Po 22. prosinci, kdy SpaceX úspěšně vyzkoušela novou modifikaci rakety Falcon 9, která se někdy označuje jako verze 1.2, jindy jako FT (Full Thurst), už budou všechny starty Falconů používat tuto verzi. Všechny až na jeden – pro vynesení družice Jason-3 se použije poslední exemplář dosluhující rakety Falcon 9 v1.1. O satelitu samotném budeme psát ve speciálním článku. V tomto krátkém článku přinášíme aktuální informace, které se týkají příprav na start.
Poslední Falcon 9 v1.1 má za sebou fázi označovanou jako FRR, což je zkratka z Flight Readiness Review . Jde o komplexní systém zkoušek, testů a analýz, který kontroluje připravenost všech systémů na start a bezpečný let. Zkoušky se týkají samotného nosiče, nákladu i pozemního vybavení a personálu.
Už zítra by měl první stupeň podstoupit testovací plnění palivem zakončené krátkým zážehem všech motorů. Jde o klíčovou zkoušku, která je nezbytná pro další pokračování. Podle informací, které na našem diskusním fóru uvedl uživatel Pospíšil se statický zážeh odsunul na pondělí nejen kvůli horšímu počasí, ale i kvůli blíže nespecifikované závadě na pozemním vybavení rampy.
Poslední (a zároveň první) Falcon odsud startoval v září 2013 s družicí Cassiope a od té doby došlo k úpravám hydraulických systémů rampy, které byly při startu poškozeny. Očekává se, že statický zážeh bude delší než obvykle, protože první stupeň použitý pro tuto misi absolvoval poslední zážeh už v květnu 2015, což je docela dlouhá doba. Původně měl totiž Jason-3 startovat o prázdninách, ale havárie Falconu udělala čáru přes rozpočet.
Významný moment by měl přijít v pátek 15. ledna. Na toto datum je naplánována fáze LRR – opět jde o zkratku – Launch Readiness Review. V rámci těchto zkoušek se kontrolují předstartovní bezpečností přepisy, probíhá důkladná inspekce systémů, které se používají při startu. K samotnému startu by mělo dojít v neděli 17. ledna v 19:42 našeho času. Jak jsme již uvedli v nedávném článku, SpaceX se při tomto startu pokkusí o přistání prvního stupně na plošině plovoucí v moři zhruba 270 kilometrů na jih od Vandenbergovy základny.
Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://www.kosmo.cz/
http://www.kosmo.cz/
Zdroje obrázků:
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2013/09/Z65-1.jpg
https://upload.wikimedia.org/…%28130929-F-ET475-012%29.jpg
Možno položím hlúpu otázku. Ale, keďže tento exemplár bol vyrobený ešte pred haváriou, vie sa, či boli uskutočnené opatrenia plynúce z predpokladaných príčin havárie? Teda priamo, je možné už v hotovej nádrži vymeniť vzpery držiace héliové nádrže? Vďaka
Možná na něj prostě plácnou nový horní stupeň a je to?
SpaceX důkladně testovala všechny systémy a dala si extra záležet na vzpěrách. O tohle bych tedy strach neměl.
Nevěřím, že by Elon Musk povolil start téhle rakety při sebemenších pochybnostech o úspěchu. SpaceX je známá neustálou kontrolou i odklady, tudíž i ty vzpěry heliových nádrží musely projít důkladnou kontrolou, nebo byly vyměněny.
Vzpěry byly vyměněny, viz – http://www.nasaspaceflight.com/2015/09/spacex-conducts-falcon-9-improvements-busy-schedule/
Takže úspěšně zažehnuto…
Dnes o tom uděláme krátký článek. 😉