sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Na Vostočném se sestavuje první raketa

Nový ruský kosmodrom Vostočnyj sice v minulých měsících zažil několik změn, ale nyní se pomalu blíží ke své premiéře. Termín startu první rakety Sojuz zatím ještě nebyl oznámen, nicméně v montážní hale již začalo sestavování nosiče. Prostřednictvím několika fotografií tak můžeme nahlédnout do útrob nedávno vybudované haly. Je potěšující vidět snímky, na kterých jsou jeřáby v akci – až doposud jsme totiž mohli prohlížet pouze snímky ze stavby. Nynější série fotek je ale příslibem do budoucna, že se první start opravdu blíží.

Interiér montážní haly na kosmodromu Vostočnyj
Interiér montážní haly na kosmodromu Vostočnyj
Zdroj: http://www.federalspace.ru/
Horní část centrálního stupně
Horní část centrálního stupně
Zdroj: http://www.federalspace.ru/
Postranní urychlovací blok
Postranní urychlovací blok
Zdroj: http://www.federalspace.ru/
Pohled na motorovou část postranního bloku
Pohled na motorovou část postranního bloku
Zdroj: http://www.federalspace.ru/

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/CZI4xacWwAA8y8_.jpg

http://www.federalspace.ru/media/galler … 299861.jpg
http://www.federalspace.ru/media/galler … 144745.jpg
http://www.federalspace.ru/media/galler … 164427.jpg
http://www.federalspace.ru/media/galler … 891171.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
28 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
argus
argus
8 let před

No jo to je určite to zle a zaostale Rusko o ktorom stale počujem v spravach xDDD

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpověď  argus

A čo keby ste sem hodili nejaký konštruktívnejší komentár! A je jedno, či sa bavíme o rusoch alebo američanoch. Toto je technický portál, prosím.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  argus

Milý pane, nezlobte se, ale už mi pomalu začíná docházet trpělivost. Drtivá většina vašich komentářů je „divná“. Odpusťte mi to přirovnání, ale podobné komentáře jsme zvyklý číst spíše na portálech jako novinky.cz. V minulých letech jsme si zvykli na to, že komentáře pod našimi články mají jistou úroveň. Nezáleží nám na tom, ke komu kdo chová osobní sympatie – zda má rádi USA, Rusko, nebo Čínu, ale jde o obecné vzorce chování. Vaše komentáře se tomuto standardu vymykají. Velmi rád bych vás proto požádal, abyste buďto svůj přístup ke komentářům změnil, nebo se jich zdržel. Vaše komentáře nemají formu dotazu, do diskuse nepřináší nic nového, pouze mají za úkol upozorňovat na jakousi domnělou zaujatost vůči Rusku.
Pokud byste měl konstruktivní komentář, pak jste vítán, nicméně tohle mi připadá jako velmi laciný pokus o trollování, případně flamewar. A na to, vážený pane, na našem portálu opravdu nejsme zvědaví. Děkuji za pochopení.

gg
gg
8 let před
Odpověď  argus

Pokud jste sledoval vývoj tohoto kosmodromu (a nosičů, co z něj mají létat), tak vám jistě došlo, že spousta věcí v Rusku skutečně není v pořádku. 😉

Karel
Karel
8 let před
Odpověď  argus

A právě z toho důvodu zprávy už roky nesleduju. A doporučil bych to každému, kdo si chce zachovat zdravý úsudek.

Pavel
Pavel
8 let před

Fotky jsou to pěkné, při západu slunce bude mít hala velmi svláštní atmosféru. Překvapuje mě, že tam nikde nevidím ruskou vlajku, něbo nějakou nástěnnou mozaiku jak bývalo ve starších odbách zvykem. Být to za oceánem, určitě by tam nechyběla. Taky mě napadlo jak vtakovém provozu asi udržují čistotu 🙂

Zajímavé by možná bylo i srovnání s čínskou montážní halou.

Evžen111
Evžen111
8 let před
Odpověď  Pavel

S tou čistotou bych to neviděl jako něco v Rusku nového, mám několik fotek z osmdesátých či sedmdesátých let – jasně nebudeme se bavit o tom, že rusové tenkrát dávali fotky, spíše o tom, že se vůbec nějaké objevily – a tam se montuje v bílých pláštích a na čisté podlaze. Mám i fotky výroby v šedesátých létech v Rusku v leteckých továrnách. Také čisto. Ono si jde těžko představit, že montujete něco, co má obrovskou hodnotu, a na zemi zakopáváte o volně ležící šrouby či matice. Četl jsem před lety v jednom nejmenovaném časopise LK že snad i počet šroubů je přesně dodáván na kus, aby bylo jasné, že když bude jeden chybět, někde se povaluje a musí ho najít, aby se nedostal tam, kam nemá. Už v šedesátých létech měli naši inženýři vypracovaný jistý kontrolní mechanizmus, aby dokázali odhalit zapomenuté šroubky či jiné věci v montovaném křídle letadla. O to víc si jistě dokázali i tenkrát udržet čistou při výrobě raket.
E

Karel
Karel
8 let před
Odpověď  Pavel

No vida, to je třeba zajímavý poznatek. Když jsem si nedávno pustil film Marťan, byly americké vlaječky opravdu na všem, snad kromě těch balíčků s exkrementy, … tak, že by rusové se zaměřovali skutečně na to důležité – kosmonautiku, a nepotřebovali už tak šílet na té propagandě?…. to by byl vítaný krok kupředu.

Peter P
Peter P
8 let před

Rusko potrebuje novy kosmodrom, ale v georgrafickych sirkach kde sa nachadza budu existovat problemy s nostnostou. Dufam, ze ho uz vybudovali tak aby nebol predimenzovany ako to byvalo v zaciatkoch kozmickeho veku. Nedavno som videl plany kozmodromu, ktory buduje SpaceX v juznom Texase Boca Chica plus nejake fotky a skutocne je to jednoduche velmi ucelne urcite nenarocne na udrzbu. Buducnost kozmonautiky bude v jednoduchosti. Zlozite a drahe koncepty bez opakovatelneho pouzitia asi nepreziju. Rusko na to aby udrzalo dych bude musie rychlo inovovat to co ma. Bohuzial vsetky ich projekty trvaju strasne dlho. O nosicoch Angara sa pisalo uz mnoho, ale leteli len velmi malo krat. Vesmirna kapsula federacia je este v plienkach. Amerika dlho spala, ale je mozne ze do 2 rokov budu mat uz tri rozne vesmirne plavidla pre ludsku posadku a rovnaky pocet pre dopravu materialu. FalconHeavy 53t na LEO a SLS v tej najslabsiej verzii 70t. Toto su skutocne vyzvy pre Rusko a ja im samozrejme drzim palce, ale pokial nezmenia svoj pristup tak toto ich odvetie ostane uz do 5 rokoch na druhej kolaji.

bret
bret
8 let před
Odpověď  Peter P

No,stavet fungl novy komodrom prakticky uplne mimo civilizaci a natoz v tech klimatickych podminkach (rozdil teplot cca -30 +30st.C) neni na rozdil od Floridy apod. zadna sranda! Prectete si o tom neco na russianspaceweb. Anatoly Zak to popisuje velmi podrobne a moc se s tim bincem co tam je nemaze.

bret
bret
8 let před
Odpověď  bret

A jeste jen tak na okraj k tematu levnych a drahych nosicu. FALCON9 je bezesporu solidni stredne vykonna raketa. Ma ale take sporne otazky. Snaha nahradit vykonne motory 9 nevykonymi motory navic zastarale koncepce s otevrenym cyklem a tomu odpovidajicimu ISP.Tyto Merliny byly zpocatku znacne poddimenzovane a soucasne verze D jsou pri dvojnasobnem vykonu oproti minulym takrikajic nadoraz a je otazka, jaka bude jejich spolehlivost. Falcon heavy je vubec otazka do dikuse. Ta nosnost mi nepripada moc realna a 27 motoru ve me evokuje spise vzpominky na ruskou mesicni raketu N1. Technika sice hodne pokrocila, ale statistika a pravdepodobnost funguji stejne v Rusku jako v USA. Co se tyce te levnosti,tak mam obavu z vlatni pasti SpaceX. Snaha o znovupouzitelnost vede ke komplikovanosti konstrukce, aby prezila dynamicke namahani pri brzdeni. Mechanicke uchyceni motoru a trubkarina k nim stavi teoreticke cislo pomeru tah/hmotnost do ponekud jineho svetla a ohnostroj pri neuspesnem pristani dava tusit, kolik paliva tahne navic kvuli pristani. Suma sumarum,teprve cas ukaze, jaka je skutecna ekonomika teto koncepce. Notabene, podobnymi cisly se sermovalo v NASA na zacatku ery raketplanu. Rozhodne procento zachranenych stupnu a naklady na zno upouzitelnost. To co jsem tu sesmolil neznamena ze preji SPX nezdar, nicmene realita je ponekud odlisna od PR prohlaseni. Tak me neukamenujte, je to jen muj nazor.

gg
gg
8 let před
Odpověď  bret

„Snaha nahradit vykonne motory 9 nevykonymi motory navic zastarale koncepce s otevrenym cyklem a tomu odpovidajicimu ISP. Tyto Merliny byly zpocatku znacne poddimenzovane a soucasne verze D jsou pri dvojnasobnem vykonu oproti minulym takrikajic nadoraz a je otazka, jaka bude jejich spolehlivost.“

Tohle je velmi neinformovaný a naivní náhled na věc… Nepodceňujte ty motory.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  bret

Samozřejmě Vás kamenovat nebudeme, však jsme v diskusi a můžeme tu diskutovat. 😉
Já bych řekl, že devět Merlinů je naopak svým způsobem výhoda – ostatně viděli jsme to při letu prvního Dragonu k ISS. Jeden motor tehdy explodoval, ale primární náklad doletěl na požadovanou dráhu. Nosič přišel pouze i 1/9 tahu. Pro každou jinou raketu, která nemá tolik motorů by byla ztráta jednoho motoru ničivá.
U Falconu Heavy vs. N-1 máte částečně pravdu, ale je potřeba si uvědomit, že většinu problémů této lunární raketě působilo to, že tehdejší technika nedokázala tolik motorů uřídit. Věřím, že pokud by N-1 letěla dnes se současnými počítači, měla by výrazně vyšší spolehlivost.
A ještě můj názor ohledně toho, že Merliny nejsou dokonalé motory – ať už ISp, nebo otevřený cyklus – to je sice pravda, nicméně SpaceX ukazuje, že na těchto hodnotách nestojí svět. Ano, jsou důležité, ale nikoliv klíčové. A mimochodem Merlin má dokonce jedno světové prvenství – je to motor na kapalná paliva s nejvyšším poměrem tahu vůči váze.

Peter P
Peter P
8 let před
Odpověď  bret

Je dost mozne, ze nostnost Falcon Heavy je trochu nadsadena, ale urcite sa bude jednat o ten najvacsi nosic od dob Saturnu5. Co sa tyka znovupouzitelnosti som optimista. Ten stupen co uspesne pristal udajne nevykazoval znamky nejakeho vazneho poskodenia a urcite sa casti hardveru budu dat pouzit do buducnosti. Ved lietadla Concorde prekonavali rychlost zvuku 2x za den vyse 20 rokov a material to vydrzal k tomu si SpaceX vyraba skoro vacsinu kritickeho hardveru in house cize ULA s nimi moze len tazko sutazit.

Neporovnaval by som snahu znovupouzitelnosti u SpaceX so snahou NASA postavit raketoplan. Podla mna projekt Space Shuttle skutocne dopadol ekonomickou katastrofou, pretoze snahy roznych skupin menily projekt a nakoniec sa z toho stal krasny stroj, ale uz vobec to nebolo to co to malo byt. Bolo to neuveritelne drahe na udrzbu a drahe na opravy. Dalej si pri tom mnoho subdodavatelov mastilo kapsu. Ale takto casto dopadaju velke statom zadane zakazky.

vedator
vedator
8 let před
Odpověď  Peter P

Rusko toho potrebuje viac, nez len novy kozmodrom, on potrebuje znovuzrodenie. Ci sa mu to podari a za ako dlho, je otazne.

Niekolko hviezdiciek je vsak na obzore. Spolocnost ILS oznamila, ze do svojho portfolia nosicov zahrnie Angaru (zatial len A-1?). Tohto roku by mala prvykrat komercne startovat Angara-5. Pokial sa pamatam, tak jedine Pleseck je vybaveny na start Angary.

Pilotovana lod je kapitola sama o sebe, okrem par modelov, ktore boli predstavene, je zatial len na papieri.

Pedro
Pedro
8 let před
Odpověď  Peter P

Ahojte,

když pominu soukromý sektor, musím zde položit jednu pro mě dost zásadní otázku:

Proč jsou USA a Rusko stále vnímáni jako soupeři?

A prosím nechci zde číst odpovědi typu: s ohledem na politickou bla bla bla…

Uniká mi stále smysl tohoto názoru. Vždyť už i historie mnohokrát ukázala, že táhnout za jeden provaz se prostě vyplácí a v kosmonautice to podle mého platí dvojnásob.

Nechci vířit vody, jen z této diskuze mám takový pitomý dojem.

vedator
vedator
8 let před
Odpověď  Pedro

Politici (a prostrednictvom nich aj ich volici) a castokrat aj media umelo vytvaraju tento dojem. Ono to je teda politicka zalezitost. Pri velkych projektoch, ako bola ISS a moj odhad je, ze aj pokial pojde o Mars, bude nevyhnutne spojit viac narodov, ci pojde USA, Rusko, ESA, Cina, India spolu… to je otazka. Pre jeden stat to bude ekonomicka samovrazda (alebo styl a la Moon, zapichneme zastavku a …. prazdno).

Asdf
Asdf
8 let před
Odpověď  Pedro

Základní problém je ten, že dané státy bohužel stále představují jakési nositele a šiřitele základních soupeřících socio-ekonomických systémů volnotržního kapitalismu (USA) versus direktivně řízeného hospodářství (Rusko) a tím pádem USA přitahuje spíše pravicově smýšlející lidi zatímco Rusko levicově, což je dále podpořené tím, že pravicové strany se staví spíše proti Rusku a pro silné spojenectví s USA zatímco levicové (hlavně KSČM) naopak. Celé je to ještě více paradoxní tím, že Rusko ve skutečnosti žádnou socialistickou zemí není, tudíž podivná inklinace KSČM k Rusku (zřejmě z nostalgie po SSSR) nedává moc logiku. Současná ruská komunistická strana je totiž v opozici, ačkoliv Putina v něčem podporuje.
Dalším faktorem je samozřejmě to, že se dané státy sami staví do role opozice, především se to týká Ruska, které neustále ve své propagandě zdůrazňuje, jak je západ (tedy hlavně USA a EU) prohnilý a degenerovaný a že Rusko je jediným pravým nositelem původních křesťanských ideálů apod.

Pak se není čemu divit, že se i masy dle toho rozdělují do jakýchsi fanklubů USA vs. Rusko.

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpověď  Pedro

USA a Rusko nejsou jako soupeři jen vnímáni, ale v mnoha věcech jsou to soupeři fakticky. A tato rivalita proudí především z Ruska. To chce být chápáno jako velmoc bezmála galaktických rozměrů a přitom na to jednoduše nemá. Většina světa se zkrátka odmítá přetvařovat a z toho plyne ruská frustrace a uzavírání se do sebe. Proč bychom měli vycházet vstříc někomu jen proto, že se chová jako rozmazlený tvrdohlavý dítě? A v takových podmínkách se těžko nějak více spolupracuje. Je tu příliš mnoho třecích ploch.

Mně osobně by se taky líbila spolupráce ve všem napříč světem, ale je to o hodnotách. A taky samozřejmě o voličích a celkově o náladě v jednotlivých společnostech.

Karel
Karel
8 let před
Odpověď  Spytihněv

„A tato rivalita proudí především z Ruska“

🙂 🙂 🙂

Vy už ten iDnes taky nečtěte, 🙂

zdenek
zdenek
8 let před

Jen na okraj – pracuji v čistých prostorách a na fotkách vidím několik prohřešků: lidi v čistých kombinézách vs lidi oblečené jak přišli z venku mhmm….
A

zdenek
zdenek
8 let před
Odpověď  zdenek

neumím psát.
Ale není to jen problém RU, podobné věci jsou vidět po celém světě, jen by k tomu nemělo docházet, je to o morálce a nastavení pravidel.
Ale nechtěl bych mít na starosti úklid takovýchto prostor, to musí být noční můra uklízeček, pucovat a otírat jeřáb a mostovku.

AB
AB
8 let před
Odpověď  zdenek

Do té haly vedou koleje, zajíždí tam přepravní platforma (je vidět na 2. obr.), pravděpodobně i vagony s částmi rakety. Tedy mnoho „špinavých věcí“.
S toho usuzuji, že nároky na čistotu v této hale nejsou nijak velké a lidé v různém oblečení nijak nevadí.
Skutečné čisté prostory, ve kterých probíhá předstartovní příprava nákladu, jsou někde jinde, nejspíš za těmi tmavými vraty na konci haly. Tam bude také pravděpodobně trochu jiný režim.

HKTR
HKTR
8 let před

Ať hledám jak hledám, všude na internetu je k vidění pouze finální montáž celé rakety Soyuz..ale podle mě je to už jenom jakoby bonbonek na dortu celé práce.. Neexistuje nějaký článek o výrobě jednotlivých komponent?, když už se teda vyrábí nějakých 50 let. Určitě by to bylo přinejmenším stejně zajímavé jako je zdokumentování výroby Orionu.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  HKTR

Rusové se bohužel (k jejich škodě) tolik nechlubí, ale zkusíme něco pohledat. Leč nemohu nic slíbit.

vedator
vedator
8 let před

Aj pekne video, hoci v Rustine. https://www.youtube.com/watch?v=4F63qFpJlnk

Radmk
Radmk
8 let před
Odpověď  vedator

Tak dneska nebo zitra bych k tomu udělal titulky pokud bude zájem:)

ptpc
ptpc
8 let před
Odpověď  Radmk

Ja by som bol veľmi rád.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.