křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Bandwagon-4)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

    krátké zprávy

    Momentus

    Společnost Momentus 30. října oznámila partnerství se společností DPhi Space, jejímž cílem bude začátkem příštího roku provozovat hostovanou platformu pro užitečné zatížení švýcarského startupu.

    StarDetect

    Čínská komerční firma StarDetect získala předběžné finanční prostředky, aby se etablovala jako poskytovatel řešení pro sledování vesmíru a družicové výpočetní techniky.

    SpaceX

    Společnost SpaceX oznámila, že vyvíjí zjednodušenou architekturu pro přistání na Měsíci a zároveň obhajuje pokrok, kterého dosáhla na lunárním modulu Starship pro program Artemis.

    stc Group

    Saúdskoarabská telekomunikační společnost stc Group podepsala desetiletou smlouvu, která zahrnuje závazek předem splatit 175 milionů dolarů za využívání plánované vesmírné mobilní širokopásmové sítě společnosti AST SpaceMobile.

    Slingshot Aerospace

    Společnost Slingshot Aerospace jedná s dalšími zeměmi o vytvoření nebo rozšíření kapacit pro sledování vesmíru poté, co prodala optické senzory Spojenému království, což je první obchod této kalifornské společnosti s hardwarem, který stojí za jejím monitorovacím softwarem.

    FCC

    Federální komunikační komise (Federal Communications Commission) 28. října hlasovala pro návrh na vytvoření modulární licenční linky, která by přepracovala proces podávání žádostí k družicím s cílem urychlit jejich posuzování a snížit byrokracii.

    Iridium Communications

    Společnost Iridium Communications plánuje v příštím roce uvést na trh malý čip, který bude chránit zařízení závislá na navigačních družicích před rušením a spoofingem. Tím posílí jednu z hlavních silných stránek operátora v pásmu L.

    MTN

    Společnost MTN, specialista na sítě se sídlem na Floridě, spustila službu, která umožňuje družicím Starlink provozovat součást soukromě zabezpečeného komunikačního systému. To firmám dává možnost propojit vzdálená místa bez použití veřejného internetu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Orion se bude lesknout

    Loňská mise EFT-1 ukázala, že nová americká loď Orion splňuje všechny základní požadavky pro další vývoj – jednou z klíčových podmínek byl úspěšně fungující systém tepelné ochrany. Na základě dat naměřených během mise technici průběžně upravují řešení kosmické lodi, aby co nejlépe ochránili posádku uvnitř. Je totiž potřeba počítat s tím, že mise EFT-1 trvala jen pár hodin a loď se dostala jen pár tisíc kilometrů od naší planety. Všechny další mise ale budou trvat mnohem déle a Orion zamíří do vzdálenějších končin.

    Orion při vstupu do atmosféry
    Orion při vstupu do atmosféry
    Zdroj: http://www.nasa.gov/

    Příští mise Orionu nese označení EM-1 a americká loď bude poprvé vyslána do vesmíru na nové superraketě Space Launch System (SLS). Orion má zamířit k Měsíci a bude tedy pobývat ve vesmíru více než tři týdny a do atmosféry vstoupí rychleji, než při loňském testu, což s sebou přinese větší nároky na systém tepelné ochrany. Při misi EFT-1 se Orion zanořil do pozemské atmosféry rychlostí 9,1 km/s a tepelný štít se rozžhavil na 2200°C, ale při misi EM-1 bude rychlost vstupu do atmosféry 11 km/s. Rozdíl není na první pohled výrazný, ale teplotní namáhání v tomto případě roste téměř exponenciálně se zvyšující se rychlostí.

    Kosmická loď Orion
    Kosmická loď Orion
    Zdroj: https://c1.staticflickr.com

    „Systém tepelné ochrany je klíčovou složkou, která je nezbytná pro všechny další mise,“ vysvětluje John Kowal, který v NASA zodpovídá za tepelnou ochranu Orionu. Během sestupu na Zemi je nejvíce namáhanou částí tepelné ochrany tepelný štít na spodním konci kuželového modulu, který je během letu zakryt v ochranném pouzdře. Ten pro misi EFT-1 byl stavěný jako monolitický, zatímco všechny další už se budou skládat ze zhruba 180 menších dílů, což zlevní a zjednoduší výrobu při zachování požadované bezpečnosti. Technici zároveň našli způsob, jak odlehčit titanovou kostru, na kterou se připojuje samotná ochranná vrstva. Týmy odborníků na základě dat z mnoha senzorů, které byly na palubě Orionu během loňského letu, mohly na přesně daných místech zeslabit titanové nosníky, což ušetřilo mnoho váhy. Sluší se poznamenat, že výroba prvních dílů pro tepelný štít na misi EM-1 již začala.

    Kosmická loď Orion
    Kosmická loď Orion
    Zdroj: https://c2.staticflickr.com

    Druhá část systému tepelné ochrany bývá často opomíjena – jde o vnější stěny kabiny. „Jak se přibližuje termín mise EM-1, můžeme udělat pokrok na základě toho, co jsme se naučili ze stavby i letu prvního Orionu a vylepšit tak jeho systémy,“ vysvětluje John Kowal. Nejvýraznější změnou bude, že svrchní část stěny kabiny bude tvořit kovová vrstva stříbrné barvy. Tato vrstva bude připevněna ke kvádrům tepelné ochrany, které při misi EFT-1 tvořily vnější stěnu lodi a zajišťovaly tak tepelnou izolaci. Právě díky nim stěny Orionu svou strukturou na první pohled připomínaly cihlovou zeď.

    Orion při práci horního stupně
    Orion při práci horního stupně
    Zdroj: https://c2.staticflickr.com

    Lesklá vrstva umožní eliminovat tepelné ztráty lodi ve chvíli, kdy bude otočená od Slunce a tím pádem budou její stěny vystaveny výraznému chladu. Vrstva ale najde uplatnění i v opačné situaci, tedy když se kabina Orionu otočí a dopadnou na ni sluneční paprsky. Řečeno pomocí čísel – stěny Orionu pod touto vrstvou si budou udržovat svou teplotu, pokud bude vnější část lodi vystavena rozpětí – 100 až 300 °C.  Kromě toho se bude kovová vrstva hodit i jako prevence elektrických nábojů, které by se mohly na povrchu objevit během pobytu ve vesmíru a při návratu do atmosféry. Další vizualizace lodi Orion najdete v tomto článku na webu Evropské kosmické agentury.

    Zdroje informací:
    http://www.nasa.gov/
    http://blogs.esa.int/

    Zdroje obrázků:
    http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/silver_1.jpeg
    http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/silver_entry.jpeg
    https://c1.staticflickr.com/1/656/23148074005_765c8cf88e_h.jpg
    https://c2.staticflickr.com/6/5688/23183963371_65cfb3a69f_h.jpg
    https://c2.staticflickr.com/6/5667/23183993971_030ca10846_h.jpg

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    11 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Spytihněv
    Spytihněv
    9 let před

    Četl jsem rozporné informace buď o trajektorii volného návratu nebo o pobytu na oběžné dráze Měsíce. Píšete, že půjde o třítýdenní misi. V tom případě by platila druhá varianta.

    Petr Scheirich
    Petr Scheirich
    9 let před
    Odpověď  Spytihněv

    Existují dva typy drah volného návratu (cislunární a cirkumlunární) a u obou je doba trvání letu dána vzdáleností průletu kolem Měsíce, takže ani tři týdny letu tuto možnost nevylučují (pro cislunární dráhu a trvání letu tři týdny vychází periselenum na něco přes 3000 km).
    Podrobnosti zde (především obr. 11): http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=31487.0;attach=513604

    Jiří Hošek
    Jiří Hošek
    9 let před
    Odpověď  Spytihněv

    Orion má být v roce 2018 při třídýdenní nepilotované misi EM-1 naveden na oběžnou dráhu kolem Měsíce ve vzdálenosti 70.000 km od něj, přičemž na této dráze by vykonal půl oběhu a od Země by byl vzdálen přes 450.000 km. Byl by tedy dál než jakékoli Apollo.

    Grafické znázornění trasy je zde:
    http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/10/em1_chart_stich.png

    Pro tuto ambiciózní dráhu bylo rozhodnuto před dvěma roky, viz zde:
    http://www.nasaspaceflight.com/2013/07/em-1-nasa-request-changes-debut-slsorion-mission/

    Spytihněv
    Spytihněv
    9 let před

    Tak ještě jinak. Dva věrohodné články vyšlé ve stejné době:

    Zde se píše o třítýdenní misi EM-1 na oběžnou dráhu Měsíce 70 000 km nad povrchem http://www.astro.cz/clanky/kosmonautika/kdy-poleti-lod-orion-s-posadkou-k-mesici.html

    Zde se hned v prvním odstavci píše o obletu Měsíce a návštěvě libračního centra při misi EM-1 https://kosmonautix.cz/2015/09/mise-em-2-odlozena/

    Jiří Hošek
    Jiří Hošek
    9 let před
    Odpověď  Spytihněv

    Na té trajektorii, na kterou jsem odkázal, jsou blízké průlety kolem Měsíce s jeho gravitační asistencí zobrazeny v bodech 5 a 9, a let v blízkosti libračního centra L2 soustavy Země – Měsíc je v bodě 7.

    Spytihněv
    Spytihněv
    9 let před
    Odpověď  Jiří Hošek

    Díky moc, tuto pěknou srozumitelnou grafiku vidím poprvé. Gravitační manévr-průlet libračním bodem-další gravitační manévr a návrat k Zemi. To už dává smysl 🙂

    Jiří Hošek
    Jiří Hošek
    9 let před
    Odpověď  Spytihněv

    Ještě doplním, že délka letu Orionu EM-1 by měla být okolo 26 dnů, z toho 9 dnů na lunární vzdálené retrográdní dráze (DRO).
    Zdroj: Bill Hill, 28.10.2015
    http://www.spaceflightinsider.com/space-flight-news/8th-wernher-von-braun-memorial-symposium/

    Spytihněv
    Spytihněv
    9 let před
    Odpověď  Spytihněv

    Každopádně Orion při EM-1 absolvuje velmi zajímavou a podle mého názoru i zcela originální dráhu.

    Tomáš
    Tomáš
    9 let před

    Tuto povrchovou upravu měli i lodě Apollo, proč je to nenapadlo dřív?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Tomáš

    Inženýři navrhli mnoho verzí a počítali s tím, že data z mise EFT-1 jim pomohou vybrat optimální řešení, což se také podařilo.

    Jiří Hošek
    Jiří Hošek
    9 let před
    Odpověď  Tomáš

    Jen pro porovnání: Odraz Měsíce na lesknoucím se velitelském modulu Apolla 17. Je vidět jiné uspořádání všech pěti oken. Okna 1 a 5 jsou přibližně čtvercové a jsou v jedné rovině s povrchem CM. Okna 2 a 4 jsou určena pro setkávání s jinými tělesy a jsou zapuštěna, aby bylo dobře vidět dopředu. Okno 3 je vestavěno do hlavního poklopu.
    http://history.nasa.gov/ap08fj/pics/windows.jpg

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.