Je za námi další týden, který formoval hlavně objev gravitačních vln. Ten dozajista změní náš pohled na vesmír a jeho výzkum. My jsme však na kosmonautickém portálu a proto se budeme věnovat událostem patřícím do tohoto oboru. Podíváme se na zajímavou zprávu o začátku výroby speciálního testovacího kusu prvního stupně SLS a co jej bude čekat za testy. Zamíříme tentokrát i do České republiky, konkrétně do Olomouce, kde se tamějším školám podařilo domluvit velmi prestižní kosmickou záležitost. Tentokrát jsme pro vás připravili i galerii ze startu rakety Delta IV. Příjemné čtení a hezkou neděli.
Jak bude vypadat testování velikána
Premiérový start nové americké super rakety SLS má přijít v roce 2018. Při své misi vynese loď Orion k bezpilotnímu obletu Měsíce. Při tomto letu si svoji premiéru odbyde hlavně první stupeň. Ten druhý bude zastoupen osvědčeným stupněm z rakety Delta IV, který už jednou loď orion vynesl. Před startem nové rakety je však potřeba provést mnoho testů. Po zážezích jednotlivých motorů RS-25, které kdysi létaly na raketoplánech, přijde na řadu výroba celého stupně a jeho testování. První vyrobený stupeň však bude pouze testovací a nebude určen k instalaci motorů, nebo zážehům. První stupeň SLS však není žádný drobeček. Na výšku má úctyhodných 65 metrů a průměr 8,4 metru a prázdný by měl vážit 85 tun. A právě i vzhledem k jeho rozměrům je potřeba otestovat i takové věci, jako je manipulace s tímto velikánem.
Testovací exemplář se začal vyrábět v Dynetics v Huntsville a ocelárně G&G Steel v Russellville. Zakázku obdržel vítězný tým Radiance Technologies of Huntsville v Marshallově vesmírném a testovacím centru. SLS Pathfinder se proto bude vyrábět na jiném místě, než se vyrábí běžný hardware SLS a to v NASA Michoud Assembly Facility v New Orleans. Testovací kus, který se začal vyrábět v Huntsvillu je odlehčený o elektroniku a některé letové technologie a samozřejmě nebude osazen skutečnými motory RS-25. Bude určen zejména pro vyzkoušení nakládání, přepravy, přesunování v rámci Kennedyho vesmírného střediska i na samotné rampě. Má pomoci ozkoušet všechny obslužné technologie budoucí rakety SLS před tím, než je bude skutečně potřebovat. David Adcock z projektového oddělení v Huntsvillu k tomu řekl: „Chceme zajistit, aby celý proces přepravy a obsluhy prvního stupně byl bezproblémový a všechny případné problémy řešit dříve, než vyjede první letový kus z Michoud.“
Zkušební exemplář by měl být dokončen na začátku roku 2017. Po dokončení odcestuje do New Orleans, kde bude naložen na člun Pegasus, který vozil velké oranžové nádrže ET v době letů s raketoplány. Tento člun byl v minulých letech prodloužen a upraven, aby mohl vozit první stupně SLS. Zde se otestuje, jak bude probíhat nakládání a přeprava na člunu.
Poté bude testovací exemplář odeslán do NASA Stennis Space Center u řeky Mississippi. Zde bude otočen do svislé polohy a umístěn na upravený testovací stand B-2. Tento testovací stand byl stavebně upraven pro testování zážehů celého prvního stupně rakety SLS. Až zde skončí testy, bude testovací exemplář odvezen na Floridu, kde proběhne jeho závoz do VAB, která prochází úpravami interiéru, aby se zde ke startu mohla připravovat právě raketa SLS. Ve VAB se budou testovat zejména nové přístupové plošiny k prvnímu stupni a také jeho příprava uvnitř budovy a operace s jeřáby.
Jak bude vypadat testovací instalace SLS pathfinderu do zkušebního standu B-2 se můžete podívat na videu níže.
Kosmický přehled týdne:
Velmi zajímavá a potěšující zpráva přišla tento týden z Olomouce. Studenti tří olomouckých gymnázií si budou moci v březnu popovídat s astronauty z Mezinárodní vesmírné stanice ISS. Bude to vůbec poprvé, co se uskuteční rádiové přímé spojení z paluby ISS do české školy – původně mohli toto proviliegium mít pouze žáci škol ve Spojených státech. Studenti a spolek UP Crowd si dali opravdu hodně práce, aby je nakonec NASA vybrala jako jednu ze zahraničních institucí, které umožní toto spojení. Rozhovor s posádkou by měl trvat asi deset minut a uskutečnit by se měl v druhém březnovém týdnu. My se vám během doby, než dojde ke spojení, pokusíme zprostředkovat zajímavé informace z tohoto projektu a budeme se mu věnovat v některém z článků a na našem facebooku.
Lidé z JPL představili pěkné retro plakáty, které nás nechávají podívat se na případná turistická lákadla slibující výlety na jednotlivé planety nejen sluneční soustavy, ale i exoplanet. Stránku s plakáty v tiskové kvalitě naleznete zde.
Starty raket Delta IV jsou vždy velkolepou podívanou. Tento týden vynesla raketa Delta tajný americký satelit NROL-45. Věnovali jsme se mu v článku, který naleznete v přehledu. Nyní vám přinášíme sadu velmi pěkných fotografií.
Objevil se povedený snímek z prosincového úspěšného přistání rakety Falcon 9 v1.2. Ukazuje pracující motor a právě se vyklápějící přistávací nohy. Najdete jej zde.
Původně plánovaný start rakety Atlas V s lodí Cygnus v rámci páté zásobovací mise k ISS od společnosti OSC musel být odložen. Předchozí exemplář lodě Cygnus, který kotví u Mezinárodní kosmické stanice, ještě neodlétl ze svého stanoviště. Při vyklízení byla ve vacích sloužících k dopravě nákladu nalezena černá plíseň. Celá loď musela být vydezinfikována a její odlet byl pozdržen. Nový termín startu zatím vypadá na 22. března.
Přehled z Kosmonautixu:
I v právě uplynulém týdnu jsme vás nepřipravili o každodenní příděl novinek a zajímavostí z kosmonautiky. V pondělí jsme se podívali podrobněji na nový satelit ruského navigačního systému Glonass. Tým vozítka Curiosity nám připravil 360 stupňové video z Marsu. Podívali jsme se na další zajímavou technologii společnosti SpaceX, konkrétně na její plovoucí přistávací plošiny. Raketa Delta IV vynesla tajný armádní satelit a my jsme se pokusili poodhalit jeho účel. Zaznamenali jsme nemilou zprávu o možné havárii při zkušebním zážehu rakety Falcon 9. Tento týden však vešel do historie zejména objevem gravitačních vln. I na něj jsme se podívali, ač se přímo netýkal kosmonautiky. Loď Starliner prochází testováním dopadů na hladinu. Ukázali jsme vám ji před tímto testem. Na závěr týdne jsme se podívali na nového robotického pomocníka na ISS.
Snímek týdne:
Snímek tohoto týdne nebude z oblasti kosmonautiky. Tato výjimka je na místě. Objev gravitačních vln nám otevírá cesty výzkumu vesmíru, které velmi pravděpodobně ještě nejsme schopni ani domyslet. Posíláme gratulaci týmu experimentu LIGO.
Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/exploration/systems/sls/work-begins-on-NASA-SLS-core-stage-pathfinder
http://novosti-kosmonavtiki.ru/news/30386/
http://spaceflightnow.com/2016/02/11/photos-more-delta-4-launch-shots/
Zdroje obrázků:
https://i.ytimg.com/vi/fTyj9liLYsY/maxresdefault.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/styles/full_width_feature/public/thumbnails/image/pathfinder_photo_0.jpg?itok=wVq4B6Jz
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/02/Delta-4-NRO-Launch-Pad20.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/02/Delta-4-NRO-Launch-Pad9.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/02/Delta-4-NRO-Launch-Pad6.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/02/Delta-4-NRO-Launch-Pad28.jpg
http://s3-us-west-1.amazonaws.com/www-prod-storage.cloud.caltech.edu/styles/article_photo/s3/PMAL-gw_data_3-panel_1000w.jpg?itok=6ImM4AU0
Výborné jako vždy. (Speciálně bych chtěl pochválit autorův výraz „po zážezích“. V životě jsem to neslyšel, ale je to naprosto správně česky.
Výborný článek.
Jen si dovolím opravit informaci, že se Core Stage Pathfinder Vehicle začal vyrábět v MSFC.
Vítězný tým Radiance Technologies a Dynetics obdržel kontrakt na výrobu a transport nízkonákladového CSPV teprve před třemi dny, přičemž výroba má probíhat v zařízeních firmy Dynetics v Huntsville a ocelárny G&G Steel v Russellville. Finální svařování a hlavní montážní práce budou probíhat v závodě G&G Steel v Cordově vzhledem k jeho ideálnímu umístění na břehu řeky Black Warrior
Transport CSPV do MAF má zajistit společnost Barnhart Crane & Rigging?resize=541%2C310
V článku je správně popsán účel Pathfinderu, což bude v podstatě maketa centrálního stupně – skořepina bez motorů a avioniky. Pro jeho úkoly je podstatné, že bude mít podobnou hmotnost, těžiště, vnější tvar, průměr a délku jako skutečný stupeň.
Dobrý den,
máte samozřejmě pravdu. moc děkuji za upřesnění!
Hezký článek, akorát jsem trochu zaskočen tím, že jak příště pojedu do Olomouce, tak bude až v Čechách…
Dobrý den, děkuji za novou zkušenost. Napříště nebudu moravským městům upírat jejich původ. Zde však použiji označení Česká republika, protože to je v daném případě rozhodně příhodnější. 🙂
Vzhledem k tématu článku je to off-topic, omlouvám se, ale jako rodilý olomoučák říkám odmala „já su Čech“ 🙂
No, a k „problému“: sousedíme s Rakouskem, Slovenskem, Polskem a Německem, tak proč nenapsat (správně) že Olomouc je v Česku?
Každopádně jsem a budu věrným čtenářem webu Kosmonautix. Díky za výborný obsah.
To se neomlouvejte. Byla to opravdu zajímavá poznámka a my tady rádi vycházíme čtenářům vstříc. Jsem rád, že se vám u nás líbí a snad to tak bude i nadále. 🙂