sociální sítě

Přímé přenosy

H3 (Michibiki 5)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Spire Global

Společnost Spire Global získala od společnosti Deloitte kontrakt na návrh, výstavbu a provoz osmi družic, které podpoří její úsilí v oblasti kybernetické bezpečnosti na oběžné dráze.

Shijian-21

Čínské experimentální družice Shijian-21 a Shijian-25 se oddělily na geostacionární oběžné dráze poté, co byly měsíce v dokovacím zařízení a prováděly testy doplňování paliva na oběžné dráze.

Čína

Čínská vesmírná správa zveřejnila politický plán zaměřený na urychlení rozvoje komerčního využití vesmíru a jeho začlenění do širších národních vesmírných ambicí.

VZLUSAT-2

Družice VZLUSAT-2, která vyfotila „první české vesmírné selfie,“ shořela v atmosféře. VZLU AEROSPACE zpřístupňuje část dat, která pořídila. VZLUSAT-2 naposledy zachytila německá výzkumná stanice Neumayer Station III na Antarktidě.

Varda Space

Společnost Varda Space Industries 28. listopadu oznámila, že její pátá mise s názvem W-5 dosáhla oběžné dráhy po startu z vesmírné základny Vandenberg Space Force Base na palubě sdílené lodi Transporter-15 společnosti SpaceX.

ESA

Program lidského a robotického výzkumu (HRE) Evropské kosmické agentury nezískal na ministerské schůzce rozpočet, který požadoval. Členské státy souhlasily s příspěvkem ve výši 2,66 miliardy eur, což představuje zhruba 70 % z požadovaných 3,77 miliardy eur. ESA stanovila svůj celkový rozpočet na 22,1 miliardy eur.

ESA

Evropská kosmická agentura a litevský vesmírný startup Astrolight staví první optickou pozemní stanici (OGS) v Kangerlussuaqu v Grónsku, aby posílily pozemní komunikaci a pomohly chránit před rušením signálu nebo pirátstvím.

Bajkonur

Při startu rakety Sojuz 2.1a došlo k poškození vzletové rampy 31/6 na kosmodromu Bajkonur. Dle neoficiálních informací mohou opravy trvat až 2 roky. Rampa 31/6 je jediná, odkud mohou startovat pilotované lodě.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Poslední dosluhující Falcon čeká na zážeh

Po 22. prosinci, kdy SpaceX úspěšně vyzkoušela novou modifikaci rakety Falcon 9, která se někdy označuje jako verze 1.2, jindy jako FT (Full Thurst), už budou všechny starty Falconů používat tuto verzi. Všechny až na jeden – pro vynesení družice Jason-3 se použije poslední exemplář dosluhující rakety Falcon 9 v1.1. O satelitu samotném budeme psát ve speciálním článku. V tomto krátkém článku přinášíme aktuální informace, které se týkají příprav na start.

Poslední Falcon 9 v1.1 má za sebou fázi označovanou jako FRR, což je zkratka z Flight Readiness Review . Jde o komplexní systém zkoušek, testů a analýz, který kontroluje připravenost všech systémů na start a bezpečný let. Zkoušky se týkají samotného nosiče, nákladu i pozemního vybavení a personálu.

Už zítra by měl první stupeň podstoupit testovací plnění palivem zakončené krátkým zážehem všech motorů. Jde o klíčovou zkoušku, která je nezbytná pro další pokračování. Podle informací, které na našem diskusním fóru uvedl uživatel Pospíšil se statický zážeh odsunul na pondělí nejen kvůli horšímu počasí, ale i kvůli blíže nespecifikované závadě na pozemním vybavení rampy.

Start Falconu 9 v1.1 s družicí Cassiope
Start Falconu 9 v1.1 s družicí Cassiope
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Poslední (a zároveň první) Falcon odsud startoval v září 2013 s družicí Cassiope a od té doby došlo k úpravám hydraulických systémů rampy, které byly při startu poškozeny. Očekává se, že statický zážeh bude delší než obvykle, protože první stupeň použitý pro tuto misi absolvoval poslední zážeh už v květnu 2015, což je docela dlouhá doba. Původně měl totiž Jason-3 startovat o prázdninách, ale havárie Falconu udělala čáru přes rozpočet.

Významný moment by měl přijít v pátek 15. ledna. Na toto datum je naplánována fáze LRR – opět jde o zkratku – Launch Readiness Review. V rámci těchto zkoušek se kontrolují předstartovní bezpečností přepisy, probíhá důkladná inspekce systémů, které se používají při startu. K samotnému startu by mělo dojít v neděli 17. ledna v 19:42 našeho času. Jak jsme již uvedli v nedávném článku, SpaceX se při tomto startu pokkusí o přistání prvního stupně na plošině plovoucí v moři zhruba 270 kilometrů na jih od Vandenbergovy základny.

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://www.kosmo.cz/
http://www.kosmo.cz/

Zdroje obrázků:
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2013/09/Z65-1.jpg
https://upload.wikimedia.org/…%28130929-F-ET475-012%29.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
peter
peter
9 let před

Možno položím hlúpu otázku. Ale, keďže tento exemplár bol vyrobený ešte pred haváriou, vie sa, či boli uskutočnené opatrenia plynúce z predpokladaných príčin havárie? Teda priamo, je možné už v hotovej nádrži vymeniť vzpery držiace héliové nádrže? Vďaka

gg
gg
9 let před
Odpověď  peter

Možná na něj prostě plácnou nový horní stupeň a je to?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  peter

SpaceX důkladně testovala všechny systémy a dala si extra záležet na vzpěrách. O tohle bych tedy strach neměl.

Mojmir Byrtus
Mojmir Byrtus
9 let před
Odpověď  peter

Nevěřím, že by Elon Musk povolil start téhle rakety při sebemenších pochybnostech o úspěchu. SpaceX je známá neustálou kontrolou i odklady, tudíž i ty vzpěry heliových nádrží musely projít důkladnou kontrolou, nebo byly vyměněny.

RiMr
RiMr
9 let před

Takže úspěšně zažehnuto…

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  RiMr

Dnes o tom uděláme krátký článek. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.