je Falcon Heavy tak opožděný. SpaceX se nechce pouštět do startů této rakety, dokud nebudou mít pořádně vyzkoušené přistávání prvních stupňů. Pokud by přistání nebyla úspěšná, mohla by firma přijít hned o tři první stupně najednou, což by bylo velmi neekonomické. Přistání se sice SpaceX už jednou podařilo, ale pouze zpátky na pevnině. Na plošině se zatím přistát nepodařilo, I když minule chyběl k úspěchu opravdu jen kousek. Právě přistání na plošině je pro SpaceX klíčové, téměř určitě na ní bude muset přistávat centrální stupeň Falconu Heavy, který bude po oddělení od zbytku rakety cestovat moc vysokou rychlostí, než aby se vracel zpátky na pevninu. V podobné situaci je i první stupeň Falconu 9, pokud vynáší těžké satelity na vysoké oběžné dráhy.

Start evropské rakety Ariane 5
Start evropské rakety Ariane 5
Zdroj: http://esa.int/

Přechod na Ariane 5 sice start prodraží, ale celý vývoj Viasatu-2 vyšel na 650 milionů dolarů, takže pár desítek milionů navíc za Ariane nedělá moc velký rozdíl. Navíc velmi vysoká spolehlivost evropského nosiče zajistí nižší cenu pojištění satelitu, která dále vynahradí náklady za dražší start. Ten by měl přijít už v prvním čtvrtletí roku 2017. Je otázkou, jestli se podaří SpaceX připravit Falcon Heavy již v tomto roce, ale je téměř jisté, že Viasat-2 by neodstartoval dříve než na Ariane, protože byl v pořadí až třetím nákladem který měl Falcon Heavy vynášet. První start, který by se podle Muska měl konat už letos na podzim, bude jen ukázkový, zatím pro něj neexistuje žádný komerční náklad a raketa tak bude nejspíše vynášet jen hmotnostní a rozměrové makety. Při druhém startu už poletí  několik satelitů pro americké letectvo, například GPIM který bude testovat nova paliva, DSAC – velice přesné atomové hodiny, nebo například druhý exemplář solární plachetnice od Planetary Society. Teprve poté měl přijít na řadu Viasat-2, jehož brzké nasazení je pro společnost Viasat velice důležité.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
https://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
https://media.licdn.com/…M2QzMGIxOA.jpg
http://space.skyrocket.de/img_sat/viasat-2__2.jpg
http://www.spacex.com/sites/spacex/files/fheavy_product_page1.jpg
http://www.esa.int/…/9688682-3-eng-GB/Ariane_5_flight_V198.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
xy
xy
8 let před

V podstatě letos nevystřelili žádnou raketu všechno to jsou loňské kolik ještě zbývá ?

Aga
Aga
8 let před
Odpověď  Daniel Heřt

myslim, ze xy chcel povedat, ze vsetko su zatial delayed z minuleho roku… ze este neletelo nic, co bolo planovane na tento rok (tu je otazne, kde je hranica, lebo z hlavy – aj tych par dalsich startov malo ist minuly rok)
ak to zoberieme velmi striktne, tak niektore su delay este z roku 2014…

Boris
Boris
8 let před

Space X ma dalsi let 24.2.2016 a raz uz startovali…

Lubomír
Lubomír
8 let před

Proton by ten Viasat unesl nebo ne ? A za kolik ? L.

PepaSFI
PepaSFI
8 let před

zveřejnil Space X proč se ten poslední Falcon položil? Byla nějaká teorie že něco zamrzlo v mechanismu přistávacích opěr ale jestli se to potvrdilo jsem nikde nezachytil.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  PepaSFI

Hlavní problém byl v tom, že se nezaaretovala vyklápěcí noha v otevřené poloze a po přistání se složila. To se vědělo už krátce po nehodě. Bližší oznámení se ale od té doby neobjevilo.

Daniel Bozner
Daniel Bozner
8 let před
Odpověď  PepaSFI

Někde jsem četl o nějakém problému při posledním testu Falkonu. Něco s motory, to by byl horší problém protože jestli to bude něco vážnější tak by se mohl opozdit start Dragonu i ISS.

Samo
Samo
8 let před
Odpověď  Daniel Bozner
Vojta4
Vojta4
8 let před

Dobrý den,
váš portál čtu už nějaký ten měsíc a chtěl bych poděkovat za perfktní a hlavně čtivé články a informace. (je to dost návykové :-D)
Zajímá mě, jestli spacex nabízí možnost startu F9/FH bez použití přistávacích opěr a s vyhořením většiny paliva? (bez pokusu přistání prvního stupně) Popřípadě jak se liší maximální náklad? Na webu spacex jsem našel pro F9 13t na LEO a FH 53t …předpokládám že je to hodnota s přistáváním prvních stupňů.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.