sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Glonass-M č. 51

Start Sojuzu 2-1B s družicí Glonass. Zdroj: Ruské ministerstvo obrany

Minulý týden byl ve znamení navigačních družic. Jak jsme již informovali, v pondělí Čína vypustila další satelit sítě Beidou, poté USA vypustily další satelit GPS a konečně v neděli v 1:21 SEČ odstartovala raketa Sojuz 2-1B s urychlovacím stupněm Fregat-M, na jejíž palubě byla 51. družice Glonass-M. Pěkné záběry startu z primárně vojenského kosmodromu Plesetsk ukazují 46 metrů vysokou raketu, jak stoupá k nočnímu nebi. Jako obvykle pracovaly nejprve čtyři postranní bloky a centrální stupeň, aby posléze odpadly a později došlo k zapálení třetího stupně o chvíli dřív, než došlo k oddělení stupně centrálního (hot staging). Vše šlo podle plánu a tak se po devíti a půl minutách ocitl Fregat-M na prozatímní oběžné dráze.

Následující 3,5 hodiny byly věnovány postupně třem zážehům horního stupně. První krátký zážeh se postaral o umístění na parkovací dráhu ve výšce něco nad 200 km. Druhý, téměř desetiminutový zážeh změnil dráhu na protáhlou elipsu, tedy dráhu přechodovou s apogeem ve výšce asi 19 000 km. Třetí zážeh trvající necelé čtyři minuty pak dráhu zakulatil ve výšce 19 130 km se sklonem 64,8° k rovníku.

Jistě jste zaznamenali také start severokorejské rakety s družicí. Protože tento start se odehrál pouze 8,5 minuty po startu Sojuzu s Plesetsku, ocitla se obě zařízení, tedy severokorejská raketa a Fregat-M na kosmická měřítka docela blízko sobě, řádově stovky kilometrů.

Co víme o družici Glonass? Postavila jej ruská společnost ISS Rešetněv. Hmotnost satelitu je 1500 kg a plánovaná životnost družice je sedm roků. Družice nyní doplnila dalších 27 satelitů, z nichž 23 je plně operačních. Obíhá v operační rovině číslo 3, která je zajímavá tím, že byla postupně postižena selháním tří družic, včetně těch záložních, až zbylo pouze sedm funkčních, přičemž pro úplnou funkci jich je třeba osm. Proto byl naplánován start nové družice, která by tuto mezeru zacelila. Tento start byl původně plánován na prosinec 2015, ale odklady vedly až k nynějšímu únorovému startu.

Glonass-M v letové konfiguraci. Zdroj: ISS-Rešetněv
Glonass-M v letové konfiguraci. Zdroj: ISS-Rešetněv

Systém Glonass má celkem tři roviny, v nichž je umístěno pokaždé osm funkčních satelitů. Ačkoli řada z nich již dosahuje, nebo přesáhla plánovanou životnost, Rusové přešli na systém vypouštění nových družic až v případě potřeby. A protože ve zbylých dvou rovinách zatím žádný satelit nevykazuje degradaci nebo známky, že brzy selže, tak se s novým vypuštěním vyčkává, až to bude nutné.

Závěrem ještě krátký záznam startu:

Zdroje informací:

http://spaceflight101.com/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:

http://spaceflight101.com/soyuz-glonass-m-51/wp-content/uploads/sites/70/2016/02/DSC_6662.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/02/glonass.png

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
rado
rado
8 let před

Ten štart motorov prvého stupňa nemá chybu. Najprv len ohne, buracanie, také malé peklo a potom riadna šupa, asi tam chytnú sadze 🙂 alebo niečo vybuchne a ide sa hore.. Vie niekto napísať prečo je to takto, prečo to tako vymysleli? Či je to iný systém riadenia alebo čerpadiel? Je to zaujímavé a nikde som nenasiel kvôli čomu to môže byť..
Našiel som video, vyzerá ako z 50tych rokov 😀 a na konci je test motora a aj tam pekne vidno ten štart. Dokonca z toho lietajú dáke zelené ohnivé gule!
https://youtu.be/6cC1ya5L44I

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  rado

Důvodem je pomalý náběh motorů, které postupně zvyšují svůj výkon. Důvody jsou historické. Rodokmen Sojuzu sahá až k raketě R-7, kdy ještě lidé sbírali první zkušenosti s raketovými motory. Často se stávalo, že některý motor nenaběhl správně, nebo se mu pomaleji zvyšoval tah. Díky postupnému zvyšování bylo možné takovou anomálii odhalit ještě před startem a zabránit tak havárii.

antipod
antipod
8 let před
Odpověď  rado

Dôvod je že pri štarte motorov sa používa zmes bohatá na palivo. (Fuel-rich)
Motory nabiehajú pri zníženom výkone, aby bolo možné núdzovo prerušiť štart v prípade zistenia poruchy.
Až po dosiahnutí potrebných otáčok turba, prejde motor na plný výkon a štandardnú zmes.
Vtedy sa vznieti aj nespálené palivo-myslím.
Takto štartujú aj iné motory, napr. Delta 4.
Preto tie plamene tesne pred štartom.

gg
gg
8 let před
Odpověď  antipod

Směs bohatá na palivo se používá vždy. Stechiometrická směs má totiž horší Isp. (Dokonce mám pocit, že se ve skutečnosti u některých motorů (RD-180?) při startu a vypínání používá krátkodobě směs bohatá na okysličovadlo na vypálení „sajrajtu“, ale to bych musel znova najít.)

Martin Gembec
Martin Gembec
8 let před
Odpověď  gg

Promiňte tu dětinskou reakci, ale na tomto portálu je „boží“ právě to, co se díky našim čtenářům naučíme nového. Dík za takové čtenáře a komentáře.

rado
rado
8 let před
Odpověď  gg

A čo sú tie zelené gule čo vypadávajú z motora pri štarte na tom videu z 10:40 minúty?

antipod
antipod
8 let před
Odpověď  gg

1.
Pri štarte sa používa chemické zapálenie pomocou hypergolických kapslí v spaľovacej komore ktoré sa vznietia pri kontakte s kyslíkom a tie zelené gule môžu byť práve zvyšky týchto kapslí.

2. Bohatá zmes sa používa hlavne kvôli jemnejšiemu nábehu a myslím že sa rovnako používa aj pri vypnutí motorov. Na kyslík bohatá zmes by v horúcich motoroch narobila asi dobrú paseku. Zdá sa mi že práve naopak ani RD-180 nikdy nesmie dôjsť k tomu aby sa do motora počas štartu, alebo vypnutiu dostala na kyslík bohatá zmes.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.